Seasonic Focus+ 750W Gold exploderat för 2:a gången på ett år!

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

Jag har aldrig hört någonting från någon av PSUerna.. Så ja, dem är knäpptysta.

Okej, tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, det ser ut så, men bilden är inte tillräckligt tydlig för att säga säkert.

Hej,
Idag blev bilden lite bättre.

Så nog ser det ut som en kapsel av något slag.
Texten säger GPT10N50ADG. Enligt JonnyGuru är det någon form av switchning som den gör. Säger mig inte så mycket.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Det är exakt detta jag önskar att någon mera insatt person svarar på.

Om man bör ta för vana att alltid installera en PSU ställd i semi-passivt läge med fläkten i riktning mot moderkortet, dvs uppåt om man installerar PSUn i botten av lådan?

Nej, det är ingenting som rekommenderas eller man måste göra. Nätaggregatet ska kunna reglera sin temperatur oberoende av chassitemperaturen. Tester med nätaggregatet vänt nedåt respektive uppåt har gjorts och det enda en "uppåtriktad" fläkt åstadkommer är en högre temperatur på nätaggregatet utom möjligtvis i väldigt små chassin.
Vidare så kommer luftströmmen genom nätaggregatet vid passiv drift variera beroende på huruvida det specifika chassit har övertryck, undertryck eller neutralt tryck.
Därför finns inga rekommendationer av riktning av fläkten på nätaggregatet utan det är snarare chassit som styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej, det är ingenting som rekommenderas eller man måste göra. Nätaggregatet ska kunna reglera sin temperatur oberoende av chassitemperaturen. Tester med nätaggregatet vänt nedåt respektive uppåt har gjorts och det enda en "uppåtriktad" fläkt åstadkommer är en högre temperatur på nätaggregatet utom möjligtvis i väldigt små chassin.
Vidare så kommer luftströmmen genom nätaggregatet vid passiv drift variera beroende på huruvida det specifika chassit har övertryck, undertryck eller neutralt tryck.
Därför finns inga rekommendationer av riktning av fläkten på nätaggregatet utan det är snarare chassit som styr.

Här ser det dock ut som om Seasonic själva rekommenderar/instruerar att PSU'n riktas uppåt mot moderkort om man ställt det i Hybrid mode (semi-passiv mode)?

Seasonic: How to position your power supply
https://seasonic.com/how-to-position-your-power-supply

"The power supply will mostly stay in Fanless Mode as most modern systems run in low loads. As hot air rises naturally, mounting the power supply with the top cover facing UPWARD (towards the direction of the motherboard) will ensure optimal heat dissipation when the fan stands still."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Här ser det dock ut som om Seasonic själva rekommenderar/instruerar att PSU'n riktas uppåt mot moderkort om man ställt det i Hybrid mode (semi-passiv mode)?

Seasonic: How to position your power supply
https://seasonic.com/how-to-position-your-power-supply

"The power supply will mostly stay in Fanless Mode as most modern systems run in low loads. As hot air rises naturally, mounting the power supply with the top cover facing UPWARD (towards the direction of the motherboard) will ensure optimal heat dissipation when the fan stands still."

Om Seasonic rekommenderar det på sina hybridagg så är det väl säkrast att montera så. Men jag ville bara påpeka att det inte finns någon generell sådan rekommendation eller krav. Corsair t.ex. har inga sådana rekommendationer på sin RMx aggregat (semipassiva) utan de pekar istället på chassitillverkarens rekommendationer: "2. Follow the directions in your chassis manual and install the power supply with the screws provided.)"

Seasonics anvisningar ser dessutom endast ut att vara en rekommendation och ingenting som krävs för nätaggregatets funktion. Med ett lätt övertryck i chassit så kan luften bli stillastående i nätaggregatet om gallret är riktat uppåt. Om man dessutom har ett chassi med toppmonterat aggregat (utan toppventilation) så bör man vända fläkten nedåt enligt deras instruktioner.

Jag hoppas dock att TS aggregat är en isolerad händelse. Om en så populär serie är behäftad med ett konstruktionsfel så kommer Seasonics rykte ta skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx74:

Hej,
Idag blev bilden lite bättre.
http://forumbilder.se/H90D3/20181211-225807.jpg?width=150

Så nog ser det ut som en kapsel av något slag.
Texten säger GPT10N50ADG. Enligt JonnyGuru är det någon form av switchning som den gör. Säger mig inte så mycket.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en av primärswitcharna på högspänningssidan (10A/500V MOSFET) som hackar upp inkommande spänning för att kunna transformera ned den. Kan också sitta i Power-Factor-Correction (PFC) steget på ingången.

Kinafabrikat: Shenzhen Great Power (Champion Micro) GPT10N50ADG

När det flyger bitar av komponenter på detta sätt så brukar man inte försöka reparera ens som proffsrep.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett sånt nätaggregat men blev orolig när fläkten inte ens startade vid en kort spelsession så därefter kör jag inte mitt i semi passivt läge. Det är ju även väldigt tyst i idle även om fläkten snurrar och överröstas helt av CPU-fläkt och chassifläktar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det är en av primärswitcharna på högspänningssidan (10A/500V MOSFET) som hackar upp inkommande spänning för att kunna transformera ned den. Kan också sitta i Power-Factor-Correction (PFC) steget på ingången.

Kinafabrikat: Shenzhen Great Power (Champion Micro) GPT10N50ADG

När det flyger bitar av komponenter på detta sätt så brukar man inte försöka reparera ens som proffsrep.

Har du någon aning om vad som kan få en sådan MOSFET att flyga i bitar? Är det för hög temperatur eller är det någon form av överbelastning elektriskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, ja, tack för förtydligandet hur som helst, jag vill ha min PSU vänd neråt så att fläkten kan suga in luft utifrån (under caset) men jag skippar helt det semi-passiva läget efter vad jag läst i denna tråd, jag har knappen intryckt.

Min egen slutsats av denna jättetråd är ändå att optimal placering för en PSU som körs i semi-passivt läge är vänd uppåt i caset.

Nackdelen med hur jag vill ha det är möjligtvis risk för mera damm in i PSU'n, att jag tvingas städa lite oftare kanske bara är bra.

Samma sak med hur man ska installera aio system. Mest optimal placering för radiatorn tycker jag är att den sitter i fronten och att man suger in luften genom radiatorn (för optimal kylning av cpu) men nackdelen även här är risk för mera damm in i radiatorn/caset. Tror till och med att den välkända Linus på youtube ("Linus Tech Tips") går så långt så att han inte rekommenderar front installation av aio som jag gjort pga "dust management" samt att han föredrar att man blåser ut uppvärmd luft från caset genom radiatorn trots att inte det är mest optimalt.

Jag bryr mig själv inte för fem öre om detta dock, hellre några grader kallare cpu, gpu och psu men att jag måste städa lite oftare. Tycker det gått långt när man rekommenderar icke optimala installationer på grund av dust management, WTF liksom.

Valet du gör är ju inte damm vs kallare komponenter. Intake rad = CPU värmen in i lådan= varmare gpu. Exhaust rad= gpu värmen genom rad =varmare CPU (om du har eftermarknads gpu kylare ofc).
Damm brukar inte vara ett problem med övertryck och dammfilter på alla intake fläktar.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Valet du gör är ju inte damm vs kallare komponenter. Intake rad = CPU värmen in i lådan= varmare gpu. Exhaust rad= gpu värmen genom rad =varmare CPU (om du har eftermarknads gpu kylare ofc).
Damm brukar inte vara ett problem med övertryck och dammfilter på alla intake fläktar.

För att "bekämpa" den något varmare inluften som passerat genom radiatorn i fronten (radiatorn i push pull setup) har jag dock 3 st andra 140 mm fläktar som tar luft utifrån, en i fronten och två i botten. Inga problem med gpu'n, åtmistone marginella skillnader mot när jag inte hade aio system.

Jag kan minnas fel men jag har för mig att "Linus Tech Tips" inte rekommenderar front installation av aio i huvudsak pga "dust management" men ja, inluften via radiatorn du syftar på spelar säkert roll i bedömningen de gör också. Själv tycker jag att de har fel, de generaliserar varje fall väl mycket i min smak.

Hur som helst, jag vill inte ha radiatorn i toppen på mitt case. Sjukt mycket varm luft som går rakt upp i caset tex när gpu'n belastas riktigt hårt under tex spelande, att då suga den varma luften genom radiatorn (?), nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx74:

Har du någon aning om vad som kan få en sådan MOSFET att flyga i bitar? Är det för hög temperatur eller är det någon form av överbelastning elektriskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en extrem överbelastning (läs kortslutning i chippet) så det blir en ljusbåge inne i komponenten. Gaserna som skapas då kommer inte ut utan att spränga kapslingen. (chip och/eller bondtråd förgasas)
Kortslutningen i sin tur beror oftast på för hög temperatur eller för hög spänning, ibland fabrikationsfel på MOSFET:en som inte upptäckts. Förutom dålig kylning så kan för hög temperatur bero på att styrningen av MOSFET:en är felaktig så den blir överbelastad.

Permalänk
Medlem

Mitt 8 månader gamla Seasonic Focus+ 650W Gold exploderade i lördags på samma sätt, säkringen gick inte att flippa tillbaka tills jag drog ur sladden till datorn. Suttit i ett välventilerat define r6 med i7-6700k + 1070 combo så inga höga laster direkt.
Lånade ett gammalt corsair cx 500W och kopplade in och allt fungerar som det ska.

Vet inte om man kan be komplett om något annat agg, är inte jättesugen på ett focus+ gold igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

Mitt 8 månader gamla Seasonic Focus+ 650W Gold exploderade i lördags på samma sätt, säkringen gick inte att flippa tillbaka tills jag drog ur sladden till datorn. Suttit i ett välventilerat define r6 med i7-6700k + 1070 combo så inga höga laster direkt.
Lånade ett gammalt corsair cx 500W och kopplade in och allt fungerar som det ska.

Vet inte om man kan be komplett om något annat agg, är inte jättesugen på ett focus+ gold igen...

Fråga: Vilken mode körde du på ditt Seasonic Focus+ 650W Gold som exploderade, var det hybrid mode (semi-passiv mode)? På baksidan bredvid huvudströmbrytaren finns en knapp som aktiverar eller stänger av enhetens semipassiva fläktdrift, vilket läge är den knappen i?

Intressant att Seasonics tidigare löjligt fina rykte börjar skamfilas... oroväckande för oss som har just Focus+ Gold serien... Sedan ska vi inte glömma att även Sweclockers varit totalt lyriska över Seasonic Focus+ Gold i deras recension vilket bör vara en stor orsak till deras popularitet bland forum-medlemmar?

Själv börjar jag misstänka att man bör undvika hybrid mode (semi-passiv mode) på Focus+ Gold serien, jag har haft det avstängt sedan jag först började läsa om dessa händelser.

"För snart ett år sedan satt delar av SweClockers redaktion på ett hotellrum i Las Vegas tillsammans med Seasonics europeiska direktör"
https://www.sweclockers.com/test/24758-seasonic-focus-plus-go...

Klart som f-n du ska be komplett om ett annat agg och hänvisa gärna till denna tråd, värt att fråga varje fall. Det är tyvärr mycket sannolikt att fler har drabbats av liknande scenarion som du.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Du har säkert rätt, själv skiter jag i semi-passiv drift och kör det monterat med fläkten neråt vilket mitt be quiet! silent base 801 case är anpassat/byggt för.

Väldigt intressant det här dock och man undrar ju hur många som har sina Seasonic Focus+ 750W Gold PSU'er ställda i semi-passiv drift felaktigt installerade, jag gissar att det är relativt många (i synnerhet de med moderna/nya case).

Produktinformationssidan:
https://seasonic.com/focus-plus-gold

Hela den generella manualen till Seasonic Focus+ Gold:
https://seasonic.com/pub/media/pdf/consumer/user-manual/multi...

utdrag:
a- For power supplies with a built-in fan, the fan side top cover should be facing the mainboard.
(Depending on the type of computer case, this can mean either upwards or downwardsfacing fan cover.)

b. For fanless power supplies, Sea Sonic recommends to mount fanless power supplies into
the computer case with their ventilation cover facing UPWARDS. However, there are extra
mounting-screw holes provided on the back of the power supply to allow for reverse
mounting, if necessary

Jag vet inte riktigt, men mainboard är väl ändå inte samma sak som motherboard? Så de måste ju betyda att mainboard är stommen av chassit aka botten/toppen. Att det dessutom inte nämns något om att ha PSUn på högkant vilket är vanligt i kubchassin får mig att tro att det inte ska vara någon skillnad hur det monteras för semipassiv drift..
Men jag ska forska närmare på detta när jag kommer hem, har min PSU inställd på semipassiv med fläkten neråt, men hade nog haft den uppåt om det inte var en "shroud" i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@makatech: Jag har skickat tillbaka det så jag kan inte dubbelkolla, men jag är ganska säker på att jag kört det i semi-passiv mode.

Permalänk
Medlem

Har köpt/rekommenderat tre stycken Seasonic G360 inom familjen och släkten vilka fungerat fint men det Focus+ 750W jag köpte på black friday åkte tillbaka direkt på öppet köp när jag läste den här tråden.

Bara kravet på en särskilt inställning eller om fläkten ska vara uppåt eller nedåt är illa nog. Kör RM650x istället och ångrar mig inte.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det var inga problem för Komplett att skicka ett RM650x istället som ersättnings-agg. Nu fanns dock inte Seasonic Focus+ 650W i lager så det kanske var därför, men det går säkert att "byta upp" sig om ett focus+ får för sig att explodera för någon annan också. Det är ju trots allt 10 års garanti på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

Det var inga problem för Komplett att skicka ett RM650x istället som ersättnings-agg. Nu fanns dock inte Seasonic Focus+ 650W i lager så det kanske var därför, men det går säkert att "byta upp" sig om ett focus+ får för sig att explodera för någon annan också. Det är ju trots allt 10 års garanti på dom.

Grym kundservice, toppen Komplett, Webhallen & Inet, jag gillar dem allihopa.

Permalänk
Avstängd

Tur att man såg denna tråden, tänkte lägga agget i nästa köplista! Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Har haft detta nätagg i ett helt nytt bygge i ca en och en halv månad. Inga problem tills igår.

Jag har kört utan hybridknappen intryckt och om jag fattar det rätt betyder det att jag kört med fanless mode. Igår I Sekiro - har mest annars spelat Division - så hörde jag ett så jävla märkligt ljud. Visade vara psu fläkten som startade, gick upp till minimum varv och lät som en osmord propeller, och sen la av igen - om och om igen.

Noterade då också ganska högt men inte direkt ovanligt coilwhine från mitt Palit 2080. Inte noterat det när jag byggde den och lyssnade efter just det. Kan dock ha varit där, lite osäker.

Tryckte in knappen på psun efter att ha stängt av datorn, testade igen och inget mer jobbigt ljud. Dock är coilwhine kvar. Jag hade lite på min förra gpu med och mina ledningar är sjukt gamla och jag och tjejen har alltid brus i musikutrustning.

Men bör jag vara orolig? Är detta tecken på samma fel som ni som haft döingar haft? Fläkten lät verkligen inte bra. I högre rpm när den nu är igång hela tiden är den ljudlös då den dränks ut av gpu. Datorn är helt tyst sluten när man sitter mer än en meter från den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Uppdatering till ovan - det är fel på fläkten. Läst om flera andra med samma problem, tillverkningsfel I mindre skala. Om jag kör fan less så låter det klickigt när fläkten kickar in. Av på av på. Om jag kör med den hela tiden så låter fläkten som ett tjut vid högre rpm och vid lägre ett sjukt irriterande ljud som en borr i grus eller nåt. Så effekten vid fanless när den går på av är att borrljudet går igång, av, igång, av, igång.

Köp inte Focus Plus. Jag hade tidigare ett Seasonic X i typ sju år och var väldigt nöjd, men det verkar som i takt att se blivit poppis har kanske kvalitetskontrollen brustit lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Skrivet av Ridebird:

Uppdatering till ovan - det är fel på fläkten. Läst om flera andra med samma problem, tillverkningsfel I mindre skala. Om jag kör fan less så låter det klickigt när fläkten kickar in. Av på av på. Om jag kör med den hela tiden så låter fläkten som ett tjut vid högre rpm och vid lägre ett sjukt irriterande ljud som en borr i grus eller nåt. Så effekten vid fanless när den går på av är att borrljudet går igång, av, igång, av, igång.

Köp inte Focus Plus. Jag hade tidigare ett Seasonic X i typ sju år och var väldigt nöjd, men det verkar som i takt att se blivit poppis har kanske kvalitetskontrollen brustit lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Upplever exakt samma problem på mina två seasonic focus 750w. Inget jag har tänkt på tidigare, men nyligen bytte jag gpu och fick märkliga ljud. Mycket riktigt var det fläkten som lät konstigt från PSU:n av på av på. Samma på båda . Hmmm. Det är väl 10års garanti på dessa? Står ju så på lådan. Ska man ta tag i detta? Eller byta fläkt själv? Kör inte i hybrid läge mer iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Upplever exakt samma problem på mina två seasonic focus 750w. Inget jag har tänkt på tidigare, men nyligen bytte jag gpu och fick märkliga ljud. Mycket riktigt var det fläkten som lät konstigt från PSU:n av på av på. Samma på båda . Hmmm. Det är väl 10års garanti på dessa? Står ju så på lådan. Ska man ta tag i detta? Eller byta fläkt själv? Kör inte i hybrid läge mer iallafall.

Bytte mitt till ett Corsair kort efter detta. Kändes osäkert att ha kvar.

Skulle inte mecka i Psu själv. Går ju att göra säkert om du låter det stå några dagar urkopplat (osäker på hur lång tid, kolla upp noggrant först om du vill göra så).

Det är som du säger 10 års garanti och mig veterligen brukar de vara rätt generösa. Du lär nog få en fixad fläkt eller nytt nätaggregat utan tjafs.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Ok. Kör numera i "default" mode. Alltså inte hybridläge. Har haft dom ett antal år så...dock inte 10. Ett av dom kommer från Inet. Den andra minns jag inte och har inte kvar kvittot heller, går man direkt genom seasonic då tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Ok. Kör numera i "default" mode. Alltså inte hybridläge. Har haft dom ett antal år så...dock inte 10. Ett av dom kommer från Inet. Den andra minns jag inte och har inte kvar kvittot heller, går man direkt genom seasonic då tro?

Japp, direkt till tillverkaren. De borde kunna se garanti på serienummer.

Det här var ju rätt omskrivet så de borde byta dem utan krusiduller.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Finns det inte en möjlighet att det är något annat som spökar och att nätaggregatet räddar övriga saker från förstörelse?

Permalänk

Okej. Nu har jag äntligen tagit tag i detta. Har med flera grafikkort haft coilwhine. 2080 super, lite mindre med ett 3060ti och väldigt mycket med det nuvarande 6800xt. Eller trodde jag. Kopplade ur grafikkortet o körde datorn på cpun:s integrerade grafik. Fortfarande coilwhine. Dessutom började datorn bete sig märkligt plötsligt, kunde bara toklagga/frysa i omgångar av till synes ingen anledning. Speciellt när man öppnade valfri internetbrowser. Kunde detta bero på nätagget? Levereras det ojämnt med ström?

Beställde ett Seasonic Vertex 1000w från inet o skruva in idag. Skulle uppskatta att 90% av all coilwhine är borta, dock ett litet svagt surr kvar. Typ som en gammal hederlig HDD som småknattrar när den jobbar. Är detta vanligt? Och även när cpu:n körs med typ OCCT och går upp till 225w, då skriker det om den. Kan de vara moderkortet som surrar?

Hursomhelst, har felanmält seasonic focus agget jag plocka ur och har fått fraktsedel till Inet. De ska tydligen felsöka den. Men om de inte hittar något fel så debiteras jag som jag förstått det. Trodde Seasonic bytte ut dessa mangrant.