Epic Games Store ger ut spel gratis varannan vecka och får indie-titeln Journey exklusivt

Permalänk
Medlem

@Cimlite: Ok, fel av mig. Tänkte nog på något annat. Vet att de har infört hårdare regler för utvecklare att ge bort Steam-nycklar till kunder som köpt spelet DRM-fritt eller via utvecklarens egna plattform iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

@Vinolik:
Att ett företag har alltför stark ställning, som Valve haft med steam gynnar knappast någon heller. Det har ju bl.a. resulterat i höga spelpriser och att Valve själva i princip slutat med den egna spelutvecklingen. Tycker att Epics satsning verkar lovande.

Måhända att Valve tog kål på sig själva med sin framgång, men höga spelpriser? Va? Jag tycker spel överlag de senaste åren (även innan utgivare började lämna Steam) varit billigare än någonsin tidigare och reats ut till ibland nästan förolämpande låga priser höger och vänster med GMG, Fanatical, Humble Bundle och Steams egna sales. AA(A)-spel har ibland sjunkit till 50% inom loppet av ett halvår. Skulle säga att priset är ett av de minsta problemen när det gäller val av spel.

Säger som andra tidigare i tråden, i teorin bra med konkurrens men i praktiken ack så irriterande och osmidigt att behöva ännu en launcher/storefront/community. Det var ju precis av den här andledningen Steam var så bra.

Väntar med spänning på en ny SuperSteam-tjänst som istället för att samla alla spel på ett ställe samlar alla Steam-liknande tjänster på ett ställe. Det tills alla får för sig att göra sina egna SuperSteam-liknande tjänster och cykeln börjar om...

Permalänk
Medlem

Jag tycker Epic borde få ris och ros för det här; en ros för att ytterligare en aktör som konkurrerar med Valve. Men Epic ska fan ha ris för att tvinga konsumenterna till deras butik efter ha "plockat" spel från Steam eller betalat för exklusiviteten. Att Epic har ett eget digitalt skyltfönster för sina egna spel är en sak men spel som enbart går att köpa genom Epic Store? PC gaming behöver inte konsolexklusivitet.

Sedan borde Epic få ett fett kok stryck efter ha den mest luddigt skrivna privacy policy någonsin. De tar även sig en massa friheter kring GDPR som jag är övertygad om att ingen hos Epic riktigt förstår.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Hmm, subnautica har jag vart sugen på. Verkar som ett riktigt kul tidsfördriv, riktigt fina miljöer osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag tycker Epic borde få ris och ros för det här; en ros för att ytterligare en aktör som konkurrerar med Valve. Men Epic ska fan ha ris för att tvinga konsumenterna till deras butik efter ha "plockat" spel från Steam eller betalat för exklusiviteten. Att Epic har ett eget digitalt skyltfönster för sina egna spel är en sak men spel som enbart går att köpa genom Epic Store? PC gaming behöver inte konsolexklusivitet.

Sedan borde Epic få ett fett kok stryck efter ha den mest luddigt skrivna privacy policy någonsin. De tar även sig en massa friheter kring GDPR som jag är övertygad om att ingen hos Epic riktigt förstår.

Jämförelsen med konsolexklusivitet är inte riktigt rätt. Du kan fortfarande spela alla spel på samma maskin. Du behöver bara installera mjukvara för att komma åt dem. I övrigt har jag inga direkta åsikter om detta. Tror inte det kommer påverka marknaden speciellt mycket. Kanske att vissa spel bara kommer finnas på en plats och därmed inte kommer på gog, steam, etc. Men det är väl inte konstigt om man vill sälja sina egna spel på sin plattform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

@dannesthlm: Vavle förstår dock att de inte kan låsa ute andra från marknaden och det förstod dom sen dag ett.

Ett exempel är ju hur Steam nycklar fungerar, att en utvecklare kan generera nycklar och sälja spelet via andra tjänster... utan då att Vavle är involverade. Visst gynnar det fortfarande Vavle i och med att det fortfarande drar folk till plattformen, men det gör det på ett sätt som är positivt för både konsumenter och utvecklare.

Epic i jämförelse kunde försökt konkurrera på kvalité, features eller pris... men istället så valde dom att ge lite cash till utvecklarna och ge oss konsumenter mittfingret. De utvecklare som tar deras deal får helt enkelt inte lov att sälja någon annanstans. Epic vill ha monopol direkt och inget annat räcker.

Så visst, mer konkurrens hade varit bra, men vad Epic gör just nu är absolut inte bra för oss konsumenter.

Valve har ju dock blockat spel från att släppas utanför Steam. Att Steam är bättre idag innebär inte att det varit en katastrof de första 10 åren. Det är först de senaste 4-5 åren som Valve har gjort bra förändringar till Steam efter år av kritik. Att det började poppa upp konkurrenter hjälpte också till att göra Steam bättre.
Har du köpt ett spel fysiskt? Kul, varsågod och installera Steam för att kunna spela det. *himlarmedögonen*

Det är väl bra att 88% av intäkterna går till utvecklarna, jämfört med 70%? Som indie-utvecklare är det ett rätt enkelt val. Valve ändrade om sin fördelning nyligen men för att få en större del av intäkterna än 70% måste det vara ett AAA+ producerat spel som säljer många miljoner. Vilket indie-spelen aldrig kommer upp i.

Hur har du fått mittenfingret av Epic? Du behöver inte en ny CPU/grafikkort/skärm/dator för att spela spelen, bara att fixa konto.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Vad ni än tycker om detta så greppa Subnautica för fasen!

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte det på steam under Early Access och tycker själv att spelet har blivit mycket bättre även om de tog bort den som kunde ändra marken haha

Men jag kommer skaffa det på Epic Games med bara för att det är gratis men kommer inte spela om det där

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad har du emot uplay, origin och steam? Tycker det har varit rätt smidigt oavsett vilken klient man använt.

Jag har över tid utvecklat allergi mot Ubisoft. Så jag är kraftigt jävig.
Ps. Ser att unravel 2 släppts och att det ingår i origin access... D's.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Intressant hur många som tycker det är bra med konkurrens mellan Intel och AMD och Nvidia och AMD men varje gång det kommer en utmanare till steam gnälls det på många håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Intressant hur många som tycker det är bra med konkurrens mellan Intel och AMD och Nvidia och AMD men varje gång det kommer en utmanare till steam gnälls det på många håll.

Hade du behövt köra med olika CPUer och grafikkort för varje applikation du skulle köra, kan jag tänka mig att det hade varit en hel del gnäll om det också.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hade du behövt köra med olika CPUer och grafikkort för varje applikation du skulle köra, kan jag tänka mig att det hade varit en hel del gnäll om det också.

Men så illa är det ju inte. Du öppnar klienten och startar spelet. Det går på 10 sekunder förutsatt att spelet inte har någon uppdatering som måste laddas ner. Att byta CPU och GPU för varje applikation går ju inte att jämföra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Zemlan:

Hmm, subnautica har jag vart sugen på. Verkar som ett riktigt kul tidsfördriv, riktigt fina miljöer osv

Skickades från m.sweclockers.com

Do it! Var beredd på att det är en hel del resource management genom hela spelet och kan skrämma bort vissa.
Jag gillar verkligen spelet och nu när det är gratis skadar det verkligen inte att prova det

Permalänk
Medlem

Får hoppas klienten kommer till Linux i framtiden.

För er som tycker det är jobbigt med flera olika klienter kan jag rekommendera Playnite https://playnite.link/ på Windows sidan och Lutris https://lutris.net/ på linux.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men så illa är det ju inte. Du öppnar klienten och startar spelet. Det går på 10 sekunder förutsatt att spelet inte har någon uppdatering som måste laddas ner. Att byta CPU och GPU för varje applikation går ju inte att jämföra.

Det var inte min idé att jämföra med hårdvara. Men den stora skillnaden är trots allt att du kan köra samma applikationer.
Personligen stör det mig mest att utvecklarna inte jobbar på ett API med ett gemensamt interface där jag startar spel och kan se vad mina vänner spelar, utan istället ska alla ha varsitt interface, vilket inte ger mig som kund något mervärde alls.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Måhända att Valve tog kål på sig själva med sin framgång, men höga spelpriser? Va? Jag tycker spel överlag de senaste åren (även innan utgivare började lämna Steam) varit billigare än någonsin tidigare och reats ut till ibland nästan förolämpande låga priser höger och vänster med GMG, Fanatical, Humble Bundle och Steams egna sales. AA(A)-spel har ibland sjunkit till 50% inom loppet av ett halvår. Skulle säga att priset är ett av de minsta problemen när det gäller val av spel.

Beroende på hur man ser det har det både blivit billigare och dyrare...

Ett nytt "AAA"-spel kan kosta över 600:-, sedan ett "Season Pass" för ytterligare många hundra, vilket betyder att man lätt kan lägga över en tusenlapp på ett spel för att få den kompletta upplevelsen. Även om man räknar med inflation är det mycket dyrare än 90-talet. 1995 kostade spel ca. 450:- vilket motsvarar 600:- idag, men då fanns inte DLC/mikro transaktioner/season pass utan man fick hela det kompletta spelet när man köpte det.

Samtidigt kan jag knappt minnas när jag själv lade så mycket pengar på ett spel. Det jag köper är nästan alltid på rea, eller så är det något indie-spel som sällan kostar över €30. Men i samband med detta har begagnatmarknaden för spel i princip utraderats, så egentligen ersätter Steam-rean bara det behovet, eftersom man numera inte kan aktivera begagnade spel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Spännande!

Är det verkligen så jobbigt att klicka mellan olika klienter om man jämför med äldre dagars skiftande av floppys och CDs?

Att alla spel skulle samlas på ett enda ställe känns som en långsökt nördutopisk dröm.

Själv tycker jag steam med deras oändliga utbud av ingenting känns vansinnigt luffigt just nu.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hade du behövt köra med olika CPUer och grafikkort för varje applikation du skulle köra, kan jag tänka mig att det hade varit en hel del gnäll om det också.

Finns ju en hel del tekniker som är låsta till specifika tillverkare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Jämförelsen med konsolexklusivitet är inte riktigt rätt. Du kan fortfarande spela alla spel på samma maskin. Du behöver bara installera mjukvara för att komma åt dem. I övrigt har jag inga direkta åsikter om detta. Tror inte det kommer påverka marknaden speciellt mycket. Kanske att vissa spel bara kommer finnas på en plats och därmed inte kommer på gog, steam, etc. Men det är väl inte konstigt om man vill sälja sina egna spel på sin plattform?

Lite off-topic men ändå relevant till konversationen.

Därtill så kommer ett annat problem; idag, så värderar vi konsumenter bekvämlighet allra mest. Om du är en indie utvecklare och du har ett spel du vill tjäna pengar på så är det sista du vill göra att tala om för dina potentiella kunder att de kommer behöva installera ännu ett program istället för att klicka köp och knappa in den tre-siffriga koden för att köpa ditt spel.

Bekvämlighet rådde bot på piratkopieringen, inte för att spelen blev bättre eller krävde en online autentisering. Scenen idag existerar enbart för att se hur snabbt de kan knäcka kopieringsskydd.

Men för att återgå till ämnet lite kort. Vi kan använda spelet Ashen som ett exempel, utvecklat nya zeeländska A44 och utgivet av Annapurna Interactive, som går bara att köpa genom Epic Store för stunden. Eller att Rebel Galaxy: Outlaw kommer bara vara tillgängligt genom Epic Store de första tolv månaderna. Hur är det inte exklusivitet? Har du en annan tolkning av ordet och begreppet "exklusivitet"? Att Epic vill sälja sina egna spel har jag inga problem med men det skrev jag också i mitt föregående inlägg.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Finns ju en hel del tekniker som är låsta till specifika tillverkare dock.

Absolut, men det är knappast av jämförbar magnitud.
Jag vet på rak arm inte en enda stor (AAA) speltitel som är låst till bara en CPU-tillverkare eller GPU-tillverkare.

Skrivet av Wladir:

Är det verkligen så jobbigt att klicka mellan olika klienter om man jämför med äldre dagars skiftande av floppys och CDs?

Fast det är inte riktigt jämförbart. Hade det krävts olika programvara för att kunna läsa dina floppies och cd-skivor hade jag hållt med dig. Motsvarigheten till floppy/cd är ju internet i modern tappning, inte steam eller uplay.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tycker problemet är att utvecklare börjar skapa sina egna klienter som man ska behöva köpa deras spel på. Speciellt när dessa plattformar är i ett alpha stadie jämfört med steam. Vissa är bättre, andra är sämre.

Bethesda: - Funkar allmänt dåligt|Refund funktion|Community

Origin: + Någorlunda fungerande refunds|Fungerande Vännerlista
Origin: - EA|Storefront UI

Uplay: Kan inte uttala mig längre >2 år sedan jag använde skiten|Konstigt unlock system har jag för mig
Ubisoft - Likt EA är deras måtto "Monetization first, Gameplay and customers last"

GoG +- Fungerar|Har många gamla klassiker|DRM fritt

EPIC +Stor användarbas|Konkurrens
EPIC -Lansera spel som de inte själva gjort som exklusiva till deras plattform

Skulle jag ranka dessa blir nog listan något såhär

  1. Steam

  2. GOG, Battle.net

  3. Origin

  4. Uplay

  5. Bethesda

Sen får vi se var Epic landar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Absolut, men det är knappast av jämförbar magnitud.
Jag vet på rak arm inte en enda stor (AAA) speltitel som är låst till bara en CPU-tillverkare eller GPU-tillverkare.

Fast det är inte riktigt jämförbart. Hade det krävts olika programvara för att kunna läsa dina floppies och cd-skivor hade jag hållt med dig. Motsvarigheten till floppy/cd är ju internet i modern tappning, inte steam eller uplay.

Givetvis är det inte samma magnitud, launchers är ju gratis. Men för att sammanfatta min ståndpunkt, konkurrens är av godo även om det har en trist biverkan i form av exklusiva titlar för att locka konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Lite off-topic men ändå relevant till konversationen.

Därtill så kommer ett annat problem; idag, så värderar vi konsumenter bekvämlighet allra mest. Om du är en indie utvecklare och du har ett spel du vill tjäna pengar på så är det sista du vill göra att tala om för dina potentiella kunder att de kommer behöva installera ännu ett program istället för att klicka köp och knappa in den tre-siffriga koden för att köpa ditt spel.

Bekvämlighet rådde bot på piratkopieringen, inte för att spelen blev bättre eller krävde en online autentisering. Scenen idag existerar enbart för att se hur snabbt de kan knäcka kopieringsskydd.

Men för att återgå till ämnet lite kort. Vi kan använda spelet Ashen som ett exempel, utvecklat nya zeeländska A44 och utgivet av Annapurna Interactive, som går bara att köpa genom Epic Store för stunden. Eller att Rebel Galaxy: Outlaw kommer bara vara tillgängligt genom Epic Store de första tolv månaderna. Hur är det inte exklusivitet? Har du en annan tolkning av ordet och begreppet "exklusivitet"? Att Epic vill sälja sina egna spel har jag inga problem med men det skrev jag också i mitt föregående inlägg.

Jag har aldrig påstått att det inte är exklusivitet om ett spel bara går att få tag på via en specifik tjänst. Men det går fortfarande att spela på samma maskin. Medan du inte kan komma åt och installera Xbox-spel på Playstation eller omvänt. Det är två väldigt skilda förutsättningar där det ena går men är "jobbigt" medan det andra inte går alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Givetvis är det inte samma magnitud, launchers är ju gratis. Men för att sammanfatta min ståndpunkt, konkurrens är av godo även om det har en trist biverkan i form av exklusiva titlar för att locka konsumenter.

"Gratis". Utveckling kostar pengar och det är kunderna som köper spelen som får stå för kalaset.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

"Gratis". Utveckling kostar pengar och det är kunderna som köper spelen som får stå för kalaset.

Ja och där ser vi nyttan med konkurrensen, steam har ju redan ändrat sina villkor t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja och där ser vi nyttan med konkurrensen, steam har ju redan ändrat sina villkor t ex.

Fast nu pratar vi om något annat?
Att konkurrens kan påverka villkor, är inte samma sak som att det kostar pengar att utveckla en launcher.

Dessutom vill jag påpeka att slutkonsumenten inte bryr sig om villkoren, slutkonsumenten bryr sig om priset varan säljs för och kvaliten på produkten (i detta fall spel+launcher).

Mig veterligen har vi inte sett något som tyder på att man får en bättre upplevelse med fler launchers eller att spelpriserna sjunker. Snarare motsatsen. För varje launcher du får sjunker värdet i launchern, eftersom de tenderar att innehålla ett mer begränsat bibliotek. Vi har också sett att alla tillverkare inte håller samma kvalitet på sina launchers. Slutligen har åtminstone inte jag sett några prissänkningar vid övergången till launchers som origin eller uplay.

Vi skulle kunna yrka på att vinsten finns hos den lilla indie-utvecklaren, som får bättre villkor. Men villkorsförändringen på steam gynnar stora aktörer, inte små. Och är du en liten utvecklare behöver du maximal exponering, vilket du inte får på alternativa plattformar.

Med detta sagt så inte ett monopol något eftersträvansvärt, men konkurrens är inte garant för att slutkonsumenten får något bättre.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Roligt att Epic games gjorde exakt det jag skrev och rekommenderade att de skulle göra ^^ ingen licensavgift samt mkt lägre % i övrig avgifter. Nu är det bara hjälp med marknadsföring för ett par procent extra i avgift för oss utvecklare som inte är med. Hoppas det också kickar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Fast nu pratar vi om något annat?
Att konkurrens kan påverka villkor, är inte samma sak som att det kostar pengar att utveckla en launcher.

Dessutom vill jag påpeka att slutkonsumenten inte bryr sig om villkoren, slutkonsumenten bryr sig om priset varan säljs för och kvaliten på produkten (i detta fall spel+launcher).

Mig veterligen har vi inte sett något som tyder på att man får en bättre upplevelse med fler launchers eller att spelpriserna sjunker. Snarare motsatsen. För varje launcher du får sjunker värdet i launchern, eftersom de tenderar att innehålla ett mer begränsat bibliotek. Vi har också sett att alla tillverkare inte håller samma kvalitet på sina launchers. Slutligen har åtminstone inte jag sett några prissänkningar vid övergången till launchers som origin eller uplay.

Vi skulle kunna yrka på att vinsten finns hos den lilla indie-utvecklaren, som får bättre villkor. Men villkorsförändringen på steam gynnar stora aktörer, inte små. Och är du en liten utvecklare behöver du maximal exponering, vilket du inte får på alternativa plattformar.

Med detta sagt så inte ett monopol något eftersträvansvärt, men konkurrens är inte garant för att slutkonsumenten får något bättre.

Jag gick tillbaka till min utsprungspunkt att jag tycker konkurrens är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Tycker problemet är att utvecklare börjar skapa sina egna klienter som man ska behöva köpa deras spel på. Speciellt när dessa plattformar är i ett alpha stadie jämfört med steam. Vissa är bättre, andra är sämre.

Bethesda: - Funkar allmänt dåligt|Refund funktion|Community

Origin: + Någorlunda fungerande refunds|Fungerande Vännerlista
Origin: - EA|Storefront UI

Uplay: Kan inte uttala mig längre >2 år sedan jag använde skiten|Konstigt unlock system har jag för mig
Ubisoft - Likt EA är deras måtto "Monetization first, Gameplay and customers last"

GoG +- Fungerar|Har många gamla klassiker|DRM fritt

EPIC +Stor användarbas|Konkurrens
EPIC -Lansera spel som de inte själva gjort som exklusiva till deras plattform

Skulle jag ranka dessa blir nog listan något såhär

  1. Steam

  2. GOG, Battle.net

  3. Origin

  4. Uplay

  5. Bethesda

Sen får vi se var Epic landar

Fördelen med Epic som många missar är att väldigt många indie utvecklare oftast använder unreal/unity. De kommer få över väldigt många ifrån unity samt övriga plattformar och därmed utöka antalet spel i deras store markant och i en väldigt snabbare takt än många inser. Att betala 12% och ingen licensavgift är rena drömmen för oss utvecklare. Jag gissar på att Epic store kommer bli större än deras konkurrenter (förutom steam då kanske) inom ett par år. Om de övriga sänker deras avgifter ytterligare så det bromsas upp lite, men inte mkt.

Det blir lite allt i ett för de som utvecklar. Utveckla och sälj under samma plattform samt med lägre avgifter och bra support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

Fördelen med Epic som många missar är att väldigt många indie utvecklare oftast använder unreal/unity. De kommer få över väldigt många ifrån unity samt övriga plattformar och därmed utöka antalet spel i deras store markant och i en väldigt snabbare takt än många inser. Att betala 12% och ingen licensavgift är rena drömmen för oss utvecklare. Jag gissar på att Epic store kommer bli större än deras konkurrenter (förutom steam då kanske) inom ett par år. Om de övriga sänker deras avgifter ytterligare så det bromsas upp lite, men inte mkt.

Det blir lite allt i ett för de som utvecklar. Utveckla och sälj under samma plattform samt med lägre avgifter och bra support.

Jag förstår att det är drömmen för många utvecklare. Själv pillar jag lite i Unreal och förstår hur mycket pengar det handlar om, klart är det surt att ge bort ca 40% totalt istället för 12%.

Men som konsument är jag inte alls intresserad av att använda epic store och kommer som jag tidigare sagt bara ta emot gratis spelen, möjligen köpa titlar som Journey (exklusiva utan att epic varit med och gjort spelet) när det är på sale för kanske 50 kr.

Förhoppningsvis kommer Epic store få steam att ytterligare ändra sin price cut så det blir bättre för indie inte bara AAA. Hoppas att utvecklare kommer att fortsätta att lägga upp sina spel på steam där jag också kommer köpa dem/samla dem.

Det är inte det att jag "missar" fördelen utan att jag som konsument struntar i den. Så länge användarupplevelsen är sämre ser jag ingen anledning att köpa mina spel i någon annan store, hur kommer det funka med vr osv.
Använder också steam big picture till projektorn här hemma, så ju mindre spel jag har utanför steam desto bättre är min användarupplevelse. Skippar gärna spel med tredje-part launcher om det inte går att knyta kontot med steam så det blir sömlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Jag förstår att det är drömmen för många utvecklare. Själv pillar jag lite i Unreal och förstår hur mycket pengar det handlar om, klart är det surt att ge bort ca 40% totalt istället för 12%.

Men som konsument är jag inte alls intresserad av att använda epic store och kommer som jag tidigare sagt bara ta emot gratis spelen, möjligen köpa titlar som Journey (exklusiva utan att epic varit med och gjort spelet) när det är på sale för kanske 50 kr.

Förhoppningsvis kommer Epic store få steam att ytterligare ändra sin price cut så det blir bättre för indie inte bara AAA. Hoppas att utvecklare kommer att fortsätta att lägga upp sina spel på steam där jag också kommer köpa dem/samla dem.

Det är inte det att jag "missar" fördelen utan att jag som konsument struntar i den. Så länge användarupplevelsen är sämre ser jag ingen anledning att köpa mina spel i någon annan store, hur kommer det funka med vr osv.
Använder också steam big picture till projektorn här hemma, så ju mindre spel jag har utanför steam desto bättre är min användarupplevelse. Skippar gärna spel med tredje-part launcher om det inte går att knyta kontot med steam så det blir sömlöst.

Jag är emot steam mestadels för att de släpper igenom all skitspel. Är väldigt svårt att hitta bra spel samt att få spel sålda pga detta(finns mkt statistik på detta). Vet ej om Epic kommer kommer satsa på kvalite över kvantitet men om fler utvecklar och släpper spel i unreals plattform kommer mängden spel att expandera snabbt och de kommer att behöva ordna en förbättrad användarupplevelse i takt med det. Om ett par år borde vi kunna se vad det innebär både för utvecklare och konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com