Permalänk

Kompletta delar till vattenkylning

Hej!

Planerar för första gången gå över till custom loop. Har tidigare bara kört luft och AIO. Skulle behöva er hjälp att kolla så att jag har tagit med allt som behövs innan jag lägger en beställning. Vill absolut inte missa något.
Det är för datorn i sign. Budgeten kan variera stort, kommer att vara ca 15k gissar jag på.
Är det något jag har missat?

*Ek D5 Pump, top, reservoar
*Ek-UNI pump brackets
*2st Radiatorer (420 + 280)
*6 - 8st 140 mm fläktar med hög statiskt tryck (Noctua iPPC PWM-2000)
*En massa meter 16/10 Slangar (det blir soft tubing)
*ca 15st 10/16 fittings (ACF)
*4st 45 graders adaptervinkling
*2st 90 grader -"-
*20st pluggar
*2st ventil för att stänga/öppna flödet
*2st Fillport
*1st T-koppling för tömning
*Phobya Påfyllningstratt med gänga
*Phobya extern nätdel 230V 4Pin Molex 70W
*Alphacool Eiszapfen Temperatursensor G1/4
*EK-CryoFuel Clear Koncentrat 100 mL
*Destillerat vatten hos bensinmack
*Cpu block
*Gpu block

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem

Jag klarade mig med ett paket 3m duraclear på min loop, inte mycket olikt din. Vilket chassi har du byggt i?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Några frågor dyker upp
- Behöver du verkligen 20 st pluggar? Visst de är några av de billigare komponenterna men ändå...
- Varför två ventiler? Det räcker väl med en där du sätter din drainport?
- Jag gissar att du har tänkt använda en fillport för tömning. Om du vill koppla in en slang där vid tömning så se till att du har rätt storlek på din fitting, EKs fillport som säljs av inet har t ex G3/8 istället för den vanliga G1/4 som idag normalt används för fittings. Personligen kommer jag använda en "bulkhead fitting" som har G1/4 i båda ändarna för tömning.
- Varför extern nätdel? Ligger din nuvarande PSU så nära sin gräns eller är det helt enkelt för att enklare kunna driva pumpen separat när du fyller loopen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@trattgunnar:

Det blir i en Dark Base 900. Tänker ta lite olika märken och typer på slangarna men förmodligen ingen skillnad på dem med tanke på ditt svar.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk

@mmarks:

Är ny på detta därför tog jag med en del saker som kanske skulle komma till användning. Ingen stor kostnad.
Ok, så fillport går bort med tanke på gänga. Med t- koppling samt stänga/öppna ventil så kan jag dränera är en möjlighet?
Extern nätdel är för att driva separat ja.... inte säkert att den kommer till användning faktiskt.

Om jag skall ta en till likadan pump och köra i serie för failsafe, räcker det då med enbart pumpen och ingen extra reservoar? Behövs det någon mer anslutning, extender, adapter?

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandlådan:

@mmarks:

Är ny på detta därför tog jag med en del saker som kanske skulle komma till användning. Ingen stor kostnad.
Ok, så fillport går bort med tanke på gänga. Med t- koppling samt stänga/öppna ventil så kan jag dränera är en möjlighet?
Extern nätdel är för att driva separat ja.... inte säkert att den kommer till användning faktiskt.

Om jag skall ta en till likadan pump och köra i serie för failsafe, räcker det då med enbart pumpen och ingen extra reservoar? Behövs det någon mer anslutning, extender, adapter?

Räcker med en pump, varför ska du köra 2st?

Permalänk
Skrivet av kozmos:

Räcker med en pump, varför ska du köra 2st?

Det är mest för att ha lite säkerhet om ena pump havererar. Det är möjligt att jag kanske hoppar på SLI-tåget också.
Det är inget bråttom med detta. Kan vänta ett tag för att se hur allt kommer att fungera först.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du kan sätta två pumpar i serie med syftet att få en failsafe. Anledningen är att om den ena går sönder misstänker jag (har ej provat) att den kommer blocka flödet totalt. en modern dator kommer ändå att stänga av sig automatiskt om temperaturen på cpu blir för hög (vet ej hur det funkar med gpu).

Edit: om du verkligen vill ha en failsafe av någon anledning - estetik är alltid en giltig anledning - så går det att sätta dem i serie men med en backventil parallellt med varje pump.

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft en d5 pump som har gått sönder på 7års tid men det va ett måndagsex.
Den gick sönder efter någon månad så jag fick en ny på garanti från Inet så det slutade ändå med att jag fick plocka ut den ur systemet.