Vart montera 970 EVO M.2 på Aorus Z390 Master?

Permalänk
Medlem

Vart montera 970 EVO M.2 på Aorus Z390 Master?

Vart montera 970 EVO M.2 på Aorus Z390 Master?

Fattar inte i vilken slot jag ska montera 970 EVO M.2 någonstans.

Finns 3st att välja på.
Någon som äger en Aorus z390 Master som har monterat en m.2 får gärna guida mig.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

@Segafreakone: Prova den översta närmst cpu först. Det givna valet.

Jag kan inte detta moderkortet. Håll koll så du inte förlorar pci-e lanes när du monterar en M2.
Samt att den inte står som Sata i Bios. Gör den det och du inte kan byta från Sata så byt slott.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Enligt manualen så gäller följande när man monterar en PCIe SSD i någon av dessa M.2-portar:

  • M2M: SATA-portarna 4 och 5 stängs av.

  • M2A: Inget stängs av.

  • M2P: PCIEX4-porten (den nedersta PCIe-porten) kan köras i högst x2-hastighet (det kan hända att den stängs av helt när man monterar en x4-enhet som 970 EVO, manualen är oklar på den punkten).

Så den bästa M.2-porten att använda rent anslutningsmässigt är M2A, d.v.s. den mittersta, men känner du för att använda någon annan så går det lika bra så länge du har koll på vad som stängs av.

Permalänk
Medlem

Har funderat på ungefär samma sak som TS, har ett Pro så har bara två platser. Men tänker på att M.2 tydligen blir rätt varma, och har därför funderat på vilken som är bästa platsen ur ren värmesynpunkt. Rent spontant har jag tänkt att platsen längst ifrån cpu borde vara att föredra ur det perspektivet, men även jag får nog ta en kik i manualen och se vad det kan påverka i övrigt.

Permalänk
Medlem

Precis monterat en 970 EVO M.2 på Aorus Z390 Master och jag använde M2A platsen. Fungerar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Segafreakone: Prova den översta närmst cpu först. Det givna valet.

Jag kan inte detta moderkortet. Håll koll så du inte förlorar pci-e lanes när du monterar en M2.
Samt att den inte står som Sata i Bios. Gör den det och du inte kan byta från Sata så byt slott.

Provade den och är nöjd!

Skrivet av perost:

Enligt manualen så gäller följande när man monterar en PCIe SSD i någon av dessa M.2-portar:

  • M2M: SATA-portarna 4 och 5 stängs av.

  • M2A: Inget stängs av.

  • M2P: PCIEX4-porten (den nedersta PCIe-porten) kan köras i högst x2-hastighet (det kan hända att den stängs av helt när man monterar en x4-enhet som 970 EVO, manualen är oklar på den punkten).

Så den bästa M.2-porten att använda rent anslutningsmässigt är M2A, d.v.s. den mittersta, men känner du för att använda någon annan så går det lika bra så länge du har koll på vad som stängs av.

Valde:
M2M: SATA-portarna 4 och 5 stängs av. och är nöjd.
Kanske får prova M2A någon dag för att jämföra om det blir svalare eller inte.
Tack för hjälpen!

Skrivet av gbgbg:

Har funderat på ungefär samma sak som TS, har ett Pro så har bara två platser. Men tänker på att M.2 tydligen blir rätt varma, och har därför funderat på vilken som är bästa platsen ur ren värmesynpunkt. Rent spontant har jag tänkt att platsen längst ifrån cpu borde vara att föredra ur det perspektivet, men även jag får nog ta en kik i manualen och se vad det kan påverka i övrigt.

Ska prova M2A och jämföra grader.

Skrivet av Specke:

Precis monterat en 970 EVO M.2 på Aorus Z390 Master och jag använde M2A platsen. Fungerar fint.

Har du även provat M2M eller har du bara haft den i M2A?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Har du även provat M2M eller har du bara haft den i M2A?
[/quote]

Har bara kört den i M2A. Vill inte ta bort någon SATA-port. Får specad hastighet på den.