Finns det ingen hembio att köpa längre?

Permalänk
Avstängd

Finns det ingen hembio att köpa längre?

Kollade prisjakt och där finns inte många. Köpte min LG 2,3 år sen på Komplett och dom har länge haft bla. Samsungs hembio men inge nu. Den jag har är grym, skalar upp 4k, pelarhögtalare, smart tv funktioner etc, 3D, 1200watt trådlösa högtalare, bluray etc. för typ 3500kr men nä, hittar inget liknade nu, bara soundbars. What? Är hembion död? Finns inget bättre ju! (som inte kostar skjortan i separata stycken) Så nu måste man köpa en dvdspelare, reciever, samt soundbar / högtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stayup:

Kollade prisjakt och där finns inte många. Köpte min LG 2,3 år sen på Komplett och dom har länge haft bla. Samsungs hembio men inge nu. Den jag har är grym, skalar upp 4k, pelarhögtalare, smart tv funktioner etc, 3D, 1200watt trådlösa högtalare, bluray etc. för typ 3500kr men nä, hittar inget liknade nu, bara soundbars. What? Är hembion död? Finns inget bättre ju! (som inte kostar skjortan i separata stycken) Så nu måste man köpa en dvdspelare, reciever, samt soundbar / högtalare?

De 1200 watten kan du nog titta dig i stjärnorna efter, det är vad mina PA högtalare har tillsammans och de utplånar nog din hembio ett xxx antal gånger om. Nej det är"glädjewatt" som man kallar det.

Däremot verkar det som du säger att utbudet verkar ha minskat på småsystemen.

Alternativet kanske vore att skaffa t.ex Logitech Z906 och en Blu-ray-spelare till det om du inte hittar vad du söker.

https://m.prisjakt.nu/product/4577789

https://m.prisjakt.nu/product/4372742

https://m.prisjakt.nu/product/3883753

https://m.prisjakt.nu/product/2497944

https://m.prisjakt.nu/product/3103623

https://m.prisjakt.nu/product/3883697

https://m.prisjakt.nu/product/2246689

https://m.prisjakt.nu/product/2436801

https://m.prisjakt.nu/product/1627279

https://m.prisjakt.nu/product/2628550

https://m.prisjakt.nu/product/480422

https://m.prisjakt.nu/product/4528246

https://m.prisjakt.nu/product/4683366

Där har du några utan ljudlimpa.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@Stayup: Gällande att köpa separat, det finns slim-varianter jag valde att skaffa en slim (dock en äldre modell då det var några år sedan) https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Kanske kan vara ett alternativ till integrerat

Permalänk
Avstängd

Jag är inte ute efter en ny hembio. Bara konstaterar. Ja mina 1200w är antagligen rms så klart. Men det ju så hur produkter marknadsförs numera. Och jag har inte hittat några bättre. Min låter toppen så har inget att klaga på, bara bristen av....good old fashion hembio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

@Stayup: Gällande att köpa separat, det finns slim-varianter jag valde att skaffa en slim (dock en äldre modell då det var några år sedan) https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Kanske kan vara ett alternativ till integrerat

Nä, precis vad ja inte vill ha. Finns mängder av recievers på marknaden men inget jag varken vill eller behöver ha. Jag bara undrar vart alla hemmabio är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stayup:

Jag är inte ute efter en ny hembio. Bara konstaterar. Ja mina 1200w är antagligen rms så klart. Men det ju så hur produkter marknadsförs numera. Och jag har inte hittat några bättre. Min låter toppen så har inget att klaga på, bara bristen av....good old fashion hembio.

Nej det är antaglingen inte 1200 W RMS som din anläggning presterar. 1200 W RMS är en fullständigt orimlig effekt i en hemmabio.

RMS står för "root mean square" och är en slags angivelse för hur hög effekt systemet lkan utveckla kontinuerligt. Detta värde är betydligt lägre än det som oftast anges på produkten (om man inte tittar i datablad).

Det som normalt anges på produkten är "peak"-värde. Detta är effekter som systemet kan utveckla under en kort stund, inte kontinuerligt.

Eftersom breda massan går efter devisen: större mätetal = bättre produkt (i likhet med klockfrekvens på CPU:er), marknadsförs produkter på detta vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lhugo vet vad han pratar om, som exempel har mina högtalare 600w rms styck.
Peak effekten ligger däremot på 4000w, men den torkar jag mig i röven med då jag aldrig kommer nå det på så vis att det blir brukbart.

Ofta ser man också bilhögtalare och annat och där brukar även en benämning som kallas PMPO Peak Music Power Output och är samma peak-effekt vi talar om.

Så när du köper högtalare eller förstärkare och vill veta vad du faktiskt får ut så är det RMS du skall titta efter.

Anges inte den effekten så köp inte produkten, då är chansen stor att du bara blir missnöjd då den förmodligen är så pass låg att de inte ens vill ange den.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stayup:

Kollade prisjakt och där finns inte många. Köpte min LG 2,3 år sen på Komplett och dom har länge haft bla. Samsungs hembio men inge nu. Den jag har är grym, skalar upp 4k, pelarhögtalare, smart tv funktioner etc, 3D, 1200watt trådlösa högtalare, bluray etc. för typ 3500kr men nä, hittar inget liknade nu, bara soundbars. What? Är hembion död? Finns inget bättre ju! (som inte kostar skjortan i separata stycken) Så nu måste man köpa en dvdspelare, reciever, samt soundbar / högtalare?

Receiver behövs inte när man har soundbar. Smart-TV funktioner finns i TVn. Och de som nöjer sig med en 3500kr "hembio" nöjer sig nog oftast med streamad film så de bryr sig oftast inte om Bluray. Dvs ganska naturligt att det inte är populärt längre.
Så även om du och några till gillar konceptet fortfarande så är marknaden mycket mindre idag än för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad man skall med 1200 Watt och högre - är det värmeelement ni försöker få att börja ljuda ???

Drar jag på mer än 0.25 Watt Peak på mina hornhögtalare så börja grannarna ganska snart att börja banka på väggar och tak. Den typen av högtalare behöver aldrig har mer förstärkareffekt än absolut max 10 -20 Watt och då är man uppe runt 110 dB SPL och så högt går det inte att spela i lägenheter om man tänker ha lägenheten kvar efter sessionen i framtiden...

Effekt i Watt på en förstärkare för att försöka ange ljudnivå är en meningslös siffra om man inte samtidigt anger högtalarnas elektromekaniska verkningsgrad.

Till detta - örat hör med 10-logaritmisk skala vilket innebär om man går från 1200 Watt till 2400 Watt med värmeelement till högtalare så höjs ljudnivån med 3 dB - dvs. upplevelsemässigt knappt märkbart och ingen skulle notera på tex. en livligare party om man inte samtidigt ser någon skruva på volymratten... - samma upplevelse är vid 100W -> 200 Watt, 10 -> 20 Watt, 1 -> 2 Watt, 0.1 -> 0.2 Watt, alla dom ändringarna är så små att de knapps märks i upplevelse av ljudnivån, det är också anledningen (och också av många andra orsaker) varför man definierar frekvensområden för tex. högtalarelement vid just 3 dB-gränser.

Med andra ord skall man spela med riktig hög ljudvolym, se till att ha känsliga högtalare redan som start, typ över 95 dB SPL/1W/1m - helst över 100 dB SPL/1W/1m (teoretisk 100% ljudomvandling av effekt med ljudet spritt i alla riktningar (sfär) så är det 112 dB vid 1 Watt och 1 meter avstånd)

Eftersom tex en hornhögtalare skärmar av ljudet till en ganska smal område (precis som en reflektor fokuserar ljuset till en ljuskägla från en ljuskälla) så är det inte alls omöjligt att få uppemot 104 dB SPL/1W/1m för en hörnmonterad hornhögtalare fast själva elementet som driver det är 'bara' på 99 dB SPL/1W/1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Förstår inte vad man skall med 1200 Watt och högre - är det värmeelement ni försöker få att börja ljuda ???

Drar jag på mer än 0.25 Watt Peak på mina hornhögtalare så börja grannarna ganska snart att börja banka på väggar och tak. Den typen av högtalare behöver aldrig har mer förstärkareffekt än absolut max 10 -20 Watt och då är man uppe runt 110 dB SPL och så högt går det inte att spela i lägenheter om man tänker ha lägenheten kvar efter sessionen i framtiden...

De 1200 Watten är väl till för de som skaffat riktigt trögdrivna HiFi högtalare, neråt 80-85dB/W då. Med det sagt har jag ett par högtalare som drivs av USB-porten på en dator (praktiskt till bärbar dator då man kan köra utan nätsladd) och de låter tillräckligt så att folk ibland ber en dra ned ljudet. (Inte pga Dist utan hög ljudnivå).
Å andra sidan har jag spelat in en del live-musik och den är inte sönderkomprimerad så det förekommer lätt transienter som är 20dB över grundnivån, så vill man kunna spela i 0.25W utan att de klipps behöver man minst 25W effekt.

Permalänk
Medlem

Oklart varför hembiokit verkar försvinna, har kollat efter ett nytt set med atmos men det verkar inte finnas. Kan bero på att det är blurayspelare med i de där kiten och få vill ha sådana idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Oklart varför hembiokit verkar försvinna, har kollat efter ett nytt set med atmos men det verkar inte finnas. Kan bero på att det är blurayspelare med i de där kiten och få vill ha sådana idag.

Om jag tar mig själv och andra i min närhet som bytt till soundbar från 5.1 system så är smidigheten med en soundbar det som vägt över för alla. Inget problem med kabeldragning, och pratar vi prisklassen under 5k så är vinsten med bakre högtalare inte speciellt stor.

Permalänk
Medlem

Nästan som om ljud entusiasterna kör på som alltid och dödligt folk köper soundbars, klart att biokit dör ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Nästan som om ljud entusiasterna kör på som alltid och dödligt folk köper soundbars, klart att biokit dör ut.

Japp

Tror "tradionella" skit hemmabio paket dör ut. De som kostar några tusen är oftast väldigt dåliga, plastiga, mycket kablar, tar plats osv. Soundbars passar gemene man väldigt bra imo.

Permalänk
Medlem

Vad frågar du om? Det finns hur många paket som helst om du tittar på riktiga receivers. Bara att köpa, och köpa en Ultra HD Blu-ray-spelare. Många soundbars går dessutom att para ihop eller kommer med flera högtalare, för de som vill ha bakre kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp

Tror "tradionella" skit hemmabio paket dör ut. De som kostar några tusen är oftast väldigt dåliga, plastiga, mycket kablar, tar plats osv. Soundbars passar gemene man väldigt bra imo.

”Skitpaketen” som du kallar det ger en rätt maffig uppgradering av ljudet jämfört med det inbyggda i tv’n samt att man får en blu-ray med.
För ett par tusen är det klart välspenderade pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju hoppas att alla soundbars och allt i ett system dör eller blir förbjudna så att folk i stället skaffar riktiga hembioanläggningar.
Hembio finns men folk tror ju tyvärr att microsystem för 4995:- är hembio,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

”Skitpaketen” som du kallar det ger en rätt maffig uppgradering av ljudet jämfört med det inbyggda i tv’n samt att man får en blu-ray med.
För ett par tusen är det klart välspenderade pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

En soundbar ger också en maffig uppgradering av ljudet jämfört med det inbyggda i tv’n och man slipper placera ut högtalare och dra kablar.

De billiga plastsystemen har aldrig varit välspenderade pengar, samma pengar på 2.0 eller 2.1 gav betydligt bättre ljud.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En soundbar ger också en maffig uppgradering av ljudet jämfört med det inbyggda i tv’n och man slipper placera ut högtalare och dra kablar.

De billiga plastsystemen har aldrig varit välspenderade pengar, samma pengar på 2.0 eller 2.1 gav betydligt bättre ljud.

Finns som sagt soundbars med flera högtalare också. Oavsett vad man föredrar finns det i alla prisklasser. Enheter med optiska enheter har väl för den delen aldrig varit en statussymbol.

Soundbars med bakhögtalare eller riktat ljud (eller båda) är allt i allo-system som riktar sig mot allt mellan 2000 - 25000 kr. De låter i dagsläget säkert bättre än de gamla allt-i-ett systemen även i de lägre prisklasserna. Vill du glo på UHD Blu-ray vill du säkert välja din egna separata spelare, alternativt nöjer dig med spelkonsolen du ändå har. Finns ingen vits med att bygga in receivern i en optisk enhet eller dylikt längre hur som helst, men hemmabioljud i allt-i-ett-format säljs fortfarande, och säkert bättre än förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

”Skitpaketen” som du kallar det ger en rätt maffig uppgradering av ljudet jämfört med det inbyggda i tv’n samt att man får en blu-ray med.
För ett par tusen är det klart välspenderade pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är det bättre än 2 st 2 watts högtalare i tvn, det sa jag inte. Det jag menar att ljud/krona är ganska dåligt med valfri hemmabio från elgiganten för 5000kr.

Jag bytade från Logitech Z-nånting för några år sedan mot en receiver med 2 golvare för 5000kr. 10x bättre ljud i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

De 1200 Watten är väl till för de som skaffat riktigt trögdrivna HiFi högtalare, neråt 80-85dB/W då. Med det sagt har jag ett par högtalare som drivs av USB-porten på en dator (praktiskt till bärbar dator då man kan köra utan nätsladd) och de låter tillräckligt så att folk ibland ber en dra ned ljudet. (Inte pga Dist utan hög ljudnivå).
Å andra sidan har jag spelat in en del live-musik och den är inte sönderkomprimerad så det förekommer lätt transienter som är 20dB över grundnivån, så vill man kunna spela i 0.25W utan att de klipps behöver man minst 25W effekt.

0.25 Watt är högt med hornhögtalare - då får man skrika till varandra, sedan skall jag erkänna att jag inte 20 Watt till mina utan kan toppa 400 Watt. inte för att jag behövde utan för att just den slutsteget var den tystaste av alla jag provade då alla andra väste så mycket av slutstegsbrus att man inte kunde ha dem...

Den nuvarande slutsteget (som är från slutet av 80-talet, med analoga visareinstrument som visar uteffekten - i peakvärden) är ett hybridsystem med flera steg som tar över varandra med amplitud vilket har gjort att den är riktigt tyst på låga nivåer.

Annars om man har högkänsliga högtalare så skall man inte fläska på med effektstarka steg då bruset vid tom och lågnivå kommer att vara väldigt besvärande, för problemet med effektstarka slutsteg är att man oftast inte har ökat dynamiken i samma grad som effektökningen utan brusgolvet har åkt upp lika mycket...

kort sagt effektstarka slutsteg är för att driva väldigt döva högtalare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En soundbar ger också en maffig uppgradering av ljudet jämfört med det inbyggda i tv’n och man slipper placera ut högtalare och dra kablar.

De billiga plastsystemen har aldrig varit välspenderade pengar, samma pengar på 2.0 eller 2.1 gav betydligt bättre ljud.

Fast en soundbar har inget med hembio att göra, man får lite bättre TV ljud bara inget mer..
De billiga SK intregerade hembio paket ska man hålla sig långt långt borta ifrån, rent skräp...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Fast en soundbar har inget med hembio att göra, man får lite bättre TV ljud bara inget mer..
De billiga SK intregerade hembio paket ska man hålla sig långt långt borta ifrån, rent skräp...

Det finns alltså en fastställd definition för vad som är hembio?

Hursom var poängen att en soundbar lyfter TV-ljudet och har betydligt högre WAF, det är en hygglig kompromiss.

Hade lätt kunnat tänka mig att ha en bra soundbar istället för mitt 3.1 system till TV’n där inte ens jag som inte behöver ta hänsyn till WAF kan med att sätta upp bakhögtalare

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Det finns alltså en fastställd definition för vad som är hembio?

Nej men THX var ett försök att visa vad som var bra hembio, idag är THX lite urvattnat eftersom de har skapat en del "mindre" klassningar men följer du THX Ultra eller Dominus riktlinjar så är du på banan med vad som är en bra hembio, det finns naturligtvis prylar som inte är certifierade som uppfyller kriterierna för att vara bra men det finns inga små system eller system som bara ger ljud framifrån som kan kallas bra.

Ett högtalarsystem bör vara mer likt detta än en soundbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju hoppas att alla soundbars och allt i ett system dör eller blir förbjudna så att folk i stället skaffar riktiga hembioanläggningar.
Hembio finns men folk tror ju tyvärr att microsystem för 4995:- är hembio,

En oerhört elitistiskt åsikt som jag inte förväntade mig av dig. Som nämnt ovan ger ”hemmabiosystem” och soundbars betydligt bättre ljud än tvn för en rimlig peng. Leker med högtalare och steg för 100-200k på jobbet men tittar på film med tvns inbygga högtalare och lyssnar på musik med en simpel HK onyx studio hemma för jag har inget intresse/möjlighet att punga ut 10-tusentals kronor på högtalare. Däremot har soundbars varit något jag kunnat tänka mig om inte foten på tvn var i vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pelegrino:

En oerhört elitistiskt åsikt som jag inte förväntade mig av dig. Som nämnt ovan ger ”hemmabiosystem” och soundbars betydligt bättre ljud än tvn för en rimlig peng. Leker med högtalare och steg för 100-200k på jobbet men tittar på film med tvns inbygga högtalare och lyssnar på musik med en simpel HK onyx studio hemma för jag har inget intresse/möjlighet att punga ut 10-tusentals kronor på högtalare. Däremot har soundbars varit något jag kunnat tänka mig om inte foten på tvn var i vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kan låta bättre än tvn men det betyder inte att det blir hembio, många blir ju lurade av att småsystem kallas hembio och i bästa fall kan ge surroundljud men inte nått mer än det.
Det bidrar inte så mycket till att öka upplevelsen av filmen och många gånger hade ett vettigt stereosystem get en bättre totalupplevelse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att få något att låta bättre än TV-ljudet??? det kan man väl åstadkomma med en kotte och ett A4-papper.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hahah. Jag gillar hur tråden har spårat ur helt. Ljudsystem är en djungel. Har nyligen vart inne på det då jag ville byta ut min sonos soundbar mot golv högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej men THX var ett försök att visa vad som var bra hembio, idag är THX lite urvattnat eftersom de har skapat en del "mindre" klassningar men följer du THX Ultra eller Dominus riktlinjar så är du på banan med vad som är en bra hembio, det finns naturligtvis prylar som inte är certifierade som uppfyller kriterierna för att vara bra men det finns inga små system eller system som bara ger ljud framifrån som kan kallas bra.
https://i2.wp.com/av-insider.de/wp-content/uploads/2017/05/THX3.jpg
Ett högtalarsystem bör vara mer likt detta än en soundbar.
https://www.akustik-projekt.at/media/image/45/84/05/klipsch_thx-ultra2_600x600.jpg

Det finns ingen fastställd definition.
Att du sen väljer någon definition du trivs med är en annan sak.

Tråden handlar hursom om de små systemen som inte kan kallas bra och vart de tagit vägen.
Analysen är att soundbars tagit över, för de flesta nöjer sig med bättre ljud snarare än hundra högtalarare för att få ljud från alla möjliga riktningar, precis som du själv är inne på med att ett 2.0 system är bättre än småsystemen.
Ett bra 2.0 är givetvis bättre än en soundbar också, men även där så vill inte alla ha stora högtalare bredvid tv'n.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag tror att hembiopaketet börjar försvinna för att entusiaster går över till mer seriösa alternativ. Samtidigt som den vanliga svensson nöjer sig med soundbars.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken