Tips på praktikplats (automationsingenjör)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Mar 2014

Tips på praktikplats (automationsingenjör)

Tjenare alla Sweclockare!

Det är så att jag just nu pluggar till att bli robot/automationsingenjör, har läst lite mindre än 1½ år (ska bli klar sommaren 2019).

Snart skall vi ha våran sista praktik och jag har sökt till en hel del företag nere i Malmö området där vi kommer bosätta oss. Just nu har jag sökt praktik hos 15 företag och jag har fått svar från ett av dom. Tycker det känns märkligt att företagen inte är mer intresserade av att ta in praktikanter för att eventuellt kunna forma en människa i framtiden till de ändamålet de behöver då det är stor brist inom området (om jag förstått det rätt). Börjar känna en hel del stress över att jag saknar praktikplats då vi kommer flytta ner i slutet av december månad och hade varit väldigt skönt över o vara klar med sökandet innan dess!

Är det någon här som jobbar med automation (och har möjlighet att ta in en praktikant) eller har tips på praktikplatser? Gärna runt Malmö/Lund området.

Hälsningar av bästa sort
Karl Johan Adnerhill

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Adnerhill:

Tjenare alla Sweclockare!

Det är så att jag just nu pluggar till att bli robot/automationsingenjör, har läst lite mindre än 1½ år (ska bli klar sommaren 2019).

Snart skall vi ha våran sista praktik och jag har sökt till en hel del företag nere i Malmö området där vi kommer bosätta oss. Just nu har jag sökt praktik hos 15 företag och jag har fått svar från ett av dom. Tycker det känns märkligt att företagen inte är mer intresserade av att ta in praktikanter för att eventuellt kunna forma en människa i framtiden till de ändamålet de behöver då det är stor brist inom området (om jag förstått det rätt). Börjar känna en hel del stress över att jag saknar praktikplats då vi kommer flytta ner i slutet av december månad och hade varit väldigt skönt över o vara klar med sökandet innan dess!

Är det någon här som jobbar med automation (och har möjlighet att ta in en praktikant) eller har tips på praktikplatser? Gärna runt Malmö/Lund området.

Hälsningar av bästa sort
Karl Johan Adnerhill

Vad för företag har du kollat med? Konsult firmor?
Bor för långt bort så har inte mycket kontakter i området. Men vet en jag gick med jobbar på sweco i Malmö så där skulle du kunna kolla.

Skickades från m.sweclockers.com

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2002

Som tidigare nämnt Sweco.
Kolla även WSP en av de större konkurrenterna till Sweco.
Kanske även ÅF eller Tyréns, Apocca.

Toshiba C70D Amd A8-6410 (2,0Ghz - 2,4Ghz) 16GB Ram Radeon R5 1TB Asus VP278H
Asus X550C Intel i7-3537U (2,0Ghz - 3,1Ghz) 8GB Ram Intel HD 4000 750GB
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Dahle86:

Vad för företag har du kollat med? Konsult firmor?
Bor för långt bort så har inte mycket kontakter i området. Men vet en jag gick med jobbar på sweco i Malmö så där skulle du kunna kolla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har mailat/ringt både och, några av de företag jag mailat är Mitsubishi, Assemblin, Tetra Pak, Westerlins. Har inte mailat typ ÅF och sweco, är lite rädd att dom stora jättarna inte har tid och hjälpa en när man inte förstår saker. Våran utbildning har nämligen inte varit den bästa. Men ska självklart försöka fåtag på dom och höra! Tackar för tips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Grabben_83a:

Som tidigare nämnt Sweco.
Kolla även WSP en av de större konkurrenterna till Sweco.
Kanske även ÅF eller Tyréns, Apocca.

Tackar för tipsen, ska kolla på det direkt!