Microsoft omfamnar Chromium med Edge

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

sudo apt install firefox

eller

"Förhållandevis svårt", hehe... 😁

Verklighetsförankrat...
Sen när har valfri Linux dist haft mer än ens ett par procent av marknaden? Aldrig? Just det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Verklighetsförankrat...
Sen när har valfri Linux dist haft mer än ens ett par procent av marknaden? Aldrig? Just det.

$client = new-object System.Net.WebClient $client.DownloadFile("https://download.mozilla.org/?product=firefox-latest-ssl&os=w...","C:\firefox.exe")

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Ja påtvingad är väl i gränslandet men det var ju inte frivilligt att ha det då det var integrerat och följde med, så alla med windows har ju i.e, t.om. idag

Följer med webläsare i macOS på mina datorer. Samma sak på alla mina iPads. Samma sak på mina telefoner. Inte unikt för varken Microsoft och Apple (som är de två system jag främst använder).

Hört att så gör det även på Googlesidan med både Android på plattor och telefoner, och på ChromeOS på datorer. Nu var det dock länge sedan jag tryckte på en Androidpryl. Hade för åtta år sedan kort en ZTE med Android 2.1 tror jag, och då följde det iaf. med en inbyggd webbläsare.

Kanske det har ändrats sedan dess?

Har inte koll skall jag villigt erkänna då jag inte kör varken Android eller ChromeOS (eller några Linuxdistar på PC). Någon annan får bekräfta eller dementera.

Kör mest Chrome själv på Windows, macOS och iOS, men ibland Edge eller Safari i vissa tillfällen (alltid bra med alternativ, tex. så är Edge effektivare och batterisnålare och överlägset bäst touchstöd på PC, och Safari bättre på viss färghantering och att visa foton korrekt).

Men jag tycker personligen att det ändå är bra att det kommer med en inbyggd webbläsare i alla system färdiginstallerad. Ser personligen inget som helst problem med det. Snare dumt och onödigt krånligt om det inte följde med någon direkt från start (tycker jag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Har inte koll skall jag villigt erkänna då jag inte kör varken Android eller ChromeOS (eller några Linuxdistar på PC). Någon annan får bekräfta eller dementera.

Allt som kommer från Google (Android, ChromeOS) har givetvis Chrome förinstallerat.

Riktiga Linux-distar kommer oftast med Firefox, GNOME Web, Konqueror med flera.

Permalänk
Medlem

Embrace and extinguish.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@martinot: Skillnaden mot förr är att idag finns och fungerar App store på valfri plattform utan direkt inblandning av en webbläsare. Innan var det lite svårt att komma ut på nätet utan webbläsare helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Innan var det lite svårt att komma ut på nätet utan webbläsare helt enkelt.

Håller fortfarande inte med. Visst, om man aldrig sett en dator i hela sitt liv, men den sortens människa är väl snart utrotningshotad?

Ovanstående attack på Linux är ju skitlöjlig när det finns liknande möjligheter i de flesta operativsystem. Om du är allergisk mot CLI så vill jag även påminna om att utforskaren i Windows (och de flesta andra "utforskare") sedan länge har FTP-funktioner inbyggt. Behövs varken webbläsare eller kommandotolk för att ladda ner filer. Släng in en URL i sökvägsfältet i utforskaren och tryck enter. Färdigt.

Men det är klart, ungdomar som växer upp idag kanske inte har en aning om vad FTP, eller ens en URL är, när allt de ser är abstraktioner och GUI-applikationer som gör att man blir allt mer avskärmad från tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@martinot: Skillnaden mot förr är att idag finns och fungerar App store på valfri plattform utan direkt inblandning av en webbläsare. Innan var det lite svårt att komma ut på nätet utan webbläsare helt enkelt.

Men gillar ändå det enkla i att jag kan starta en pryl och använda en webbläsare direkt. Ser ingen nackdel med det. Däremot så är det ju utmärkt med appbutiket för att kunna ladda ner extra appar, inklusive fler webbläsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Allt som kommer från Google (Android, ChromeOS) har givetvis Chrome förinstallerat.

Riktiga Linux-distar kommer oftast med Firefox, GNOME Web, Konqueror med flera.

Tack! Låter vettigt. 🙂

Undrar vad problemet är då att Windows kommer med inbyggd webbläsare? Märkligt att vissa klagar på det. Dubbla standards?

Tycker det är bra att alla prylar kommer med en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Håller fortfarande inte med. Visst, om man aldrig sett en dator i hela sitt liv, men den sortens människa är väl snart utrotningshotad?

Ovanstående attack på Linux är ju skitlöjlig när det finns liknande möjligheter i de flesta operativsystem. Om du är allergisk mot CLI så vill jag även påminna om att utforskaren i Windows (och de flesta andra "utforskare") sedan länge har FTP-funktioner inbyggt. Behövs varken webbläsare eller kommandotolk för att ladda ner filer. Släng in en URL i sökvägsfältet i utforskaren och tryck enter. Färdigt.

Men det är klart, ungdomar som växer upp idag kanske inte har en aning om vad FTP, eller ens en URL är, när allt de ser är abstraktioner och GUI-applikationer som gör att man blir allt mer avskärmad från tekniken.

Tyvärr så är det helt verklighetsfrånvänt. För 15 år sen var ar Linux ute i kylan och det har inte ändrats. Den riktigt gamla användaren kommer med skräck ihåg gamla DOS kommandon men mer än så är det inte. Ur ett användar perspektiv är Windows och MacOS (OSX eller vad det nu heter) helt överlägsna för att de har en ekonomisk grund att stå på.

Anledningen till att FTP och internet tillgång en gång i tiden fungerade via Utforskaren var tack vare att den kopplade mot Internet Explorer. Tog man bort det slutade även Utforskaren att fungera.

Kommandotolkar var hemskt att använda för 15 år sen och det har inte blivit bättre med åren, därför kan ytterst få använda den, något fler känner till den...