Bioware utannonserar Dragon Age 4

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Bioware utannonserar Dragon Age 4

Med en filmatisk trailer utannonserar Bioware efter många år nästa del i Dragon Age-sagan, med ett budskap som borde snappas upp av de som klarat av Dragon Age: Inquisition.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

JÄVLIGT nellad på spelet.

AVSKYR filmsnutten. Ge oss en riktigt trailer med game play eller håll käften liks.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Hoppas de återgår till isometrisk som DA:O. Vilket jag inte tror... DA:I var väl helt okej, men inget jag har spelat igen eller tänker spela igen. Spelade igenom DA:O säkert 8 gånger. Funderar på att dra igenom det och expansionen igen med massa mods nån gång.

▪ i7-6700K ▪ Asus Z170-A ▪ 16GB 2800MHz ▪ Gainward GLH 1080 ▪ 400GB NVMe ▪ Win 10 Pro ▪

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SR388
Registrerad
Mar 2010

Vad som är fel med AAA-spel: https://bit.ly/2BXFryy
Metacritic är ett stort problem: https://bit.ly/2L6jbFA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

Dragon age 1 var det bästa spelet. Sen har det gott utför. Hoppas på ett mer rpg orienterat istället för hack and slash med generiska quest.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av J0VI:

Dragon age 1 var det bästa spelet. Sen har det gott utför. Hoppas på ett mer rpg orienterat istället för hack and slash med generiska quest.

#Metoo

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2015

Bra teaser! Känner mig mycket informerade om hur spelet kommer se ut, handla om etc

Fattar väl att en teaser ska vara vag, men detta är bara löjligt...

NZXT H400i | MSI Z390M Edge| i7 9700K | NZXT x62 Kraken | MSI GTX 1080 Ti Lightning X | 16GB Corsair Vengeance DDR4 | Samsung 960 EVO | Corsair RM750X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

De har bytt ut egentligen hela utvecklingsteamet. Det enda som egentligen gör att jag har hoppet kvar angående den här serien är att Alexis Kennedy skulle vara huvudförfattare. Han kan skriva, och förhoppningsvis håller han sig borta från Biowares klichéer.

DA:O var fantastiskt. Enligt Mike Laidlaw som nyligen lämnade Bioware, var det helt och hållet EAs fel att DA2 misslyckades. EA gav dem 13 månader att göra ett spel, och krävde att det skulle vara samma gränssnitt på PC-versionen som på konsollerna (för DA:O har konsollerna ett förenklat gränssnitt). Den kombinationen gick bara att lösa på ett sätt, att göra kontrollerna på PC genomkorkade och att återanvända miljöerna om och om igen. Gissa vilka de två stora felen med DA2 var? Jo, jag vet att jag sparkar in öppna dörrar genom att klaga på EA, men DA2 är verkligen ett bra exempel på hur det går när EA slår klorna i en studio.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

SPOILER:
Jag spelade igenom på svåraste då det kom. Men inte spelat dlc.
"De som spelat Dragon Age: Inquisition bör förstå innebörden av Dread Wolf." Det är bekant men minns inte. Tvåan förstörde serien enligt mig. Bra story bra voice over men för repetitivt.
treans open world skadade berättarbiten. Kommer nog sitta och spela fyaran i alla fall. Men jag saknar Morigan. Inte Flemet, Morigan.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Jan 2010

Bioware , efter Mass Effect Andromeda så vet jag inte om jag tar i dom med tång... buggigare spel får man leta efter...

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

De fick chansen när de sade att trean skulle göras av PC-spelare för PC-spelare, jag har spelat DAI kanske en timme, hatar gränssnittet, var i alla fall klok nog att inte köpa några DLC:r.
Så nej, de lurar mig inte en gång till.
Älskade DAO, lagt ned kanske 600 timmer på det.

Jävla skitstövlar!

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

Najs, har man 2 år på sig att jobba igenom DA:I då!

Har Deluxe utgåvan och hela 3 timmar spelat enligt Origin, men misstänker att ca. 50% av det är spenderat med att tabba ur för att kolla Reddit eller Discord

Vet inte vad det är, men är inget direkt fan av någon DA-spel, vill gilla det, gillar samtliga på någon nivå - Men kollar hellre andra spela det än gör det själv, kanske är kontrollerna jag har problem med?

Desktop | MSI X470 Pro Carbon AC | Ryzen 7 2700X@4.2Ghz | H100i Pro RGB | 16Gb 3400Mhz Pro RGB | 1080Ti STRIX |
Peripherals | Acer X34A | Corsair Strafe RGB ≠ M65 RGB | Xbox One Elite | Gunnar Cerberus Onyx | Blue Yeti |
Sound | M-Audio M-Track | JBL LSR 305 | HD579 | ATH-M50 | Blue MoFi | 1MORE Triple-Driver |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av hACmAn:

SPOILER:
"De som spelat Dragon Age: Inquisition bör förstå innebörden av Dread Wolf." Det är bekant men minns inte. Tvåan förstörde serien enligt mig. Bra story bra voice over men för repetitivt.
treans open world skadade berättarbiten. Kommer nog sitta och spela fyaran i alla fall. Men jag saknar Morigan. Inte Flemet, Morigan.

Motivationen som driver The Dread Wolf förklaras i DLC:n "Trespasser". Vem eller vad som är the Dread Wolf får man reda på mot slutet av DA:I.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

har funderat på att spela igenom DAI flera ggr har väll en 40 timmar men vetifan tröttnade efter ett tag. Kanske kan vara värt att spela igenom endå på jul ledigheten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2003

Jag älskade DA:I, ett av de bästa spel jag spelat. Ett av de få spela jag spelat igenom 2ggr.

Tror det jag tycke mest om var det de flesta inte gillade (den mmo-liknande världen) så det skalas nog ner, men hoppas dom hittar någon bra balans.

Gigabyte Z270x Gaming 7 | Intel Core i7 7700K | Corsair 16GB (2x8192MB) | Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III | 2x Samsung 840-Series 250GB | Samsung 850-Series 500GB | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Ratatosk:

De fick chansen när de sade att trean skulle göras av PC-spelare för PC-spelare, jag har spelat DAI kanske en timme, hatar gränssnittet, var i alla fall klok nog att inte köpa några DLC:r.
Så nej, de lurar mig inte en gång till.
Älskade DAO, lagt ned kanske 600 timmer på det.
https://www.youtube.com/watch?v=O0Dp7HeW9vs

Jävla skitstövlar!

Jag håller med... Det kändes mer som någon sorts semi-action konsoll RPG än ett klassiskt PC-RPG. Inget fel på den genren, men jag är oftast inte ett stort fan själv (Witcher och Jade Empire undantaget). Älskar däremot orginal DAO och framförallt det fantastiska stridssystemet. Är personligen tveksam om jag någonsin kommer att köpa ett spel utvecklat i EA:s regi igen.

En gång i tiden köpte jag alla Bioware-spel som kom ut utan undantag, men några år under EA löste det problemet för min plånbok.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Har inte rört Dragon Age sedan DA:O.
Efterföljande spel har varit något jag inte ens velat röra med tång.

Ska mycket till för att jag ska bli övertygad att köpa DA:4

Över 9 år sedan(!) men trailern är fortfarande bra.

CPU: i7-8700k @ 4,8 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Asus RTX 2080 Dual OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av hACmAn:

SPOILER:
"De som spelat Dragon Age: Inquisition bör förstå innebörden av Dread Wolf." Det är bekant men minns inte.

"Dread Wolf" refererar till en gammal alv-gud som verkar vara motsvarigheten till Loke, ungefär. Avslutningen på DA:I visar hur en av dina kompanjoner, Solas, har en diskussion med Flemeth vilket slutar med att hon dör. Implikationen är att han stjäl hennes magi, för att han är Dread Wolf.

Dold text
Citat:

Tvåan förstörde serien enligt mig. Bra story bra voice over men för repetitivt.

Flera av karaktärerna från DA:O är väldigt välskrivna. Har man spelat några Bioware-spel kan man ana en hel del paralleller till karaktärer i andra spel (Morrigan liknar Bastilla Shan från KOTOR och Miranda från ME2, exempelvis, och sannolikt hade de velat få Aribeth från NWN in i samma mall men misslyckades p.g.a det spelets struktur) men de är ändå intressanta figurer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Sep 2015

jag har spelat origin, storyn var bra men jag kan inte förstå varför folk tycker att spelet är så otroligt bra? combat i det spelet är nog det sämsta jag sett genom tiderna.

om det hade varit ren action combat eller ren turn baserad combat då hade det varit perfekt och ett skitbra spel men det verkade som dom inte riktigt visste vad dom ville göra med spelet så det är något halvbakat system med blandning av båda och inget funkar.

om dom gör om det till turn baserat som divinity serien har då blir det bra.

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av mpat:

"Dread Wolf" refererar till en gammal alv-gud som verkar vara motsvarigheten till Loke, ungefär. Avslutningen på DA:I visar hur en av dina kompanjoner, Solas, har en diskussion med Flemeth vilket slutar med att hon dör. Implikationen är att han stjäl hennes magi, för att han är Dread Wolf.

Dold text

Flera av karaktärerna från DA:O är väldigt välskrivna. Har man spelat några Bioware-spel kan man ana en hel del paralleller till karaktärer i andra spel (Morrigan liknar Bastilla Shan från KOTOR och Miranda från ME2, exempelvis, och sannolikt hade de velat få Aribeth från NWN in i samma mall men misslyckades p.g.a det spelets struktur) men de är ändå intressanta figurer.

!! Intressant koppling, det har jag aldrig tänkt på.

Gillade verkligen Morrigan, Miranda och Aribeth. De var typ dom som gjorde att jag verkligen gillade de tre spelen, men aldrig tänkt på det på det sättet!

Har du spelat expansionerna till NWN? Där tycker jag de lyckas få in Aribeth trots allt, beroende på hur man ser på det

Asus X99-S | 5820k (4.3Ghz) | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB (2050Mhz/12Ghz) | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av Kethsi:

jag har spelat origin, storyn var bra men jag kan inte förstå varför folk tycker att spelet är så otroligt bra? combat i det spelet är nog det sämsta jag sett genom tiderna.

Spelade du det på PC eller på konsoll? För det är helt olika spel. Det som folk brukar kalla otroligt bra är PC-versionen.

Skrivet av WoG:

!! Intressant koppling, det har jag aldrig tänkt på.

Gillade verkligen Morrigan, Miranda och Aribeth. De var typ dom som gjorde att jag verkligen gillade de tre spelen, men aldrig tänkt på det på det sättet!

Har du spelat expansionerna till NWN? Där tycker jag de lyckas få in Aribeth trots allt, beroende på hur man ser på det

Jodå, jag har spelat expansionerna. SoU var uselt. HotU var riktigt bra, och visst fick Aribeth lite mer kött på benen där. Problemet var väl mest att i original-kampanjen är historien är uppbyggd kring att hon är en quest-giver som man återvänder till ibland, men man bryr sig inte så mycket om henne. Det går att kallprata med henne och få lite detaljer, men det är helt frivilligt, och allt presenteras som en enorm monolog från hennes sida. De andra spelen har motsvarande karaktär som en kompanjon, och man får en bild av henne genom att se hur hon reagerar på vad du gör och vad andra gör. Idén att göra så kommer säkert från avslutningen av HotU, där man har Aribeth som kompanjon och man får bilden av henne lite mer organiskt.

Om vi ändå är inne på NWN - NWN2 är ett spel som jag tycker är orättvist bortglömt. Orginalkampanjen har en historia man lätt glömmer, men första expansionen Mask of the Betrayer anser jag vara det bästa Obsidian någonsin skrivit. Ja, jag har spelat New Vegas. MotB är bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Kethsi:

om det hade varit ren action combat eller ren turn baserad combat då hade det varit perfekt och ett skitbra spel men det verkade som dom inte riktigt visste vad dom ville göra med spelet så det är något halvbakat system med blandning av båda och inget funkar.

om dom gör om det till turn baserat som divinity serien har då blir det bra.

Då har du inte spelat 2:an? sämre kameravinkel får man leta efter

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av mpat:

Spelade du det på PC eller på konsoll? För det är helt olika spel. Det som folk brukar kalla otroligt bra är PC-versionen.

Jodå, jag har spelat expansionerna. SoU var uselt. HotU var riktigt bra, och visst fick Aribeth lite mer kött på benen där. Problemet var väl mest att i original-kampanjen är historien är uppbyggd kring att hon är en quest-giver som man återvänder till ibland, men man bryr sig inte så mycket om henne. Det går att kallprata med henne och få lite detaljer, men det är helt frivilligt, och allt presenteras som en enorm monolog från hennes sida. De andra spelen har motsvarande karaktär som en kompanjon, och man får en bild av henne genom att se hur hon reagerar på vad du gör och vad andra gör. Idén att göra så kommer säkert från avslutningen av HotU, där man har Aribeth som kompanjon och man får bilden av henne lite mer organiskt.

Om vi ändå är inne på NWN - NWN2 är ett spel som jag tycker är orättvist bortglömt. Orginalkampanjen har en historia man lätt glömmer, men första expansionen Mask of the Betrayer anser jag vara det bästa Obsidian någonsin skrivit. Ja, jag har spelat New Vegas. MotB är bättre.

jag spelade på pc.

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Fler än jag som plötsligt fann att sig vara prenumeranter på denna tråd trots att jag vad jag kan minnas aldrig besökt den tidigare?

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Kethsi:

jag spelade på pc.

Laddade ned ett "fusk" som gjorde att man kunde skripta AI:t fullt ut, utan att offra färdighetspoäng, fick det att fungera riktigt bra.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av mpat:

Har MotB man har skamligt nog inte spelat den, gillade NWN2 skarpt, en del retade sig på slutet, inte jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av mr_sQuinty:

Bioware , efter Mass Effect Andromeda så vet jag inte om jag tar i dom med tång... buggigare spel får man leta efter...

Androemda var oerhört bra, jag hoppas på en uppföljare till det.
Började spela det i somras och har knappt upplevt några buggar eller glitchar(pc).

Skickades från m.sweclockers.com

Fractal DesignDefine R2, Gigabyte GA-P55A-UD3,
Intel Core i5 750 2.66GHz , Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3
Gigabyte GTX 680
CRUCIAL M4 128GB, Samsung 22X DL SH-S223C
Corsair VX 550W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Peterrrrr:

Androemda var oerhört bra, jag hoppas på en uppföljare till det.
Började spela det i somras och har knappt upplevt några buggar eller glitchar(pc).

Skickades från m.sweclockers.com

DirectX problem , flera som har problemet och lösningsförslagen är lika många som problemen och inget fungerar... totalt random dessutom

Det kommer kanppast nån uppföljare då spelet var mer eller mindre nukat.

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av mr_sQuinty:

Det kommer kanppast nån uppföljare då spelet var mer eller mindre nukat.

Tyvärr är det nog så, det finns väldigt många frågor efter slutet samt att jag gärna vill se mer av karaktärerna igen.

Fractal DesignDefine R2, Gigabyte GA-P55A-UD3,
Intel Core i5 750 2.66GHz , Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3
Gigabyte GTX 680
CRUCIAL M4 128GB, Samsung 22X DL SH-S223C
Corsair VX 550W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2007

Jag älskade både DA:O och DA2 (trots återanvända miljöer. Var uppfriskande med en mer lågmäld "personligare" story). Som många andra skrivit blev DA:I för stort, utan intressant innehåll, där biowares fina berättande bara fick briljera i mer "låsta" kort-sekvenser. Vågar inte riktigt hoppas på att bioware/ea tar sitt förnuft till fånga och skapar en mindre men mer kvalitativ spelvärld.

Intel Core i5 2500K | Asus P8P67 | Corsair XMS3 1333mhz 8gb | Radeon HD6950 2gb | Crucial M4 128gb | Western Digital Green 1,5tb
Lian Li PC6070B Scandinavian | Seasonic S12 430w | Cooler Master Hyper 212 Plus inkl 2x Nexus 120mm | Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus II
Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Creative Cambridge Soundworks 5.1 DTT2500 | Logitech MX518