Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

Köpråd för skärm till laptop

Hej! Funderar på en skärm att ha hemma till spel osv när jag inte är på språng. Sitter på en GS63VR7RF med GTX1060 6gb. Eftersom det är intel+nvidia så antar jag att jag får något i still med 60 fps vsync på huvudskärmen men om jag förstår saken rätt går det att få ut lite extrakräm när man kopplar direkt till grafikkortet via hdmi eller displayport. Bor i utlandet för tf så tänkte satsa på så bra men billigt som möjligt och då går tankarna till om det är någon poäng att köpa en freesync skärm, eftersom jag nog inte ska spela så många nya titlar på denna krake så kanske jag får ut lite över 60 fps i vissa titlar. Har inte så mycket förhoppningar på att spela i mer än 1080p på denna så en ultrawide är nog inte i korten heller, vore trevligt med större än 24" men om jag inte höjer upplösningen till 1440p så vore väl detta dumt? Men vid 24"1080p så känns det som att man åtminstone vill ha något extra, då antar jag att valet står mellan IPS och 144hz freesync men är inte så säker på vad den senare kan göra för mig utan ett AMD kort.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@BME: Freesync har ingen betydelse för dig. Vill du ha "draghjälp" med mer flyt i grafiktunga spel behöver du en G-Sync-skärm. Är du ute efter att maximera hög frekvens i mer lättdrivna spel kan du välja en skärm, lite vilket som, kapabel till hög frekvens.

Utöver vilken typ av spel du spelar bör det också vägas ifall du tänkt använda skärmen för mer än enbart spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Laxpudding:

@BME: Freesync har ingen betydelse för dig. Vill du ha "draghjälp" med mer flyt i grafiktunga spel behöver du en G-Sync-skärm. Är du ute efter att maximera hög frekvens i mer lättdrivna spel kan du välja en skärm, lite vilket som, kapabel till hög frekvens.

Utöver vilken typ av spel du spelar bör det också vägas ifall du tänkt använda skärmen för mer än enbart spel?

I övrigt så är det bara för surf och skriv, inge färgkorrekt fotoredigering behövs. men tvivlar starkt på att jag har nytta av en g-sync skärm med enbart en 1060 6gb från 2017 i en laptop.

Så vad annat kan jag lägga lite extra pengar på om jag inte bara köper en 1080p 60hz IPS?