Ekobrottsmyndigheten slår till mot Starbreeze efter misstankar om insiderbrott

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Om de har information om företaget som kan påverka aktiekursen (typ ekonomisk rapport, uppköp, konkurs på gång) och som inte är allmänt känd för marknaden så, ja.

ah visste inte att man måste tala om sånt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Allti och alltid. Jag gör det när det passar väldigt väl in i sammanhanget, och jag tycker det är extra bra när ekobrottslingar så att säga får sina fiskar varma

Absolute madlad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

ah visste inte att man måste tala om sånt.

Man måste inte tala om det men man får inte dra nytta av sådan information för handel på börsen.

(Det är så jag har fattat det, drivna ekonomer får gärna hoppa in och rätta eventuella missuppfattningar )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Vad är det dom har gjort förstod inte helt dom sålde bara sina aktier är det ett brott?

Hur caset ser ut vet vi inte riktigt så vem som misstänks och exakt för vad är väl inte så tydligt ännu. Kommer mer om det efterhand antagligen. I nulgäet har väl mest bevis säkrats.
Men det finns i grunden ett gäng regler som måste följas om man vill ha sitt bolag börsnoterat. Bland annat får man inte ljuga om företaget i förtroendeposition och man måste redovisa både finanser och viktiga händelser inom företaget som kan påverka kursen. Detta för att delägarna som man plockat in pengar från ska få reda på vad som händer i företaget.
Altieägarna som kan vara du och jag är ju delägare och man får från företagets håll inte lura andra delägare helt enkelt.

En utav dessa regler handlar om insiderhandel och det är väl troligen det här som har skapat problem.
De som jobbar inom företaget kommer såklart känna till vad som försigår inom företaget på en helt annan nivå än resten av samhället. Är det så att man äger aktier så får man inte sälja av sina aktier baserat på denna information innan man meddelar alla andra. Man får alltså som VD och stor aktieägare inte dumpa sitt innehav i förtid på börsen för att 2 veckor senare berätta att företaget är kört. På samma sätt får man inte i hemlighet köpa på sig mängder av aktier om man har insyn i företaget om man vet att en enorm deal har slutits som ännu inte är allmänt känd.
Först berätta om detta för omvärlden och sedan göra storhandel är det som gäller.
Anledningen är att aktiemarknaden inte skulle funka alls om de som sitter i företagen alltid har några veckors försprång informationsmässigt i om det kommer gå brant utför eller brant uppåt.

Tycker man inte om reglerna så behöver man inte heller börsnotera företaget så det är högst frivilliga regler på så sätt.

Gissningsvis har exempelvis finanschefen sagt upp sig och följt upp detta med att ha dumpat sitt aktieinnehav efter uppsägning för att han hade kännedom om att det är kört inom en månad när företaget samtidigt hade berättat utåt att de siktade på att fyrdubbla aktievärdet till 2020. Men det här är bara en spekulation att det är finanschefen. Kan vara många andra också.
Vi vet för lite om exakt vad som hänt i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Hahahaha jag lyckas med att köpa aktier i fel företag igen!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nej vad tråkigt.. Jag som hade stora förväntningar inför deras kommande HMD, Star Vr One

Visa signatur

i7 7700K | ASUS Z270 MAXIMUS IX HERO | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz CL16 | GTX 1080Ti ROG Strix | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair Carbide 400C | Steinberg UR22 MK2 | Acer Predator XG270HU | CM MasterKeys Pro S | G502 Proteus Spectrum

Permalänk
Medlem

https://www.expressen.se/tv/ditv/ebm-har-genomfort-en-razzia-...

Är det ett fractal design r3 man ser 0:10 sek in bäras ut? Bra smak iaf, inget acer budget köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Söderbäck @videopac

ah tack då har jag bättre koll.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vad är det dom har gjort förstod inte helt dom sålde bara sina aktier är det ett brott?

Som insynsperson (t ex en vd eller finanschef etc som har mycket kunskap om saker som kan påverka hur bolaget värderas på börsen) så får du inte sälja eller köpa hur som helst. Du får till exempel inte sälja dagen innan det släpps nyheter om att man tjänar mindre pengar än man tidigare sagt, eftersom du då säljer av innan dåliga nyheter kommer och handlar på information som inte är öppen för alla. Det ska vara rent spel helt enkelt.

I det här fallet var det inte vd själv som sålde aktier, utan banken som tvångssålde hans aktier eftersom han hade tagit lån för andra aktieköp som han nu inte kunde betala tillbaka. Det är helt i sin ordning, men tråkigt för honom själv såklart och det ser inte snyggt ut för företaget.

Problemet är att även finanschef sålde aktier, och han sålde på eget bevåg. Han sålde precis innan vinstvarning (alltså att bolaget berättar för marknaden att dom kommer tjäna mindre pengar än vad dom tidigare sagt att dom trodde att dom skulle tjäna). Det får man inte göra. Nu pekar mycket också på att bolaget valt att skjuta upp att berätta om vinstvarningen, trots att dom visste. Under dagarna dom sköt upp det passade han på att sälja. Om dom sakerna stämmer finns det anledning att tro att han döms för grovt insiderbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Man måste inte tala om det men man får inte dra nytta av sådan information för handel på börsen.

(Det är så jag har fattat det, drivna ekonomer får gärna hoppa in och rätta eventuella missuppfattningar )

Precis. Kan tyckas konstigt att man inte har rätt att sälja sina aktier, men är väl ganska vettigt att om man sitter på mer info än vad köparen har möjlighet att känna till och drar nytta av det är det inte hederligt. Ungefär som att sälja en bil med massa dolda fel som man känner till.

Permalänk

Det hela är ett pr-trick, så när släpps Payday DLC för ekobrott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Precis. Kan tyckas konstigt att man inte har rätt att sälja sina aktier, men är väl ganska vettigt att om man sitter på mer info än vad köparen har möjlighet att känna till och drar nytta av det är det inte hederligt. Ungefär som att sälja en bil med massa dolda fel som man känner till.

Det är egentligen inte så konstigt.

Tumregeln är att om man betraktar bolaget som sin egen lilla honey pot skall man inte börsnotera. Publikt bolag = aktieägarnas egendom.

Det finns en särskild plats reserverad i företagarnas egna helvete för stroppar som vill ta in venture capital och sedan inte sköter sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar.:

Som insynsperson (t ex en vd eller finanschef etc som har mycket kunskap om saker som kan påverka hur bolaget värderas på börsen) så får du inte sälja eller köpa hur som helst. Du får till exempel inte sälja dagen innan det släpps nyheter om att man tjänar mindre pengar än man tidigare sagt, eftersom du då säljer av innan dåliga nyheter kommer och handlar på information som inte är öppen för alla. Det ska vara rent spel helt enkelt.

I det här fallet var det inte vd själv som sålde aktier, utan banken som tvångssålde hans aktier eftersom han hade tagit lån för andra aktieköp som han nu inte kunde betala tillbaka. Det är helt i sin ordning, men tråkigt för honom själv såklart och det ser inte snyggt ut för företaget.

Problemet är att även finanschef sålde aktier, och han sålde på eget bevåg. Han sålde precis innan vinstvarning (alltså att bolaget berättar för marknaden att dom kommer tjäna mindre pengar än vad dom tidigare sagt att dom trodde att dom skulle tjäna). Det får man inte göra. Nu pekar mycket också på att bolaget valt att skjuta upp att berätta om vinstvarningen, trots att dom visste. Under dagarna dom sköt upp det passade han på att sälja. Om dom sakerna stämmer finns det anledning att tro att han döms för grovt insiderbrott.

Kanske han sålde aktier för att rädda företaget eller tänker jag helt fel?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Kanske han sålde aktier för att rädda företaget eller tänker jag helt fel?

Företaget får inga pengar när han säljer sina aktier. Man göra en nyemission för att dra in nytt kapital till företaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Företaget får inga pengar när han säljer sina aktier. Man göra en nyemission för att dra in nytt kapital till företaget.

ah, då förstår jag.

Bara det inte slutar samma öde som Saab.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

ah, då förstår jag.

Bara det inte slutar samma öde som Saab.

I princip, så behöver de hitta någon som investerar rätt mycket kapital... Eller att de som har fordringar på Starbreeze går med på en rekonstruktion annars så är det konkurs som gäller.

Nya investerare är kanske rätt långt sökt i det här läget, de som skulle ha varit intresserade av att Investera, skulle nog ha försökt göra det före det gick så här långt.

Rekonstruktion lyckas om fodringsägarna, tror att det ligger i deras intresse att avskriva en del skulder..

(ex. Vi avskriver 10kr av era skulder, så ni kan fortsätta vetksamheten, så ni kan betala de kvarvarande 50kr senare... ,I fall de skulle sätta dem i konkurs så skulle de få t.ex. 30kr totalt, istället för potentiellt 50kr. Det lyckas ifall att företaget kan visa åt fodringsägarna, att de troligtvis blir lönsamma efter rekonstruktionen.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wyver:

I princip, så behöver de hitta någon som investerar rätt mycket kapital... Eller att de som har fordringar på Starbreeze går med på en rekonstruktion annars så är det konkurs som gäller.

Nya investerare är kanske rätt långt sökt i det här läget, de som skulle ha varit intresserade av att Investera, skulle nog ha försökt göra det före det gick så här långt.

Rekonstruktion lyckas om fodringsägarna, tror att det ligger i deras intresse att avskriva en del skulder..

(ex. Vi avskriver 10kr av era skulder, så ni kan fortsätta vetksamheten, så ni kan betala de kvarvarande 50kr senare... ,I fall de skulle sätta dem i konkurs så skulle de få t.ex. 30kr totalt, istället för potentiellt 50kr. Det lyckas ifall att företaget kan visa åt fodringsägarna, att de troligtvis blir lönsamma efter rekonstruktionen.)

Skickades från m.sweclockers.com

ah får hoppas på det bästa att det löser sig för dom. Man vill inte att Svenska spelutvecklare ska blir mindre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

ah får hoppas på det bästa att det löser sig för dom. Man vill inte att Svenska spelutvecklare ska blir mindre.

Åtminstone inte färre

Permalänk
Medlem
Skrivet av endy:

https://www.expressen.se/tv/ditv/ebm-har-genomfort-en-razzia-...

Är det ett fractal design r3 man ser 0:10 sek in bäras ut? Bra smak iaf, inget acer budget köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Lär kunna bli sjyst AW på EBM idag iaf om dom snodde med sig lite mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

I princip, så behöver de hitta någon som investerar rätt mycket kapital... Eller att de som har fordringar på Starbreeze går med på en rekonstruktion annars så är det konkurs som gäller.

Nya investerare är kanske rätt långt sökt i det här läget, de som skulle ha varit intresserade av att Investera, skulle nog ha försökt göra det före det gick så här långt.

Rekonstruktion lyckas om fodringsägarna, tror att det ligger i deras intresse att avskriva en del skulder..

(ex. Vi avskriver 10kr av era skulder, så ni kan fortsätta vetksamheten, så ni kan betala de kvarvarande 50kr senare... ,I fall de skulle sätta dem i konkurs så skulle de få t.ex. 30kr totalt, istället för potentiellt 50kr. Det lyckas ifall att företaget kan visa åt fodringsägarna, att de troligtvis blir lönsamma efter rekonstruktionen.)

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är väl även att personalen rimligtvis är rätt efterfrågad så dom lär väl dra direkt isf och då finns det inte mkt kvar att starta upp. Vilket väl isf gör det än mindre sannolikt att man skulle lyckas med en rekonstruktion då jag tvivlar på att konkursförvaltaren sätter sig och kodar. Varumärken är väl dessutom rätt lite värda i denna bransch, dvs om samma spel istället säljs av Bolag Y än Bolag X så lär väl inte köparna bry sig speciellt mkt om det. Möjligtvis kan det vara så att personalen är aktieägare men förmodligen är det som det ofta brukar vara en pyramid isf där massan längst ner äger rätt lite (eller kanke bara optioner som ju är värdelösa rimligtvis).

TL; DR; Jag tror det är kört

Permalänk

Det här känns ultratragiskt. Minns med glädje och nostalgi gräsrötterna som senare blev starbreeze - Triton.
Tex denna underground-datanörds-techdemo som dom releasade maj 1993:

...Den glada episka melodisnutten från 3.25 till 4.10 och grafiken... Fyfan för detta hemska millenium

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kanske han sålde aktier för att rädda företaget eller tänker jag helt fel?

Nä, han sålde om något för att rädda sig själv. När en insynsperson säljer så tolkas det alltid som negativt, med möjligt undantag om han säljer till någon annan stor investerare. Men att bara dumpa ut aktier på det här sättet skickar signalen att det är dåliga utsikter för bolaget, och priset på aktien går i 99% av fallen ner åtminstone kortsiktigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar.:

Nä, han sålde om något för att rädda sig själv. När en insynsperson säljer så tolkas det alltid som negativt, med möjligt undantag om han säljer till någon annan stor investerare. Men att bara dumpa ut aktier på det här sättet skickar signalen att det är dåliga utsikter för bolaget, och priset på aktien går i 99% av fallen ner åtminstone kortsiktigt.

Men det var mycket pengar han fick ur aktier, kan förstår att han inte vill förlora så mycket pengar så förstår jag att han tog ut dom så snabbt han kunde.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

https://youtu.be/VD7zBAqJqCI

Blev rätt missnöjd när jag gick in på artikeln

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Känns som lite för bra timing att VD:n fick tvångs sälja aktier typ veckan innan de gick ut och vinstvarnade.

Antar att det är banken som vill ha tillbaka pengar för ett lån som VD:n har och då har de rätt att tvångs sälja aktier.

Det skulle även kunna vara att VD:n nämner för banken att företaget är påväg neråt och då kommer de överens om att tvångs sälja aktierna för att rädda VD:ns pengar.

Bara mina tankar om denna affär.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goliat80:

Känns som lite för bra timing att VD:n fick tvångs sälja aktier typ veckan innan de gick ut och vinstvarnade.

Antar att det är banken som vill ha tillbaka pengar för ett lån som VD:n har och då har de rätt att tvångs sälja aktier.

Det skulle även kunna vara att VD:n nämner för banken att företaget är påväg neråt och då kommer de överens om att tvångs sälja aktierna för att rädda VD:ns pengar.

Bara mina tankar om denna affär.

Som jag förstått det så har starbreeze först haft problem med att betala för sina lån till nordea där starbreeze verkar ha en del hel av sina lån. Det i sig verkar ha satt igång problemcykeln som vi nu sett. Och ja, när låntagare får problem att betala skulder så vill långivarna vanligen se varför.
Är det så att även VDn tagit lån från nordea så har banken känt till att det fanns finansiella problem i företaget och samtidigt har de kunnat se att aktien började gå utför efter spelsläppet.
Hur det egentligen ligger till i alla led vet jag inte, men det behöver alltså inte vara så märkligt egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled