Nybörjarfrågor FreeNAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2003

Nybörjarfrågor FreeNAS

Tja,

Har en del frågor inför mitt stundande FreeNAS bygge... Läst på en del men tänkte det vore nice med lite input. Servern kommer användas för hemmabruk och ganska statisk lagring - lagring av video och musik samt lite dokument. Kommer även köra Plex i ett jail samt Transmission eller Deluge (?) i ett jail.

Servern blir som följande:
Xeon E3-1226
P9D-WS (2* Intel C210 NIC)
32GB ECC 1600MHz
2*LSI 9207-8i
6*4TB RAID-Z2 vdev1
6*2TB RAID-Z2 vdev2
5*250GB SSD RAID0 troligen (temp-lagring video från kamera) <-- egen pool?
500GB slask-download-disk för torrents <-- egen pool?
Installations-disk: ???

Nu till mina frågor:

Installationsdisk(ar):
Tänkte installera på en alt två SSDs som ansluts på mobot. Helst bara en disk, men hur gör jag då om den pajar? Kan man ta "systemsnapshots" och backupa nånstans så man kan få upp systemet igen på en helt ny disk? Alltså inte backup av datan i pool utan systemet+inställningar.

Lagring:
Är det lämpligt som jag tänkt att ha två olika vdevs på de två kontrollerkorten och sen en enda pool?
Kan jag utöka mina vdevs bara genom att lägga till nya diskar?
SSD-diskarna där jag har mer temporär data får bli en egen pool och nätverksshare?

Jails:
Kan jag dedikera ett av nätverskorten för ett specifikt jail? Ex för det jail där jag kör torrents.
Bör jag ha en separat disk (ex SSD) för jails? Isf, hur sätter jag upp denna? Egen pool?

Torrents
Jag vill ha en slask-disk som används för nedladdningar. Denna kommer bara användas av torrent-jail:et och bör då mountas upp där på nåt vis. Behöver denna vara en egen pool?
Behöver även kunna packa upp nedladdningar från slask-disken in till mina lagringspooler - hur göra detta? Installera unrar nånstans givetvis, utanför jailet? Sen SSH och packa upp?

4930K | 32GB @ 2400Mhz | GTX980Ti SLI | LG 34UM95 | Hifiman HE560, Pre Box S2 Digital & Arcam rHead
Sonus Faber Venere 3.0 | 2*XTZ 10.17 | RX-A2070 | Emotiva XPA3 3*200W | Samsung JS9505 65" |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av bran:

Installationsdisk(ar):
Tänkte installera på en alt två SSDs som ansluts på mobot. Helst bara en disk, men hur gör jag då om den pajar? Kan man ta "systemsnapshots" och backupa nånstans så man kan få upp systemet igen på en helt ny disk? Alltså inte backup av datan i pool utan systemet+inställningar.

Du byter ut den trasiga SSD och sen väntar du några minuter. Systemet är fortfarande igång ifall en SSD går ner, så du behöver inte oroa dig.

Skrivet av bran:

Lagring:
Är det lämpligt som jag tänkt att ha två olika vdevs på de två kontrollerkorten och sen en enda pool?
SSD-diskarna där jag har mer temporär data får bli en egen pool och nätverksshare?

Ska inte vara några problems alls, och "RAID-Z expansion" kommer nästa år, men annars så kan du utöka dina pools med nya vdevs om du vill ta risken https://www.youtube.com/watch?v=Njt82e_3qVo

edit: glömde länka detta http://jrs-s.net/2015/02/06/zfs-you-should-use-mirror-vdevs-n...

Skrivet av bran:

Jails:
Kan jag dedikera ett av nätverskorten för ett specifikt jail? Ex för det jail där jag kör torrents.
Bör jag ha en separat disk (ex SSD) för jails? Isf, hur sätter jag upp denna? Egen pool?

Det är bättre att ha en separat pool för jails. Du kan använda två olika nätverkskort för olika jails, men varför vill du göra det?

Skrivet av bran:

Torrents
Jag vill ha en slask-disk som används för nedladdningar. Denna kommer bara användas av torrent-jail:et och bör då mountas upp där på nåt vis. Behöver denna vara en egen pool?
Behöver även kunna packa upp nedladdningar från slask-disken in till mina lagringspooler - hur göra detta? Installera unrar nånstans givetvis, utanför jailet? Sen SSH och packa upp?

Vill du överföra filer från ett pool, så kan du använda rsync eller något liknande.
https://www.ixsystems.com/documentation/freenas/11/tasks.html...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2009

@bran

Skrivet av mikroplugg:

Du byter ut den trasiga SSD och sen väntar du några minuter. Systemet är fortfarande igång ifall en SSD går ner, så du behöver inte oroa dig.

Ska inte vara några problems alls, och "RAID-Z expansion" kommer nästa år, men annars så kan du utöka dina pools med nya vdevs om du vill ta risken https://www.youtube.com/watch?v=Njt82e_3qVo

Det är bättre att ha en separat pool för jails. Du använda två olika nätverkskort för olika jails, men varför vill du göra det?

Vill du överföra filer från ett pool, så kan du använda rsync eller något liknande.
https://www.ixsystems.com/documentation/freenas/11/tasks.html...

Kan även köra freenas på usb. Om man inte vill slösa en ssd. Bara ta backup på inställningarna.

Om du vill göra flytt av filer själv så kan du ju lägga upp olika shares (samba/nfs) för dom olika poolerna bara.

EDIT:
Kör själv en ubuntu server vm med rar2fs installerat och plex i docker istället, på det sättet slipper jag rar upp saker. Då rar2fs gör så att plex kan läsa rarade filer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av bran:

Installationsdisk(ar):

Har du en USB-kontakt på moderkortet kan du köra pluppa i ett där, annars kan du köra i en av de andra utgångarna. Min boot-disk tar 1,7 GB så du behöver inga megagrejer till lagring.
Angående backup av inställningar så går det att ladda ned en .db-fil med dem som du senare laddar upp utifall att du behöver installera om. Det är dock säkrare att köra två bootenheter dock (går bra med 2 USB t.ex.)

Skrivet av bran:

Lagring:

#1 Det är generellt bra att sprida ut över flera HBAs för att minska eventuell flaskhals.
#2 Nej, du kan inte utöka RAID-Z vdevs i efterhand. De enda vdevs du kan utöka är stripes/mirrors. Jag föredrar RAID10 framför RAID-Z men smaken är som baken.
#3 Vill du enbart lagra din temporära data på SSDerna får du ha de som en egen pool, annars kommer temporära datan spridas ut över dina hårddiskar också och vice versa.

Skrivet av bran:

Jails:

#1 Ja, du kan dedikera ett NIC för en viss jail.
#2 Enligt mig låter det onödigt krångligt, men jag är inte expert på BSD.

Skrivet av bran:

Torrents

#1 Du kan enkelt länka ihop jails med dataset/mappar i FreeNAS GUI med några knapptryckningar. Om det ska vara en separat pool eller inte är samma som svaret på fråga 3 i del 2 ovan.
#2 Det går att installera någon form av unrar-verktyg i din jail och packa upp dem till något ställe i din primära lagringspool genom att länka ihop jail och ett lämpligt mål som i #1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2003

Super, tack som fan nu har saker klarnat lite mer. Köper 2 USB-minnen o installerar OS på.

Kanske är bäst att göra åtminstone 3 olika pooler då, en pool blir väl aldrig snabbare än dess långsammaste vdev?

• 4TB-diskarna på ett kontrollerkort blir en pool Z2

• 2TB-diskarna på ett kontrollerkort blir en pool Z2

• SSD-diskarna på mobot blir en pool Z1 eller Z2

Anledningen till att jag ville dedikera NIC till jail är för att jag då kan ha 1Gbit till mitt LAN och datorerna där som accessar lagringen, medan torrents o ev Plex kan nyttja den andra gigabiten.

Lyfter kanske tråden igen när jag kommit igång. Nu ska jag bara backupa 9TB till USB-diskar...

4930K | 32GB @ 2400Mhz | GTX980Ti SLI | LG 34UM95 | Hifiman HE560, Pre Box S2 Digital & Arcam rHead
Sonus Faber Venere 3.0 | 2*XTZ 10.17 | RX-A2070 | Emotiva XPA3 3*200W | Samsung JS9505 65" |