Felsökte mikrofon, OS blev atombombat. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Felsökte mikrofon, OS blev atombombat. Hjälp!

Häromdagen skaffade jag en stilig ny stationär dator. OS ingick inte, så jag använde windows installationsmedieverktyg och min gamla dator för att skapa installationsfiler för windows 10 på ett USB. Efter lite krångel fick jag allt att fungera. Finfint!

Jag kanske var lite för upphetsad över min nya leksak, och missade därför att installera drivers, etc. Resultatet blev en bluescreen när jag använde windows felsökningsfunktion för min mikrofon. Detta eskalerade snabbt. Jag insåg att jag kanske borde installera drivers, men mitt i installationen bluescreenade jag igen. Kort efteråt slutade skrivbordet att fungera och snart kunde jag inte logga in utan att bluescreena. Windows började försöka 'reparera' saker som den alltid gör och självklart lyckades det inte. Funktionen för återställa före uppdatering eller återställa från installationsmedium gick heller inte.

Jag kom fram till att det här antagligen var ett lost cause, så jag formaterade om min hårddisk för att försöka avlägsna alla spår av den här djupt korrumperade windows-10-installationen. Jag tror att detta gick bra - när jag bootade upp igen fick jag samma meddelande som man får när inget OS är installerat. Det är här det riktiga problemet kommer upp:

Jag får ingen möjlighet att göra en ny installation när jag sätter in installationsmediet. När USB:n är instoppad i datorn hamnar jag alltid på samma skärm när jag bootar, oavsett var jag bootar i från: En blå skärm med texten:
Recovery
Your PC/Device needs to be repaired
The operating system couldn't be loaded because the kernel is missing or contains errors.
File: \windows\system32\ntoskrnl.exe (ibland istället \boot\winload.efi)
Error code: 0xc0000221 (då och då andra felkoder)
You'll need to use recovery tools, blablabla... DET ÄR JU DET JAG GÖR!
Enter to try again (hamnar på samma skärm)
F8 for startup settings (hamnar på en lista med olika val, men de verkar inte göra något)
Esc for UEFI firmware settings (datorn startar om)

Väldigt sällan när jag bootar från USB:n hamnar jag istället på en lila skärm som liknar bakgrunden till installationsprogrammet. Men sen bluescreenar jag direkt (ledsen emoji-bluescreen) med felkoden KERNEL SECURITY CHECK FAILURE (ibland CRITICAL PROCESS DIED)

Det här är lite förvirrande. Utan USB:n är min dator bara en dum burk, men med USB:n är det nästan som om den tror att windows redan är installerat och sen blir den förvånad när den inte kan starta OS:et från min 15GB portabla 'hårddisk'. Eller det är i alla fall så jag tolkar felmeddelandet, men jag är inte så bra på windowsesiska.

Datorn är oöppnad så jag tror inte att jag har kunnat skada hårdvaran på något sätt.

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Kan du omformatera usb stickan och lägga över installationsgrejjen igen? Testa även att plocka ur batteriet från moderkortet för att göra en bios reset också 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Jag ska ge det ett försök! Jag rapporterar sen hur det har gått.

Permalänk
Medlem

Ok, omformateringen av USB:n verkar ha gjort något... eller det gjorde det inte igår, men när jag försökte igen gick det. Installationsprogrammet startade, kom en bit, och så fick jag det här:

Det gick inte att installera de begärda filerna. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen. Felkod: 0x8007025D

Nytt försök tog mig till ledsen emoji-bluescreen och felkod PAGE FAULT IN NONPAGED AREA. Senare försök slutar i samma sak som i min första post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defacto:

Ok, omformateringen av USB:n verkar ha gjort något... eller det gjorde det inte igår, men när jag försökte igen gick det. Installationsprogrammet startade, kom en bit, och så fick jag det här:

Det gick inte att installera de begärda filerna. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen. Felkod: 0x8007025D

Nytt försök tog mig till ledsen emoji-bluescreen och felkod PAGE FAULT IN NONPAGED AREA. Senare försök slutar i samma sak som i min första post.

Kan detta hjälpa med PAGE FAULT IN NONPAGED AREA?
https://eforum.idg.se/topic/349983-bl%C3%A5sk%C3%A4rm-windows...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

har du flera diskar inkopplade samtidigt när du försöker installera? och hur ser boot priority ut?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Defacto:

Ok, omformateringen av USB:n verkar ha gjort något... eller det gjorde det inte igår, men när jag försökte igen gick det. Installationsprogrammet startade, kom en bit, och så fick jag det här:

Det gick inte att installera de begärda filerna. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen. Felkod: 0x8007025D

Nytt försök tog mig till ledsen emoji-bluescreen och felkod PAGE FAULT IN NONPAGED AREA. Senare försök slutar i samma sak som i min första post.

Är du säker på att du bootar från usbminnet ? När du bootat från usb så ta bort alla partitioner och låt sedan installationsprogrammet skapa allt på nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vill börja med att tacka alla som har visat intresse och gett råd i den här tråden. Ni har ingen som helst skyldighet att agera techsupport åt mig, ni har gjort det ändå, och ni har gett värdefulla pekare mot potentiella lösningar. Tack!!
Tyvärr har det inte gått så bra, men jag uppskattar er hjälp ändå.

Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på att du bootar från usbminnet ? När du bootat från usb så ta bort alla partitioner och låt sedan installationsprogrammet skapa allt på nytt.

Det finns två val när jag bootar, som verkar representera USB:n. Den ena är bara USB:ns namn och den andra är UEFI: [USB:s namn], Partition 1. Båda val verkar ge precis samma resultat. Jag ser till att avlägsna alla partitioner innan jag kör installationen igen.

Eftersom en omformatering av USB:n inte lyckades försökte jag mig på att reseta BIOS. Eftersom mitt moderkort saknade resetknapp och batteriet var väldigt konstigt placerat gjorde jag det genom att bridga CLR_CMOS enligt instruktioner jag hittade på internet. Jag tror detta gick bra, men jag är inte säker på om det finns ett sätt att se om man har resetat sitt BIOS?

Ett annat problem som jag har och inte har nämnt är att UEFI-skärmen brukar hänga sig, vilket gör det väldigt svårt att ändra inställningar eller ens bara kolla runt på olika skärmar för att se vad man kan göra. Har ingen aning varför detta händer och om det är relevant.

I vilket fall som helst får jag fortfarande samma problem. Antingen fungerade det inte med en BIOS-reset eller så har jag inte resetat mitt BIOS korrekt.

Kan det vara så att det är något skumt med min USB-sticka? Jag funderar på att helt enkelt köpa en CD med Windows 10 istället, men det skulle ju vara extra surt om jag gör det och det fortfarande inte fungerar...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Defacto:

Jag vill börja med att tacka alla som har visat intresse och gett råd i den här tråden. Ni har ingen som helst skyldighet att agera techsupport åt mig, ni har gjort det ändå, och ni har gett värdefulla pekare mot potentiella lösningar. Tack!!
Tyvärr har det inte gått så bra, men jag uppskattar er hjälp ändå.

Det finns två val när jag bootar, som verkar representera USB:n. Den ena är bara USB:ns namn och den andra är UEFI: [USB:s namn], Partition 1. Båda val verkar ge precis samma resultat. Jag ser till att avlägsna alla partitioner innan jag kör installationen igen.

Eftersom en omformatering av USB:n inte lyckades försökte jag mig på att reseta BIOS. Eftersom mitt moderkort saknade resetknapp och batteriet var väldigt konstigt placerat gjorde jag det genom att bridga CLR_CMOS enligt instruktioner jag hittade på internet. Jag tror detta gick bra, men jag är inte säker på om det finns ett sätt att se om man har resetat sitt BIOS?

Ett annat problem som jag har och inte har nämnt är att UEFI-skärmen brukar hänga sig, vilket gör det väldigt svårt att ändra inställningar eller ens bara kolla runt på olika skärmar för att se vad man kan göra. Har ingen aning varför detta händer och om det är relevant.

I vilket fall som helst får jag fortfarande samma problem. Antingen fungerade det inte med en BIOS-reset eller så har jag inte resetat mitt BIOS korrekt.

Kan det vara så att det är något skumt med min USB-sticka? Jag funderar på att helt enkelt köpa en CD med Windows 10 istället, men det skulle ju vara extra surt om jag gör det och det fortfarande inte fungerar...

Att använda bygeln för biosreset är den rätta metoden och säkrare än att hålla på att ta bort batteriet.

Jag blir lite nyfiken på vad som hände från börja för du har väl byggt en ny dator ? har den i så fall någon gång fungerat, är delarna kompatibla, stödjer ditt moderkort/biosversion den cpu du har ?
Om du inte haft igång den "på riktigt" nån gång så kanske du byggt med inkompatibla delar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte datorn komplett just för att slippa allt krångel med att få komponenter som fungerar bra (har byggt en dator tidigare, med hjälp, var kul men vill inte göra det igen). Jag tror inte att det är något fel på den fronten.

Första installationen gick utmärkt, det tog omkring två dygn och flera timmars användningstid (vilket inkluderade internet-browsande och installation av discord, steam, etc.) innan problemen började dyka upp. Jag var i inställningar och felsökte en mikrofon som inte tog upp ljud när första BSOD hände (kan ha varit en ren slump att det hände när jag felsökte mikrofonen). Efter det kunde jag fortfarande logga in, men efter ytterligare BSOD började datorn klaga på att det var något allvarligt fel med mitt OS.

Permalänk
Medlem

Du säger att datorn hänger sig när du är inne i UEFI?

Det låter faktiskt som du kan lida av någon form av hårdvarufel i så fall.

Då kommer inget annat att fungera heller.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Mattecoach

Det låter helt klart som ganska skumma problem. Man kan faktiskt få problem av denna typen från ganska oväntade håll. Koppla bort allt som inte behövs för att driva datorn (egentligen är det bästa att till och med skruva ut moderkortet ur chassit) för att utesluta kortslutningar från chassi eller tillbehör. Funkar detta så koppla in en sak i taget tills du stöter på problem igen.

Permalänk
Medlem

Hej! Om du har USB2 och 3 på moderkortet så prova att stoppa i USB-stickan i USB2 och boota upp? Har märkt ibland att när man bootar upp i en USB3 port så tror installationsprogrammet att den ska installeras på USB-stickan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du säger att datorn hänger sig när du är inne i UEFI?

Det låter faktiskt som du kan lida av någon form av hårdvarufel i så fall.

Då kommer inget annat att fungera heller.

Jag läser felsökningen och kommer lite fram till samma sak.

En nyinstallerad dator BSODar inte på detta sätt om hårdvaran fungerar korrekt. Om den gör det pga drivare, måste ju drivare finnas först o främst. Om UEFI skärmen i BIOS hänger dig, är det ju dessutom utanför OSet och skriker ju hårdvaru-fel (tex minnesfel). Just att BSOD koderna är kärnan (NT-OS-KeRNeL) och sen andra slumpmässiga krascher, pekar starkt mot minnesfel. Vad du än försöker köra kommer misslyckas så länge som RAM minnet lagrar info felaktigt.

@Defacto Mitt råd är, kontakt ÅF.
Förklara att du försökt installera OSer flera gånger, och får BSODer (bla OS kärnan, och slumpmässiga andra). Nämn även det att i UEFI BIOS hänger det sig, och du har testat att försöka nollställa BIOS, utan hjälp.

Har du köpt datorn färdigbyggd, så är det deras ansvar att felsöka ev hårdvaruproblem. Det kan vara något så enkelt som en RAM minnessticka som lossnat i frakten och därför ger udda fel. De borde oavsett kunna hjälpa dig.