Sugen på ett 60%/75%, vad bör jag tänka på innan köp?

Permalänk
Medlem

Sugen på ett 60%/75%, vad bör jag tänka på innan köp?

Hej som titeln lyder så är jag sugen på att införskaffa ett 60%/75% tangentbord och undrar nu vad man bör tänka på samt vilka modeler som kan vara intressanta.

Några små krav.
Mekaniska brytare(gärna bruna).
Ser gärna att det har nordisk layout och fullstor enter tangent om möjligt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Följer

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Själv fastnade jag för ett vortex pok3r nordic white PBT. Bruna switchat.
Är väldans nöjd med detta både vad gäller utseende, materialval, utformning av knappar, typsnitt och vikt.

Det jag har märkt är väl att jag ibland kan sakna separata piltangenter. Händer att man Mest i GTA V :). Piltangenterna (och de andra funktionsknappsrna) finns där om man håller inne Fn-knappen så det går ju ändå.
F5 för att uppdatera hemsidor med enkelknapppstryckning kan jag sakna lite också men det är inte hela världen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Efter tips ifrån en polare så har jag även kikat lite mer på 75% då jag inte riktigt vill ge upp f raden.
tror ni detta skulle vara ett bra val Tangentbord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tohges:

Efter tips ifrån en polare så har jag även kikat lite mer på 75% då jag inte riktigt vill ge upp f raden.
tror ni detta skulle vara ett bra val Tangentbord

Det där tycker jag låter som ett vettigt beslut. Och ja valet ser bra ut.
Jag hade nog också gått över till det tangentbordet du länkar till om det var lika snyggt som mitt pok3r-keyboard

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Jag är belåten med mitt Cooler Master MasterKeys S PBT Cherry MX Brown (Nordisk)
Lite osäker på vad 60-75% egentligen innebär men denna är TKL (utan numpad).

Finns i 3 varianter:

rbg (fr. 1395kr)
white led (fr. 999kr)
no led (fr. 799kr)

Brukar gå ner i pris rätt ofta, köpte mitt ex (white led) för 699kr.

Har faktiskt ingenting ont att säga om tangentbordet. Välbyggd osv. Använder visserligen inte LED alls så kan inte säga mycket om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Efter tips ifrån en polare så har jag även kikat lite mer på 75% då jag inte riktigt vill ge upp f raden.
tror ni detta skulle vara ett bra val Tangentbord

Vortex gör populära kvalitetstangentbord.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av anon290132:

Jag är belåten med mitt Cooler Master MasterKeys S PBT Cherry MX Brown (Nordisk)
Lite osäker på vad 60-75% egentligen innebär men denna är TKL (utan numpad).

Finns i 3 varianter:

rbg (fr. 1395kr)
white led (fr. 999kr)
no led (fr. 799kr)

Brukar gå ner i pris rätt ofta, köpte mitt ex (white led) för 699kr.

Har faktiskt ingenting ont att säga om tangentbordet. Välbyggd osv. Använder visserligen inte LED alls så kan inte säga mycket om det.

60% innebär att även pilarna och knapparna där ovan, samt F knapparna är borta.
keyboardco.com har mycket fina grejer, t.ex https://www.keyboardco.com/keyboard/usa-v60-plus-dual-backlit...

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Efter tips ifrån en polare så har jag även kikat lite mer på 75% då jag inte riktigt vill ge upp f raden.
tror ni detta skulle vara ett bra val Tangentbord

Ha i åtanke att ifall du har planerat på att byta keycaps på detta tangentbord så är ESC ej i normal storlek

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Leopold annars, numpaden kvar men ändå bara 60%! Extremt nöjd med det själv.

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/fc980m-pbt-svart-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tohges:

Efter tips ifrån en polare så har jag även kikat lite mer på 75% då jag inte riktigt vill ge upp f raden.
tror ni detta skulle vara ett bra val Tangentbord

Jag har den modellen fast med bruna brytare på jobb. Otroligt nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Drevo Tyrfing V2 (Bruna switchar, TKL, RGB led, aluminiumplatta, "flytande tangenter") med engelsk teckenuppsättning för fullstor enter, sedan kompletterade jag med en nordisk uppsättning Double shot PBT tangenter från Ducky.
Tangentbordet kostade ~600 från Amazon.de och tangenterna 350 från inet.
Är sjukt nöjd!

Formattering
Permalänk
Medlem

Jag kör ett Anne PRO v2 hemma (dock ej nordisk layout). Det enda jag saknar är just den nordiska layouten då alla andra tangentbord jag använder dagligen, primärt då på jobbet, har nordisk layout. Det händer titt som tätt att man träffar ENTER när man vill göra en apostorf (').

Men för priset så är det ett riktigt bra tangentbord och med en väldigt kompententmjukvara. Piltangenter i alla ära, men när du ändå kan "tappa" motsvarande tanget för att gå ett steg saknas det betydligt mindre.

Permalänk
Medlem

43% rabatt känns som en rejäl prissänkning på detta: https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/masterkeys-pro-s-...
Nån som har erfarenhet av det och vad tycker ni isf om det?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Inaktiv

Överväg ett "KBD75" (enligt min personliga och vinklade åsikt: en riktigt bra bräda), köp den på https://kbdfans.cn/ (och kontakta Wei direkt om du inte är nöjd med de fördefinerade val du har på siten i fråga; så löser wei det!)

Permalänk
Medlem

Tomten levererar

Tur som man har så kom tomten med en fin klapp i form av ett Vortex RACE3 PBT [MX Brown]
Efter att ha haft några dagar på mig att testa det så måste jag säga att jag är grymt nöjd med det. Visst saknar man numpaden till en början men man kan inte ha allt här i världen. Personligen så tycker jag att den mindre formfaktorn överväger avsaknaden av numpaden. Men det kan vara värt att tänka på om man är en flitig numpadare.

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha; TKL, nordisk uppsättning, bruna MX och RGB (men kan nöja mig med single color-bakgrundsbelysning i värsta fall) - varför har inga dessa i lager? :'( Verkar få vänta fram till Februari...

Maxgaming svarar varken på chatt eller mail, de har ju bra utbud men känns enormt oseriösa!!! Inet svarar åtminstone på mail och chatt, men har svårt att leverera i dess tider. Dustin verkar ha rätt bra utbud likväl, de känns också seriösa, men ej i lager där heller

Var fan handlar ni!? Har jag för stora krav?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Jag vill ha; TKL, nordisk uppsättning, bruna MX och RGB (men kan nöja mig med single color-bakgrundsbelysning i värsta fall) - varför har inga dessa i lager? :'( Verkar få vänta fram till Februari...

Maxgaming svarar varken på chatt eller mail, de har ju bra utbud men känns enormt oseriösa!!! Inet svarar åtminstone på mail och chatt, men har svårt att leverera i dess tider. Dustin verkar ha rätt bra utbud likväl, de känns också seriösa, men ej i lager där heller

Var fan handlar ni!? Har jag för stora krav?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det vara något liknande denna som du är ute efter Tangentbord ?

Permalänk
Medlem

Detta är min favvo. Extremt smidigt att kunna växla mellan numeriskt och pil/funktions tangenter (numlock på/av). Tror det ska gå att få tag på med bruna, vet ej om kombon finns med nordisk layout dock.

https://www.komplett.se/product/897274/gaming/gamingmoss-tang...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tohges:

Kan det vara något liknande denna som du är ute efter Tangentbord ?

Jo, har kikat på det där lite. Vill väl helst ha mörka keycaps över bokstäverna dock, men går väl alltid att modifiera lite som man känner för efterhand. Nåväl, har du bra erfarenhet av Maxgaming? De svarar inte på mina mail, vilket ringer lite i mina varningsklockor

Sedermera går det ju att beställa skräddarsydda tangentbord efter eget behag direkt från Varmilo. Där kan man välja det mesta, även enskilda tangenters brytare - men kanske bli dyrt med frakten dock, och ännu mer komplicerat vid reklamation om sådan behövs. :/

Är nog mest sugen på något från Ducky, men ja - leveranserna dröjer ju.

Permalänk
Medlem

Är sugen på någon av dessa, det står att det är nordisk layout men ändå visas engelsk variant? Blir det full stor enter och å ä ö om det är nordiskt? Är lite vilse bland layouts (iso67,88) och om nordisk layout betyder fullstor enter. Tacksam för hjälp

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-2-mini-rgb-mx...

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-2-tkl-rgb-mx-...

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |