Permalänk
Medlem

Var borde man köpa windows?

Att köpa Windows i vanliga butiker kostar som ni säkert vet en ganska stor slant så jag undrar hur ni har gjort när ni köpt windows.

Permalänk
Medlem

ebay

Permalänk
Medlem

Såklart är min absoluta rekommendation att köpa Windows från en auktoriserad återförsäljare. Kostar kring 1100kr.

Sedan är det inte alltid att man kanske kan. Då är det ebay som gäller.
Välj någon som redan sålt typ 1000 exemplar med bra betyg. Köp kopian i så nära anslutning som möjligt när du väl skall använda koden.

Permalänk
Medlem

Det blev ett köp på Tradera! Fick ett bra pris och allt fungerade som det skulle

Permalänk

Va bra att du valde Windows!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hestler:

Det blev ett köp på Tradera! Fick ett bra pris och allt fungerade som det skulle

Slår vad om säljaren hade köpt nyckeln från Ebay för 30:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Finns det verkligen folk som fortfarande köper Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Finns det verkligen folk som fortfarande köper Windows?

Man köper ju dock inte windows.
Då måste ju Microsoft sälja sin källkod och de gör nog inte det
Man köper ju egentligen en License Nyckel med Antingen en skiva eller USB minne som man inte behöver längre. Windows 7-10 finns att tanka ner Gratis på deras hemsida så det räcker att man köper en nyckel som kan t.e.x vara från Microsoft själva eller en annan sida

Permalänk
Medlem

@VadSaDu:

Förmodligen men det känns bättre att köpa från någon i Sverige som hade bra omdömen med snabb service för en hundring extra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Man köper ju dock inte windows.
Då måste ju Microsoft sälja sin källkod och de gör nog inte det
Man köper ju egentligen en License Nyckel med Antingen en skiva eller USB minne som man inte behöver längre. Windows 7-10 finns att tanka ner Gratis på deras hemsida så det räcker att man köper en nyckel som kan t.e.x vara från Microsoft själva eller en annan sida

Visst, men jag tänker på hur många gratisnycklar de delat ut och hur många datorer som säljs där man får nyckel på köpet. Dessutom behöver man ju inte ens någon nyckel. Det enda som händer är att det poppar upp ett vattenmärke efter ett par timmar om man kör utan

Och sist men inte minst:

Citat:

“It’s easier for our software to compete with Linux when there’s piracy than when there’s not.”

–Bill Gates

Permalänk
Medlem

Har man ingen befintlig Win7 eller Win8 nyckel man kan uppgradera så brukar jag rekommendera att köpa direkt på microsoft.com och knyta licensen till sitt Microsoftkonto. Det blir då väldigt lätt att aktivera om licensen vid datorbyten eller uppgraderingar i framtiden.

För övrigt så tycker jag att det ändå är en ganska bra deal med Windows 10 då man (förmodligen) kommer att köra vidare på samma licens väldigt länge och det är ju en nästan lika nödvändig del av datorn som hårdvaran. Slår man ut den tusenlappen på antalet timmar nytta och nöje man får över licensens livstid så blir det inte särskilt dyrt, IMO.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

nästan lika nödvändig del av datorn som hårdvaran

Nåja. Jag har klarat mig utan i snart två år och det är en befriande känsla kan jag lova.

Permalänk
Medlem

Fick erbjudande från MS supporten att köpa en win 10 pro retail för 365:- jag nappade på det
Har funkat kanon med den koden efteråt vid dator uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestler:

@VadSaDu:

Förmodligen men det känns bättre att köpa från någon i Sverige som hade bra omdömen med snabb service för en hundring extra

ja har en granne som köpte en licens med CD-plastlådan hologram-klisterlapp & allt från Tradera.
var visst fejk och såld till 13 andra & omdömen går att fejka med bottar.

imorgon kan "säljaren" bara sluta svara. skapa nytt konto, och sälja saker till sig själv, & generera omdömen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

ja har en granne som köpte en licens med CD-plastlådan hologram-klisterlapp & allt från Tradera.
var visst fejk och såld till 13 andra & omdömen går att fejka med bottar.

imorgon kan "säljaren" bara sluta svara. skapa nytt konto, och sälja saker till sig själv, & generera omdömen.

Klart man borde vara försiktig när man handlar på Tradera, det finns en hel del som kan gå fel, framförallt när det är nya (ish) konton borde man vara extra försiktig.

Dock hade detta kontot varit uppe i sedan 2004 med 500+ bra omdömen och endast ett dåligt. Jag kunde dessutom betala med paypal så jag kände mig kanske så säker med just detta köpet.

Permalänk
Medlem

Har i ett års tid funderat på att det "kanske vore bra att köpa en licens", men ständigt kommit på andra tankar eftersom jag ännu inte hittat någon funktionalitet i Win 10 som är begränsad eller avstängd tack vare att jag kör oaktiverat (plus att mängden problem och bluescreens får mig att känna att det inte är värt tusenlappen)

Om jag legitimt hämtat min kopia från Microsoft så som de vill att jag ska göra, vad är då egentligen incitamentet att verkligen köpa licensen? Är frånvaron av "Activate Windows"-vattenstämpeln värd pengarna?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hestler:

@VadSaDu:

Förmodligen men det känns bättre att köpa från någon i Sverige som hade bra omdömen med snabb service för en hundring extra

Man får koden efter 1 timme via Ebay ialf alla mina jag har köpt därifrån.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.