AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Undrar vad priset blir, gissar på mellan 8500 och 9000 kr.

8999 Sek är min gissning med 749 Usd rek pris

499 Usd = 5900-5999 på 3900x

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Fanns redan i tidiga reviews så har folk haft 4650 & 4675? Eller menar du med den senaste varianten av bios? Jag tror personligen på större chans att höja average vid medelbelasnint över flera cores, än med singlecore peaks, då singlecore verkar ha nått ett absolut tak i voltage (dock så vet vi inte om 1.5V kan leverera mer, varför inte testa med att OCa en core till 4.7 o se om kretsen klarar det vid 1.4 el 1.45?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hm. Mycket intressant. Fönstret öppet så det är kallt som satan i rummet, och så ser det ut såhär:

https://i.imgur.com/VHJvC7d.png

Jag har inte lyckats få sådan här boost sedan 2501, trodde att 0002+ cappade vid 4625Mhz men tydligen så går det få upp boost högre vid tillräckligt låga temperaturer. Något att se fram emot med vintern i alla fall

Edit: GB5 i det kalla rummet:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/75330

Edit2: Även minneslatenser verkar stormtrivas i låga temperaturer.

https://i.imgur.com/aJOKsZ1.png

Sugen på att posta dina subtimings?
Fattar inte att det skiljer så stor skillnad när jag kör 14-14-14 men du kör 16-16-16

EDIT: påverkas även detta av cpu hastighet?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Sugen på att posta dina subtimings?
Fattar inte att det skiljer så stor skillnad när jag kör 14-14-14 men du kör 16-16-16

https://forumbilder.com/images/2019/09/11/3800.jpg

EDIT: påverkas även detta av cpu hastighet?

Cache, latens och minnesbandbredd påverkas alla av cpu frekvens. Kommer du upp i 3600 c16 blir du direkt limiterad av processor frekvens mer än minnesfrekvens/latens.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Cache, latens och minnesbandbredd påverkas alla av cpu frekvens. Kommer du upp i 3600 c16 blir du direkt limiterad av processor frekvens mer än minnesfrekvens/latens.

Segt, hur ska jag då lyckas få störst minnes penis :S

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja man får se upp lite med hur man nyttjar det, poängen med att låta windows sköta det i samband med amd drivarn är att kärnor då kan gå i sleep state lättare, sprider man ut jobb över två ccd'er så kommer det förhindra viss boost pga att kärnor hålls vid liv av skitprocesser om man nu spritt dessa till sista kärnor exempelvis. Men det beror lite på vilken boost man letar efter också, enkärne maxboost kan exempelvis sjunka genom detta men av det jag testat så förblir flerkärne boost för 4c exempelvis likadan oavsett hur du beter dig med process lasso, i det läget kan det löna sig att låsa in spel exempelvis till en ccd för att slippa onödigt ping pongande mellan kärnor om spelet i fråga inte nyttjar mer än 4-6 kärnor, många av dessa kan få ett ganska stort uppsving i prestanda enbart genom att bli av med latenskostnaden för andra ccd'n. Boosten brukar också bli lite mer jämn & stabil om det får hållas inom samma ccd med minimalt studsande mellan kärnor med ömsom sleepstates ömsom full load per kärna. Med andra ord så bör man som med allt annat prova sig fram lite och de regler man gör kan bli lite från case till case helt enkelt vad som funkar bäst, för en del situationer kommer en orörd scheduler funka bäst men på en del grejer misslyckas det rätt ordentligt.

OK, så går det när man tänker lite för snabbt

Jag ska testa igen men den här gången lägga skräpet på kärna 5 och 6. De är ju på första CCD'n men boostar inte lika bra som kärna 1-4, så det kanske funkar bättre, eller så får jag sämre boost för att CCD'n blir lite varmare istället, men värt att testa.

Skrivet av lasseTM:

Sugen på att posta dina subtimings?
Fattar inte att det skiljer så stor skillnad när jag kör 14-14-14 men du kör 16-16-16

https://forumbilder.com/images/2019/09/11/3800.jpg

EDIT: påverkas även detta av cpu hastighet?

Jag har redan återställt Affinities, men du menar att jag ska köra AIDA så du får se hur det ser ut när man har 4625Mhz som maxboost?

Edit: Rörde ihop inläggen först. Men, javisst, här

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har inte AutoOC, PBO eller liknande påslaget? För jag får också beteendet att DGEMM drar mer + att jag får samma kapacitet som dig förutsatt att PBO aktiveras.

Min fråga handlar om exakt vad "basfrekvens" faktiskt betyder för 3000-serien, t.ex. om man kan förvänta sig att all-core-boost alltid ska hålla sig över basfrekvensen under alla laster.

Observera att Intels definition av basfrekvens inte är definierad som "det finns absolut ingen last när du kan komma under denna frekvens". Deras definition är lite mer vag och t.ex. nämns att program som specifikt är designade för att vara "power-virus" utan att egentligen göra något vettig kan kliva under basfrekvens. Däremot så ska en "normal" last som SGEMM/DGEMM/Linpack hålla åtminstone basfrekvens.

Beteendet som diskuteras här är alltså vad som kan förväntas i ett system som är helt "stock". Om vi tittar lite på vad SweClockers, TechPowerUp, , ComputerBase

Alla dessa kör "stock" system, d.v.s. inget PBO eller liknande. De använder också high-end X570 moderkort. Ett par observationer.

  • SweClockers ser exakt samma förbrukning hos Blender (som innehåller en del AVX) som för Handbrake (som sist jag kollande inte använder AVX, men väl SSE). Jag ser inom felmarginal samma förbrukning för t.ex. CB20 som för kompilering. Detta är inte helt oväntat då laster som inte slår i frekvens- eller temperatur-tak kommer begränsas av maximal effekt (samma gäller Intel här, något som blir väldigt tydligt med 9900K begränsad till 95 W)

  • Både ComputerBase och TechPowerPowerUp har med ett AVX-stresstest. *trumvirvel* de ser exakt samma sak jag ser (i stock) med DGEMM, d.v.s. lägre effekt för 3900X

  • För både ComputerBase och TechPowerPowerUp är det specifikt 3900X som drar mindre i stresstestet, 3600 drar mer i stresstestet medan 3700X drar ungefär lika mycket i båda

Ovanpå detta så matchar GLOPS hos mitt system det Puget Systems fick (också med ett high-end X570 moderkort), medan ditt (och mitt med PBO aktiverat) presterar ~10 % bättre än Puget Systems, vilket nog kan anses vara utför felmarginal. Nu är det inte exakt samma test, men Linpack benchmark med DP är rent logiskt exakt det mitt DGEMM test gör (det är exakt vad BLAS level 3 är designat för).

För att belysa igen, är faktiskt ditt system som avviker här i att dra mer när du kör ett "stresstest" likt DGEMM. Jag kan reproducera det du observerar genom att slå på PBO. PBO har noll effekt på prestanda för kompilering (möjligen svagt negativ, men är inom felmarginal), CB20 prestanda och effekt går upp marginellt medan DGEMM-prestanda nu i princip matchar

Ingen PBO på men väl "Performance Enhancer" o lite annat, hittar ingen AutoOC i min bios. Stängde av allt så den maxar på 3.8GHz.

dgemm drar då 214W, ner från 233W,samma prestanda som tidigare inom nån procent
CB R20: drar mellan 150 och 165W, ner från 210W, tappar 5% i prestanda
kompilering: maxade nu ut på 162W, ner från 200W

Så dgemm drar fortfarande mest... men du kanske tänker den ska boosta högre på de andra testerna så den drar mer på dem?

Permalänk
Medlem

OK, har testat lite merr nu. Har lagt allt skräp på kärna 5 och 6. Boosten blir bättre, men den går bara till 4575Mhz, alltså fortfarande lägre än om jag låter Windows schemaläggare sköta allt. Det riktigt intressanta är att ALLA kärnor i CCD0 har en maxboost på 4575, som om de måste vara synkade i sin gimpning, när jag la skräpprocesserna på CCD1 så hade alla kärnor på CCD0 ett tag på 4400Mhz, så det kanske räcker med att tvinga 2 kärnor att vara vakna för att boosten ska bete sig knäppt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK, har testat lite merr nu. Har lagt allt skräp på kärna 5 och 6. Boosten blir bättre, men den går bara till 4575Mhz, alltså fortfarande lägre än om jag låter Windows schemaläggare sköta allt. Det riktigt intressanta är att ALLA kärnor i CCD0 har en maxboost på 4575, som om de måste vara synkade i sin gimpning, när jag la skräpprocesserna på CCD1 så hade alla kärnor på CCD0 ett tag på 4400Mhz, så det kanske räcker med att tvinga 2 kärnor att vara vakna för att boosten ska bete sig knäppt?

Ju fler kärnor som hålls vid liv desto sämre boost får du, för maximal boost behöver alla utom en gå i sleep läge, detta har jag haft mest problem med mjukvara som pysslar med väldigt mycket i bakgrunden även om de nu egentligen inte behöver pyssla med något, detta är väl kanske mer ett problem med OS och 3:e parts mjukvara, Discord är en av de värsta bovarna på att ställa till sleep states & boost men det finns många fler, om AMD kan hjälpa till & patcha bort detta direkt i mjukvaran eller om det kan fixas med undantag i deras drivare vet jag icke men något behöver faktiskt göras i det långa loppet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ju fler kärnor som hålls vid liv desto sämre boost får du, för maximal boost behöver alla utom en gå i sleep läge, detta har jag haft mest problem med mjukvara som pysslar med väldigt mycket i bakgrunden även om de nu egentligen inte behöver pyssla med något, detta är väl kanske mer ett problem med OS och 3:e parts mjukvara, Discord är en av de värsta bovarna på att ställa till sleep states & boost men det finns många fler, om AMD kan hjälpa till & patcha bort detta direkt i mjukvaran eller om det kan fixas med undantag i deras drivare vet jag icke men något behöver faktiskt göras i det långa loppet.

Ja det verkar lite skumt just nu. Noll och ingen skillnad alls i strömförbrukning i Idle från väggen oavsett om jag pillar med affinities eller ej, så att boosten är dålig tror jsg inte heller beror på någon värmeutveckling att tala om utan det är något annat som spökar.

Edit: Mm.. Nollställde igen och nu är boosten tillbaka till 4625Mhz, så det har absolut med sovande kärnor att göra. Jag får fortsätta nöja mig med cpu-prioriteringar och ha skräpprocesser på "Low" som jag gjort innan

Kunde inte testa SMU-modden idag. Bordbyte i vardagsrummet (Nej inte ett moderkort, ett sådant man äter middag vid!) så det är lite trångt och jag kommer inte åt baksidan på datorn utan avancerad gymnastik just nu så det får bli ett senare projekt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det verkar lite skumt just nu. Noll och ingen skillnad alls i strömförbrukning i Idle från väggen oavsett om jag pillar med affinities eller ej, så att boosten är dålig tror jsg inte heller beror på någon värmeutveckling att tala om utan det är något annat som spökar.

Edit: Mm.. Nollställde igen och nu är boosten tillbaka till 4625Mhz, så det har absolut med sovande kärnor att göra. Jag får fortsätta nöja mig med cpu-prioriteringar och ha skräpprocesser på "Low" som jag gjort innan?

Kunde inte testa SMU-modden idag. Bordbyte i vardagsrummet (Nej inte ett moderkort, ett sådant man äter middag vid!) så det är lite trångt och jag kommer inte åt baksidan på datorn utan avancerad gymnastik just nu så det får bli ett senare projekt.

Haha ja jag håller just nu på & testar minnesfrekvensens påverkan på boost eller rättare sagt SoC, dram och övriga spänningars negativa inverkan på boost, genom att backa från rätt höga spänningar vid 3666c15 till 3600c15 med betydligt lägre spänningar så ger det PB lite mer utrymme för mig, så kostar minnestweaks en hel del spänning så kan man tekniskt förlora lite på affären i ren cpu frekvens, det är dock rätt små skillnader vi pratar om så det är inte helt lätt att testa då det är större skillnad i varians mellan testrundor i diverse mjukvaror än skillnaderna mellan 3600-3666, det i sig är förmodligen argument nog att inte flåsa på höga spänningar för att nå 3666.

Nu kommer det såklart skilja från cpu till cpu & moderbord/minnen vilka spänningar man lär köra för vilken frekvens så det handlar nofg mer om at hitta en sweetspot där man kan köra låga spänningar nog samtidigt som man får upp frekvenser & ner latenser tillräckligt.

(Samtidigt som detta har jag precis fått ihop servern igen med allt speciale som den kör, var ju tvungen & få in ett nytt OS till den till nya mobot/cpu/ram/nvme disk, är en del att återställa med nu 16 diskar+os disk...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Haha ja jag håller just nu på & testar minnesfrekvensens påverkan på boost eller rättare sagt SoC, dram och övriga spänningars negativa inverkan på boost, genom att backa från rätt höga spänningar vid 3666c15 till 3600c15 med betydligt lägre spänningar så ger det PB lite mer utrymme för mig, så kostar minnestweaks en hel del spänning så kan man tekniskt förlora lite på affären i ren cpu frekvens, det är dock rätt små skillnader vi pratar om så det är inte helt lätt att testa då det är större skillnad i varians mellan testrundor i diverse mjukvaror än skillnaderna mellan 3600-3666, det i sig är förmodligen argument nog att inte flåsa på höga spänningar för att nå 3666.

Nu kommer det såklart skilja från cpu till cpu & moderbord/minnen vilka spänningar man lär köra för vilken frekvens så det handlar nofg mer om at hitta en sweetspot där man kan köra låga spänningar nog samtidigt som man får upp frekvenser & ner latenser tillräckligt.

Jag har nog haft tur som kan köra 3800Mhz med 1.365V och 1:1:1 på FCLK och de andra. Men ja behöver man vräka på med spänning så kan man tappa boost. Märkte själv att 1.8VPLL Kan gå så lågt som 1.57V på min bräda/cpu utan att det påverkar stabiliteten, och boosten gick från 4600 till 4625Mhz som max. Hat även sett 4650Mhz när jag testade fullt ös på AIO med fönstret öppet så temperatur har definitivt en påverkan på maxboosten, och kan man inte stå ut med aktiskt klimat i rummet får man ju försöka sänka temperaturerna på andra sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har nog haft tur som kan köra 3800Mhz med 1.365V och 1:1:1 på FCLK och de andra. Men ja behöver man vräka på med spänning så kan man tappa boost. Märkte själv att 1.8VPLL Kan gå så lågt som 1.57V på min bräda/cpu utan att det påverkar stabiliteten, och boosten gick från 4600 till 4625Mhz som max. Hat även sett 4650Mhz när jag testade fullt ös på AIO med fönstret öppet så temperatur har definitivt en påverkan på maxboosten, och kan man inte stå ut med aktiskt klimat i rummet får man ju försöka sänka temperaturerna på andra sätt.

Mitt moderkort är ju ett 300 serien bord och dessutom med T topologi så det är lite worst case när det kommer till minnesfrekvens för 3000 serien och med ett bättre bord kunde jag säkert nå högre utan att behöva kosta på fullt så flådig spänning men jag kommer inte skaffa ett annat för & pressa minnesfrekvens & nå högre än detta.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Mitt moderkort är ju ett 300 serien bord och dessutom med T topologi så det är lite worst case när det kommer till minnesfrekvens för 3000 serien och med ett bättre bord kunde jag säkert nå högre utan att behöva kosta på fullt så flådig spänning men jag kommer inte skaffa ett annat för & pressa minnesfrekvens & nå högre än detta.

För så liten skillnad är det nog inte värt en ny bräda, nej. Bättre så att försöka hitta en balans mellan frekvens och spänning. Men det är ju också lite kul när man hittat maxprestanda och sedan leta efter den där perfekta balansen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av yrfhar:

AMD Ryzen 9 3900X slut överallt. Blir nog ingen extrem prissänkning efter ett halvår som med AMD Ryzen 7 1800X.

Men det mest krävande jag använder är Videoredigeringsprogrammet Davinci Resolve och där gör nog inte en uppgradering någon skillnad då programmet mest använder GPU och byta från Nvidia 1080 till 2080 Ti hade blivit en dyr historia. Tror det är annorlunda för användare av Adobe Premier.

Sitter nog kvar ett tag jag med.
Skulle behöva uppgradera min PC:n för övernattningslägenheten, hade då tänkt skaffa något vassare och skicka nuvarande dit, men det får vänta ett tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Undrar vad priset blir, gissar på mellan 8500 och 9000 kr.

Sidan ifrån en datorbutik i Schweiz som råkade ha en 3950x ute hade den prissatt till 8664kr omvandlat till svenska kronor, men då hade de 7% moms i detta land om jag förstod det rätt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

3950X blir min sagt intressant.

Intel kanske fortsätter leda spel/lek segmentet för konsumenter (syftar ej på företagsmarknaden nu där Intel har dominans) men 3950X kan ju bli ett riktigt monster. Måste vara löjligt bra för en viss kategori av användare som drar nytta av många cpu'er. De har i och för sig redan deras Threadripper serie men då är det en betydligt högre prislapp samt avsevärt fler kärnor.

Hmmm, tex som cpu i en virtualiseringsserver (perfekt för ett seriöst hemmalabb), kraftfull arbetsstation (tex media och musikproduktion), programmering, Windows & Linux servrar etc, en grym allround CPU.

Blir intressant att se om AMD spelar sina kort väl, de bara måste ju bli starkare inom företagssegmentet också.

Permalänk
Medlem

Snabba som vanligt, Gigabyte har nu släppt bios för X570 AORUS ULTRA (rev. 1.0)
Update AGESA 1.0.0.3 ABBA
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-AORUS-ULTRA-rev-10/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Snabba som vanligt, Gigabyte har nu släppt bios för X570 AORUS ULTRA (rev. 1.0)
Update AGESA 1.0.0.3 ABBA
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-AORUS-ULTRA-rev-10/...

Tackar för detta nu fanns det till X570 I Aorus Pro wifi (Mitx)

Testade om C15 i enkeltrådat når 4400 mhz på 4 kluster 3 kluster 4375 mhz och 1 kluster 4325 mhz (Core 6).

Är det vanligt att enbart 1/2 sticker ut i testerna varit likadant att just Core 6 är lägre i mitt fall.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tackar för detta nu fanns det till X570 I Aorus Pro wifi (Mitx)

Testade om C15 i enkeltrådat når 4400 mhz på 4 kluster 3 kluster 4375 mhz och 1 kluster 4325 mhz (Core 6).

Är det vanligt att enbart 1/2 sticker ut i testerna varit likadant att just Core 6 är lägre i mitt fall.

Ja, om du plottar en kurva över kärnornas maxfrekvenser så ser den ut som just en ojämn kurva, det är inte en rätt linje, så det är så det är konstruerat och är på samtliga Ryzen 3000.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Testade Cinebench R20 med exakt samma inställningar som tidigare, fast med 1.0.0.3ABBA och såg en liten förbättring på Single core.

Även om jag inte ser några rapporterade frekvenser kring 4.6ghz så talar resultaten för sig själva. Multi core ligger på samma, 7060-7100 men single core ligger nu på 510-515, medan det låg närmre 490-500 förut.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant detta och se vad AMD har snickrat ihop. Byggde ihop min Ryzen rigg förra veckan efter att varit i konsolträsket och klaffsat runt länge nu. Min 3709 maxar ca 4242mhz all core boost. Singel typ samma. Manuell OC ger mig 4525mhz all core med 1.38v cirka. Hade varit najs o se PB funka som den ska särskilt när PBO inte verkar göra nån större skillnad på resultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Ska bli intressant detta och se vad AMD har snickrat ihop. Byggde ihop min Ryzen rigg förra veckan efter att varit i konsolträsket och klaffsat runt länge nu. Min 3709 maxar ca 4242mhz all core boost. Singel typ samma. Manuell OC ger mig 4525mhz all core med 1.38v cirka. Hade varit najs o se PB funka som den ska särskilt när PBO inte verkar göra nån större skillnad på resultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, PBO gör i princip inget på Ryzen 3000, jag har fortfarande min 2700X i drift och där ser man en nice boost direkt när man aktiverar PBO i stället för Auto OC. Förmodligen för att Ryzen 3000 redan ligger så nära sina gränser så det finns ingenting speciellt att hämta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

TechPowerup test X570 från ASRock med 3900X och senaste AGESA: https://www.techpowerup.com/review/amd-agesa-abba-boost-clock...

Citat:

The results of our clock-speed analysis and performance tests bode well for AMD, beginning with the CPU tests. In applications that don't scale across cores, such as a single process of web-rendering as tested in Google Octane, we see a significant 6 percent increase. Other web-renderers, such as Mozilla Kraken and WebXprt, post 2 percent gains, each. SuperPi is a good example of a test that doesn't scale beyond a single core and posts roughly a 2.5 percent gain. Similar gains of 0.5 to 2 percent were noticed across the board—with a few notable exceptions, where performance was reduced.

Cinebench 1T is a surprise here as performance remains flat and is in fact reduced by a fraction of a percent. Same goes for 7-zip decompress and Photogrammetry. Microsoft Excel and Adobe Photoshop posted performance losses ranging between 3-4 percent. Overall, AGESA 1.0.0.3ABBA belts out a net performance gain of 0.88 percent and has a marginally positive impact on performance in CPU tests.

Gaming presents a different set of results. In the academically important resolution for CPU testing, 720p, which highlights CPU bottlenecks, we see 6 out of 10 games post frame-rate gains ranging between 1.5-2.25 percent, and none of the games losing any performance, leaving the average at a positive 1.1 percent. The popular Full HD (1080p) sees 2 out of 10 titles lose performance by 1 percent, one of the titles gain 2 percent, while the rest stay mostly flat, giving us an average of 0.36 percent for this resolution. 1440p remains dead flat with no performance losses posted and a net gain of 0.44 percent. This is a resolution where the RTX 2080 Ti is still in its element. At 4K Ultra HD, where the RTX 2080 Ti is pushed to the wall, performance is mostly flat with no performance losses, averaging +0.62 percent.

Power-consumption of the Ryzen 9 3900X with the new AGESA 1.0.0.3ABBA comes as a pleasant surprise. For the kind of clock-speed and performance gains we're seeing, small as they are, they do not come at significant cost of power. Idle power draw is cut by 1 W, and single-threaded tests, which is where we were expecting the most deviation in power, post a mere 1 W gain in power draw (from 92 W to 93 W for the whole system). Multi-threaded power-draw increases by 7 W for the whole system, which is probably because all 24 threads on this chip are being boosted slightly higher, which add up. There's a similar 13 W increase in gaming power draw. This is probably because games tend to tell the processor to stay on its toes and be ready to boost all cores. Under a stress test, where the processor has reached its thermal and electrical limits, the new BIOS makes no difference, which reflects in the power draw staying the same.

AMD has succeeded in delivering on the advertised maximum boost frequencies with elevated clock speeds across all cores, which results in tiny performance gains at negligible increases in power draw. We do recommend AGESA 1.0.0.3ABBA over your existing BIOS provided you know how to update your motherboard BIOS and are willing to do it at your own risk. We appreciate AMD constantly listening to PC enthusiasts and coming out with solutions, rather than basing their customer feedback on some passive data-collection program that's been pushed down users' throats by OEMs.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

TechPowerup test X570 från ASRock med 3900X och senaste AGESA: https://www.techpowerup.com/review/amd-agesa-abba-boost-clock...

"We appreciate AMD constantly listening to PC enthusiasts and coming out with solutions, rather than basing their customer feedback on some passive data-collection program that's been pushed down users' throats by OEMs. "

Ouch!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Varför bortser du helt från temperatur?Du vet mycket väl att olika beräkningar skapar olika mängd värme och effektförbrukning beroende på hur stor del av chip som nyttjas och frekvens är extremt temp beroende, vid grisigast last kommer stockkylarn orsaka throttling av boost som minst och kanske till och med nagga på basfrekvens
Vid PBO bortser PB från låg stock temp limit, det vet du också. Kvarstår gör hård limit, därför kan PBO kliva högre med en kass kylare jämfört stock. Men till ett visst.

Jag kan få min 3900x att hålla 4100-4200 all core last avx men jag kan med gimpad kylare pressa ner detta till basfrekvens utan att pilla på något annat alls, tempen påverkar boost enormt mycket.

Bara som exempel, vid 80 grader kommer Precision boost helt sluta boosta i stock tills temp kommer under 80 (79), kan den inte få ner temp fort nog genom liten frekvens sänkning så droppar det till ännu lägre och detta fortsätter tills temp är under kontroll. Sen finns det agesa med ännu lägre tempt limit på 75 och sen har man ett par soft limits längs vägen där man successivt tappar boost frekvens.

OK, låt oss anta att problem är att jag använder stock-kylaren. Är ändå ett par frågor som infinner sig.

  • Kan man inte förvänta sig minst basfrekvens med stock-kylare (och stock-inställningar)? Detta var egentligen det enda jag frågade efter initialt.

  • Varför ser TechPowerUp och ComputerBase samma fenomen som mig i "stock"? De kör med Noctua NH-U12S resp. Noctua NH-U14S vilket rimligen borde räcka.

  • Termodynamikens första huvudsats kombinerat med att alla elektrisk energi som tillförs en dator kommer bli värme kan inte förklara varför det skulle dra mindre effekt i stresstestet om kylaren är primär flaskhals. Det borde dra exakt lika mycket i alla lägen där kylaren är flaskhals (AVX-tunga laster får då lägre frekvens mot t.ex. kompilering)!

Just egenheten med att stresstest drar mindre effekt verkar även kvarstå med AGESA 1.0.0.3ABBA, så gäller inte bara mitt system

Men som sagt, enda jag egentligen ville ha svar på var: bör man minst se basfrekvensen när alla CPU-kärnor jobbar med intensiv FMA/AVX last när allt är "stock"? Är det även sant om man kör med medföljande kylare och "normal" rumstemperatur?

Skrivet av Jonas79:

Tackar för detta nu fanns det till X570 I Aorus Pro wifi (Mitx)

Testade om C15 i enkeltrådat når 4400 mhz på 4 kluster 3 kluster 4375 mhz och 1 kluster 4325 mhz (Core 6).

Är det vanligt att enbart 1/2 sticker ut i testerna varit likadant att just Core 6 är lägre i mitt fall.

Här är en graf över boost vid enkeltrådlast på min 3900X, syns rätt bra att det är en "bra" krets (kärna 0-5) och en "dåligt" krets (kärna 6-11).

Boost:en är rätt lynnig just nu, droppade 25-50 MHz när mer RAM stoppades i så alla fyra DIMM-slottar används (mot tidigare två DIMM-slottar). Givet TechPowerUp:s resultat med AGESA 1.0.0.3ABBA lär man komma över 4,6 GHz framöver

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Boost:en är rätt lynnig just nu, droppade 25-50 MHz när mer RAM stoppades i så alla fyra DIMM-slottar används (mot tidigare två DIMM-slottar). Givet TechPowerUp:s resultat med AGESA 1.0.0.3ABBA lär man komma över 4,6 GHz framöver

Kan vara för att UMC blir hårdare belastad och därför varmare, vilket i sin tur höjer temperaturen för hela paketet och därmed sänker boosten en smula. Ska man krama ur den där sista skvätten prestanda så får man sänka temperaturen, antingen genom ett svalare rum eller genom att dra ner spänningar. Min 3900X gick från 4600Mhz till 2625Mhz när jag sänkte SoC-voltage och 1.8V PLL-voltage så mycket det gick innan instabilitet var ett faktum.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan vara för att UMC blir hårdare belastad och därför varmare, vilket i sin tur höjer temperaturen för hela paketet och därmed sänker boosten en smula. Ska man krama ur den där sista skvätten prestanda så får man sänka temperaturen, antingen genom ett svalare rum eller genom att dra ner spänningar. Min 3900X gick från 4600Mhz till 2625Mhz när jag sänkte SoC-voltage och 1.8V PLL-voltage så mycket det gick innan instabilitet var ett faktum.

Sänkte pll voltage nu från 1.8v till 1.65 = samma score men 5c lägre temp efter 1 cinebench run samma boost 4.4ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Sänkte pll voltage nu från 1.8v till 1.65 = samma score men 5c lägre temp efter 1 cinebench run samma boost 4.4ghz

https://i.imgur.com/8u2cG1C.jpg

Man får ha tungan rätt i mun när man sänker, är PLL eller SOC för låg kraschar det inte i första läget, Windows blir bara mysko med frysningar stutter och fönster som inte öppnas. Är det en gamingmaskin tex gäller det att se till att inte sänka för mycket, om man inte gillar stutter i spel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Man får ha tungan rätt i mun när man sänker, är PLL eller SOC för låg kraschar det inte i första läget, Windows blir bara mysko med frysningar stutter och fönster som inte öppnas. Är det en gamingmaskin tex gäller det att se till att inte sänka för mycket, om man inte gillar stutter i spel.

Spelade ca 1 timme ingen stutter än inga konstigheter