Går det bygga en bättre dator än denna på Elgiganten för 11k för samma peng?

Permalänk

Går det bygga en bättre dator än denna på Elgiganten för 11k för samma peng?

Hej, har kollat lite på denna:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Det jag oroar mig för är att det är 8 i ram sedan att nätagg bara är på 400w men jag kan inte mycket om datorer så hjälp mig gärna

Mvh Martin

Permalänk
Medlem

@martiin28:

Betvivlar starkt att det går faktiskt!
Komponenterna i datorn kanske inte är jättetrevliga att behålla i en uppgradering, men för priset lär det vara bra prestanda.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag tolkar specen fel, men är det inte 1 x 8 GB ram i datorn? Står att det finns fyra platser och tre lediga. Utöver det verkar det vara en prisvärd dator ochsom ovan nämner, kanske inte den man vill forsätta uppgradera eftersom ”allt” kommer behöva bytas.

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av martiin28:

Hej, har kollat lite på denna:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Det jag oroar mig för är att det är 8 i ram sedan att nätagg bara är på 400w men jag kan inte mycket om datorer så hjälp mig gärna

Mvh Martin

Utan Windows och HDD men med 16GB RAM istället, bättre nätaggregat och 500GB SSD istället för 256GB.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Utan Windows och HDD men med 16GB RAM istället, bättre nätaggregat och 500GB SSD istället för 256GB.

https://komponentkoll.se/bild/SWFWI.png

Såg även att inet har kampanj på 1TB ssd om du behöver mer lagring och har några hundralappar extra.

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk

@Stromming90: Okej, vad för komponenter ska man satsa på för att kunna ha kvar en längre tid i datorn men ändå inte behöva lägga 15k+ ?

Permalänk
Skrivet av wilda:

Jag vet inte om jag tolkar specen fel, men är det inte 1 x 8 GB ram i datorn? Står att det finns fyra platser och tre lediga. Utöver det verkar det vara en prisvärd dator ochsom ovan nämner, kanske inte den man vill forsätta uppgradera eftersom ”allt” kommer behöva bytas.

Okej, tycker du att det är bättre att vänta tills mellandagsrean och lägga till en liten peng för ngt bättre? Vad ska man kolla efter? Trodde i5 8gen var det bästa man kunde ha för gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av martiin28:

Trodde i5 8gen var det bästa man kunde ha för gaming

Definera "bästa".

Bästa gaming-processorn rakt av är helt klart i9-9900k, följt av i7-9700k och sen i7-8700k.
Mest prisvärda gaming-processorn skulle jag påstå är i5-8400 eller Ryzen 5 2600X.

Sen kan det vara värt att vänta på mellandagsrean, men du lär inte spara några större summor pengar i denna prisklassen, kanske någon hundralapp på vissa komponenter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@martiin28: Ja de går om du väljer på AMD sida, är ett exempel på hur de kan ser ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@martiin28: Har du inget intresse av att bygga så varför inte.

Bara att plugga in i strömkontakten, koppla mus, tangentbord och skärm till den. Du startar upp och allt installeras automatiskt. Installera lite spel på den större hårddisken och du är körklar på en timma. Garanti = krånglar det är det bara att lämna in och inget krångel med att bevisa att du inte böjt pinn eller liknande vid montering.

PSU ska ju räcka för tror inte HP är elaka och monterar in komponenter som inte räcker till att driva maskinen.
8 GB RAM kanske räcker till just alla de spel du tänkt spela. Om det inte är så är det inte svårt att pilla i en extra sticka senare. Faktiskt den lättaste uppgraderingen man kan göra själv. Men plocka ur den som sitter i och läs på den vad det är för nummer på den och sök, köp ett lika dant i samma storlek.

lade till en mening på slutet
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med att köpa färdiga datorer är att du vanligtvis inte får öppna dem osv.
Frågade vid ett tillfälle i höstas då en kompis satt i liknande sits.
Bang for the buck dator på Elgiganten (Lenovo eller HP) med tanke på specs.
Dock inte tillåtet att öppna den och sätta in extra hårddisk osv (garantin).

Permalänk
Skrivet av wilda:

Jag vet inte om jag tolkar specen fel, men är det inte 1 x 8 GB ram i datorn? Står att det finns fyra platser och tre lediga. Utöver det verkar det vara en prisvärd dator ochsom ovan nämner, kanske inte den man vill forsätta uppgradera eftersom ”allt” kommer behöva bytas.

Har även kollat på denna https://www.komplett.se/product/11146/datorer/komplett-pc/kom... är 4000 rabatt på den ocskå, kan är bättre när man väl vill uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martiin28:

Har även kollat på denna https://www.komplett.se/product/11146/datorer/komplett-pc/kom... är 4000 rabatt på den ocskå, kan är bättre när man väl vill uppgradera?

Om det är rea på den också hade jag valt den! Personligen får jag dock upp priset 13.499:-

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Skrivet av wilda:

Om det är rea på den också hade jag valt den! Personligen får jag dock upp priset 13.499:-

Ja, den är nedsatt ifrån 17.5 till 13.5 så tänkte denna är mer framtidssäker om man säger så

Permalänk
Medlem

Räcker med 8GB RAM så varför inte låta honom spara 2 500 kr. De pengarna räcker till många spel och det är ju spela han vill göra och kommer inte märka någon fruktansvärd skillnad.

8GB of RAM will probably be okay, for now.
It’ll meet the minimum requirements for every game out and every game on the horizon
Demanding games of 2015 and early 2016.
Dying Light: 4GB minimum, 8GB recommended
Grand Theft Auto V: 4GB minimum, 8GB recommended
The Witcher 3: 6GB minimum, 8GB recommended
Fallout 4: 8GB minimum and recommended
Batman: Arkham Knight: 6GB minimum, 8GB recommended, 12GB required for smooth gameplay on Windows 10
Rise of the Tomb Raider: 6GB minimum, 8GB recommended
Far Cry Primal: 4GB minimum, 8GB recommended
The Division: 6GB minimum, 8GB recommended
Hitman: 8GB minimum and recommended
Quantum Break: 8GB minimum, 16GB recommended (source)

Du kan kolla på Steam hur mycket spelen du vill spela kräver som minimum i Ram-minne. Står längs ner på spelsidan. Tex: Assassin's Creed Odyssey 8 GB RAM

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Tittar lite på liknande datorer (sonen 11år ska köpa/få en egen speldator) och har tittat på detta paket (har ingen skärm, tangentbord etc att tillgå):
https://www.komplett.se/product/11163/datorer/komplett-pc/kom...
Hur står sig detta paket i form av ev uppgraderingar etc? Han spelar nu Fortnite, Overwatch, Starwars Battlefront.

Mvh