Bergvärme ej fungerat sedan installation

Permalänk

Bergvärme ej fungerat sedan installation

Hej Sweclockers, sitter lite i skiten.

Vi bestämde oss ifjol att borra bergvärme då vi använde pellets som uppvärmning vilket var väldigt bökigt då vi reser en hel del och även fått in hyresgäster när vi delat upp huset i 2 och gjort om till lägenheter.
Sedan dag 1 vi installerade bergvärmen så har den inte fungerat som den ska och går på full tillsats såfort det är över -5, vilket förutom att det kostade oss 190 tusen att borra och installera värmepumpen så har det även gått ca 7.000:- i månaden i elkostnader under vinter halvåret.
Vi har vart i kontakt med installatören samt Nibe, ett antal gånger och installatören var även upp till huset för ca en vecka sedan och kontrollerade att det inte var luft i systemet och körde igenom det, men utan något resultat...
Nu känns det som att det har fastnat här och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, för att lösa problemet då bergvärme absolut inte ska slå på tillsats redan vid 3-5 minusgrader, att tillägga är också att vi gick upp en storlek på värmepumpen just för att vi ej skulle ha det här problemet...
Väldigt tacksam för svar..

MVH //

Permalänk

Jag började till en större pump (Nibe1226) för några år sen, sen gamla var 10 år på 5kw den nya är på 8kw, har dubblat uppvärmda ytan ungefär. Har inte fått djupare hål men det trycker upp vatten, så att det tydligen skulle kunna räknas som djupare. Anyway... Hade grova problem i början med att få det att fungera tillfredsställande. Hade hit firman som installerat den och dom luftade slangen med dränkpump och ett fat med sprit. Det flöt runt en massa papper, typ pappershanddukar i fatet när dom var klar. Kan vara något för dig kanske?
Efter det har min funkar alldeles för bra. Har glömt bort den där den står, som det ska vara..
Hoppas det löser sig för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk

@Bubbalobill:
Vi hade dit firman som installerade teknikern här i veckan och de var precis det han gjorde, lufta slangen.
Pumpem ligger på 12kw..

Permalänk

Ingen jurist som kan hjälpa mig här? Ska man göra en anmälan till ARN?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kristofferjak:

Ingen jurist som kan hjälpa mig här? Ska man göra en anmälan till ARN?

Skickades från m.sweclockers.com

Kräv av firman att det ska fungera som förväntat. Om de inte kan eller vägrar, gå vidare till ARN.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vad har du för inlopps/utlopps-temperatur på borrhålet?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Om du har rätt att klaga beror ju lite på vad du har blivit lovad av installatören, är det han eller du som bestämt storlek på pumpen osv.
12kW borde fungera för de flesta normalstora hus men kräver huset mer än så vid -5 ska ju tillsatsen in för att hjälpa till.

I meny 1.9.1 Värmekurva kan du kolla vilken beräknad framledning du bör ha vid en viss temperatur, borde ligga runt 45-50 grader vid -5 men det varierar beroende på vilka inställningar du gjort på kurva och förskjutning.

Testa att posta på värmepumpsforum de brukar ha någorlunda koll, men då behöver de en hel del mer uppgifter än att pumpen är på 12kW.

Permalänk
Medlem

va -5 ska väl ändå inte tillsatsen dra på?
Inte ens min 10år gamla IVT går på med tillskott på -5 en blåsig dag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad säger installatören då?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av foppson:

Vad har du för inlopps/utlopps-temperatur på borrhålet?

Ca 2-3 grader in och ganska konstant alltid -6 på uttempen.

Skrivet av Json_81:

Vad säger installatören då?

Installatören är ganska förtvivlad att det inte fungerar bara... Han vet inte varför den inte fungerar iprincip...

Permalänk
Avstängd

@kristofferjak: Det låter som en stor skillnad på in och ut. Mina föräldrar har markvärme och där är det bara en stackars Celcius skillnad på in och ut. Men det kanske är annorlunda med bergvärme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

Ca 2-3 grader in och ganska konstant alltid -6 på uttempen.

Så stor temperaturskillnad tyder på lågt flöde i kollektor-kretsen.

Eftersom ni redan provat lufta,
bör ni kontrollera att cirkulationspumpen till borrhålet fungerar som den ska.
(Och även undersöka om det eventuellt finns någon sil eller filter som kan ha stockat igen)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Så stor temperaturskillnad tyder på lågt flöde i kollektor-kretsen.

Eftersom ni redan provat lufta,
bör ni kontrollera att cirkulationspumpen till borrhålet fungerar som den ska.
(Och även undersöka om det eventuellt finns någon sil eller filter som kan ha stockat igen)

Ja det är ju för stor skillnad, 3-5° är normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När en har att göra med hantverkare så måste en vara beredd på att vara jobbig och påstridig när saker och ting inte går som de ska (vilket är ganska vanligt utifrån min erfarenhet).

I ditt fall, se till att läsa på och se om du hittar någon annan ex. vis på byggahus.se som stött på liknande problem. Och se om installatören kollat olika ev. orsaker. Det skall bli avhjälpt och det ska inte kosta er någonting, ditt konsumentskydd är väldigt starkt och det vet installatören om.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

Ca 2-3 grader in och ganska konstant alltid -6 på uttempen.
Installatören är ganska förtvivlad att det inte fungerar bara... Han vet inte varför den inte fungerar iprincip...

Hel orimligt med en temp skillnad på 8c mellan in och ut. hur djupt har du borrat? Be installatören installera en flödesmätare. Antar att du borrat +180m till din panna och då borde du få en temp skillnad på ca 2-3 i sämsta läge. för info jag värmer ca 280m2 med min Nibe 8kw dock ett hus byggt 2004 och välisolerat men har aldrig haft igång el värmepatronen. (jag borrade 198m +50meter mot vad man rekommenderade på den tiden)

Rent spontant så känns det som du har ett alldeles för kort hål borrat eller 2-3 grannar som borrat på samma plats. (kolla med dina grannar vad de har för temp skillnad om du har några)

Hoppas du inte betalt hela summan ännu för installationen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Så stor temperaturskillnad tyder på lågt flöde i kollektor-kretsen.

Eftersom ni redan provat lufta,
bör ni kontrollera att cirkulationspumpen till borrhålet fungerar som den ska.
(Och även undersöka om det eventuellt finns någon sil eller filter som kan ha stockat igen)

Min installatör har äntligen felanmält till nibe som ska skicka dit en tekniker och kolla på pumpen nu..

Skrivet av tuomi:

När en har att göra med hantverkare så måste en vara beredd på att vara jobbig och påstridig när saker och ting inte går som de ska (vilket är ganska vanligt utifrån min erfarenhet).

I ditt fall, se till att läsa på och se om du hittar någon annan ex. vis på byggahus.se som stött på liknande problem. Och se om installatören kollat olika ev. orsaker. Det skall bli avhjälpt och det ska inte kosta er någonting, ditt konsumentskydd är väldigt starkt och det vet installatören om.

Tack för tipset ska kika in där och kolla om jag hittar någon med liknande.

Skrivet av sesese:

Hel orimligt med en temp skillnad på 8c mellan in och ut. hur djupt har du borrat? Be installatören installera en flödesmätare. Antar att du borrat +180m till din panna och då borde du få en temp skillnad på ca 2-3 i sämsta läge. för info jag värmer ca 280m2 med min Nibe 8kw dock ett hus byggt 2004 och välisolerat men har aldrig haft igång el värmepatronen. (jag borrade 198m +50meter mot vad man rekommenderade på den tiden)

Rent spontant så känns det som du har ett alldeles för kort hål borrat eller 2-3 grannar som borrat på samma plats. (kolla med dina grannar vad de har för temp skillnad om du har några)

Hoppas du inte betalt hela summan ännu för installationen.

Vi borrade 2 borrhål á 160 meter om jag minns rätt... Vi har väldigt nära till berg tydligen.
Jag vet att någon granne också har borrat får höra med de om hur det fungerar..
Vi har betalt hela summan för installationen... Är det pengar som är svåra att få tillbaka ifall det skulle gå till reklamation eller?

Permalänk

@kristofferjak: Vi bytte från en äldre till en nyare större pump för ca 8 år sedan. Blev ett halvår med bråk och strul efter det. De använde alltså det gamla hålet ( vet ej djup exakt) , de gamla slangarna och den gamla kylvätskan i slangarna.

Gick på tillskott redan vid nollgradigt, de var ute säkert 5 gånger och kollade men allt var normalt och jag inbillade mig bara att den gick ovanligt mycket på tillskott. Efter att ha lärt mig hur man kommer in i servicemenyn och plockat fram Loggen på hur mycket den gick på tillskott så gjorde jag en skriftlig reklamation. Då tog de kontakt med Nibe som skickade nån expert och det visade sig att förångaren var trasig/igensatt. Att blanda gammal och ny vätska i slangarna var troligen felet de gjort även om jag alldrig fick reda på varför den gått sönder ( nibe mörkade hela affären ), efter detta har den funkat hyggligt men den går fortfarande på tillskott ibland när det är riktigt kallt, typ under -10. Troligen är hålet för grunt. Kan nämna att installatören numera har gått i konkurs...

Jag fick lagat felet och ersättning för den extra elförbrukningen efter bråk och skriftlig kommunikation.

Vi bytte vid tillfället tre pumpar samtidigt , två av hålen är placerade alldeles för nära varandra. Det har jag förstått nu långt efteråt, verkar vara för mycket teknik inblandat för gamla rörkrökare att syssla med. På firman vi hade så fanns en person, av typ 15 anställda, som faktiskt förstod lite om tekniken i pumparna.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera www.byggahus.se för frågor av denna karaktär. Här på SweC kan folk mest om vattenkylning 😁

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

Vi har betalt hela summan för installationen... Är det pengar som är svåra att få tillbaka ifall det skulle gå till reklamation eller?

Det bör inte gå så långt utan hantverkaren har rätt att skyndsamt åtgärda felet, sen om inte det hjälper så får han ta kostnaden för att ta in en annan firma som löser problemet. Det ska installatörens ansvarsförsäkring täcka.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@guineapig: Hur gick du tillväga för att få tillbaka av pengarna du lagt ut på el? Det är nämligen så att våra elräkningar förra vintern låg somsagt på 7000:- månaden ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

Min installatör har äntligen felanmält till nibe som ska skicka dit en tekniker och kolla på pumpen nu..
Tack för tipset ska kika in där och kolla om jag hittar någon med liknande.
Vi borrade 2 borrhål á 160 meter om jag minns rätt... Vi har väldigt nära till berg tydligen.
Jag vet att någon granne också har borrat får höra med de om hur det fungerar..
Vi har betalt hela summan för installationen... Är det pengar som är svåra att få tillbaka ifall det skulle gå till reklamation eller?

Man bör vänta med 10% tills allt funkar för att ha en hållhake på sin leverantör. 2ggr 160 eller 2ggr 80m?Vilken vinken är det på hålen? Hålen ska vara så lång som möjligt från varandra. Rent spontant så känns det som flödet inte är ok i slangen. Skulle slangen vara stukad så kollar VVSaren det lätt med tryckgivare utgående från pump och inkommande till pump. Lycka till

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av kristofferjak:

@guineapig: Hur gick du tillväga för att få tillbaka av pengarna du lagt ut på el? Det är nämligen så att våra elräkningar förra vintern låg somsagt på 7000:- månaden ...

Jag ställde ett skriftligt krav till installatören där jag redovisade hur mycket jag ansåg att förbrukningen var extra under perioden. Det var en uppskattning men jag använde tidigare års förbrukning som underlag och den tänkta besparingen.

Du får höfta lite med rim och reson helt enkelt.

Hoppas det löser sig för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sesese:

Man bör vänta med 10% tills allt funkar för att ha en hållhake på sin leverantör. 2ggr 160 eller 2ggr 80m?Vilken vinken är det på hålen? Hålen ska vara så lång som möjligt från varandra. Rent spontant så känns det som flödet inte är ok i slangen. Skulle slangen vara stukad så kollar VVSaren det lätt med tryckgivare utgående från pump och inkommande till pump. Lycka till

Att kunna hålla inne pengar är en myt. Om man inte avtalat om en sådan rätt så slutar det bara med att man får påminnelser och inkassokrav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Att kunna hålla inne pengar är en myt. Om man inte avtalat om en sådan rätt så slutar det bara med att man får påminnelser och inkassokrav.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, en sanning med modifikation. Konsumentköplagen ger kunden rätt att hålla inne med så stor del av betalningen som fodras som säkerhet för att få en korrekt vara/tjänst. Vill de ha pengar får de ta en till tinget och då lär de solklart förlora, om nu varan/tjänsten inte fungerar som utlovat.

Permalänk
Medlem

värmepumpsforum kan jag rekommendera, sjukt mycket bra kunskap där!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

hur går det?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090