Är det värt att bygga om kontorsdator till speldator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jopp<3:

320W enligt HP

Nu kanske detta inte är sant.

Men jag har läst att HP är såna r'vhattar att de endast tillåter vissa grafikkort i sina datorer.

Typ de bioslåser att du ej kan smäcka i ett t.ex 1050Ti i en HP-dator från 2016 eller liknande.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Kasta fungerade hårdvara känns inte så 2018.
Om den nya datorn kan bli bättre än den gamla så kommer delarna från den gamla att hamna på bortskänkes @Sweclockers.
Du verkar insatt, kan du se på chassit jag länkade i originalposten om det ryms ett vanligt PSU i det?

Du kan ju använda ditt nuvarande chassi och nätaggregat. Bara flytta över moderkort, cpu och ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Du kan ju använda ditt nuvarande chassi och nätaggregat. Bara flytta över moderkort, cpu och ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Spännande lösning

Permalänk

@Jopp<3: Jaa menade nog inte bokstavligen talat att kasta det till skogs.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2302723/elite-desk-8...

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag hade ju inte velat använda det moderkortet/chassi/PSU alls till något form av speldatorbygge (googla på burkens namn), men ifall du kan hitta något billigt socket 1150 moderkort typ H87/Z87, och montera delarna på det så kan du köra med 670 lätt förutsatt vettig PSU, CX500 är väl inte någon höjdare men antagligen mycket bättre än HPs org. En dator med ett i7-4770, 8GB RAM, SSD och ett GTX670 för priset av ett beg mobo är ju ett fynd i mina ögon.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skengetronic:

@Jopp<3: Jaa menade nog inte bokstavligen talat att kasta det till skogs.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2302723/elite-desk-8...

Verkar som att väldigt många människor försökt bygga om just den är datorn till gamingdatorer enligt den sidan.

Måste ha varit en dator som användes på väldigt många arbetsplatser eftersom så många nu kommit över begagnade exemplar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjäxa:

Jag hade ju inte velat använda det moderkortet/chassi/PSU alls till något form av speldatorbygge (googla på burkens namn), men ifall du kan hitta något billigt socket 1150 moderkort typ H87/Z87, och montera delarna på det så kan du köra med 670 lätt förutsatt vettig PSU, CX500 är väl inte någon höjdare men antagligen mycket bättre än HPs org. En dator med ett i7-4770, 8GB RAM, SSD och ett GTX670 för priset av ett beg mobo är ju ett fynd i mina ögon.

Hm...F*n vad komplicerat allt ska vara
När jag blev uppmärksammad o den här HP-datorn hoppades jag att det skulle bli min flykt från min gamla AMD-dator men om det kommer krävas så mycket jobb så är det över min kompetens tyvärr.

Att byta en CPU/GPU/PSU eller sätta i andra minnen/diskar det klarar jag men att skruva med moderkort är inget jag vågar göra.

Blir nog att tyvärr tacka nej och sitta kvar med det jag har några år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

@mikgus:
Det var en billig dator, synd att den bara har en i3 och inte i7 som datorn jag tittar på
Den ser även mindre ut så det borde vara svårare att hitta exempelvis en PSU (om man måste uppgradera) som får plats

Ja lite tråkigt med i3, håller utkik efter en passande i5 eller i7, men annars tror jag den är ganska maxad.
Nätaggregatet påminner om dom som sitter i billigare 1u servrar men har inte kollat exakta måtten så det skulle vara svårt eller omöjligt att byta om man behöver det.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Hm...F*n vad komplicerat allt ska vara
När jag blev uppmärksammad o den här HP-datorn hoppades jag att det skulle bli min flykt från min gamla AMD-dator men om det kommer krävas så mycket jobb så är det över min kompetens tyvärr.

Att byta en CPU/GPU/PSU eller sätta i andra minnen/diskar det klarar jag men att skruva med moderkort är inget jag vågar göra.

Blir nog att tyvärr tacka nej och sitta kvar med det jag har några år till.

Något mer än att just flytta över CPU+RAM och sen montera ditt GTX670 är ju ju precis vad jag tänkte, det är inte svårt alls, finns guider online, och säkert här på SweC.
PSU och SSD är ju chassimonterat och har inget med mobo attt göra.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk

Min grabb spelar på en gammal HP Workstation, hade en i5-3540? i från början, men tryckte i min gamla i7-3770 med stock kylare istället, uppade till 16Gb och ett 1050Ti 3gb, rullar på kanon, kan köra nästan maxad grafik i Fortnite men då drar fläktarna på max och cpu tempen ligger och smeker 100 grader. Men den får duga till han samlat ihop deg till en ny game-rigg/den brinner.

edit: fick såga bort lite av plasten runt fläktarna på grafikkortet för att det skulle få plats...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Noterbart som sagt att det inte ens är säkert att moderkortet kan leverera 75W över pcie. Standardgrafiken ligger på lägre. Och om du kan byta PCU går bara att avgöra efter ha kollat kontakter och kopplingar. Inte säkert att det följer standard.

Kollar man på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=8NtZ8QvqAHM
Som verkar vara samma dator, så ser man att det sitter kontakter som bör krocka med långa grafikkort. Jag skulle gissa på att en av dom är frontpanel på något sätt (USB3 kanske?) , och ett gäng sata kontakter. Dess bör gå att koppla ur cd-läsare och möjligen frontpanel, samt koppla SSD till nedre sata kontakten, och då få det att rymmas. Men det är bara ett antagande från en dålig video..

I TS fall så är det bara värt att testa om du faktiskt kan kolla vad som finns i datorn i form av psu, moderkort och mått.

Sen så tror jag absolut att det går att flytta till annat chassi, kräver nog antagligen egen-monterade distanser och ett visst krångel.. Vet att bland annat dell använder egna storlekar på moderkort istället för mATX/ATX standarder.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade lätt tagit den datorn. Det är stor chans att det funkar med både ditt nätagg och GTX670 i den. Visst finns det en del speciallösningar i vissa märkesdatorer, men då skriver de inte i specen att det finns en PCIe (3.0) x16 slot tex.

Jag har själv byggt om en gammal kontorsburk till min grabb. Enda problemet med den var att det är en desktoplåda som kräver lågprofils grafikkort. Sedan fick han lite mer minne och en SSD i så var det klart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Jag hade lätt tagit den datorn. Det är stor chans att det funkar med både ditt nätagg och GTX670 i den. Visst finns det en del speciallösningar i vissa märkesdatorer, men då skriver de inte i specen att det finns en PCIe (3.0) x16 slot tex.

Jag har själv byggt om en gammal kontorsburk till min grabb. Enda problemet med den var att det är en desktoplåda som kräver lågprofils grafikkort. Sedan fick han lite mer minne och en SSD i så var det klart.

Att ta datorn innebär tyvärr förlorad inkomst motsvarande ca 2000kr, det var därför jag gjorde en rubrikändring eftersom det faktiskt inte blir gratis även om själva datorn inte kostar något.
Känner att jag skulle vilja haft någon sorts "garanti" för att det skulle fungera att sätta i ett Grafikkort för att det ska vara värt besväret tyvärr.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Hm...F*n vad komplicerat allt ska vara
När jag blev uppmärksammad o den här HP-datorn hoppades jag att det skulle bli min flykt från min gamla AMD-dator men om det kommer krävas så mycket jobb så är det över min kompetens tyvärr.

Att byta en CPU/GPU/PSU eller sätta i andra minnen/diskar det klarar jag men att skruva med moderkort är inget jag vågar göra.

Blir nog att tyvärr tacka nej och sitta kvar med det jag har några år till.

Bara första gången du gör det som det kommer kännas svårt, sen har du rutin på det.
Det är ingen finmekanik att byta moderkort utan de sitter i vanliga skruvar, och CPU brukar bara sitta med en liten arm som håller det nedtryckt. Passa på att slänga på enklaste möjliga tornkylare också.

Och hur ska du annars tillgodogöra dig denna kunskap?

Jag tror du löser det enkelt!

Permalänk
Medlem

För många många år sedan så hade min mamma en HP dator utan dedikerat grafikkort. Min bror använde denna för att spela på.
Det fanns dock en AGP slot. Nätagget var på Ca 300 W.
Jag lyckades klämma in ett ATi Radeon X850XT. Detta var ett rätt så törstig och varmt kort. Men datorn rullade på galant i flera år

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jopp<3:

Att ta datorn innebär tyvärr förlorad inkomst motsvarande ca 2000kr, det var därför jag gjorde en rubrikändring eftersom det faktiskt inte blir gratis även om själva datorn inte kostar något.
Känner att jag skulle vilja haft någon sorts "garanti" för att det skulle fungera att sätta i ett Grafikkort för att det ska vara värt besväret tyvärr.

MVH

Jag är tveksam till att den är värd 2000kr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Att ta datorn innebär tyvärr förlorad inkomst motsvarande ca 2000kr, det var därför jag gjorde en rubrikändring eftersom det faktiskt inte blir gratis även om själva datorn inte kostar något.
Känner att jag skulle vilja haft någon sorts "garanti" för att det skulle fungera att sätta i ett Grafikkort för att det ska vara värt besväret tyvärr.

MVH

Kan du inte hämta den en ledig dag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Kan du inte hämta den en ledig dag?

Skickades från m.sweclockers.com

Kontorstid var ända alternativet, nu är den dessvärre bortlovad till någon annan eftersom jag segade så länge och inte kom på stört.

Får driva vidare mitt projekt mot en bättre dator på annat håll.
Begagnat är helt klart framtiden