Permalänk

Kylare i9 9900k

Hej.
Vad rekommenderar ni för luftkylare till en i9 9900k?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Bland dem dyraste, t.ex Noctua NH-D15 eller Be Quiet! Dark Rock Pro 4.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

@Decster:

Jag kör med en Noctua NH-D15 och det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Har installerat min i9-9900k och använder mig nu utav den rekommenderade vattenkylaren i uppgraderingspaketet: Corsair Hydro Series H60 plus en utav de två fläktarna som redan satt i.

Verkar ligga runt 65 vid idle och uppåt 85(!) vid gaming. Har hittills endast spelat PUBG i någon timme eller två. Får känslan att det är alldeles för högt, trots att den nu ska vara känd för att vara varm. Kanske bör kika på att helt enkelt köra på ytterligare en fläkt eller rentav byta ut en? Överklockar inte.

Permalänk

Har haft vattenkylare i 10 min, aldrig mer^^

Permalänk
Medlem

Hhmm, ja får väl se hur man löser detta. 85 grader är inte lovande. Ska testa en tredje fläkt uppåt "taket" på chassit först.

Permalänk
Medlem

@Jeppeis: Titta över dina VCCSA och VCCIO spänningar. Ligger dom på 1.3-1.35 så kan du gott sänka dom till 1.15-1 2.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Tomika: VICCIO låg någonstans där du rekommenderade. Grejen med kylningen dock ser jag är att båda fläktar blåser inåt. Därmed öppnade jag en del i chassit där uppe så varm luft kan åka ut. När man vet detta så är värmen inte något konstigt. Med vattenkylaren så stod det att för bästa prestanda ska den ha "air intake", alltså blåsa inåt så det var ju precis vad man gjorde vid installation liksom.

Med det sagt, så kanske det blir bättre ifall jag helt enkelt vänder på någon utav fläktarna ändå. Vattenkylaren sitter uppåt där bak vilket känns rimligast som "utblåstnings-port".

Permalänk

Räcker en Noctua NH-U12S till i9? Vad tror ni?