Seasonic Focus+ 750W Gold exploderat för 2:a gången på ett år!

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag behöver utbilda mig i detta område, lite förvillad/osäker.

Läser ett inlägg på youtube från "JayTwoCents" video:
https://www.youtube.com/watch?v=h8XP9AksAP8
"not bad but I felt you missed one point; with the PSU facing up, you can have a passive PSU which is quieter (especially if it's over-sized). The less fans spinning, the better. With face-down, the PSU fan must always spin, otherwise it will over-heat."

Min kommentar/fråga: Ovanstående kommentar är säkert rätt för en helt passiv PSU men Seasonic Focus+ 750W Gold har ju enbart ett semi-passivt läge och tanken då är väl att fläkten ska sätta igång om/när den blir varm?

Fråga: Kanske är det ändå så att det är säkrast att även semi-passiva PSUer installeras med fläktsidan uppåt?

Jag vill dock inte ha min psu uppåt, dvs, jag har tryckt in knappen på min Seasonic Focus+ 750W Gold så att fläkten är på jämt.

Permalänk
Medlem

Jag menar att skrivningarna i originalmanualen (obefintliga) och de i den generella manualen är alldeles för oprecisa och vaga för att i varje typ av chassi som finns idag kunna lista ut om en viss montering är bra eller inte för aggregatet.

Men texten i deras generiska manual punkt a gör tydligt att fläktsidan ska vara inåt mot moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx74:

Jag menar att skrivningarna i originalmanualen (obefintliga) och de i den generella manualen är alldeles för oprecisa och vaga för att i varje typ av chassi som finns idag kunna lista ut om en viss montering är bra eller inte för aggregatet.

Men texten i deras generiska manual punkt a gör tydligt att fläktsidan ska vara inåt mot moderkortet.

Ok, gäller det oavsett vilket läge man kör PSU'n i eller enbart för det semi-passiva läget?

Intressant det här, jag gissar att det finns en hel del Seasonic Focus+ 750W Gold ägare med den här knappen ute (dvs som kör semi-passivt läge) utan att ha fläktsidan inåt mot moderkortet?

Mitt case är ju t.o.m. gjort för att kunna ha PSU'n neråt men kanske har jag nu lyckats köpa en PSU som måste ha fläktsidan uppåt? Ja, jag är fortfarande lite förvillad.

Permalänk
Medlem

@makatech:
Finns en anledning varför man alltid placerar fläkten nedåt när man kör custom loop som Jay2c gör i de flesta av hans videos.
Det är även så jag alltid fått det rekommenderat att placera fläkten så den tar in frisk luft direkt underifrån. Om ett nätaggregat överhettar pga att fläkten inte startar skulle jag kalla det ett konstruktionsfel, inte ett användarfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@makatech:
Finns en anledning varför man alltid placerar fläkten nedåt när man kör custom loop som Jay2c gör i de flesta av hans videos.
Det är även så jag alltid fått det rekommenderat att placera fläkten så den tar in frisk luft direkt underifrån. Om ett nätaggregat överhettar pga att fläkten inte startar skulle jag kalla det ett konstruktionsfel, inte ett användarfel.

Ja, ok, som sagt, mitt be quiet! silent base 801 case är definitivt byggt så att man ska kunna rikta psu'n neråt så att drar in frisk luft underifrån, jag har nu dubbelkollat så att min är ställld så att alltid fläkten snurrar, dvs jag kör inte i semi-passivt läge själv men jag har exakt samma psu som TS.

Viktigt: Det intressanta i allt detta tycker jag är om man kanske alltid ska placera en PSU ställd i semi-passivt läge med fläktsidan inåt mot moderkortet för att vara på den säkra sidan? För Seasonic Focus+ 750W Gold står det tydligen t.o.m. så i manualen men jag undrar verkligen om alla Seasonic ägare följt denna rekommendation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Hur såg särkringen ut i nätaggen?

Det finns ingen säkring åtkomlig från utsidan vad jag vet, och jag tänker inte öppna det

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Min kommentar/fråga: Ovanstående kommentar är säkert rätt för en helt passiv PSU men Seasonic Focus+ 750W Gold har ju enbart ett semi-passivt läge och tanken då är väl att fläkten ska sätta igång om/när den blir varm?

Är nog inte temperaturen som avgör. Fläkten startar vid 30% belastning (225W).
https://seasonic.com/focus-plus-gold

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Är nog inte temperaturen som avgör. Fläkten startar vid 30% belastning (225W).
https://seasonic.com/focus-plus-gold

Ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, ok, som sagt, mitt be quiet! silent base 801 case är ju definitivt byggt så att man ska kunna rikta psu'n neråt så att drar in frisk luft underifrån, jag har nu dubbelkollat så att min är ställld till att alltid fläkten snurrar, dvs jag kör inte i semi-passivt läge själv men jag har exakt samma psu som TS.

Det intressanta i allt detta tycker jag är om man kanske alltid bör placera en PSU ställd i semi-passivt läge uppåt för att vara på den säkra sidan?

Jag har mest kört nätagg från Corsair och där är den semipassiva funktionen automatisk. Alltid kört fläkten nedåt och aldrig fått problem. Om nätagget skulle bli varmt räknar jag med att fläkten startar automatiskt, allt annat är inte acceptabelt oavsett märke/modell. Hade reklamerat insta om jag upptäckte överhettning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Är nog inte temperaturen som avgör. Fläkten startar vid 30% belastning (225W).
https://seasonic.com/focus-plus-gold

Ska ej överhetta vid denna låga belastning oavsett placering av PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Jag har mest kört nätagg från Corsair och där är den semipassiva funktionen automatisk. Alltid kört fläkten nedåt och aldrig fått problem. Om nätagget skulle bli varmt räknar jag med att fläkten startar automatiskt, allt annat är inte acceptabelt oavsett märke/modell. Hade reklamerat insta om jag upptäckte överhettning.

Faktum kvarstår dock: Seasonic Focus+ 750W Gold ska tydligen alltid monteras med fläktsidan inåt mot moderkortet enligt manualen, åtminstone om man kör den i semi-passivt läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@makatech:
Finns en anledning varför man alltid placerar fläkten nedåt när man kör custom loop som Jay2c gör i de flesta av hans videos.
Det är även så jag alltid fått det rekommenderat att placera fläkten så den tar in frisk luft direkt underifrån. Om ett nätaggregat överhettar pga att fläkten inte startar skulle jag kalla det ett konstruktionsfel, inte ett användarfel.

Det intresanta med videon var dock följande kommentar från en följare:
"not bad but I felt you missed one point; with the PSU facing up, you can have a passive PSU which is quieter (especially if it's over-sized). The less fans spinning, the better. With face-down, the PSU fan must always spin, otherwise it will over-heat."

Min kommentar/fråga: Det kanske helt enkelt är dumt att rikta PSU'er ställd i semi-passivt läge neråt? (för helt passiva PSU'er är det varje fall definitivt ett "No no")

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Faktum kvarstår dock: Seasonic Focus+ 750W Gold ska tydligen alltid monteras med fläktsidan inåt mot moderkortet enligt manualen, åtminstone om man kör den i semi-passivt läge.

Då är det ett dåligt PSU och man borde undvika köpa det, speciellt om man har en custom loop.
Alternativet är att alltid köra med fläkten på men då kan man lika gärna köpa ett PSU utan denna funktion som är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, ok, som sagt, mitt be quiet! silent base 801 case är definitivt byggt så att man ska kunna rikta psu'n neråt så att drar in frisk luft underifrån, jag har nu dubbelkollat så att min är ställld så att alltid fläkten snurrar, dvs jag kör inte i semi-passivt läge själv men jag har exakt samma psu som TS.

Viktigt: Det intressanta i allt detta tycker jag är om man kanske alltid ska placera en PSU ställd i semi-passivt läge med fläktsidan inåt mot moderkortet för att vara på den säkra sidan? För Seasonic Focus+ 750W Gold står det tydligen t.o.m. så i manualen men jag undrar verkligen om alla Seasonic ägare följt denna rekommendation?

Jag tror att manualen helt enkelt är dåligt skriven/översatt.
Om det nu är så att fläkten suger luft, så måste ju fläkten riktas dit det finns luft att suga. Det är ju långt ifrån alla chassin som har ventilationshål på utsidan. Det är väl därför som de har skrivit att fläkten ska riktas mot moderkortet, för att undvika att man sätter den mot plåten.
Om det finns en öppning mot "frisk" luft utanför lådan och nätaggregatet sitter i en tunnel, likt be quiet silent base 801, så blir det nog inte så bra om den riktas mot tunneltaket. Även om det finns några mindre skåror där.

Som flera och jag själv skrivit i tråden. Om det är ett semipassivt nätagg som stänger av fläkten beroende på belastning/temperatur men inte drar igång det när det blir för varmt någonstans så känns det som ett konstruktionsfel.
Om det nu är temperatur det beror på, det vet vi faktiskt inte än...

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Då är det ett dåligt PSU och man borde undvika köpa det, speciellt om man har en custom loop.
Alternativet är att alltid köra med fläkten på men då kan man lika gärna köpa ett PSU utan denna funktion som är billigare.

@lynx74

Har du länken till manualen där det står att Seasonic PSU'n ska monteras med fläktsidan inåt mot moderkortet när PSU'n är ställd i semi-passivt läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Min kommentar/fråga: Det kanske helt enkelt är dumt att rikta PSU'er ställd i semi-aktiv läge neråt? (för helt passiva PSU'er är det varje fall definitivt ett "No no")

Normalt sätt spelar det ingen roll hur du placerar PSUn men ibland vill man välja placering då chassit visar komponenten och du inte vill ha texten upp och ned.

Kör man custom loop ska fläkten alltid placeras nedåt av säkerhetsskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@lynx74

Har du länken till manualen där det står att Seasonic PSU'n ska monteras med fläktsidan inåt mot moderkortet när PSU'n är ställd i semi-passivt läge?

Nej, det står inget om semi-passivt läge alls i den generiska manualen. Den tar endast upp aggregat med fläkt respektive utan fläkt.

Urklipp finns här: https://m.imgur.com/a/nlsWqq6
Annars finns hela manualen på denna sida: https://seasonic.com/focus-plus-gold

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Normalt sätt spelar det ingen roll hur du placerar PSUn men ibland vill man välja placering då chassit visar komponenten och du inte vill ha texten upp och ned.

Kör man custom loop ska fläkten alltid placeras nedåt av säkerhetsskäl.

Vad menar du med säkerhetsskäl? Att slangarna ska fastna i fläkten eller vadå? Missförstår dig kanske. Funderar på köpa ett Seasonic Prime Ultra Platinum 750W. Bra köp?

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

Vad menar du med säkerhetsskäl? Att slangarna ska fastna i fläkten eller vadå? Missförstår dig kanske. Funderar på köpa ett Seasonic Prime Ultra Platinum 750W. Bra köp?

Får du ett läckage så kan vatten rinna ned i PSUn och orsaka kortslutning och stora skador. Det undviker du genom att placera fläkten nedåt.

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Får du ett läckage så kan vatten rinna ned i PSUn och orsaka kortslutning och stora skador. Det undviker du genom att placera fläkten nedåt.

Sant, men jag har redan det problemet, men har satt en plastbit som skydd för det. För jag har ett Bitfenix Phenom M-Atx där nätaggregatet är stående så de blir kaos om de läker hur jag än vänder på det (utan plastskyddet)

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx74:

Det finns ingen säkring åtkomlig från utsidan vad jag vet, och jag tänker inte öppna det

Hade varit intressant om säkringen var bränd, jag misstänker att det är den som gått på båda iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx74:

Nej, det står inget om semi-passivt läge alls i den generiska manualen. Den tar endast upp aggregat med fläkt respektive utan fläkt.

Urklipp finns här: https://m.imgur.com/a/nlsWqq6
Annars finns hela manualen på denna sida: https://seasonic.com/focus-plus-gold

Ok, jag läser:
a. For power supplies with a built-in fan, the fan side top cover should be facing the mainboard.
(Depending on the type of computer case, this can mean either upwards or downwards facing fan cover.)
b. For fanless power supplies, Sea Sonic recommends to mount fanless power supplies into the computer case with their ventilation cover facing UPWARDS. However, there are extra mounting-screw holes provided on the back of the power supply to allow for reverse mounting, if necessary.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx74:

Jag tror att manualen helt enkelt är dåligt skriven/översatt.
Om det nu är så att fläkten suger luft, så måste ju fläkten riktas dit det finns luft att suga. Det är ju långt ifrån alla chassin som har ventilationshål på utsidan. Det är väl därför som de har skrivit att fläkten ska riktas mot moderkortet, för att undvika att man sätter den mot plåten.
Om det finns en öppning mot "frisk" luft utanför lådan och nätaggregatet sitter i en tunnel, likt be quiet silent base 801, så blir det nog inte så bra om den riktas mot tunneltaket. Även om det finns några mindre skåror där.

Som flera och jag själv skrivit i tråden. Om det är ett semipassivt nätagg som stänger av fläkten beroende på belastning/temperatur men inte drar igång det när det blir för varmt någonstans så känns det som ett konstruktionsfel.
Om det nu är temperatur det beror på, det vet vi faktiskt inte än...

För övrigt en utmärkt sammanfattning, jag håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@Bael med flera

För att citera: "korrekt monterat dvs. fläkten vänd uppåt."

Hur menar ni, så går det väl inte att skriva generellt utan det beror mycket på vilket case man har? Vissa case är gjorda för att kunna ha psu'n riktad neråt? I mitt be quiet! silent base 801 är varje fall fläkten vänd neråt så att det tar in kall luft utifrån (underifrån) via dammfiltret och jag antar att det är meningen, det finns ju en del luft/utrymme mellan dammfilter och golv, caset står ju inte platt på golvet.

För att när fläkten står still så stiger värmen uppåt (konvektor principen du vet), är agget monterat med fläkten neråt så stiger värmen ändå men stannar vid pcb:n & fläkten kanske startar tidigare vilket gör att man tappar idén med passiv drift!

När jag köpte mitt agg så stog det på seasonics hemsida hur man skulle montera agget vid semipassiv drift dvs. med fläkten riktad uppåt men jag hittar inte det längre det är dock snart 5 år sedan jag köpte det!

Edit: Har man en låda som inte möjligör en montering med fläkten uppåt så kanske man ska fundera på om man ska köra agget semipassivt?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore intressant om nån som hade en konstlast kunde kontrollera om fläkten styrs av last eller temp eller både och, hursomhelst så tycker jag att det är ett fel om nätdelen går sönder pga temp för att lasten är för låg, nätdelen ska naturligtvis inte gå sönder pga temp oavsett last för överhettar den ska den stänga av sig.
Jag har dessutom haft en del helt/sempassivkylda nätdelar och min helpassiva Etasis verkar hålla för evigt, den har en övertemp diod som ska tändas innan den stänger av sig men jag har inte varit i närheten av det.

Det vore som sagt också intressant att vet mer om kvalitén på elnätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

För att när fläkten står still så stiger värmen uppåt (konvektor principen du vet), är agget monterat med fläkten neråt så stiger värmen ändå men stannar vid pcb:n & fläkten kanske startar tidigare vilket gör att man tappar idén med passiv drift!

När jag köpte mitt agg så stog det på seasonics hemsida hur man skulle montera agget vid semipassiv drift dvs. med fläkten riktad uppåt men jag hittar inte det längre det är dock snart 5 år sedan jag köpte det!

Du har säkert rätt, själv skiter jag i semi-passiv drift och kör det monterat med fläkten neråt vilket mitt be quiet! silent base 801 case är anpassat/byggt för.

Väldigt intressant det här dock och man undrar ju hur många som har sina Seasonic Focus+ 750W Gold PSU'er ställda i semi-passiv drift felaktigt installerade, jag gissar att det är relativt många (i synnerhet de med moderna/nya case).

Produktinformationssidan:
https://seasonic.com/focus-plus-gold

Hela den generella manualen till Seasonic Focus+ Gold:
https://seasonic.com/pub/media/pdf/consumer/user-manual/multi...

utdrag:
a- For power supplies with a built-in fan, the fan side top cover should be facing the mainboard.
(Depending on the type of computer case, this can mean either upwards or downwardsfacing fan cover.)

b. For fanless power supplies, Sea Sonic recommends to mount fanless power supplies into
the computer case with their ventilation cover facing UPWARDS. However, there are extra
mounting-screw holes provided on the back of the power supply to allow for reverse
mounting, if necessary

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Du har säkert rätt, själv skiter jag i semi-passiv drift och kör det monterat med fläkten neråt vilket mitt be quiet! silent base 801 case är anpassat/byggt för.

Väldigt intressant det här dock och man undrar ju hur många som har sina Seasonic Focus+ 750W Gold PSU'er ställda i semi-passiv drift felaktigt installerade, jag gissar att det är relativt många (i synnerhet de med moderna/nya case).

Här har du hela manualen till Seasonic Focus+ Gold:
https://seasonic.com/pub/media/pdf/consumer/user-manual/multi...

utdrag:
a- For power supplies with a built-in fan, the fan side top cover should be facing the mainboard.
(Depending on the type of computer case, this can mean either upwards or downwardsfacing fan cover.)

b. For fanless power supplies, Sea Sonic recommends to mount fanless power supplies into
the computer case with their ventilation cover facing UPWARDS. However, there are extra
mounting-screw holes provided on the back of the power supply to allow for reverse
mounting, if necessary

Jo men den texten är en rekommendation och alltså varken en avrådan eller ett förbud att montera på annat sätt.
Om det vore "kritiskt viktigt" så borde det tydligt ha angetts hur det ska monteras och hur det inte får monteras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men den texten är en rekommendation och alltså varken en avrådan eller ett förbud att montera på annat sätt.
Om det vore "kritiskt viktigt" så borde det tydligt ha angetts hur det ska monteras och hur det inte får monteras.

Ja, jag håller för övrigt med TS helt i hans sammanfattning här:
#17684950

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Hade varit intressant om säkringen var bränd, jag misstänker att det är den som gått på båda iaf.

Nja, jag tror det är kortslutning i aggregatet. Kopplar jag in datorn går säkringen i proppskåpet. Om det bara vore en säkring som gått i agget så borde inte proppen gå.
Dessutom är det rejäla poffar som kommit när det pajat. Inte bara en säkring som brunnit av. Utifrån bilderna på Toms hardware's teardown har jag inte kunnat hitta någon säkring inuti heller, men det kan ju vara svårt att se på bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Edit: Har man en låda som inte möjligör en montering med fläkten uppåt så kanske man ska fundera på om man ska köra agget semipassivt?

Det är exakt detta jag önskar att någon mera insatt person svarar på.

Om man bör ta för vana att alltid installera en PSU ställd i semi-passivt läge med fläkten i riktning mot moderkortet, dvs uppåt om man installerar PSUn i botten av lådan?