Dator skickar ej signal till skärm eller mus/tangentbord

Permalänk

Dator skickar ej signal till skärm eller mus/tangentbord

Hej allihopa, jag har stött på ett problem med min dator och undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig.

Jag har själv inga vidare bra kunskaper så tänkte kolla om någon har nå bra tips eller kan tänka sig vad som är fel.

När jag startar datorn så går alla fläktar igång som vanligt och dioder på moderkort osv lyser men bildskärmen får ingen signal, tangentbordet och musen får inte heller någon signal, de brukar normalt lysa men ger nu alltså inget sken av att få ström. Kopplar jag däremot in en laddsladd via samma usb-uttag till mobilen så laddar den.

Det märkliga är att jag inte märkt något konstigt med datorn innan, stängde av den igår som vanligt och nu när jag skulle starta den hände alltså detta. Jag provade även koppla bildskärmen direkt på moderkortet samt en annan skärm via hdmi men det gick inte heller, varken på grafikkort eller moderkort.

Hur ska jag nu gå vidare? Bör jag försöka koppla ur gpun och testa? Om grafikkortet kraschar, brukar mus osv lysa som vanligt? själv aldrig monterat något i datorn så bävar lite för att göra det men får väl kanske kolla några videos på hur man gör i värsta fall.

Min dator (monterad av inet)
Fractal design s
Fractal design newton r3 1000w
Asus z170 pro gaming
Saphire radeon r9 390 nitro 8gb tri-x oc lite
Cruical 16gb (2x8)
Samsung evo 850 250gb x2
i7 6700k (aldrig klockats)

Hoppas jag fick med allt.

All hjälp uppskattas, tack på förhand!

Stavfel
Permalänk
Medlem

Ta ut grafikkortet oftast räcker det inte bara koppla ur strömkabeln, kolla på youtube hur man gör,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xcalibur:

Ta ut grafikkortet oftast räcker det inte bara koppla ur strömkabeln, kolla på youtube hur man gör,

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för att du tog dig tid och stort tack för tipset, jag var inne på att enbart ta strömmen om det gått så långt!
Jag öppnade datorn och blåste ur den med tryckluft, det var lite dammigare där inne än jag först trott. Plockade även ut ramminnena och satte i dom igen som jag såg att någon annan gjort. Testade starta igen nu precis och nu startade den och fick upp något i stil med overclock failed, please re-configure your system, aldrig pillat där inne men satte allt på default och sparade och så funkar det nu igen. Förh8ppningsvis håller det i sig, kanske ska blåsa ut med luftlite oftare än 1 gång per år fortsättningsvis, brukar nornalt bara ta filtrena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolladvdasso:

Tack för att du tog dig tid och stort tack för tipset, jag var inne på att enbart ta strömmen om det gått så långt!
Jag öppnade datorn och blåste ur den med tryckluft, det var lite dammigare där inne än jag först trott. Plockade även ut ramminnena och satte i dom igen som jag såg att någon annan gjort. Testade starta igen nu precis och nu startade den och fick upp något i stil med overclock failed, please re-configure your system, aldrig pillat där inne men satte allt på default och sparade och så funkar det nu igen. Förh8ppningsvis håller det i sig, kanske ska blåsa ut med luftlite oftare än 1 gång per år fortsättningsvis, brukar nornalt bara ta filtrena.

så du får signal till skärmen ? är det med grafikkortet i eller utan.

Permalänk

@Xcalibur:

Ja, allting funkar som vanligt igen, vet inte vad som fick igång den men troligtvis var det väl för mycket damm någonstans. Jag gick nog händelsernai förväg lite. Fungerar finnemang nu, hade glömt att datorn normalt är helt ljudlös (vilket den nu är igen)

Tack för hjälpen!