Permalänk
Medlem

Ny router - ER-4, ER-6P, Mikrotik?

Hej!

Kör idag en virtuell pfSense, som fungerar mycket bra. Problemet är bara att vid eventuellt underhåll på servern så dyker ju hela nätet ett tag. Det fungerar när sambon är bortrest, men det är inte alltid tokpoppis annars

Jag har idag 4 interna nät (Servrar, gäster, IoT, "hushållets prylar") + en internetanslutning om 250/250. Det jag söker ska orka:
* routa Gbit/s med ett fåtal accessregler (mellan mina interna nät)
* NATa 250 Mbit/s (gärna mer)
* Gärna ha hyffsat stöd för IPsec eller OpenVPN
* Ska vara fläktlös eller jättetyst. Dess plats är inte särskilt långt från sovrummet.
* Ska vara rackmonterbar
* Nån SFP är nice-to-have
* Inget behov av WiFi eller switch, allt sånt finns redan

Jag klarar mig egentligen på tre interface (och får då VLANa in "lågtrafiknäten"), men det känns dumt att begränsa sig.
Jag har i princip spanat in Ubiquitis ER-4 och ER-6P, samt kikat på en del av Mikrotiks routrar. Jag har inget emot CLIs, föredrar att saker bara snurrar än ett snyggt gränsnitt (you can polish a turd, but it is still a turd etc).

Min budget för hela rasket ligger väl kring 2700-ish (Dvs ER-6P + rackmountkitet). Däremot blir jag inte riktigt klok på Mikrotiks prylar, just ljudnivån är tyvärr väldigt ospecad är min uppfattning.

Vilken pryl borde jag handla med dessa kriterier? Eller finns det något alternativ jag har missat? jag har tittat en del på Teklagers prylar, men de har inget rackmonterat och sen klarar inte deras av Gbit/s under FreeBSD (jag kan ju iofs tänka mig att köra något annat på den).

Många tack på förhand!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.