Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Ny processor och moderkort.

Hej! jag och en kompis köpte ett uppgraderingspaket ifrån komplett med moderkort och processor. nu har vi satt in allt i burken. behöver man installera om windows även fast det finns på ssd:n som sitter i systemet. mvh en glad amatör.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Det är inte säkert att du måste men det är rekommenderat att ni gör det. Finns möjlighet att det annars uppstår buggar och instabilitet i systemet.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Tack för dit svar! nu när jag skulle starta pc:n för första gången kommer jag till bios. ser att alla fläktar är inkopplade och vilka komponenter som sitter i. min fråga är nu hur kommer jag till windows? det finns redan på en ssd disk i datorn. eller behöver jag skaffa ett usb med windows att boota ifrån? tacksam för svar, har dålig koll men försöker att lära mig.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Dengladeamatören:

Tack för dit svar! nu när jag skulle starta pc:n för första gången kommer jag till bios. ser att alla fläktar är inkopplade och vilka komponenter som sitter i. min fråga är nu hur kommer jag till windows? det finns redan på en ssd disk i datorn. eller behöver jag skaffa ett usb med windows att boota ifrån? tacksam för svar, har dålig koll men försöker att lära mig.

Om windows redan är installerat och SSDn är vald att bootas ifrån så BÖR du komma direkt in i windows. (Första gången du startar hamnar du i BIOS för den känner av att det är annan hårdvara än tidigare.) Sen bör du komma in direkt.

Som ovan skrev, det kan bli mycket buggar och instabilitet.

Har själv samma installation av OS som jag hade på min 5 år gamla laptop, en uppdatering ända från Windows 8 till nu 10 då... Gått från laptop till stationär som bytt moderkort, cpu, hårddisk x flera. Ingen instabilitet än så länge, men buggar så det heter duga! (Borde ta mig tid att blåsa skiten och börja om egentligen.)

AMD Ryzen 7 2700 @4,0ghz, Corsair h115i med 2x ML140 PRO, Asus B450-i Strix Gaming, G-Skill Flare X DDR4 2x8gb @3200mhz, Colorful GTX 1070ti U-TOP 8gb, 2xSamsung 960 EVO 500gb M2, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair RM750x, Phanteks Evolv mITX tempered glass, med 3x ML140 Pro, MSI Optix 27” 1440p 144hz VA Freesync
Galleri chassimod Allspark
-----------------------------------------------
Intel i5 6600k, MSI Z270-Pro, Coolermaster GTS V8, Crucial 2133mhz DDR4 8gb, XFX RX 580 8gb, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair CX750W, Corsair Air 540, Dell IPS 60hz 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Dengladeamatören:

Kan vara så att du måste ställa in rätt "Boot order". D.v.s. ställa in vilken lagringsenhet (vare sig det är hårddisk, ssd, skiva osv) som Windows ska boota ifrån. Som sagt så rekommenderas det att man installerar om Windows - och det kan man lättast göra via USB.

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Tack så mycket till samtliga! burken är nu igån. vilken community detta är, grymt!