Hårddiskfel - Hjälp!

Permalänk
Medlem

Hårddiskfel - Hjälp!

Idag kunde jag inte öppna en av datorns hårddisk där jag har lagrat mina foton och andra viktiga saker.
När jag klickar på hårddisken får jag ett felmeddelande där det står:

"Platsen är inte tillgänglig
F:\ är inte tillgänglig.
Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet."

Någon som vet hur man löser detta problem?

Permalänk
Medlem

Dags att ta fram backupen.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@JD: Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajun:

@JD: Hur gör man det?

Du har alltså ingen säkerhetskopia på dina filer?

Är det filer du vill behålla så rekommenderar jag att du skickar hårddisken till ett dataräddningsföretag.
Va beredd på att slanta upp en hel del pengar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Kajun: Vad är det för typ av disk? Är det ssd? Mekanisk? Om mekanisk, är det Seagate? Western Digital? Måste veta detta innan man kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajun:

Idag kunde jag inte öppna en av datorns hårddisk där jag har lagrat mina foton och andra viktiga saker.
När jag klickar på hårddisken får jag ett felmeddelande där det står:

"Platsen är inte tillgänglig
F:\ är inte tillgänglig.
Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet."

Någon som vet hur man löser detta problem?

Förmodar att du redan startat om datorn och provat igen?
Prova i så fall även att anslut HDD till annan sata port på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Att känna på sladdar att de sitter i ordentligt, prova att byta port etc. kan eventuellt lösa problemet, när du ser filerna igen, gör backup på en extern USB-disk fortast du kan...

är det redan en extern USB-disk - prova annan USB3-sladd - USB3 är inte alls lika 'säker' som USB2.

---

Med backup så menas att man har sina filer i två kopior på två _olika_ fysiska diskar, backupdisken (oftast en extern USB-disk idag) bör företrädesvis vara urkopplad och underlagd när man inte gör speglingen/backuppen. - det finns program som kan synka och spegla mellan direktor på diskarna bl.a total commander... men även speciellt dedikerade program.

Andra alternativet är att ha en synkad kopia mot en NAS, dock att göra det ransomware-säker kräver en de arrangemang på själva nasen då allt din dator kan komma åt i filväg - kan också ransomware komma åt...

Backupdisken kopplas ur och läggs undan för att få en viss skydd mot ransomware och annat som kan härja runt på datorn innan man märker det - och märker man att något härjar runt på dator och plötsligt har filer du inte längre kan öppna så skall man definitivt _inte_ koppla in backupdisken, utan skall då gå via en ytterligare virusfri dator och media.

Permalänk
Medlem

@Kajun: Är disken kopplad inne i datorn eller är det en extern USB hårddisk?

Permalänk
Medlem

Nu kan jag öppna hårddisken igen. Tack alla för era tips och råd! Ska nu säkerhetskopiera allt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajun:

Nu kan jag öppna hårddisken igen. Tack alla för era tips och råd! Ska nu säkerhetskopiera allt viktigt.

Kopiera gärna så du har det på minst 3 ställen. Ett ställe bör vara utanför hemmet dessutom.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vad bra att det löste sig och du kanske förstår bättre innebörden att det finns 2 typer av datoranvändare - Dom som gör backup och Dom som ännu inte råkat ut för sin första datalagringshaveri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vad bra att det löste sig och du kanske förstår bättre innebörden att det finns 2 typer av datoranvändare - Dom som gör backup och Dom som ännu inte råkat ut för sin första datalagringshaveri...

Eller de som skrattar först och de som tagit backup..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.