AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En ensam 8pin kan lämna uppåt 300w utan att bli speciellt ljummen och uppåt 400w är inte problem, en 3900x kan endast konsumera över 200w med hjälp av ln2, har man två 8pin går dessutom bägge in i exakt samma strömplan/lager för vcore VRM, det finns nämligen bara en 12v in i vcore VRM på AM4 moderkort oavsett hur många 8pin de har.

Med en extremt hårt klockad 5950x så kan det börja finnas någon slags orsak med 2st 8pin EPS men för resten så är det hysterisk overkill som gör varken till eller från. En 8pin EPS är nämligen specad för 235W kontinuerlig leverans, det är inte samma spec som 8pin PCI-E

Jag antog att det handlade om en 4-pin utöver 8-pin. 2st 8pin är väl overkill till och med för LN2. Sen förutsätter det väl också att man har tillräckligt tjocka kablar etc etc. Men oavsett så blir kablarna svalare om man delar upp lasten än om en ensam kabel tar all last. Hur mycket det spelar roll eller inte beror väl på hur och hur mycket man pressar systemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har problem med temp på min 3900x.

Igår hade jag runt 40c i Idle men idag går den knappt under 50c. När jag renderar i Premiere Pro har jag över 90 grader! Detta är väl inte normal?

Kör en Pure Rock 2 i ett NR200-chassi. Jag råkade komma åt den förapplicerade kylpastan på kylaren med fingret så att det försvann lite av den. Kan detta påverka så mycket? Jag kör kylarfläkten på full hastighet hela tiden för jag orkade inte med att den går upp och ned i tempo hela tiden.

Edit: Löste det! Skruvarna till cpu-kylaren hade lossnat lite och fick skruva på ordentligt. Nu är det ner mot 30 i idle och 60-70 i load

Permalänk
Inaktiv

Jag har grävt lite överallt för att försöka förstå hur jag kan överklocka min 3600. Den har ju TDP 65W och jag undrar om man kan låsa upp den biten. Vill bara att den går upp vid belastning. Kanske nå allcore 4,2GHz.

Behöver hjälp av experterna här!

Permalänk

Trots en rätt liberal fläktkurva når jag till ca 4.1 ghz på alla cores. Upp till 65 C snurrar fläkten på i 30% av max och från ca 75 C en snabb uppstegring till 100%.
PBO av, standard volt, inga försök till överklockning... temperaturerna ligger på runt 77-78 C under stresstest och då ligger kärnorna på ca 4.1 ghz i början men i slutet blir det ju lite varmare och då blir det ca 4.0 ghz. Kylaren är en Noctua NH U12S, är det kylaren som är lite klen månne? Har försökt googla efter optimal "thermal envelope" för 3900X där kärnorna får nå sitt max men det är lite svårt att se inom vilket optimalt temperaturs-spann kärnorna kan gå upp till åtminstone 4.4 ghz?

https://ibb.co/hHHxXvP

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Trots en rätt liberal fläktkurva når jag till ca 4.1 ghz på alla cores. Upp till 65 C snurrar fläkten på i 30% av max och från ca 75 C en snabb uppstegring till 100%.
PBO av, standard volt, inga försök till överklockning... temperaturerna ligger på runt 77-78 C under stresstest och då ligger kärnorna på ca 4.1 ghz i början men i slutet blir det ju lite varmare och då blir det ca 4.0 ghz. Kylaren är en Noctua NH U12S, är det kylaren som är lite klen månne? Har försökt googla efter optimal "thermal envelope" för 3900X där kärnorna får nå sitt max men det är lite svårt att se inom vilket optimalt temperaturs-spann kärnorna kan gå upp till åtminstone 4.4 ghz?

https://ibb.co/hHHxXvP

Om du kollar lite bakåt i tråden (på mobilen så orkar inte söka) så ser du att jag nådde stabil all core 4,2GHz med stockkylaren. Tricket är att att undervolta, använda negativ offset och stänga av PBO.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av tomle:

Om du kollar lite bakåt i tråden (på mobilen så orkar inte söka) så ser du att jag nådde stabil all core 4,2GHz med stockkylaren. Tricket är att att undervolta, använda negativ offset och stänga av PBO.

Ok man kan inte förvänta sig högre än 4,2 med stockkylaren? Noctuas lär väl ändå vara snäppet bättre på att avleda värme. Vilka temperaturer får du?
Jag kör redan negativ offset, PBO off. Undervolta kanske jag ska prova mig på... hur mycket sänkte du?

Permalänk

Testar istället single core stress-test och får rätt bra värden på två kärnor!
(i Linux, med argumenten stress-ng --matrix 1 -t 3m)

4,48 och 4,52 ghz är inte illa ändå. Har inte ändrat något i bios-inställningarna.

Temperaturen ligger på stadiga 62-63 C.

https://ibb.co/xzYY02P

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ok man kan inte förvänta sig högre än 4,2 med stockkylaren? Noctuas lär väl ändå vara snäppet bättre på att avleda värme. Vilka temperaturer får du?
Jag kör redan negativ offset, PBO off. Undervolta kanske jag ska prova mig på... hur mycket sänkte du?

Efter att ha kört med Auto Overclocking så försökte jag köra 4200 all core på 1.2V som var hur stabilt som helst.

Ville kolla hur högt jag kan klocka min bästa CCX, och resultatet är faktiskt att jag kan klocka CCD0 CCX0 stabilt på 4625 med alla andra cores på 2800 på 1.45V så det går uppenbarligen att boosta upp till 4600 på min bästa CCX men multicore blir naturligtvis lidande.

Testade även Eco-Mode, CB20 ger 6523 i multi och 505 i single core. CPU power går aldrig över 59W och PPT håller sig till 87W. Peak all core landar runt 3760 MHz (Vcore 1.02V enligt CPU-Z) medan jag faktiskt ser single core peak på 4600, 4575 & 4550 på några cores.
CPU Power 59W mot 110W och CB20 multicore ner från 7166 till 6523, jag tappar mindre än 10% i multicore-prestanda men använder 45% mindre effekt. Singlecore-prestanda påverkas inte alls av Eco-Mode.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

1.45 är jäkligt högt vart landade den i Load?

Permalänk
Skrivet av tomle:

Efter att ha kört med Auto Overclocking så försökte jag köra 4200 all core på 1.2V som var hur stabilt som helst.

Ville kolla hur högt jag kan klocka min bästa CCX, och resultatet är faktiskt att jag kan klocka CCD0 CCX0 stabilt på 4625 med alla andra cores på 2800 på 1.45V så det går uppenbarligen att boosta upp till 4600 på min bästa CCX men multicore blir naturligtvis lidande.

Testade även Eco-Mode, CB20 ger 6523 i multi och 505 i single core. CPU power går aldrig över 59W och PPT håller sig till 87W. Peak all core landar runt 3760 MHz (Vcore 1.02V enligt CPU-Z) medan jag faktiskt ser single core peak på 4600, 4575 & 4550 på några cores.
CPU Power 59W mot 110W och CB20 multicore ner från 7166 till 6523, jag tappar mindre än 10% i multicore-prestanda men använder 45% mindre effekt. Singlecore-prestanda påverkas inte alls av Eco-Mode.

Intressant. Kanske värt att testa lite olika konfiggar för att krama ur det sista.
Men under mina tester allokeras inte arbetsbördan på de första kärnorna. Om det är så att de första kärnorna är designade att klocka högre är det ju märkligt att mitt operativsystem (?) väljer att lägga lasten på typ kärna 7, kärna 8 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

1.45 är jäkligt högt vart landade den i Load?

Runt 90 grader eller så, var ju bara för att kolla om det funkade så jag hade inte tänkt att köra så.

Skrivet av newtoninja:

Intressant. Kanske värt att testa lite olika konfiggar för att krama ur det sista.
Men under mina tester allokeras inte arbetsbördan på de första kärnorna. Om det är så att de första kärnorna är designade att klocka högre är det ju märkligt att mitt operativsystem (?) väljer att lägga lasten på typ kärna 7, kärna 8 osv.

Ja det finns rätt mycket info tidigare i tråden, kolla även första inlägget. Men i Ryzen Master så kan du se dina bästa kärnor.

Visa signatur

RIPE LIR