Nvidia återlanserar Geforce GTX 1070 – med GDDR5X-minne

Permalänk
Melding Plague

Nvidia återlanserar Geforce GTX 1070 – med GDDR5X-minne

Överlager av minneskretsar tar fram Nvidias kreativa sida. Nu visar partnertillverkaren Zotac ett nytt Geforce GTX 1070 utrustad med 8 GB rejält underklockat GDDR5X-minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fint, skoj att Pascal fortfarande är på kartan

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Blev 1060-korten bättre med 5X? Inte sett några tester.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kan de få ner priset till vettiga nivåer så kan det nog vara en del som är intresserade. Överklockning av minnet kan ge rätt fina prestandavinster. Jag skulle vilja se ett liknande kort ur Asus Strix-serie. Det lockar mig mer än 2000-serien som hittils varit en besvikelse om man ser till pris/prestanda jämfört med 1000-serien.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lura kunden på på gammal teknik.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag kanske är partisk då jag är aktieägare i Nvidia, men jag hoppas iaf att dom kan tömma sina lager. Inte bara för företagets ekonomi utan för miljön och annat.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Lite fundersam om det faktiskt kommer gå att överklocka minnet så högt, det borde rimligtvis bero på hur hårt minneskontrollerna orkar tryckas. Finns det någon info om detta någonstans?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Lura kunden på på gammal teknik.

Vad är ny teknik? Ray tracing? lul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vad är ny teknik? Ray tracing? lul

The Pascal microarchitecture, named after Blaise Pascal, was announced in March 2014, and the first graphics cards based on it, the GeForce GTX 1080 and 1070, were announced on May 6th, 2016 and released on May 27th, 2016 and June 10th respectively.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Lura kunden på på gammal teknik.

Tja tsk tsk... Bättre än att lura kunden med ny teknik (ray tracing som inte fanns skarpt vid lansering och sedan när det kom så var det underväldigande som satan)

Nej 1000-serien är nog bättre. Det är väl beprövad teknik som klarar dagens spel fint, och som lär sjunka i pris om de har överlager. 2000-serien kommer inte komma till sin rätt förrens skillnaden mellan RTX ON VS RTX OFF är försvinnande liten. Om prestandan dyker så fort man kör RTX ON och det är "meningen" att det skall vara så så tröttnar folk.

Summa summarum kan man säga att den vettiga vägen att vandra är att ge 1000-serien nytt liv i form av modernare minne, för där finns det ju saker att förbättra, och inte lär det bli dyrt heller då Nvidia mest vill bli av med sina lager. De har köpt in för mycket helt enkelr.

Jag hoppas att det här kortet (och liknande kort från andra tillverkare) kommer prestandatestas

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

The Pascal microarchitecture, named after Blaise Pascal, was announced in March 2014, and the first graphics cards based on it, the GeForce GTX 1080 and 1070, were announced on May 6th, 2016 and released on May 27th, 2016 and June 10th respectively.

Spelar knappast någon roll, det som betyder något är FPS kontra pris. Sen om det är från 2000 eller 2018 är oväsentligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Tja tsk tsk... Bättre än att lura kunden med ny teknik (ray tracing som inte fanns skarpt vid lansering och sedan när det kom så var det underväldigande som satan)

Nej 1000-serien är nog bättre. Det är väl beprövad teknik som klarar dagens spel fint, och som lär sjunka i pris om de har överlager. 2000-serien kommer inte komma till sin rätt förrens skillnaden mellan RTX ON VS RTX OFF är försvinnande liten. Om prestandan dyker så fort man kör RTX ON och det är "meningen" att det skall vara så så tröttnar folk.

Summa summarum kan man säga att den vettiga vägen att vandra är att ge 1000-serien nytt liv i form av modernare minne, för där finns det ju saker att förbättra, och inte lär det bli dyrt heller då Nvidia mest vill bli av med sina lager. De har köpt in för mycket helt enkelr.

Jag hoppas att det här kortet (och liknande kort från andra tillverkare) kommer prestandatestas

Vet inte riktigt vad RTX ON/RTX OFF innebär. Kanske tänker du på raytracing men det är väl inte riktigt samma sak som nvidias produktnamn RTX ;). Förstår om nvidia önskar att vi ska blanda dessa benämningar men den marknadsföringsfinten kan vi nog dodgea hehe.

Själv köpte jag ett RTX 2070 för ca 2 veckor sedan för 5700 spänn och det gav faktiskt bättre prestanda per krona än motsvarande 1070-kort erbjuder i nuläget. Så även om priserna är ruttna för flera prisklasser just nu (och jag hellre köper AMDkort) så kan 2000-serien var bättre än 1000-serien i en del lägen.
Citerar mig själv från tidigare inlägg:

Citat:

Som det ser ut nu prismässigt kan man få ett 1070-kort för ca 4400:- och ett 2070 för 5700:- (från kända återförsäljare). Enligt sweclockers tester presterar 2070 ca 35% bättre än 1070 men det är bara ca 30% dyrare.
Så prestanda/pris verkar 2070 ligga lite bättre till på den fronten just nu iaf.

Edit:
Var för övrigt ett gainward 2070 dual fan jag skaffade. Hittade varken recensioner eller kundbetyg på kortet så det var en chansning. Men kortet är förvånansvärt tyst så jag är helnöjd där, det är dessutom ganska kompakt jämfört med många andra kort. Billig i klassen dessutom. Äe billig är bannemig fel ord här! Lägre prissatt än andra 2070 passar bättre
Bara 1 8pinskontakt däremot där många andra använder 8+6pin strömförsörjning vilket kanske begränsar överklockningspotentialen. Har ej testat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datanisse:

Lura kunden på på gammal teknik.

@Datanisse

Kan vara för det är problem med nya tekniken.
Kort som tar eld och bara lägger av.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Lägg ner nu. Det står att dom har överskott av minnestypen och därmed vill sälja något som annars bara kostat pengar till ingen nytta. Dina korsreferenser till 2080 osv är ju bara fånigt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tja tsk tsk... Bättre än att lura kunden med ny teknik (ray tracing som inte fanns skarpt vid lansering och sedan när det kom så var det underväldigande som satan)

Nej 1000-serien är nog bättre. Det är väl beprövad teknik som klarar dagens spel fint, och som lär sjunka i pris om de har överlager. 2000-serien kommer inte komma till sin rätt förrens skillnaden mellan RTX ON VS RTX OFF är försvinnande liten. Om prestandan dyker så fort man kör RTX ON och det är "meningen" att det skall vara så så tröttnar folk.

Summa summarum kan man säga att den vettiga vägen att vandra är att ge 1000-serien nytt liv i form av modernare minne, för där finns det ju saker att förbättra, och inte lär det bli dyrt heller då Nvidia mest vill bli av med sina lager. De har köpt in för mycket helt enkelr.

Jag hoppas att det här kortet (och liknande kort från andra tillverkare) kommer prestandatestas

GDDR6 är inte ny teknik alltså? Du får gärna nämna vilka kort i Pascalserien som använde sig av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Allt handlar ju om prisnivån när man omlanserar kort med små förbättringar. Detta behöver inte vara konstigare än när AMD förbättrar äldre kort och lanserar i ny tappning.

Känns ändå inte som att det blir billigare än vad 1070 kostade för två år sedan tyvärr.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fint, skoj att Pascal fortfarande är på kartan

Tycker tvärt om.
GTX 1000-serien är snart tre år gammal och borde redan ha pensionerats med värdighet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Tycker tvärt om.
GTX 1000-serien är snart tre år gammal och borde redan ha pensionerats med värdighet.

Polaris är ungefär lika gammal som Pascal, men det är också en arkitektur som fortfarande är aktuell

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

"Push the limit"?
Borde det inte stå "Pull the break" istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Polaris är ungefär lika gammal som Pascal, men det är också en arkitektur som fortfarande är aktuell

Mjo, Polaris borde också ha pensionerats vid detta laget, men företagen har inte riktigt samma utgångsläge;
AMD är illa tvungna att rebranda och refresha för dom har inget annat att komma med innan Navi.
Nvidia däremot har inte alls samma behov av att rebranda ett snart tre år gammalt kort när dom precis lanserat en ny generation.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tja tsk tsk... Bättre än att lura kunden med ny teknik (ray tracing som inte fanns skarpt vid lansering och sedan när det kom så var det underväldigande som satan)

Mja, lite väl tidigt att döma ut RTX. vi har sett 1 exempel hittills, som har blivit optimerat sedan alla har gjort sina tester. Så jag vill nog säga att vi får vänta lite innan vi kan få någon vettig uppfattning om prestandan egentligen.
Att det inte finns spel med RTX var väl alla ganska medvetna om, så "lura" är lite att ta i.
Sen finns det ju mycket annat att klaga på om man vill.

för att hålla oss till ämnet så reagerade jag på att minnet (det nya gddr5x alltså) är klockat till samma som det gamla. (underklockat)
Vad är då egentligen meningen med kortet? där kan vi ju snacka om att det börjar närma sig "lura".

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

GDDR6 är inte ny teknik alltså? Du får gärna nämna vilka kort i Pascalserien som använde sig av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte sagt något om att GDDR6 inte är ny teknik. Det är ju inte heller det jag kritiserar utan spårstrålningen som inte levde upp till hypen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Kanske har de avslutat produktionen av 1080ti för att inte tävla med 20x0 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir det att fortsätta med gamla namn istället för att rebranda? Släng på lite minne, kalla det revolutionerande och hög priset med 30%

Permalänk
Medlem

Sammanfattning, 1080 och 1080 Ti tillverkas inte längre men Micron/Nvidia har ett gäng producerade GDDR5X-kretsar som måste gå någonstans, så de proppas på vilka kort som helst och underklockas för man har heller inte något större intresse att skylta med någon "ny flashig modell" på 1000-serien.

Kanske är det så att Turing inte ens har en minneskontroller kompatibel med G5X utan bara G5 och G6 så det är bara att få väck med kretsarna nu medan 1000-serien fortfarande har relevans.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

AMD är illa tvungna att rebranda och refresha för dom har inget annat att komma med innan Navi.
Nvidia däremot har inte alls samma behov av att rebranda ett snart tre år gammalt kort när dom precis lanserat en ny generation.

Om ryktena stämmer så är Navi inte långt borta, och då blir det svårt att kränga Pascal.
Jag förstår att de försöker klämma de sista russinen ur kakan före CES.

Permalänk
Medlem

Om denna videon är någorlunda nära sanningen är en kalldush för Nvida på ingång

Medan Nvida fokuserar på att sälja av förra generationens GPUer nernerfade med långsammare minnen ,verkar AMD på gång att introducera GPUer som kommer att vara otroligt prisvärda för "medel-Svensson"

Blev det "stolpe, in, på eget mål" för Nvidia nu?

Jag känner på mig att 2019 kommer blir intressant

Permalänk

Priset kommer bli avgörande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tomika:

@Ister: Lägg ner nu. Det står att dom har överskott av minnestypen och därmed vill sälja något som annars bara kostat pengar till ingen nytta. Dina korsreferenser till 2080 osv är ju bara fånigt.

@Tomika
Varför så bitter, Detta är ett forum och man får väl diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt något om att GDDR6 inte är ny teknik. Det är ju inte heller det jag kritiserar utan spårstrålningen som inte levde upp till hypen.

Du fick det att framstå att ray tracing var det enda nya. Så kunderna luras inte av ny teknik som inte finns osv. GDDR6 är en av sakerna. Sen har ju ray tracing blivit bättre sen releasen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR