får ut enstaka Mbps när jag har 1000 Mbps, används min dator till ddos-attacker?

Permalänk

får ut enstaka Mbps när jag har 1000 Mbps, används min dator till ddos-attacker?

Hej,

jag är inte speciellt bra på nätverk men något har hänt på sista tiden och jag kan inte svara på vad,när hur det gått till men något är fel.
Jag upptäckte det egentligen efter att jag blivit utkastad ur spelet Rust ett antal gånger och fått meddelandet: Disconnected: packet flooding: player tick. Efter att kollat på nätet så verkar det ha något med Ddos-attacker och det får mig att fundera på om det är så att jag fått min dator involverad på något sätt.

Jag har fiber från bredband2 1000/100 och tidigare har jag mätt upp ca. 600-800 Mbps och en ping mellan 1-7, har kör trådlöst och har 3 meter till routern och fri line of sight. Nu när jag använder diverse mätverktyg och sidor så ligger min ping +70 och 1.5-3 Mbps och jag förstår inte varför. Inga drivrutiner har inte ändrats, inga uppdateringar på routern. I nätverkskartan i routern så kan jag inte se att det är något konstigt kopplat till.

Jag har uppdaterat alla drivrutiner jag hittat och även programvaran på routerna men det hjälper inte.

Har försökt tanka ner ett program på 11 Mb men det har tagit 30 minuter hitills.

Vad tror ni det kan vara? Vad kan jag göra för att försöka få rätsida på det här?`

tack för hjälpen!

Andreas

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla en kabel mellan datorn och routern och stäng av det trådlösa för att testa så att det inte är just det trådlösa som är boven.

Permalänk

Problemet kvarstår även med kabel kopplad direkt till routern. När jag tänker efter så låg mitt nätverk nere en hel Söndag för några veckor sen utan någon som helst driftstörningsrapport. Kanske har med det att göra. Verkar som om jag inte får tillräcklig signal direkt in lägenheten.

När jag tänker efter så måste det här ha uppstått i helgen. Jag tankade ner BF V på drygt 20 minuter i Origin förra helgen och i Fredags så tankade jag jätteuppdateringen i Pubg och det gick snabbt trots sina 6 GB eller vad det nu var.

Vad tror du?

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Kolla aktivitetshanteraren vetja. Vilka processer som använder bandbredd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

startat om routern? Har du kollat att du har cat5 kabel o att datorn kopplar upp sig 1gb mot routern?

Trasig router?

Vad länkar den med för hastighet på wifi?
Om du kör taskmanager i datorn o kollar nätaktivitet, är det något som ligger o kör mot nätet hela tiden?

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Har du testat att med att köra datorn direkt kopplad mot internet?

Permalänk

@L'ombra:

Vad jag kan se så är det inget som ligger och dra data.

on stranger tides plot

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk

@Tea42BBS: Skall vara en cat6 kabel jag testar med. Startat om routern ett par gånger inklusive installerat nyaste drivrutinerna. Vet inte om routern är paj.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk

@madmax: Testade att dra kabeln direkt till fiber-konverteraren och den visar samma hastigheter. Kan det vara så att det ligger hos bredband2 då någonstans? Finns ett ställe nere i källaren där fiberkablarna ligger exponerade och där finns också kopplingar som gör att man kan koppla loss fiberkablarna. Jag ska gå ner och kolla så att ingen varit och kopplat om där nere, så att någon annan får mitt nätverk.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

@andreashalestorm:
Om du startar datorn i felsäkert läge med nätverk vad får du för hastighet då?
(f10 innan Windows laddas)

Permalänk
Medlem

Testa med annan dator.
Testa utan router.
Kvarstår problemet så ring BB2, kan räcka med en omstart av porten.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

@milkab: Gick faktiskt upp lite hastighet till 5 Mbps men annars samma sak.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk

@_niko_: Testat utan router och det är samma historia. Har ingen annan dator att testa dessvärre. Jag får nog ringa dom imorgon.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Vad får du för IP adress om du kollar tex. MinIP eller WhatsmyIP? Kommer du åt websidor som vanligt?

Om det finns utrustning i källaren som går att komma åt är det nog bra att meddela hyresvärd/bostadsrättsförening detta, det låter inget vidare. Att kablar går synligt är väl vanligt förekommande men Patchpaneler och/eller switchar ska vara i låsta utrymmen.

Permalänk
Medlem

Har du wifi på routern? Testa med mobilen då, får du ut samma hastighet är det fel på fiberporten, får du högre hastighet fungerar iallafall fiberport.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Vad får du för resultat om du gör en traceroute till tex google.se?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har ett usbminne att använda för felsökning så borde du ladda hem en livelinux och köra datorn med den för att se om det påverkar om det blir bra då vet du att du har nått fel i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Råkade ut för något liknande för ett tag sedan, körde Bredbandskollen.se och höll på att storkna. Upptäckte då att jag av någon konstig anledning lyckats får VPN-klient via Opera (ny funktion tydligen, hade inte sett det när det dök upp) och det fanns en markering till vänster om web-adressfältet. Inte något sådant som hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreashalestorm:

@milkab: Gick faktiskt upp lite hastighet till 5 Mbps men annars samma sak.

Då är det bara att ringa dem. Va inte o fippla med kablarna i källaren före:P

Permalänk

@Worse: Går att surfa men det är väldigt segt. IP-adressen ser helt normal ut. Inga switchar eller så ligger åtkomligt dock hänger lösa fiberkablar ihopbuntade i kabelrakor i taket längst källargången. På ett par ställen finns det skarvkopplingar som ser ut att gå att ta isär. Tänker om någon var och pillat på dom.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk

@moonblase: Samma på mobilen. Testade imorse innan jag gick till jobbet och då kom jag upp i 200 ner och 120 upp. Nu efter jobbet så har uppkopplingen störttdykt igen. Trodde inte fibern belastades som kopplartråden och att nätet gick ner sig vid hög belastning, typ kvällar osv.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk

@videopac: Inget sådant då det är samma sak via mobilen och jag kör på Chrome där jag inte lagt till nå tillägg mer än adblocks.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk

Tack för ert engagemang. Verkar inte bli klokare av detta, trots era bra tips. Jag testade uppkopplingen imorse och då hade den stigit till 200 ner och 120 upp men nu efter jobbet så är det samma visa igen. Jag kontaktade Bredband 2 och värdelösare tider att ha en support på får man nog leta efter. Jobbar Måndag-Lördag 8-18 vilket råkar träffa deras supportider och omöjligör för mig att vara hemma och testa.

Jag fick ett felsökningsdokument på mailen att fylla i vilket jag dragit iväg så jag får hoppas på att dom tar tag i det där snart.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreashalestorm:

@moonblase: Samma på mobilen. Testade imorse innan jag gick till jobbet och då kom jag upp i 200 ner och 120 upp. Nu efter jobbet så har uppkopplingen störttdykt igen. Trodde inte fibern belastades som kopplartråden och att nätet gick ner sig vid hög belastning, typ kvällar osv.

Då är det utanför din lägenhet och inte datorn iallafall.

Det beror lite på hur många som är inkopplade på linan och vad det sitter för hårdvara.

Har lägenheten 1st gigabit lina in i huset så ska hela huset dela på den gigabiten, och det går att maxa, precis som din lina in i lägenheten.

Finns lite olika sätt att bygga nätverk för lägenhetshus, antingen har lägenheten en egen fibertråd och fiberswitch precis som i ett vanligt hus, eller så är det en fiberlina in i lägenhetshuset som delas upp till alla lägenheter.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@moonblase: Får se vad dom kommer fram till men att sälja 1000/100 och leverera 2-6 Mbp/s kan man ju tycka är grovt oetiskt. Comhem skriver ju ialla fall ut 600-1000 Mbp/s på deras abonnemang. Det som är så konstigt att det är typ senaste månaden som spökat.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom