Styra strömbrytare med USB?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Styra strömbrytare med USB?

Hej,

Jag tänkte montera LED list på baksidan av TVn men tyvärr är det ganska svårt att hitta produkt som kan generera rätt färg och styrka och som dessutom drivs via USB. För att uppnå rätt färg och styrka så ser det ut som att Philips Ambilight är vägen att gå, problemet är att det drivs via vägguttag.

Är det möjligt att bygga en strömbrytare som agerar på om USB port är aktiv eller inte? Så när TVn går på, så får USBn ström och då öppnas även strömbrytaren som är kopplad till LED listen.

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag tänkte montera LED list på baksidan av TVn men tyvärr är det ganska svårt att hitta produkt som kan generera rätt färg och styrka och som dessutom drivs via USB. För att uppnå rätt färg och styrka så ser det ut som att Philips Ambilight är vägen att gå, problemet är att det drivs via vägguttag.

Det du är ute efter är ett relä som sluts med hjälp av 5 V men som kan separera 240V AC?
Ambilight drivs väl av strömadapter? Smidigare att sätta relät på kabeln från strömadaptern som troligen är 24 V eller 12 V.

Citat:

Är det möjligt att bygga en strömbrytare som agerar på om USB port är aktiv eller inte? Så när TVn går på, så får USBn ström och då öppnas även strömbrytaren som är kopplad till LED listen.

Du menar att strömbrytaren sluts, så kretsen är sluten och då leder ström.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Det är korrekt, jag vill sluta kretsen så snart som man registrerar 5V på USB porten. Jag har inte hittat något färdig produkt för detta så troligen blir det till att lödda ihop en på egen hand.

Jag vill undvika att göra ingrepp i Philips produkten eftersom jag inte vet med säkerhet hur slutresultatet blir.

Känner du möjligen till något el-schema som skulle kunna hjälpa mig?

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : MSI Geforce GTX 970 Gaming 4GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GB, 1x WD 500 GB Optisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Jimmy:

Det är korrekt, jag vill sluta kretsen så snart som man registrerar 5V på USB porten. Jag har inte hittat något färdig produkt för detta så troligen blir det till att lödda ihop en på egen hand.

Jag vill undvika att göra ingrepp i Philips produkten eftersom jag inte vet med säkerhet hur slutresultatet blir.

Känner du möjligen till något el-schema som skulle kunna hjälpa mig?

Köp en extra adapter och modifiera. Stark rekommendation att inte pilla på fasspänning om du inte är behörig elektriker.
Borde finnas mängder med färdiga fjärrströmbrytare som går att modifiera alternativt att du bara köper ett relä som styrs av 0-5 V.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Du kan väldigt enkelt åstadkomma detta med något i stil med denna: https://www.electrokit.com/produkt/relakort-5v-opto-isolerat/

Koppla GND till nollan i från USB-kontakten, samt VCC och IN1 till 5V. Sedan kopplar du strömförsörjningen för dioderna till reläet på höger sida av kretskortet. Denna fixar 250V AC samt max 10A, så det bör vara tillräckligt för att antingen bryta strömen före eller efter nätagget till dioderna.

Edit: Såg nu att reläet sluts när IN1 dras låg, inte hög. Oavsett finns både normally open och normally closed portar på reläet, så du får testa för att verifiera att den sluts när TVn är på och inte tvärt om ^^

Om du väljer att sluta 230V med något liknande, så var försiktig och bygg in reläet i någon låda så att ingen råkar röra vid skruvarna som det ligger spänning på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av DevilsDad:

Du kan väldigt enkelt åstadkomma detta med något i stil med denna: https://www.electrokit.com/produkt/relakort-5v-opto-isolerat/

Koppla GND till nollan i från USB-kontakten, samt VCC och IN1 till 5V. Sedan kopplar du strömförsörjningen för dioderna till reläet på höger sida av kretskortet. Denna fixar 250V AC samt max 10A, så det bör vara tillräckligt för att antingen bryta strömen före eller efter nätagget till dioderna.

Edit: Såg nu att reläet sluts när IN1 dras låg, inte hög. Oavsett finns både normally open och normally closed portar på reläet, så du får testa för att verifiera att den sluts när TVn är på och inte tvärt om ^^

Om du väljer att sluta 230V med något liknande, så var försiktig och bygg in reläet i någon låda så att ingen råkar röra vid skruvarna som det ligger spänning på!

Den där verkar ju perfekt! Min tanke är isåfall att bygga in den i en låda ihop med stickpropp in och ut. Man bör kunna modifiera en låda som ex denna :

Och inte annat kan kopplingarna ske inne i lådan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

@Jimmy: Är du villig att ha en sådan stor låda så är det absolut ett vettigt alternativ. Då kan du enkelt gömma all skarvad högspänning inne i lådan. Du kan även dra en sladd direkt in i lådan för inkommande spänning, så slipper du fullt så många kontakter.

Alternativet är att bryta lågspänningsidan med reläet. Du kan du nog enkelt komma undan med en mindre låda att gömma reläet i. Nackdelen är att nätagget alltid kommer ha spänning till sig, och potentiellt drar lite ström.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av DevilsDad:

@Jimmy: Är du villig att ha en sådan stor låda så är det absolut ett vettigt alternativ. Då kan du enkelt gömma all skarvad högspänning inne i lådan. Du kan även dra en sladd direkt in i lådan för inkommande spänning, så slipper du fullt så många kontakter.

Alternativet är att bryta lågspänningsidan med reläet. Du kan du nog enkelt komma undan med en mindre låda att gömma reläet i. Nackdelen är att nätagget alltid kommer ha spänning till sig, och potentiellt drar lite ström.

@DevilsDad

Ja, jag ser gärna att allt är förslutet inne i en låda så ingen kan komma åt det utan rätt verktyg.

Så om jag köper följande :

Reläkort 5V opto-isolerat

49 kr

USB-kabel A-hane – B-hane 1.8m svart

29 kr

ELKO Vägguttag RS
Används för att koppla på utgående till LED

99,90 kr

Skarvsladd
Inkommande spänning

39,90 kr

Kopplingslåda IP55

179 kr

Philips Hue LED Strip
Osäker på om 2m verkligen räcker till en 65"(BxH 145x83). 200 cm x 0,47 = 94 cm bredd, (200 - 94) / 2 = 53 cm höjd. Så med andra ord blir strippen på baksidan av TVn BxH 94x53, d.v.s 25 cm från sidorna och ca 30 cm från toppen.

649 kr

Totalpris ca 1050 kr.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det går antagligen att styra det med en master/slave grendosa, när tvn startas så aktiveras slavuttagen och när tvn stängs av så stängs även slavarna av.
https://cdon.se/hemelektronik/brennenstuhl-master-slave-p3401...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

@Jimmy: Låter vettigt att försluta det i en låda. Ser ut som ett kul projekt, lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Om du bara använder fjärrkontrollen för att slå av TVn, har du kollat så USB porten blir strömlös när TVn ligger i standby?

Annars låter mrqaffes alternativ med en master/slave dosa helt klart smidigare.

Edit. Såg nu att du tänkte köra philips hue slinga. Då kan man gå en annan väg. Jag har Homeassistant som pratar med TV och lampor. När TVn slås på så dimmas hela vardagsrummet. Lite mer avancerat kanske, men fruktansvärt kul. Snart har man rörelsestyrt eller ljusstyrt i hela huset....

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av mrqaffe:

Det går antagligen att styra det med en master/slave grendosa, när tvn startas så aktiveras slavuttagen och när tvn stängs av så stängs även slavarna av.

Köp detta.

Pilla inte med 230 i en låda om du inte är elektriker.

Surf/gaming: HP Omen 17" - i7 7700HQ - 16Gb - 256Gb Pcie SSD - Gtx1060
Soffgaming: Nintendo Switch
Ringa: Galaxy S9

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av mrqaffe:

Detta verkar ju perfekt! Där kan man ställa tröskeln mellan 8-80 watt. TVn drar under 1 watt i stand-by så det bör funka fint.

Då är bara frågan hur mycket LED man behöver, kanske får köpa till 1 m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Criuzer:

Om du bara använder fjärrkontrollen för att slå av TVn, har du kollat så USB porten blir strömlös när TVn ligger i standby?

Annars låter mrqaffes alternativ med en master/slave dosa helt klart smidigare.

Edit. Såg nu att du tänkte köra philips hue slinga. Då kan man gå en annan väg. Jag har Homeassistant som pratar med TV och lampor. När TVn slås på så dimmas hela vardagsrummet. Lite mer avancerat kanske, men fruktansvärt kul. Snart har man rörelsestyrt eller ljusstyrt i hela huset....

Har en Logitech multifjärr som jag tidigare använt men den nya TVn har en riktigt fin fjärr med onscreen muspekare så det har inte känts motiverande att programmera om logitech till den nya TVn. Dessutom är min erfarenhet att systemet fungerar inte ALLTID 100%, ibland kräver det lite manuellt jobb för att få till.

Genuttaget känns som en väldigt smidig och troligen problemfri lösning i detta fallet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Tyvärr visade det sig att man behöver en Philips hub för att ställa in Philips LED strip så det blir till att leta enklare lösning.

Anledningen till att jag tittade på Philips ambilight var för att man kan sätta praktiskt taget vilket färg som helst. De enkla LED slingor jag provet hitintills har erbjudet möjlighet att sätta 8-16 olika färger men den där milt varmvita färgen har varit svår att få till.

Något förslag på LED list att använda? Färgen ska minst vara varmvit med ställbart ljusflöde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Jimmy:

Tyvärr visade det sig att man behöver en Philips hub för att ställa in Philips LED strip så det blir till att leta enklare lösning.

Anledningen till att jag tittade på Philips ambilight var för att man kan sätta praktiskt taget vilket färg som helst. De enkla LED slingor jag provet hitintills har erbjudet möjlighet att sätta 8-16 olika färger men den där milt varmvita färgen har varit svår att få till.

Något förslag på LED list att använda? Färgen ska minst vara varmvit med ställbart ljusflöde.

Skumläste igenom tråden, det låter som att valfri 3000K färgtemp led-list/band med dimbart drivdon skulle göra det du är ute efter? Eller ska du ha RGB? Finns många lösningar på problemet, drivdonet får du med färdig stöpsel så du inte behöver pilla på 230V sidan, men hur vill du styra ljusstyrkan?