Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

GTX 970 - No signal

Hej

För någon månad sen fick jag "no signal". Drog ut och satte i DVI kabeln igen, och det har fungerat felfritt sedan dess.
Men nu hände det tyvärr 2 gånger idag. I båda fallen var det när jag spelade spelet "Skyrim".
Mitt i spelet får jag no signal bara, datorn fortsätter gå såklart, det är bara skärmen som inte får någon signal, det är det enda problemet.

Jag startade om, funkade som vanligt, startade upp spelet igen och återigen, no signal, 15 sekunder in i gamet.

Jag har noterat att en av LED:sen på grafikkortet lyser rött ibland. Dom ska lysa vita vanligtvis.
Konstigt nog hittar jag inget på google. "Gtx 970 led error code red" "Gtx 970 red led" etc. Hittar inget som är relevant till det jag söker.

Jag vet också att en kabel varit lite glappig men har åtgärdat det. Håller problemet i sig blir det till att öppna upp datorn och trycka in kablarna extra igen.

Men rent allmänt får ni gärna komma med tips, kan ge er mer info om ni så önskar.
Datorn har funkat felfritt i 4 år, i7-4790k, 16gb ram, SSHD osv.

Så jag får en "no signal" vid 3d applikation. Behöver inte vara relaterat, men kan vara.
En av mina LED:s lyser rött ibland på grafikkortet.
Omstart löser alltid problemet

Vad kan detta vara?

Nu är datorn avstängd, men med nätagg på, och en led lyser rött. När jag sedan startar datorn så börjar den lysa vitt igen, som den alltid gjort innan
Skumt det här. Sen pendlar den mellan vitt och rött

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2010

Kanske hjälper detta dig?
När jag bytade skärm till kabeln Displayport.
Fick jag jätteofta no signal.(Jag hade asus gtx 970)
Allt löste sig med att uppdatera Bios på grafikkortet.
Så det rekommenderar jag verkligen du ska prova med.

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Mange43:

Kanske hjälper detta dig?
När jag bytade skärm till kabeln Displayport.
Fick jag jätteofta no signal.(Jag hade asus gtx 970)
Allt löste sig med att uppdatera Bios på grafikkortet.
Så det rekommenderar jag verkligen du ska prova med.

Googlade lite på det. förstår inte riktigt verkar lite krångligt, att uppdatera GPU BIOS

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2010

@kallehamez:
Som jag minns det,var det superlätt.
Allt skötte sig själv.
Vad heter ditt grafikkort exakt?
Jag hade inte 1 ända no signal efter bios uppdatering.
Innan dess höll jag på att bli tokig.

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Du har ingen HDMI eller Displayport till hands att prova med? För att utesluta fel på själva DVI-kabeln eller portet på grafikkortet.

Om ditt moderkort har DVI-port för den integrerade grafiken kan du annars prova den för att se att iaf kabeln fungerar.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2010

Mitt problem var alltid när jag starta datorn,eller omstarta den.
Var rena lotteriet om jag skulle få bild.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Tack för tipsen alla. Kan testa det om det fallerar i framtiden. Jag tror dock att det kan ha med Skyrim att göra.

Jag spelar Skyrim i 144hz, utan special edition, detta genom en snabbfix som inte funkar optimalt, spelfiländringar.

Fysiken är fortfarande lite buggad, dock har det flytit på bra
Om jag nu minns rätt att alla crashar inträffat i just Skyrim

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Hur ser temperaturerna ut? Mitt 970 satt varmt till och orsakade liknande problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Niborren:

Hur ser temperaturerna ut? Mitt 970 satt varmt till och orsakade liknande problem.

Ska kolla imorgon. Idag körde jag 3 timmar oavbrutet CS:GO , nya battle royale läget
inga problem med fps_max 0 d.v.s 200-300 fps i 144hz

Skyrim kunde dö så fort man startar det, men gick stabilt också.
Det måste vara Skyrim alltså. Som sagt har jag en "reddit" fix i mini .ini filer i Skyrim för att kunna köra spelet i 144hz
det blir ändå en konflikt och fysikbuggar. Andra har fått no signal i skyrim också på 144

Jag är övertygad om det!

Problemt löst.. tills vidare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012

Om det verkar fungera felfritt i andra titlar kan man ju misstänka att det är något som specifikt rör Skyrim. Men man kanske ändå ska vara glad över att man bara har problem med ett spel och inte med själva grafikkortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av KARNOU:

Om det verkar fungera felfritt i andra titlar kan man ju misstänka att det är något som specifikt rör Skyrim. Men man kanske ändå ska vara glad över att man bara har problem med ett spel och inte med själva grafikkortet

Yes, jag drog en snabb google och såg att fler fått no signal på skyrim.
Det beror på att dom ( som jag) kör det i 144 Hz

Skyrims mögmotor blir ju galen av det. Man kunde dock pilla med .ini filerna för att få det att funka
men där blir ju lite fysikbuggar ändå, så har nog att göra med det

Roligast var ju när jag efter 4 års uppehåll körde skyrim igen (hade 60 hz skärm innan)

Då hände detta i introt:

https://youtu.be/ZL0D7lILrxY?t=296