AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Är inte ensam med en het cpu, tycker att min också går varmt men mest när jag stressar den med prime95.
vill ni sänka hettan kan jag rekomendera ätt köra offset på vcore om ni kör pbo. dock blir prestandan lidande.

cinbench
-0.00625 = 5005 prime95: 95c
-0.05 = 4960 prime95: 91c
-0.1 = 4785 prime95: 82c
-0.15 = 4130 prime95: 74c
-0.18125 = 4080 prime95: 71c

lite cinbenc resultat och olika temperaturer i prime95 maximum heat small fft test.

vid riktigt höga offsets som min höga -0.18125 så bettede sig datorn segt och underligt. även vid -0.15 var vissa saker lite konstiga. kör nu på -0.05 så att jag inte kommer till 91 grader mer än i värsta fall.
körde lite overwatch för att se max temp där = 63 grader max vilket jag antar är ok, vissa som får 85+ låter lite väl högt.
kör med en noctua nh d15 med AS5, extra mycket så det skulle täcka hela IHS ut till kanterna där min chiplet sitter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Då är det bara moderkortet som är kvar om du är osäker.

Kanske inte så troligt att man har ett annat moderkort att testa Cpu med.

Ska testa med en väns 2600 samt hans mobo imorgon. Återkommer. Tack för dina svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hittade denna länk från holländsk sida med test av 15 moderkort. ganska intressant läsning med tester av vrmtemp med mera (google translate länk)
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=https%...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det finns faktiskt en mycket enkel förklaring varför PBO inte ger något just nu, PBO är nämligen spärrat till 140A på den agesa jag kör, oavsett inställning kliver den aldrig över 140A förbrukning, vilket råkar vara samma som stock inställning, det är den elektriska maxgränsen vid just stock för sockeln. Kör du manuell klockning så går man förbi denna spärr och cpu'n kan dra betydligt mer än 140A.

Så här vart min CBR20 med manuell OC exempelvis, här drog den runda slängar 180A
https://i.imgur.com/PiLsm1C.png

Här är stock med ~140A
https://i.imgur.com/SfV9h3Q.png

Visst, det är kul att pilla men för 24/7 har jag jäkligt svårt att se annat än stock, kanske med PBO om det tillåts dra mer än 140A annars kan man lika gärna skita i det.

Vilka inställningar kör du för dessa resultaten?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det finns faktiskt en mycket enkel förklaring varför PBO inte ger något just nu, PBO är nämligen spärrat till 140A på den agesa jag kör, oavsett inställning kliver den aldrig över 140A förbrukning, vilket råkar vara samma som stock inställning, det är den elektriska maxgränsen vid just stock för sockeln. Kör du manuell klockning så går man förbi denna spärr och cpu'n kan dra betydligt mer än 140A.

Ja, det förklarar ju varför jag aldrig sett en boost över 4591,4MHz på min 3900X hur mycket jag än fixat och trixat med olika PBO-inställningar... Likt dig har jag generellt fått sämre resultat i CB20 oavsett inställning, och alltid högst resultat med PBO på Auto.

Bara att slå på Auto och vänta på nytt Crosshair VII-BIOS då. Förhoppningsvis kommer det ett snart, för jag börjar ärligt talat tappa tålamodet med ASUS. De kommunicerar inte ens vad som händer, och vad jag ser finns det MÅNGA användare med ASUS-moderkort som väntar på i alla fall en liten uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Soc spänning går juh att lösa via att sätta en fast volt som en tillfällig lösning.

1.3 Volt borde vara stabilt i stock så slipper man belasta Cpu med fel spänning.

Sett flera som gjort detta på Reddit

Ja, hade det bara varit det så. Men nu verkar det vara ett flertal spänningar som är satta skumma som standard, och dealbreakern för mig, att musen och tangentbordet inte funkar i UEFI. Går ju liksom inte ändra så mycket värden då ju.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Vilka inställningar kör du för dessa resultaten?

Har testat ett tjugotal olika kombinationer med PBO från både AMD overclocking menyn, AMD CBS/nbio/enhanced XFR/PBO och Ryzen master, oavsett vart och hur så går ström aldrig över 140A. Enda gången jag kan få den att förbruka mer är att köra manuell OC, då skippas alla gränser.

Ena bilden är stock och andra bilden är manuell OC (den med bara multicore) till 4275MHz 1.35v. ska labbar vidare lite med manuell OC av individuella CCX också då det verkar vara bästa sättet att göra manuell OC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeefus:

Den gör inte det varje boot, därför jag är osäker. Många på MSI forumet samt Reddit som har liknande problem, är rätt förvirrad :-|

Skickades från m.sweclockers.com

Har du tur i oturen så är det bios som spökar då en del har haft problem med den, kan fungera bra ett tag sen helt plötsligt börjar det krångla och cpu'n slutar posta.
Tycker att Msi vid de här laget borde ha en ny bios på gång. Har du provat flasha om bios?

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Det där var verkligen en genomkörare, tack för länken.
Kanske skulle var något för Sweclockers att bli inspirerade utav, går ju att fimpa flertalet speltester till förmån för lite djupare tester.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, hade det bara varit det så. Men nu verkar det vara ett flertal spänningar som är satta skumma som standard, och dealbreakern för mig, att musen och tangentbordet inte funkar i UEFI. Går ju liksom inte ändra så mycket värden då ju.

Stämmer bra det ramminnen lär sättas manuellt är standard jag sett mina är 1.35v så lär ändra detta manuellt själv och skriva in timings och original hastighet för att se om systemet gör detta korrekt via doocp tror jag AMD kallar xmp inställningar.

Men även sett att Vid volt varit diskuterar att den är för hög.

Vet att Intel klockar ner sig med lägre Volt och att folk reagerar att AMD Zen 2 vid nerklockning vid ej belastning lägger sig på 1.5 volt men enligt Robert Hallock är detta korrekt beteende.

Vid belastning så går Zen 2 på lägre volt men vet att Gamers Nexus och Jays2Cents satt alla värden manuellt för att dom också reagerat på detta beteende och så klart vill AMD anställda klara damage control så litar inte helt på detta uttalandet.

Känns säkrare att sätta manuella inställningar i detta fallet faktiskt och vet Debaur också satt manuella inställningar.

Debaur ccx överklockning på Youtube var riktigt intressant.

4 st på 3900x och 2 st på 8 Core modellerna.

Såg att folk med 3700x också nått 200 MHz högre på ett ccx vs det andra ccx 4500 MHz vs 4300 mhz.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Förresten, har kört lite manuell OC som sagt & jag stöter på en MASSIV vcore vägg vid 4275MHz, där rullar 1.35V helt stabilt, vid 4300MHz krävs mer än 1.4V då det fortfarande var ostabilt. Det är utan tvekan CCD nr 2 som håller tillbaka manuell OC, kör man OC i Ryzen Master så kan man klocka varje CCX för sig och klockar jag CCD2 till 4275MHz kan då CCD1 ta sig mycket högre, den var stabil även vid 4400. Prestandavinsterna är dock inte jättestora från stock.

Hm, så AMD har högre binning på ena CCD:n. Egentligen inte superförvånande, då den specificerade boosten gäller ju enbart ett fåtal kärnor samtidigt.

Är detta något man får förvänta sig på 3950X också? D.v.s. en 8-core CCD högre binnad än den andra.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ser att jag skrev fel på OC förbrukningen av ström det ska stå 160A och inte 180... Jag får skylla på trötthet att jag inte såg det förrän nu...

Skrivet av Icte:

Hm, så AMD har högre binning på ena CCD:n. Egentligen inte superförvånande, då den specificerade boosten gäller ju enbart ett fåtal kärnor samtidigt.

Är detta något man får förvänta sig på 3950X också? D.v.s. en 8-core CCD högre binnad än den andra.

Troligtvis blir det väl samma med 3950x det verkar även vara lite samma inom varje chiplet av någon anledning, första CCX orkar lite högre

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av qurbitz:

Ja, det förklarar ju varför jag aldrig sett en boost över 4591,4MHz på min 3900X hur mycket jag än fixat och trixat med olika PBO-inställningar... Likt dig har jag generellt fått sämre resultat i CB20 oavsett inställning, och alltid högst resultat med PBO på Auto.

Bara att slå på Auto och vänta på nytt Crosshair VII-BIOS då. Förhoppningsvis kommer det ett snart, för jag börjar ärligt talat tappa tålamodet med ASUS. De kommunicerar inte ens vad som händer, och vad jag ser finns det MÅNGA användare med ASUS-moderkort som väntar på i alla fall en liten uppdatering.

Dom kommunicerar faktiskt, Shamino på ROG Forum tillhör bios teamet. Dom var på väg att posta 1.0.0.3AB i förrgår men drog tillbaka pga en ny bugg.
Asus fick sin första 3900X den 7/7, AGESA 1.0.0.3 samma dag, dom har haft väldigt lite tid.
AMD kunde haft lite bättre framförhållning gentemot tillverkarna.

Sen är ju frågan hur hårt Asus kommer stå fast vid PCIe 4.0 för X470, gör dom det lär det ta extra tid att få ut nya bios eftersom dom måste knäcka AMDs Inbyggda spärrar i AGESA varje gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dom kommunicerar faktiskt, Shamino på ROG Forum tillhör bios teamet. Dom var på väg att posta 1.0.0.3AB i förrgår men drog tillbaka pga en ny bugg.
Asus fick sin första 3900X den 7/7, AGESA 1.0.0.3 samma dag, dom har haft väldigt lite tid.
AMD kunde haft lite bättre framförhållning gentemot tillverkarna.

Sen är ju frågan hur hårt Asus kommer stå fast vid PCIe 4.0 för X470, gör dom det lär det ta extra tid att få ut nya bios eftersom dom måste knäcka AMDs Inbyggda spärrar i AGESA varje gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tiden som bordtillverkare haft på sig att fixa mjukvara är som ett skämt, dels är dom inte fått hårdvara och dels är de fått AGESA versioner på löpande band att bygga bios på och sent. Detta ska AMD ha en känga för, inte de andra bolagen. Om vi däremot efter en månad är kvar med samma kvalitet på mjukvaran så kan jag skälla på de övriga men just nu är det AMDs stressade lansering som ligger till grund, vet ärligt talat inte varför man valt att stressa den så grovt, det om något kommer skapa irriterade användare i längden

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Troligtvis blir det väl samma med 3950x det verkar även vara lite samma inom varje chiplet av någon anledning, första CCX orkar lite högre

Ja det är nog att förvänta sig - t.o.m. varje kärna borde kunna klocka olika högt. Något som oftast inte pratades om då det innan Ryzen och PBO var mest fokus på all-core OC.

Om jag minns rätt så visar även Ryzen Master den kärna i varje CCX som kan boosta högst med en liten markerad guldstjärna?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja det är nog att förvänta sig - t.o.m. varje kärna borde kunna klocka olika högt. Något som oftast inte pratades om då det innan Ryzen och PBO var mest fokus på all-core OC.

Om jag minns rätt så visar även Ryzen Master den kärna i varje CCX som kan boosta högst med en liten markerad guldstjärna?

Fast de markerade kärnorna speglar inte jättebra den faktiska klockpotentialen, inte för mitt ex IAF.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast de markerade kärnorna speglar inte jättebra den faktiska klockpotentialen, inte för mitt ex IAF.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Även OP i Reddit-tråden som länkades ovan skriver samma sak - d.v.s. att guld- och silverstjärnorna per CCX inte återspeglar faktiska OC-potentialen:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cefwjg/ty_der8auer_for_...

Har du f.ö. sett der8auer's senaste video med CCX OC?

OP i Reddit-tråden ovan får liknande per-CCX-OC resultat. Svårt att säga om det är tur eller om de flesta/alla 3900X är binnade på samma sätt, men värt att testa!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dom kommunicerar faktiskt, Shamino på ROG Forum tillhör bios teamet. Dom var på väg att posta 1.0.0.3AB i förrgår men drog tillbaka pga en ny bugg.
Asus fick sin första 3900X den 7/7, AGESA 1.0.0.3 samma dag, dom har haft väldigt lite tid.
AMD kunde haft lite bättre framförhållning gentemot tillverkarna.

Sen är ju frågan hur hårt Asus kommer stå fast vid PCIe 4.0 för X470, gör dom det lär det ta extra tid att få ut nya bios eftersom dom måste knäcka AMDs Inbyggda spärrar i AGESA varje gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Då förstår till och med jag varför så mycket värden är fel i Bios.

Om man får Cpu samma dag som lansering är det omöjligt att optimera Bios mot Chippet.

Detta bekräftar också att manuella inställningar är bäst just nu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Liknar releasen för första generationen Ryzen. Tillverkarna fick ytterst lite tid på sig även då.

Däremot förstår jag AMD:s agerande, när de har likvärdiga eller bättre produkter än Intel för första gången på 15 år gäller det att smida när stålet är varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Liknar releasen för första generationen Ryzen. Tillverkarna fick ytterst lite tid på sig även då.

Däremot förstår jag AMD:s agerande, när de har likvärdiga eller bättre produkter än Intel för första gången på 15 år gäller det att smida när stålet är varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte fan kan man missa chansen att lansera på ett sådant epic datum heller

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Jag känner ju ingen vidare stress över att jag inte fått mitt AM4 bracket från Noctua än med alla problem man läser om. Kanske fungerar som önskvärt om någon månad.

Permalänk
Medlem

4475MHz på CCD 1, 4275MHz på CCD2, manuell OC via ryzen master 1.375V, se om jag kan klämma igenom en 1 kärne test på 4475MHz.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

https://i.imgur.com/N1PaBOh.png

4475MHz på CCD 1, 4275MHz på CCD2, manuell OC via ryzen master 1.375V, se om jag kan klämma igenom en 1 kärne test på 4475MHz.

Inte illa!

Kan du komma upp högre i frekvens på en av CCX i CCD1?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Inte illa!

Kan du komma upp högre i frekvens på en av CCX i CCD1?

Vet ej, ska till jobbet så jag stress klockade bara ccd Erna just nu, ska kolla till kvällen om en ccx orkar högre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=SY2g9f7i5Js&list=WL&index=6&t...

Toppvideo från digital foundry som vanligt, visst den är lite lång och det är mycket information, men tycker att DF är väldigt duktiga kring hur de resonerar och tolkar mätdata, och sätter prestandan i en vettig kontext.

Men tldr är väl lite: 9700K fortfarande snabbare än 3700X, 2700X presterar rätt ofta faktiskt märkbart sämre än både 3700X och 9700K även i "vanliga" upplösningar. Vilket kanske inte är så förvånande då det är vad de flesta har upptäckt, men tycker nog att videon är sevärd oavsett.

Något annat intressant är också att men faktiskt ser så mycket CPU-flaskhalsar, även med dessa värstingmodeller, och i vettiga upplösningar! Man ser också hur mycket intel begränsas när de körs med stockminnen som i sweclockers recension. Jag förstår poängen med att de gör så, men nu när man kan få 3200Mhz för "vanligt" pris så känns det ändå dumt.

Jag kunde verkligen förstå folk som valde en 9700K framför en 2700X tidigare, men tveksamt om man hade valt det framför en 3700X, även för spelande. Jag skulle faktiskt inte valt varken 1800X eller 2700X, då imo priset per tråd inte vägde upp släpande prestanda i vissa laster, men har knappt sett några scenarion där vi ser de faktiskt rätt enorma gap upp mot 40% som vi såg mot tidigare generationer nu med Ryzen 2. Får väl se om det blir ett nybygge denna generation, och isåfall blir det en 3700X, så jäkla kul att se att AMD är tillbaka i matchen på riktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteume:

Har du tur i oturen så är det bios som spökar då en del har haft problem med den, kan fungera bra ett tag sen helt plötsligt börjar det krångla och cpu'n slutar posta.
Tycker att Msi vid de här laget borde ha en ny bios på gång. Har du provat flasha om bios?

Ska göra det idag. Tror det kan vara så också, måste låna en 2600 bara! Några på reddit som varit tvungna att flasha om vid varje reboot så det är mycket som spökar med kombinationen. Tack för tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kört lite fler tester nu på 3700X, får väldigt bra single score i CB20 (507) men bara runt 4500 i multi och temp går inte över 65 grader. När jag kollar alla andra tester, så ligger alla runt 490-500 i single, men mycket högre än mig i multi.

Spec:
3700X
MSI X570
Flare X 3200/14
NH-U12A

Någon som vet varför jag får låg multi score, någon inställning som är missad? Har testat både Ryzen Balanced och Performance men får samma resultat med senaste versionen av W10 Pro.

Permalänk
Medlem

För övrigt hur många har testat Micron E-die minnen här? Enligt det man läser verkar dessa fungera väldigt bra med ryzen och vara klart billigare än B-die.

Som exempel så kostar E-die hälften av B-die så är ganska sugen på att klicka hem 2x16GB och testa skillnaden mot Flare X 3200 CL14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

För övrigt hur många har testat Micron E-die minnen här? Enligt det man läser verkar dessa fungera väldigt bra med ryzen och vara klart billigare än B-die

Hej!

Jag köpte ett par som kommer paras ihop med en 2700. Det var dual rank, 2x16GB 3000MT CL15

Kommer inte bygga datorn förrän till hösten så jag kan inte ge något svar ang. prestanda osv, men jag hade också läst att de minnena skulle vara ok till Ryzen. Betydligt billigare än B-die som du säger!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

För övrigt hur många har testat Micron E-die minnen här? Enligt det man läser verkar dessa fungera väldigt bra med ryzen och vara klart billigare än B-die.

Som exempel så kostar E-die hälften av B-die

Hur vet man vilket kit innehåller Micron E-die? Finns det en lista på nätet man kan gå ut efter?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII