Permalänk

Bästa 120-140mm fläkten?

Hej! Jag behöver bättre chassifläktar eftersom mitt grafikkort går för varmt. Jag har en ML140 där framme, och en medföljande chassifläkt i fronten samt en där bak. Vilka/vilken fläkt passar bäst för mig om jag vill uppnå högt luftflöde? Undrar även om jag behöver ha en bättre fläkt där bak eller om det räcker med den medföljande? Tack på förhand! Min budget ligger runt 300kr

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Vad är det för varvtal på de medföljande fläktarna?
Misstänker att det endast finns plats för 120mm där bak i chassit?

Sannolikt så är det att byta ut den bakre fläkten som skulle göra störst skillnad.

Detta är den bästa 120mm fläkten som finns just nu vad jag känner till, men kostar därefter och är inte så vacker:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4814030

Permalänk
Medlem

Jag har just nu be quiet! SilentWings 3 på alla ställen i min låda (förutom processorfläkten som jag tror är en SW men inte 3). De två på 140 mm som jag har i fronten går i princip inte att höra på mellanvarvtal. Vet inte hur de står sig mot Noctuas fläktar, men de ser å andra sidan inte ut som en chokladpralin...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6308896/fractal-design-venturi-hf...

Eller Be Quiet.

Chimos förslag, är en fläkt med högt statitiskt tryck, passar bättre på tornkylare och radiatorer än som chassi fläkt.

Gör nog ingen större skillnad att byta fläktar från befintliga fläktar, bättre att sätta in fler och kontrollera varvtalen isåfall.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

https://www.inet.se/produkt/6308896/fractal-design-venturi-hf...

Eller Be Quiet.

Chimos förslag, är en fläkt med högt statitiskt tryck, passar bättre på tornkylare och radiatorer än som chassi fläkt.

Gör nog ingen större skillnad att byta fläktar från befintliga fläktar, bättre att sätta in fler och kontrollera varvtalen isåfall.

Noctua A12x25 är överlägsen (prestanda/ljudnivå) andra 120mm fläktar, även som chassifläkt.

https://www.overclockers.com/wp-content/uploads/2018/05/120mm...

Permalänk

@cyklonen: tror du att två st Ml120 är något att ha? Såg precis att de går för 279kr för två

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk

@Chimo: de medföljande är 120mm, och 1200 eller 1500RPM om jag inte minns fel.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk

@Maarus: bara det gör lite skillnad så är jag nöjd

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3084063
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3084065
Jag har dessa. Flyttar bra med luft utan att låta något märkvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Noctua A12x25 är överlägsen (prestanda/ljudnivå) andra 120mm fläktar, även som chassifläkt.

https://www.overclockers.com/wp-content/uploads/2018/05/120mm...

Ne dyr och väldigt bra statitiskt tryck, bättre att använda till kylare och radiatorer, sen spara pengar och köpa någon vanlig chassi fläkt som flyttar hyffsat med cfm även vid lägre varv.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ne dyr och väldigt bra statitiskt tryck, bättre att använda till kylare och radiatorer, sen spara pengar och köpa någon vanlig chassi fläkt som flyttar hyffsat med cfm även vid lägre varv.

Vill man spara pengar så är det sannolikt inte den fläkt som ger bäst prestanda per krona, men bortsett från priset så får du gärna komma med källa om du menar att någon annan 120mm fläkt klår den när det kommer till luftflöde/dB (oberoende om fläkten sitter på en radiator, dammfilter eller ute i det fria).

Permalänk
Medlem

Jag har bara Corsairs ML Premium fläktar i min burk, både som chassifläktar och på cpu-kylaren (H7) och är grymt nöjd med dom. Tysta när dom går långsamt och blåser på duktigt när/om man behöver det.

Jämför man mot Noctuan som nämndes tidigare t ex. så är väl Noctuan bättre på lägre varv med både högre cfm och statiskt tryck men något högre lägstanivå på ljudnivån. ML-fläktarna kan i sin tur trycka på mer på max men låter då också mer än Noctuan på max men då flyttar dom som sagt duktigt mycket luft.

För- och nackdelar med båda såklart men mitt val föll i alla fall på ML-fläktarna då jag tycker dom har en bra pris/prestanda (två ML120 är billigare än en NF-A12x25) och sen tycker jag personligen att dom är snyggare än Noctuas fläktar också

Fläkt

Corsair ML120

Noctua NF-A12x25

Lagertyp

Magnetlager

SSO-lager

Luftflöde

12 - 75CFM

49,7 - 60,06CFM

Rotationshastighet

400 - 2400RPM

450 - 2000RPM

Statiskt tryck

0,2 - 4,2mmH2O

1,65 - 2,34mmH2O

Ljudnivå

16 - 37dB

18,8 - 22,6dB

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Vill man spara pengar så är det sannolikt inte den fläkt som ger bäst prestanda per krona, men bortsett från priset så får du gärna komma med källa om du menar att någon annan 120mm fläkt klår den när det kommer till luftflöde/dB (oberoende om fläkten sitter på en radiator, dammfilter eller ute i det fria).

Så den är det bästa av alla världar menar du? Vill du ha högt statitiskt tryck måste du till viss del offra cfm.

Venturi hf-12 har ju maxflöde på 83.4 cfm 1400rpm, sen är det deras egna siffror som kanske ska tas med en nypa salt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av wurpan:

Jag har bara Corsairs ML Premium fläktar i min burk, både som chassifläktar och på cpu-kylaren (H7) och är grymt nöjd med dom. Tysta när dom går långsamt och blåser på duktigt när/om man behöver det.

Jämför man mot Noctuan som nämndes tidigare t ex. så är väl Noctuan bättre på lägre varv med både högre cfm och statiskt tryck men något högre lägstanivå på ljudnivån. ML-fläktarna kan i sin tur trycka på mer på max men låter då också mer än Noctuan på max men då flyttar dom som sagt duktigt mycket luft.

För- och nackdelar med båda såklart men mitt val föll i alla fall på ML-fläktarna då jag tycker dom har en bra pris/prestanda (två ML120 är billigare än en NF-A12x25) och sen tycker jag personligen att dom är snyggare än Noctuas fläktar också

Fläkt

Corsair ML120

Noctua NF-A12x25

Lagertyp

Magnetlager

SSO-lager

Luftflöde

12 - 75CFM

49,7 - 60,06CFM

Rotationshastighet

400 - 2400RPM

450 - 2000RPM

Statiskt tryck

0,2 - 4,2mmH2O

1,65 - 2,34mmH2O

Ljudnivå

16 - 37dB

18,8 - 22,6dB

Ser riktigt bra ut! Kommer nog beställa två stycken ML120 imorgon tillsammans med en fläktkontroller. Eftersom att jag har hörlurar så kan jag tänka mig att köra i högre rpm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3084063
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3084065
Jag har dessa. Flyttar bra med luft utan att låta något märkvärt

Det här är lite OT, men har du fläktarna bakom något fläktfilter? Om svaret är ja, hur upplever du att de klarar att dra luft igenom det?

Permalänk

@OriginalBiceps: har plockat bort filtret.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Så den är det bästa av alla världar menar du? Vill du ha högt statitiskt tryck måste du till viss del offra cfm.

Venturi hf-12 har ju maxflöde på 83.4 cfm 1400rpm, sen är det deras egna siffror som kanske ska tas med en nypa salt.

Ja jag menar att utifrån de tester jag läst så är den bäst på prestanda/ljudnivå även om den sitter t.ex. bak i chassit där det är väldigt lite som begränsar flödet, detta trots att den är byggd främst för statiskt tryck.
Jag menar inte att fanboya Noctua, men är genuint intresserad av att se vilken 120mm chassifläkt som är ett bättre val än A12x25 idag (om man bortser från prestanda/krona).

Försökte hitta en jämförande test av A12x25 mot HF-12 men verkar svårt. Dvtests har dock en review på HF-14 samt A12x25, och jämför man fläktarna vid max RPM så har de liknande siffror när det kommer till CFM med fläktarna monterat helt öppet, men med en enligt dem märkbar skillnad i ljudnivå.

HF-14: "At this test, the first model (135CFM) was pretty noisy, while the second fan (101CFM) was distinctively loud."

A12x25: "At this test, the first (127CFM) and the last (130CFM) models started generating a tiny noise, while the second fan (68CFM) was absolutely quiet."

Med tanke på detta så kan vi nog vara ganska säkra på att 120mm versionen, HF-12, både flyttar mindre luft och låter mer än A12x25.
Tar man utöver det hänsyn till att chassifläktar ofta sitter bakom någon form av fläktfilter så ökar fördelen med högt statiskt tryck (A12x25).

http://www.dvtests.com/noctua-nf-a12x25-flx-uln-and-pwm-test-...
http://www.dvtests.com/fractal-design-venturi-hf-14-and-hp-14...

Permalänk
Föredetting

Delta FFB1212EHE är en klassiker när man vill flytta luft.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart Noctua. Dom levererar högst statiskt tryck i förhållande till ljudnivån av någon annan fläkt både i låg och högre rotation (känner någon till bättre data här så korrigera mig så ska ja byta ut mina 8st NF-A14). Lagringen och kvalitén talar också sitt tydliga språk. Dom kostar men du lär sannolikt inte behöva byta dom på decennier.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av OriginalBiceps:

Det här är lite OT, men har du fläktarna bakom något fläktfilter? Om svaret är ja, hur upplever du att de klarar att dra luft igenom det?

Ville bara säga att jag inhandlade 2 st Fractal Design HF-14 och blev mycket mycket nöjd.

Sitter i ett Meshify c i fronten och blåste på ordentligt med luft (mer än HP-14 och x2 GP-12) genom filtret, samtidigt som de är tystare (eller samma som x2 GP, men med högre flöde). HP-14 blåste knappt om man inte körde väldigt hög hastighet och då lät det inte bra. Så rekommenderar högt flöde på fläkten ifall det inte är finmaskigt mesh eller någon radiator.

Sen tror jag högt statiskt tryck är bättre när man ska trycka luft igenom något, inte när man "suger".

Hoppas det kan hjälpa någon.

//OB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Ja jag menar att utifrån de tester jag läst så är den bäst på prestanda/ljudnivå även om den sitter t.ex. bak i chassit där det är väldigt lite som begränsar flödet, detta trots att den är byggd främst för statiskt tryck.
Jag menar inte att fanboya Noctua, men är genuint intresserad av att se vilken 120mm chassifläkt som är ett bättre val än A12x25 idag (om man bortser från prestanda/krona).

Försökte hitta en jämförande test av A12x25 mot HF-12 men verkar svårt. Dvtests har dock en review på HF-14 samt A12x25, och jämför man fläktarna vid max RPM så har de liknande siffror när det kommer till CFM med fläktarna monterat helt öppet, men med en enligt dem märkbar skillnad i ljudnivå.

HF-14: "At this test, the first model (135CFM) was pretty noisy, while the second fan (101CFM) was distinctively loud."

A12x25: "At this test, the first (127CFM) and the last (130CFM) models started generating a tiny noise, while the second fan (68CFM) was absolutely quiet."

Med tanke på detta så kan vi nog vara ganska säkra på att 120mm versionen, HF-12, både flyttar mindre luft och låter mer än A12x25.
Tar man utöver det hänsyn till att chassifläktar ofta sitter bakom någon form av fläktfilter så ökar fördelen med högt statiskt tryck (A12x25).

http://www.dvtests.com/noctua-nf-a12x25-flx-uln-and-pwm-test-...
http://www.dvtests.com/fractal-design-venturi-hf-14-and-hp-14...

A12x25 är en bättre fläkt än jag trodde tidigare, men som du säger så är pris/prestanda inte lika imponerade. Då äger jag både noctua, hf/hp och be quiet fläktar, personligen tycker jag inte prisskillnaden går att motivera riktigt.

Och då kör jag t.om en gammal noctua nh u12p från 2006. Den har följt med vid varje bygge.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

A12x25 är en bättre fläkt än jag trodde tidigare, men som du säger så är pris/prestanda inte lika imponerade. Då äger jag både noctua, hf/hp och be quiet fläktar, personligen tycker jag inte prisskillnaden går att motivera riktigt.

Och då kör jag t.om en gammal noctua nh u12p från 2006. Den har följt med vid varje bygge.

Nä håller med, i de allra flesta fall blir de ju att man betalar dubbla priset för en omärkbar skillnad

Jag köpte nyligen en a12x25 som exhaustfläkt på ett 120mm GPU radiator-block, då tyckte jag den kändes värd sina kronor eftersom jag har den som enda exhaust-fläkt (och direkt bakom en Noctua D15) så behöver köra den rätt högvarvigt, plus att jag har den på en radiator då.

Permalänk
Medlem

Skaffa även en till ML140 fram om din plånbok tillåter det.