Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Rx 580 4GB eller annat?

Godmorgon Swec :)!

Byggde nyligen en dator till en bekants son som han ska få i julklapp med begränsad budget. Fick tag i lite delar runt BF / CM och köpte lite delar begagnat.

Hur som helst fick jag tag i ett GTX 1060 6GB via blocket för 1800:-. Vilket verkade överkomligt med tanke på marknaden för grafikkort. Modellen är ASUS Dual OC, dvs det vita med två fläktar.

Det säljaren "glömde" nämna var att den ena fläkten har ett dåligt lager och låter därefter när fläkten körs över ~30-35%. Händig som man är tog jag isär det och lyckades beställa ett par nya fläktar ifrån Aliexpress av rätt modell, men leveranstiden är 3-4 veckor i bästa fall, och med tanke på ledigheterna så vågar jag inte chansa att jag får det i tid till jul.

Därför har jag börjat kolla på alternativ för runt 2000:- +- några hundra.

Dels har jag skannat blocket men även marknaden här men med dåligt resultat. Kort som är intressanta är RX 580 / 1060 6GB / 980 Ti eller dylikt.

Men så kom jag hittade jag följande på prisjakt. Och RX 580 ska ju prestera ungefär som 1060 6 GB. Och kylaren från Sapphire har fått bra betyg.

Men det som gör att jag tvekar är att det är "bara" 4GB versionen. Hur stor skillnad tror ni det gör vs 6/8GB? Min spontana tanke är att det inte gör så stor skillnad med tanke på övrig prestanda på kortet men jag blir ändå osäker.

Grabben som ska ha datorn måste kunna använda den x antal år framöver av budgetskäl. Vad säger ni Swec? Är det bra deal eller ska jag fortsätta skanna begagnat marknaden?

Det kommer spelas i 1080 och vilka spel exakt är jag osäker över men Overwatch har jag hört nämnas. Kan tänka mig även Fortnite, CS GO, SC2 och dylikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

@OriginalBiceps: Majoriteten av VRAM används för att hålla texturer. När kortet behöver placera en textur på någonting som den ritar kan den omedelbart läsa texturen från VRAM istället för att behöva dra den från systemminnet.

Eftersom killen kommer att spela i 1080p ska 4GB räcka gott och väl. Hur framtidssäkert det är med 4GB är svårt att säga då nya spel som kommer blir allt krävande, men det går ju alltid att vrida ner grafikenkvalitén en aning om en märker att kortet ej når hela vägen fram.

Kort och gott räcker 4GB VRAM utan problem till gaming i 1080p i dagens läge.

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i 860W | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av antepannte:

@OriginalBiceps: Majoriteten av VRAM används för att hålla texturer. När kortet behöver placera en textur på någonting som den ritar kan den omedelbart läsa texturen från VRAM istället för att behöva dra den från systemminnet.

Eftersom killen kommer att spela i 1080p ska 4GB räcka gott och väl. Hur framtidssäkert det är med 4GB är svårt att säga då nya spel som kommer blir allt krävande, men det går ju alltid att vrida ner grafikenkvalitén en aning om en märker att kortet ej når hela vägen fram.

Kort och gott räcker 4GB VRAM utan problem till gaming i 1080p i dagens läge.

Tack :).