Dali Zensor 5 eller Oberon 5?

Permalänk
Medlem

Dali Zensor 5 eller Oberon 5?

Hej, som rubriken lyder, kommentera gärna era åsikter!

Permalänk
Medlem

Anser ni att Zensor 5 har tillräckligt med bas för Pop och R&B? Även film?

Permalänk
Medlem

Finns bara ett svar. Provlyssna och avgör.

Själv har jag Zensor 7 som frontar i hemmabiosystemet. Är väldigt nöjd med dom, både till musik och film.
övriga högtalare i systemet är Zensor1, Zensor Vocal samt Sub E12F.

Permalänk
Medlem

Ok tack. Grejen är den att jag har haft båda hemma väldigt kort. Vart tvungen att avsluta testet pga job... Men det jag kände då var att Oberon var fulla med bas alltså väldigt bulliga (rummet skakade av trycket) och sensorn var tvärt om helt lugn/tråkig. Kanske är så att Zensorn växer en del med tiden? Man vill ju inte chansa på att sensorn blir bättre...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter själv med ett par Opticon 5 som jag tycker passar perfekt vad det gäller både bas och diskanten. Och bytte nyligen ut min toslink kabel från netonnet till en från QED performance toslink, och ljudet blev högre/bättre. Kan dock vara att kablen från netonnet var dålig jag vet inte

Permalänk
Medlem

Ok hur stort rum har du?
Jag har ett ganska smal rum 3.5x6m. Och tv/högtalare etc kommer att stå i den smala bredden. 3.5m. Så lyssningsavståndet kommer vara mellan 2.6-2.8m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja du, vad kan jag ha 4x6m plus en sovalkov på 2x3m

Sitter jag i soffan blir det ca 3.5-4m från högtalarna, vet inte hur högt du vill spela men jag kör min förstärkare på 40 som max, sen blir det för mycket, visa högtalare vad jag hört tycker inte om eller fungerar inte så bra om volymen är för lågt, men inget jag märkt med dessa, plus att dem är nätta och smälter in med allt

Permalänk
Medlem

Ok ja det är ju liknande mått. Ok så man kan ha de ganska nära väggen med andra ord. Ska kolla på det alternativet också tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt subjektivt hur du upplever det. Jag valde tillslut Zensor 7 efter att ha titta på Zensor 5, 7 och Opticon 5. Den hade, för mig, den skönaste basen samt mer "direkt" och jag gillade inte "spridningen" av diskaten i Opticon 5. Zensor 5 lät för klent.

Smaken är som baken som man säger, det är bara du som kan avgöra vad du gillar.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Precis ljud och musik är väldigt subjektivt, stod även i butiken och lyssnade på dem dyrare modellerna ur Opticon serien och dem tyckte inte jag lät lika bra. Så det gäller att åka ut och lyssna alt se om det går att få låna hem och prova.

Permalänk
Medlem

Ja blir att lyssna på fredag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska först och främst lyssna noggrannare mellan Oberon och Zensor i butik. Då jag upplevde så pass stora skillnader i mellan de.

Oberon sjuk bas med tryck, Zensor helt avsaknad av bas.

Men ska även testa on-wall + sub....

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Ska först och främst lyssna noggrannare mellan Oberon och Zensor i butik. Då jag upplevde så pass stora skillnader i mellan de.

Oberon sjuk bas med tryck, Zensor helt avsaknad av bas.

Men ska även testa on-wall + sub....

När det kommer till såhär stora skillnader brukar det bero på rummet högtalaren placerats i, rumsnoder kan orsaka utsläckningar och förstärkningar på olika ställen i rummet beroende på var de står. Det kan vara så simpelt som att flytta högtalaren eller lyssninspositionen 3-4dm.

Zensor 5 är avstämd runt ~40 Hz och har bara 5.25" element, så förvänta dig inget basmonster. Samma sak gäller Oberon, men den är troligen avstämd någon hz lägre. Skillnaderna i basåtergivning borde inte vara överdrivet stora då båda högtalarna har relativt lika avstämning och samma effektiva konarea.

Det lämnar rummet och positionering som de stora skillnaderna. Inte hört Oberon så kan inte uttala mig om det... Lyssna på dem i butik och bilda dig en uppfattning om skillnaderna, men de kommer inte låta lika i ditt rum hemma troligen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

ok gäller det placering i djupled eller sidled, eller både och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

ok gäller det placering i djupled eller sidled, eller både och?

Både dock, beror på rummets storlek och placering av både lyssnaren och högtalarna. REW kan simulera en hygglig uppskattning av rumsrespons utifrån mått på rummet och positionen i det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyssnat igen, har väl lärt mig vad jag gillar och inte gillar:

Beroende på musiksmak så skulle jag säga såhär:

Oberon 5 - Bra till det mesta förutom bastung musik.Då menar jag bastung musik som även har röster att lyssna på. Annars blir basen för övergripande och tar över nästintill allt. Oberon ligger åt det mörkare hållet. 2/3 delar bas medans den sista 1/3 är diskanten.

Zensor 5 - Bra till bastung musik då basen i min mening blir bra, och där man samtidigt vill höra röster och instrument detaljer. 1/3 bas och 2/3 diskant.

Här kommer mitt dilemma. Jag är en allätare när det kommer till musik, allt jag fastnar för, lyssnar jag på. Jag lyssnar på "all" bra musik

Vad skulle ni göra i detta fall, köra på Zensor 5 och komplettera med en sub för att använda den till basfattigmusik och film eller gå på Oberon 5 och leva med den feta basen?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av orrebus:

Nu har jag lyssnat igen, har väl lärt mig vad jag gillar och inte gillar:

Beroende på musiksmak så skulle jag säga såhär:

Oberon 5 - Bra till det mesta förutom bastung musik.Då menar jag bastung musik som även har röster att lyssna på. Annars blir basen för övergripande och tar över nästintill allt. Oberon ligger åt det mörkare hållet. 2/3 delar bas medans den sista 1/3 är diskanten.

Zensor 5 - Bra till bastung musik då basen i min mening blir bra, och där man samtidigt vill höra röster och instrument detaljer. 1/3 bas och 2/3 diskant.

Här kommer mitt dilemma. Jag är en allätare när det kommer till musik, allt jag fastnar för, lyssnar jag på. Jag lyssnar på "all" bra musik

Vad skulle ni göra i detta fall, köra på Zensor 5 och komplettera med en sub för att använda den till basfattigmusik och film eller gå på Oberon 5 och leva med den feta basen?

Hej, intresserad av att veta vilken förstärkare som användes?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Denon Avr2500.

De så om jag går på en starkare receiver eller en ren förstärkare så kommer det bli bättre tryck/bas i Zensor 5an. Lika så med oberon med den kommer fortfarande vara åt det mörkare hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du lyssnat hemma eller i ett lyssningsrum i en affär? Enligt min erfarenhet brukar basen vara svagare i ett vanligt inrett rum där hemma jämfört med hur det låter i en affär.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har lyssnat i butiken, och hemma. Men inte var inspelade här hemma och då var basen tunnare på zensor 5 och bumlig som bara den gällande Oberon. Men har liten kunskap så kan vara placeringen som var kass...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har beslutat på att köra på Oberon 5:orna efter att lyssnar runt i två dagar.

De enda som jag tyckte lät bra eller bättre var Monitor Audio Silver 200 dock en annan prisklass.

Ben behöver råd på en förstärkare som är år det ljusare hållet med Wifi eller Blue tooth och optisk. Några förslag?

Funderar på NAD eller Yamaha. typ C338 eller R-N602. Men inte säker om Yamaha kan kalasas som ljus.

OM man ska köra receiver, vilken skulle ni då rekommendera?