Permalänk
Hedersmedlem

Blip! (Eller snarare: Anti-Blip!)

Tjipp och Haj(k)!

Idag ska vi tala om en ort, och inte vilken ort som helst utan kreditk-ort!

Häromveckan fick jag ett nytt plast-kort, eftersom mitt tidigare kort gått ur tiden.

Mitt nya kort har s.k. "blip"-funktion: vilket är trevligt (påstås det). Eftersom jag har min foliehat på: vill jag inte bli bestulen på 200kr per gång (ett otal gånger).

På grund av detta började jag leta på nätet efter någon form av "anti-blip"/anti-bestulen funktion för det nya kreditkortet.

Det visade sig att våra kära företag ville ha uppemot 300 kr för en "anti-blip" funktion, det tyckte jag verkade (förhållandevis) dyrt och tänkte: det måste ju gå att göra mycket billigare själv: vi talar ju om radiovågor och en enkel skärmning av dito -> Foliehatt på!

Och när vi nu talar foliehatt: en av de mest grundläggande beståndsdelarna i en foliehatt är ju just (alu-)folie! Låt oss nytja detta:

Återkoppla gärna, både högt och lågt, och framförallt: glöm inte av att rösta!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

ska du alltså stå i affären och rulla upp dit kort ifrån aluminumfoliet? varför köper du inte bara en sådan här? har själv denna: https://cdon.se/hem-tradgard/smart-korthallare-skjuter-fram-5... Och denna kostar inga 300kr, den kostar 59kr haha

Permalänk
Medlem

Alltså, detta går väl att stänga av via banken? Går iallafall att göra med Länsförsäkringar bank :s

Permalänk
Medlem

Jag vill börja med att säga att jag kan ha rätt mycket foliehat själv men detta fick mig att skratta lite.

För att kunna ta betalt 200kr med blipp funktionen så måste du ha en ansluten terminal till en bank. Visst dem kan ju kopiera ditt kort men du kommer inte bli blipp debiterad random på stan hur eller hur och skulle man mot förmodan bli det så får man väl anmäla det till sin bank och Polisen och sedan så får du nog tillbaka dina 200kr.

RFID/NFC skydds fickor etc är en onödig kostnad och en onödig funktion då du garanterat är skyddad mot sådant på ett eller annat sätt redan.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror minsann att jag uttryckte mig otydligt och misslyckades med att få fram min poäng.

Det jag egentligen ville få fram var att det finns de som försöker utnyttja människors okunskap och oro, och som vill sälja liknande produkter för, enligt mig, orimligt mycket pengar. T.ex. 299 SEK för Skimsafe.

Det jag försökte visa var ett en bit alu-folie ger samma funktion, till en bråkdel av kostnaden, om man är orolig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felion1337:

Jag tror minsann att jag uttryckte mig otydligt och misslyckades med att få fram min poäng.

Det jag egentligen ville få fram var att det finns de som försöker utnyttja människors okunskap och oro, och som vill sälja liknande produkter för, enligt mig, orimligt mycket pengar. T.ex. 299 SEK för Skimsafe.

Det jag försökte visa var ett en bit alu-folie ger samma funktion, till en bråkdel av kostnaden, om man är orolig.

Jag tyckte att detta var roligt skrivet, det lyfte min dag när jag läste din post här.
(Jag hoppas att den får ligga kvar i galleriet eller liknande)

Permalänk
Medlem

känns smidigare att bara klippa ett av hörnen så att man bryter kontakten på koppartråden i kortet.

Permalänk
Medlem

Hur gör du när du ska betala då?

Eller har du gjort typ en ficka av själva folien så du kan ta ur den?

Även ett annat alternativ är ju att skaffa sådant skimsafe kort att ha i plånkan
går att hitta för ca 50-100kr annars!

Men folie ja det är ju nästan gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Hur gör du när du ska betala då?

Eller har du gjort typ en ficka av själva folien så du kan ta ur den?

Även ett annat alternativ är ju att skaffa sådant skimsafe kort att ha i plånkan
går att hitta för ca 50-100kr annars!

Men folie ja det är ju nästan gratis.

TS kan liknas med en pensionär. Förhåller sig till traditionella betalmetoder pga skräck för utveckling och smidighet i tillvaron.

Permalänk
Medlem

detta var ju grymt, kul att du delade med dej, plus det e gratis med
Detta är nåt jag oroar mej om faktiskt, plus tycker inte att det ska vara så enkelt att betala(från psykologisk syn) eller ha flera tillgångar till sina pengar...
Kort e ett måste nuförtiden tyvärr, flera ställen har redan slutat acceptera kontanter..

Permalänk
Medlem

Eller så gör man ett litet hål...

Permalänk
Medlem

@Geeeh:

Detta funkar bara om tråden som förser chippet med ström ligger längst med kortets utsida.
Det finns kort som har tråder runt chippet istället och i sånt fall har du borrat ett hål i onödan.

Försök att hålla kortet mot en stark lampa och kolla om du ser tråden genom kortet så du vet vart du ska borra.

Men annars så är detta en bra getto lösning

Permalänk
Avstängd

Kom att tänka på dessa, Postar dem här för er som inte följt TPAI på Youtube:
Det ett teori:

Del2:

Del3:

Del4:

-

Permalänk
Medlem

Eller så av aktiverar man bara tjänsten hos sin bank.