AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så AMD kommer nästan få ett år utan någon ny närvaro av Intel produkter? Ett år utan konkurrens är en livstid med tid för AMD att roffa åt sig lite andelar. Vad håller Intel på med egentligen?

har jag fattat det rätt så stötte dom på oförutsedda problem och trodde rent krasst att allt skulle gå enklare än det gjort. bra för amd men dåligt för intel. men intel har haft det väldigt soft i flera år nu så dom kan allt få svettas lite. det kan ploppa fram riktigt bra produkter då

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så AMD kommer nästan få ett år utan någon ny närvaro av Intel produkter? Ett år utan konkurrens är en livstid med tid för AMD att roffa åt sig lite andelar. Vad håller Intel på med egentligen?

Vi ska nog inte räkna med att Intel sitter snällt ooh bara ser på, utan det kommer bli smutskastning av AMD, och eventuellt rejält dumpade priser på 9000-serien om de får upp volymproduktionen.

Sist Intel inte kunde tävla mot AMD på ett just sätt så gjorde de ju såhär: https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices,_Inc._v..... och vi kanske får se något liknande igen om Zen2 blir såpass bra att inte ens den mest inbitne Intel-fantasten längre hävdar att Intel är bättre. För även om AMD lyckas få till en bättre produkt-lineup än Intel, så är Intel's warchest såpass fet att de lär nyttja den för att stoppa AMD's försök att knipa marknadsandelar. Men gör de det på ett ojuste sätt så hoppas jag att de får fan för det, som sig bör. Man ska konkurrera på lika villkor och inte genom oförthänt mindshare och smutskastning, vilket intel har gjort förr och säkert kan göra igen.

De har ju redan smygstartat denna rundan genom att kalla Epyc för "hopklistrad".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Onsdag 9/1 06:28 lokal svensk tid - check
Tisdag 8/1 21:28 i Las Vegas - check

Knappa 11h 30 min kvar nu!!!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det blir nog ingen matnisse under CES. Kanske nån liten teaser på sin höjd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det blir nog ingen matnisse under CES. Kanske nån liten teaser på sin höjd.

Lansering, troligtvis inte (men blir gärna positivt överraskad). Hursomhelst är all officiell info från AMD bra info, och än så länge har vi ju inte hört mycket (om än alls) om Matnisse

Det jag vill veta är:

1) Officiell planerad lanseringsperiod (t.ex. Q2 2019)
2) Information om Ryzen 3xxx-serien som AMD kan ge oss i detta skede (t.ex. via nya grafer, så som de gjorde när de visade upp senaste Threadripper CPU:erna)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Onsdag 9/1 06:28 lokal svensk tid - check
Tisdag 8/1 21:28 i Las Vegas - check

Knappa 11h 30 min kvar nu!!!

Nu har du nog rört ihop det en smula. https://www.ces.tech/conference/Keynotes/AMD-Keynote.aspx

Tiden är alltså 18:00-19:00 idag Onsdag för oss.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu har du nog rört ihop det en smula. https://www.ces.tech/conference/Keynotes/AMD-Keynote.aspx

Tiden är alltså 18:00-19:00 idag Onsdag för oss.

Stämmer inte min matte? 06:30 + 11h 30 min fram = 18:00?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Stämmer inte min matte? 06:30 + 11h 30 min fram = 18:00?

Eventet äger rum 9am-10am idag onsdag, lokal tid, alltså GMT-8 (Pacific time), det blir 9 timmars skillnad. 9 på morgonen där är 18 på kvällen här, och eventet börjar alltsp kl 18:00 Svensk tid idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eventet äger rum 9am-10am idag onsdag, lokal tid, alltså GMT-8 (Pacific time), det blir 9 timmars skillnad. 9 på morgonen där är 18 på kvällen här, och eventet börjar alltsp kl 18:00 Svensk tid idag.

Ja precis det jag skrivit ovan, eller? D.v.s. att det var 11h 30 minuter kvar till eventets början kl. 18:00, när klockan var 06:30 idag (svensk tid)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eventet äger rum 9am-10am idag onsdag, lokal tid, alltså GMT-8 (Pacific time), det blir 9 timmars skillnad. 9 på morgonen där är 18 på kvällen här, och eventet börjar alltsp kl 18:00 Svensk tid idag.

Det han skrev från början var lokal tid här+datum, och lokal tid där+datum samt att det var typ 11h kvar tills det att klockan är 18 här.

Så det var inga konstigheter med det, du missuppfattade nog bara lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

När det gäller AMD tycker jag nästan det har varit tvärt om, de första ryzen 7 1700 kom klockade väldigt många upp till 4ghz. Efter ett tag så är min uppfattning att 1700 klockade sämre och alla bra ex blev binnade som 1800x.
Känner lika dant för 2700 och 2700x, sedan har jag inte läst om att de senare skulle vända och bli bättre men jag har mest koll på icke x.

Skrivet av cyklonen:

Men om man har siktet inställt på toppmodellen, borde inte det omvända gälla då, eftersom det inte finns nån högre nivå att "sortera" bra chip till?

Toppmodellen är väl Threadripper då, var det inte så att de 5% bästa chippen skulle gå till den.
Så kan väl vara att 1700 et al var bättre tidigare pga att man inte kommit igång med Threadripper i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Det han skrev från början var lokal tid här+datum, och lokal tid där+datum samt att det var typ 11h kvar tills det att klockan är 18 här.

Så det var inga konstigheter med det, du missuppfattade nog bara lite

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, d har helt rätt! Jag ska inte ge mig på matte såhär tidigt på morgonen tydligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Onsdag 9/1 06:28 lokal svensk tid - check
Tisdag 8/1 21:28 i Las Vegas - check

Knappa 11h 30 min kvar nu!!!

??? Menar du kl 18 svensk tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ryzen 3000 7nm "softlaunch" confirmed, tillgänglighet 2:a kvartalet alltså April-Maj som AdoredTV gissade kan stämma. Synkar bra med min födelsedag

https://wccftech.com/exclusive-follow-up-on-amds-agenda-for-c...

Vega II på 7nm kommer tydligen också att softlaunchas, inte ett ord om Navi.

Hoppas att detta stämmer! Ju tidigare de släpper desto mer säljer de innan Intel kommer med något värre.
Jag är redo för Zen 2!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

??? Menar du kl 18 svensk tid?

Jag missuppfattade också det där grovt. Det som pratas om är tiden i Sverige respektive Las Vegas när inlägget skrevs, samt hur många timmar som är kvar tills keynoten börar när inlägget skrevs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag missuppfattade också det där grovt. Det som pratas om är tiden i Sverige respektive Las Vegas när inlägget skrevs, samt hur många timmar som är kvar tills keynoten börar när inlägget skrevs.

Ja, liksom vem bryr sig.

Normalt sett hade man skrivit vad klockan är i Vegas/ Sverige lokal tid när det är dags, och att det är 11h kvar.
Helt random att skriva så som han gjorde.

Permalänk
Medlem

@Zemlan @Ozzed @Ryzer Haha ja, 18:00 svensk tid menade jag Nu tar jag och släpper det här så fokuserar vi på det som händer om några timmar!!!

Skrivet av Ryzer:

Ja, liksom vem bryr sig.

Normalt sett hade man skrivit vad klockan är i Vegas/ Sverige lokal tid när det är dags, och att det är 11h kvar.
Helt random att skriva så som han gjorde.

Skrev vad tiden + datum var i Sverige och vad tiden + datum var i Las Vegas vid samma tillfälle som mitt inlägg skrevs, och därefter hur lång tid det var kvar

Men nu släpper vi det tycker jag! Full fart framåt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Drömmen vore ju om vi kunde få prestandasiffror och lanseringsdatum idag, så detaljerat som möjligt.

AMD vet ju med sig att Intel inte kommer kunna svara nu i år, så om det är så att de bräcker dem i singeltrådsprestanda tycker jag att de gör rätt i att tala om konkret prestanda, finns liksom ingen mening med att hålla på den informationen.

Sen har ju visserligen Intel Sunnycove nästa år som garanterat kommer med IPC-ökningar, så helst skall ju inte Zen2 bara vara "on par" eller "lite bättre" är Skylake+++++++'s IPC utan ganska mycket bättre, så att prestandan står sig.

För AMD själva har ju sagt att Zen3, som kommer nästa år, inte ökar prestandan så mycket utan främst fokuserar på energieffektivitet, så om Sunnycove blir en kross så vet vi redan nu att AMD inte kommer kunna svara nästa år, så det vill till att Zen2 är något i hästväg nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag hoppas din dröm går i upplevelse!

Dryga tre timmar kvar nu!! Här är för övrigt YouTube länken för live konferensen:

https://youtu.be/dQw4w9WgXcQ

Riktigt spännande dag idag! Tror att Lisa Su kommer ge en riktigt grym presentation!

Här är den korrekta länken:
https://youtu.be/bibZyMjY2K4

Go Lisa!
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Ozzed: Jag hoppas din dröm går i upplevelse!

Dryga tre timmar kvar nu!! Här är för övrigt YouTube länken för live konferensen:

https://youtu.be/dQw4w9WgXcQ

Riktigt spännande dag idag! Tror att Lisa Su kommer ge en riktigt grym presentation!

Här är den korrekta länken:
https://youtu.be/bibZyMjY2K4

Go Lisa!

Dryga var ordet! längesedan man var såhär pepp på en keynote!

Visst, Zen+ var skoj, men inte revolutionerande på något sätt, men med Zen2 så är det ju sagt att det är en revolution att vänta, snarare än en evolution.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dryga var ordet! längesedan man var såhär pepp på en keynote!

Visst, Zen+ var skoj, men inte revolutionerande på något sätt, men med Zen2 så är det ju sagt att det är en revolution att vänta, snarare än en evolution.

Första gången sedan Athlon tiden som jag är riktigt hypad på en Amd lansering och hoppas att dom lyckas.

Enbart haft Intel sedan den tiden men riktigt sugen på ZEN 2 om dom lever upp till hypen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer sändas någon livestream. Var isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Någon som vet om det kommer sändas någon livestream. Var isåfall?

#17730649

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är peppad inför kvällen men plånboken har sprungit och gömt sig. Ligger säkert i fosterställning i något hörn och kallsvettas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dryga var ordet! längesedan man var såhär pepp på en keynote!

Visst, Zen+ var skoj, men inte revolutionerande på något sätt, men med Zen2 så är det ju sagt att det är en revolution att vänta, snarare än en evolution.

Onekligen! Har inte så varit så här hypad som när AMD lanserade Ryzen för två år sedan, och innan dess var det nog Intel lanseringen av Skylake

Mycket som händer nu, äntligen en ny serie CPU:er som inte är Skylake++++!

Nu får man nog ta och fixa fram popcornen snart

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se, kanske bygger ihop min sista desktop med någon av dessa processorer Kommer det lanseras något på grafikkortsfronten också eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av systra:

Ska bli kul att se, kanske bygger ihop min sista desktop med någon av dessa processorer Kommer det lanseras något på grafikkortsfronten också eller?

Det har ryktats en del om att Vega II kommer tillkännages, även den på 7nm. Har dock inte läst lika mycker rykten och läckor om det så ingen aning om vad för prestanda som ryktats om så tror inte det blivit lika stor hype kring det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Ozzed: Jag hoppas din dröm går i upplevelse!

Dryga tre timmar kvar nu!! Här är för övrigt YouTube länken för live konferensen:

https://youtu.be/dQw4w9WgXcQ

Riktigt spännande dag idag! Tror att Lisa Su kommer ge en riktigt grym presentation!

Här är den korrekta länken:
https://youtu.be/bibZyMjY2K4

Go Lisa!

Då får man bänka sig framför 108- tummaren med något gott! Jäkligt spännande!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Ser ut som att man kan titta på AMD CES från denna youtube kanal.
Är i alla fall en den folk som sitter och kollar och skriver i chatten

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?