Vill boota windows men får 'Minimal BASH like line editing is supported'

Permalänk
Medlem

Vill boota windows men får 'Minimal BASH like line editing is supported'

Installerade ubuntu på ett usbminne. Efter det måste jag ha i minnet för att få fram screenen där man kan välja på att att starta 'ubuntu', 'advanced options for ubuntu', 'windows boot manager' eller 'system setup'. Startar jag windows där igenom så går det bra.
Har jag inte i usbminnet så får jag upp läget jag nämner i rubriken 'Minimal BASH like line editing is supported'. Även om jag väljer att starta min hdd/sdd (med windows installerat på) vid bootstartupen så kommer jag inte till windows utan jag måste starta upp den via mitt usbminne.

Permalänk
Medlem

@MB:
Troligtvis har Windows bootmanager blivit överskriven av Linux's, och måste därmed startas upp via den.
Det går förmodligen att fixa genom att reperera den via BCDedit.

Detta är en av anledningarna till att man bör koppla ur disken med Windows på om man gör något sådant, så att Windows bootmanager inte skrivs över.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Gissar också (som Belzander) att du skrivit över Windows startup på hårddisk.
Troligen är det en trasig "grub" som finns där nu.
Men på USB-minnet har systemet fixat en "dual-boot" åt dig för Windows och Linux.

Då du kan få igång din Windows borde det gå att låta den själv fixa ett nytt bootblock på hårddisken åt dig.
Antar att man kan fixa detta med "startup repair" som finns i Windows "advanced menu".
Se bara till att ta ut USB-minnet när Windows är startad innan du kör en repair, sen kan du troligen välja var du du vill ha det nya boot-blocket.

Kan detta vara till nån hjälp:
https://recoverit.wondershare.com/computer-problem/fix-windows-10-startup-problems.html

Permalänk
Medlem

Provat många varianter nu men löste det på 1 min med att köra Dual-boot Repair Windows 10