Kan inte installera windows 10 på 970 pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Sep 2006

Kan inte installera windows 10 på 970 pro.

Hej jag har ett problem jag inte kan lösa på egen hand.

Jag använder mig utav ett nytt system och jag har kopplat in SSDn till en m2.1 slot. Har även testat m2.2 också men ingen verkar fungera.

Jag har köpt windows på sticka men kan inte få den att fungera, jag får detta felmeddelande
https://imgur.com/a/KjQqbbq

Inne bios ser de ut så här.
https://imgur.com/a/GxlohOg
Som de ser ut så hittar modekortet SSD.

Jag köpte nyligen en 860 evo för att kolla om de var fel på modekortet men de var de inte 860 installerar windows utan problem. Jag hittar ingen av hårddiskarna i boot priority. Jag har testat att skapat ett nytt installationsmedia för windows men de fungerar ej heller.

Jag kommer lixom ingen vart med 970 pro. Jag hittar ingen partition att installera windows på, ska man försöka skapa en ny partition för den? Jag är så förskräckligt dålig i bios. Det är precis som om jag inte har någon hårddisk i datorn.

Är det någon bios inställning som behövs göras innan? Är väldigt tacksam för alla tips.

hallåjah

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Inte säker på att jag förstår ditt problem helt. Testa lägga över drivrutinerna till din 970 Pro och ladda dem under Windows installationen.

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 980 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | AMD 6970 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 32GiB | UnRAID 6.5.0 | 68TB
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Effs:

Jag använder mig utav ett nytt system och jag har kopplat in SSDn till en m2.1 slot. Har även testat m2.2 också men ingen verkar fungera.

Jag har köpt windows på sticka men kan inte få den att fungera, jag får detta felmeddelande

Jag köpte nyligen en 860 evo för att kolla om de var fel på modekortet men de var de inte 860 installerar windows utan problem. Jag hittar ingen av hårddiskarna i boot priority. Jag har testat att skapat ett nytt installationsmedia för windows men de fungerar ej heller.

Jag kommer lixom ingen vart med 970 pro. Jag hittar ingen partition att installera windows på, ska man försöka skapa en ny partition för den? Jag är så förskräckligt dålig i bios. Det är precis som om jag inte har någon hårddisk i datorn.

Är det någon bios inställning som behövs göras innan? Är väldigt tacksam för alla tips.

Det står "raid" och det låter lite underligt men jag känner inte till ditt moderkort men ahci eller nvme läge är väl normalt om du bara har en lagringsenhet ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Sep 2006

@mrqaffe: Hej! Jag känner inte heller till vad du menar, att vara dryg är de sista jag vill, men jag är såpass usel på dator så jag kan inte avgöra något av de du menar. Det är ett maximus formula xi jag använder mig utav. Jag vett att de står raid, men de står inte de nu vet inte hur de kan ha ändrats, jag har själv pillat lite bios när jag tog bilden. Tack för ditt svar, trevlig kväll

hallåjah

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Sep 2006

@LudvigLindell: Hej Ludde, det här kan mycket väl vara en potentiell lösning på mitt problem, hur exakt laddar jag ner drivrutiner till 970 eller sammanfattar dem med windowsinstallation? Jag har kollat på samsungs hemsida men jag hittar inte mycket. Jag måste tacka dig för att du visat medlidande.

hallåjah

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Är inte riktigt 100% bekant med ditt moderkort men kan det vara så att du befolkat mer än 1 PCI Express-plats? Typ att du kör grafikkort på 16x-platsen och sen ett annat instickskort på 4-8X?

Du har totalt 20 PCI-E banor om jag minns rätt, så det som händer om du har flera befolkade PCI-E platser är att NVMe (standarden för PCI-E kommunikation för SSDer) kopplas bort och m.2-platserna övergår till att antingen inte fungera alls eller blir begränsade till SATA-standard.

Kan du ens påbörja installationen av Windows eller failar den på första skärmen?

Nummer ett: CPU: i7 6850K @ 4.2Ghz. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X99. RAM: 32GB Kingston HyperX Fury DDR4 2666Mhz. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Platinum 1200W. Chassi: NZXT H440W. Skärm: Asus PB287Q (4K), Samsung U32H850UMU.

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Effs:

@LudvigLindell: Hej Ludde, det här kan mycket väl vara en potentiell lösning på mitt problem, hur exakt laddar jag ner drivrutiner till 970 eller sammanfattar dem med windowsinstallation? Jag har kollat på samsungs hemsida men jag hittar inte mycket. Jag måste tacka dig för att du visat medlidande.

Windows 10 har fullt stöd för NVMe, det krävs inga ytterligare drivrutiner. Samsung har visserligen drivrutiner till sina diskar som ökar prestandan en del men det går utmärkt att använda disken med Windows inbyggda drivrutiner.

Att din Samsung 970 Pro inte syns i listan med boot devices är för att den inte är bootbar innan du installerat Windows eller något annat operativsystem på den.

Du har alltså redan testat skapa en ny bootbar Windows-sticka med Media Creator Tool?

Att din Samsung 970 Pro listas under RAID känns skumt. Det måste finnas en inställning för detta någonstans.

Vad händer om du vänder på boot-ordningen som syns i höger på din bild?

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung 840 Pro 256GB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Hade liknande problem när jag installerade windows på min nya 970. Det var bootordningen som var orsaken till detta. Rodda om där så ska nu nog se att det löser sig. Tänk på att du måste gör det möjligt att boota från USB om du ska installera från det. Kolla igenom hela bootordningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Niczo:

Är inte riktigt 100% bekant med ditt moderkort men kan det vara så att du befolkat mer än 1 PCI Express-plats? Typ att du kör grafikkort på 16x-platsen och sen ett annat instickskort på 4-8X?

Du har totalt 20 PCI-E banor om jag minns rätt, så det som händer om du har flera befolkade PCI-E platser är att NVMe (standarden för PCI-E kommunikation för SSDer) kopplas bort och m.2-platserna övergår till att antingen inte fungera alls eller blir begränsade till SATA-standard.

Kan du ens påbörja installationen av Windows eller failar den på första skärmen?

Godkväll. Jag använder just nu (PCI-E x16 - plats 1) enligt modekortets manual. Jag har för nuvarande bara ett grafikkort som fyller i PCI-e platserna, dem andra. Jag tror väl också att m2 utaget på modekortet klassas som pcie?

https://imgur.com/a/oSqDOMU Där under kan du se 970 pro också.

Det kan mycket väl stämma det du menar, men hur kan jag undvika att dem kopplas bort? Det här modekortet är krångligt och nytt.
Är de något jag kan åtgärda i bios? Ha en trevlig kväll.

hallåjah

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Rillsarn:

Hade liknande problem när jag installerade windows på min nya 970. Det var bootordningen som var orsaken till detta. Rodda om där så ska nu nog se att det löser sig. Tänk på att du måste gör det möjligt att boota från USB om du ska installera från det. Kolla igenom hela bootordningen.

Okej, vad skönt att du fixade ditt problem till slut. Men problemet med min bootordning är att jag inte ser några som helst hårddiskar i min bootnings meny. Eller att dem visas i biosen,

hallåjah

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Effs:

Okej, vad skönt att du fixade ditt problem till slut. Men problemet med min bootordning är att jag inte ser några som helst hårddiskar i min bootnings meny. Eller att dem visas i biosen,

Vad händer om du trycker F8 så du kommer in i boot-menyn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av blunden:

Windows 10 har fullt stöd för NVMe, det krävs inga ytterligare drivrutiner. Samsung har visserligen drivrutiner till sina diskar som ökar prestandan en del men det går utmärkt att använda disken med Windows inbyggda drivrutiner.

Att din Samsung 970 Pro inte syns i listan med boot devices är för att den inte är bootbar innan du installerat Windows eller något annat operativsystem på den.

Du har alltså redan testat skapa en ny bootbar Windows-sticka med Media Creator Tool?

Att din Samsung 970 Pro listas under RAID känns skumt. Det måste finnas en inställning för detta någonstans.

Vad händer om du vänder på boot-ordningen som syns i höger på din bild?

Hejdundrandes va roligt att du också ville ge dig in på mitt problem, uppskattas. Jag testade att göra en ny installation med Media Creator Tool och det fungerade ej att hitta någon 970, men jag hittade 860 med usb stickan. Jag har testat båda bootordningarna men det är inte några paritioner som windows kan installeras på ochjag får den där svarta rutan hela tiden och hamnar tillbaka till biosen. När jag installerade 860 evo, var de inga konstigheter alls. Den bootade till windows direkt.

hallåjah

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Rillsarn:

Vad händer om du trycker F8 så du kommer in i boot-menyn?

När jag trycker på f8 så händer de inte mer än att jag kan välja Asus ryujin 4 mb och min windows sticka på 15 gig. Inga hårddiskar e synliga

hallåjah

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Effs:

När jag trycker på f8 så händer de inte mer än att jag kan välja Asus ryujin 4 mb och min windows sticka på 15 gig. Inga hårddiskar e synliga

Välj att boota från stickan. Sedan, under installationen, när du väljer var du ska installera windows så bör 970 dyka upp där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Rillsarn:

Välj att boota från stickan. Sedan, under installationen, när du väljer var du ska installera windows så bör 970 dyka upp där.

När jag bootar från stickan får jag de svarta felmeddelandet och jag hamnar tillbaka i bios

hallåjah

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Effs:

Om du anslutit ssdn till en inkomplett raid så syns den nog inte "på riktigt", du behöver minst 2 enheter för att köra raid, det är därför jag reagerade på att det står att sataporten är i raidläge.
Jag känner som sagt inte till detaljerna om det moderkortet utan reagerade bara på att sataporten rapporteras som raid vilket verkar underligt.
För att installera så ska du boota från usbminnet för det är ju det som innehåller dina installationsfiler,

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Effs:

Jag har testat att skapat ett nytt installationsmedia för windows men de fungerar ej heller.

Skrivet av Effs:

När jag bootar från stickan får jag de svarta felmeddelandet och jag hamnar tillbaka i bios

Exakt hur gjorde du när du skapade nytt installationsmedia?

Det verka som du gjort fel. Man bruka kunna starta datorn från DVD / USB även om man tar bort alla diskar. Självklart hittar den ingen disk att installera på om man gör det men då vet man åtminstone att själva DVD / USB biten funkar som det ska.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Tryck på den stora blå knappen för att ladda ned verktyget från Microsoft.

Är det ett USB minne?
Se till att den sitter i en USB 2 port.
Testa de andra USB portarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vetlanda
Registrerad
Jan 2015

Byt Sata plats på din 860 Evo. Kolla I manualen för moderkortet. M2 snor troligen en Sata.

Gissar även på att du får ändra från ahci till raid i bios. Manualen igen

Skickades från m.sweclockers.com

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Effs:

Välj advanced uefi
Sata mode i uefi ska stå på achi.
M.2 mode=auto
Har ingen koll på flikar i uefi just nu men kan kolla senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Testa även att slå av CSM, så att den enbart kan boota i UEFI-läge. Vill minnas att NVMe inte fungerar i legacy mode (dvs. CSM) och genom att slå av CSM helt riskerar du inte att boota i fel läge.

Tycker dock att den borde kunna boota från din sticka oavsett.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung 840 Pro 256GB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av blunden:

Testa även att slå av CSM, så att den enbart kan boota i UEFI-läge. Vill minnas att NVMe inte fungerar i legacy mode (dvs. CSM) och genom att slå av CSM helt riskerar du inte att boota i fel läge.

Tycker dock att den borde kunna boota från din sticka oavsett.

Jo CSM kan var boven beroende på moderkort iaf. Enligt denna videon.
https://www.youtube.com/watch?v=7pEcevfDM0g
Här hjälpte det att disable CSM medans man boota usb.win10

Men själv installerade jag nyligen win10 från usb på nytt system med endast m.2 970evo isatt.
Och inget pill med CSM då som var nödvändigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av fAkkFejz:

Jo CSM kan var boven beroende på moderkort iaf. Enligt denna videon.
https://www.youtube.com/watch?v=7pEcevfDM0g
Här hjälpte det att disable CSM medans man boota usb.win10

Men själv installerade jag nyligen win10 från usb på nytt system med endast m.2 970evo isatt.
Och inget pill med CSM då som var nödvändigt.

Det brukar styras av om man bootar Windows-stickan i UEFI-läge eller legacy mode. Jag tänkte dock att det vore enklare för trådskaparen och stänga av CSM så att bara det rätta alternativet finns.