Uppgradera sonens dator - lite råd

Permalänk

Uppgradera sonens dator - lite råd

Hej,

Vi en uppsättning som köptes på detta forum för snart 2 år sedan, nu är det snart jul och sonen vill uppgradera.
Han skulle vilja ha ett bättre grafikkort och mer minne, dock blir jag osäker på om hans nuvarande komponenter fungerar med en uppgradering.
Jag är inte säker på att han är direkt missnöjd just nu, så jag vet inte om uppgradering kommer ha "stor" betydelse för honom, men det är det enda han önskar sig...
Kan ni råda mig?

Uppsättningen ser ut så här:
Enthoo Evolv ATX - https://www.inet.se/produkt/6911953/phanteks-enthoo-evolv-atx-svart
Corsair H110 - https://www.inet.se/produkt/5232304/corsair-hydro-h110
Gigabyte z97 HD3 - https://www.inet.se/produkt/1902665/gigabyte-ga-z97-hd3
Intel I7 4790k - https://www.inet.se/produkt/5311086/intel-core-i7-4790k-4-ghz-8mb
Asus 970 Strix - https://www.inet.se/produkt/5411279/asus-geforce-gtx-970-4gb-strix-dc2-oc
Fractal Design Venturi HP 140 /3st - https://www.inet.se/produkt/6308898/fractal-design-venturi-hp-14-140mm-pwm-svart
Corsair Vengeance LP (blå) 8 Gb - https://www.inet.se/produkt/5315124/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl9-1600mhz-vengeance-lp-bla
Evga Supernova 650 G2 - https://www.inet.se/produkt/6910118/evga-supernova-g2-650w

Permalänk
Medlem

Uppgradera ram minnet till 16gb och köp ett bättre grafikkort, 2070 eller 2080. Hittar du ett begagnat 1080 ti billigt så funkar det med. Jag hade själv en dator nyligen med nästan samma specs, hade samma processor, 16gb ram och ett 1080 ti, funkade jättebra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaga rätt på 2x4GB ddr3 till, samt köp tex ett rtx 2070?

Permalänk
Medlem

Hej,

Vad spelar han för spel, i vilken upplösning och med vilken skärm? Ett gtx 970 funkar galant till tex fortnite, csgo och dota2. I de spelen kommer han inte se någon vinning av ett 2070 för 8000kr.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Administrativ avgift

@harrywill: I princip det enda du behöver uppgradera i den datorn är till ett nytt grafikkort (Svindyrt) men ja helt okej dator. Vi kanske borde kolla på en skärm om han inte har en 144HZ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Som ovan talare sa, vad spelar han? Sen är det en fråga om budget. Det är inga dåliga saker i burken direkt. Ram och gpu är nog det första som ska bytas, men behövs det?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för disk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för kloka råd, jag har också varit skeptisk till om en uppgradering kommer gör en "betydande skillnad för honom. Skillnad givetvis, men är den relevant för vad han lirar?
Han kör på 2 skärmar varav huvudskärmen är en 144hz 1ms. HDD är 1st SSD samt en mekanisk disk.
Inte så mycket Fortnite för honom... däremot Garris Mod, GTA, WoW m.fl

Kanske ska satsa på ny gamingstol och nåt annat kul runt spelupplevelsen istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrywill:

Tack för kloka råd, jag har också varit skeptisk till om en uppgradering kommer gör en "betydande skillnad för honom. Skillnad givetvis, men är den relevant för vad han lirar?
Han kör på 2 skärmar varav huvudskärmen är en 144hz 1ms. HDD är 1st SSD samt en mekanisk disk.
Inte så mycket Fortnite för honom... däremot Garris Mod, GTA, WoW m.fl

Kanske ska satsa på ny gamingstol och nåt annat kul runt spelupplevelsen istället?

Om han kör på två skärmar och dessutom spelar gta 5 och rollspel, så köp definitvt ett nytt grafikkort. Gtx 970 hänger inte riktigt med längre och en uppgradering där känns mer relevant än en stol eller något annat. Skulle rekommendera rtx 2070 eller begagnat 1080 ti om du kan hitta en bra deal.

https://m.prisjakt.nu/product/4964662

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej, en liten följdfråga.
Är det lönt att uppgradera till ett 1060 eller blir skillnaden för liten? Tänkte även lägga till ytterligare 8gb i ram?

Permalänk
Medlem

Om du stoppar i 16gb ram och 1080 Ti blir det en närmaste perfekt balans ihop med CPU'n, själv har jag gjort så med i7 3770k och 980 Ti där jag har ungefär nästan100% belastning på både cpu och gpu i nyare spel

GTX 1060 3gb är sämre än GTX 970 och GTX 1060 6gb är inom felmarginalen bättre.

Han märker ingen större skillnad sålänge du inte köper GTX 1080 ti eller bättre tyvärr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrywill:

Hej, en liten följdfråga.
Är det lönt att uppgradera till ett 1060 eller blir skillnaden för liten? Tänkte även lägga till ytterligare 8gb i ram?

1060 och 970 är likvärdiga kort prestandamässigt. Det blir en relevant uppgradering från 1070 och upåt. Gtx 1070 fanns för under 4 tusen på black friday, kanske även nu nånstans om du kollar prisjakt. Annars är 1070 ti också bra, eller 2070. Grafikkortet är en nästan nödvändig uppgradering i den där datorn, ram minnet är inte alls lika viktig att uppgradera som kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

1060 och 970 är likvärdiga kort prestandamässigt. Det blir en relevant uppgradering från 1070 och upåt. Gtx 1070 fanns för under 4 tusen på black friday, kanske även nu nånstans om du kollar prisjakt. Annars är 1070 ti också bra, eller 2070. Grafikkortet är en nästan nödvändig uppgradering i den där datorn, ram minnet är inte alls lika viktig att uppgradera som kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ram är rejält viktigt att uppgradera, spel på senare tid har börjat utnyttja mer än 8gb ram.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ram är rejält viktigt att uppgradera, spel på senare tid har börjat utnyttja mer än 8gb ram.

Jag kollade upp just detta när jag själv skulle uppgradera från 8 till 16 förra året, alla tester på youtube o diverse websidor visade att det knappt blev nån förbättring från 8 till 16. Några enstaka spel kanske är ramhungriga o kräver 16gb. Vilka då ens isåfall?
Jag uppgraderade ändå från 8 till 16, bara för att, märkte inte ens nån skillnad i spel som Ark.

Nu med det sagt är jag inte emot att man uppgraderar ram minne, jag skrev att grafikkortet var en mycket viktigare prioritering än ramen i den lådan och för de spelen. Vill man kan man såklart uppgradera båda. Själv skulle jag definitvt uppgraderat från 970 till 1070 eller nåt bättre först, för där märks det verkligen att man uppgraderat när man spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

GTX 1060 3gb är sämre än GTX 970 och GTX 1060 6gb är inom felmarginalen bättre.

Han märker ingen större skillnad sålänge du inte köper GTX 1080 ti eller bättre tyvärr.

Skrivet av kettlebell:

1060 och 970 är likvärdiga kort prestandamässigt. Det blir en relevant uppgradering från 1070 och upåt.

1060 presterar nästan identiskt med 980, så visst är det ett litet lyft.
Men instämmer helt i att det är för litet för att vara värt pengarna.

Tråkig tid att vilja ha ett nytt grafikkort om man har någon av de bättre modellerna från 900-serien, minst 4-5 tusen för att få ett lyft och mer om det ska märkas ordentligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

1060 presterar nästan identiskt med 980, så visst är det ett litet lyft.
Men instämmer helt i att det är för litet för att vara värt pengarna.

Tråkig tid att vilja ha ett nytt grafikkort om man har någon av de bättre modellerna från 900-serien, minst 4-5 tusen för att få ett lyft och mer om det ska märkas ordentligt.

Inte så illa om man kan tänka sig att köpa begagnat dock. Jag köpte ett 1070 ti för 3700 kr och för nån månad sedan ett 1070 för 2800 kr. Båda hade kvitto på ca två år kvar. Mitt bästa köp var dock ett MSI 1080 ti gaming x trio för 6000 kr strax innan rtx korten släpptes, det var bara några månader gammalt och med kvitto.
Sen så fanns ju nya 1070 kort under black friday för 3900 kronor om jag minns rätt, men det är ändå dyrt som fan egentlingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Mitt bästa köp var dock ett MSI 1080 ti gaming x trio för 6000 kr

6000 är dubbelt så mycket som jag skulle vilja lägga på ett nytt kort

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

6000 är dubbelt så mycket som jag skulle vilja lägga på ett nytt kort

Håller egentlingen med dig. Det var inte längesen 3500 kronor för ett 970 ansågs vara skyhöga priser när det var nytt. Jag minns att jag tänkte, vad i helvete, det kostar ju lika mycket som en playstation. Nu är det plötsligt "billiga" och budget kort som kostar så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bytt upp från snarlik spec

@harrywill:

Jag har bytt upp från en rätt snarlik spec. Spelar bioware rollspel, SWTOR, alla rymd-RTS och ett och annat FPS (de två senaste wolfenstein, quake1&2, doom2016).

Hårdvarumässigt har jag prioriterat i följande ordning och kan inte säga att jag ångrar mig:
* SSD 250 --> 750 --> 1000 GB (sista 250 var gratis) (ca 1600 kr)
* Logitech trådlöst tangentbord till schysst trådat mekaniskt tangentbord (1000 kr)
* GTX 970 --> GTX 1080ti (bytte låda här också) (7000 kr maj 2017, världens flyt)
* RAM 8 GB --> 16 GB (minns ej kostn)
* Fläkt/fläns för CPUn (typ 3-400 kr)
* Bättre wifi usb-kort+antenn (800 kr) + router (ca 2000 kr)
* Vanlig mus till en schysst trådlös logitech (1100 kr)
* Ny PSU (gamla pajade, ca 1200 kr)

RAM, Wifi-usbkort/antenn och PSU har jag inte märkt någon skillnad av alls. SSD, GPU, Router, Mus, Tangentbord var alla schyssta uppgraderingar. Musen mest värt det för FPS, tangentbordet mest i Starcraft, SSD mest för att starta spel, routern för att internet blev lite stabilare, GPUn mest för att jag kunde titta på datorlådan och känna - "fasen vilken grym dator jag har", men även för att jag kunde spela många av mina favoritspel i 4k@60hz.

Kylsystemet för CPUn var rätt kul att hålla på med och min polare tyckte jag gjorde klokt val som uppgraderade det men själv har jag nog egentligen inte märkt så stor skillnad. Största glädjen var nog det roliga med att pyssla.

Så min känsla verkar vara ganska överrens med flera andras: mest märkbara uppgraderingen är GPU (till typ 1080ti/2070) om du har råd (det dyrt just nu, jag skulle nog inte gjort det som julklapp personligen men alla är ju olika). Eftersom jag bara kör i 60Hz så flaskar min typ CPU aldrig med 1080ti, men jag kan tänka mig att det är icke försumbar risk att CPUn skulle flaska med 1080ti om man siktar på 144Hz, eller kanske till och med att bandbredden på PCIe 2.0 (?) som åtminstone jag har på mitt moderkort kan bli en flaskhals.

Kringutrustning är ofta underskattat. Och jag har inte ångrat någon sådan uppgradering utan det har alltid känts klockrent efteråt. Typ tangentbord/mus, schysst ljud, etc. Runt 2000 kr kan man ju faktiskt få extremt bra ljudkvalitet på hörlurar, iaf på musiksidan (har ej koll på gaminglurarna).

Kanske möjligen mer SSD som alternativ? Beroende på om han är liknar mig kring vad han värderar i sin datorupplevelse samt vill ha fler spel installerade samtidigt. En del verkar dock inte prioritera att ha sina spel på SSD utan tar hellre en snabbare CPU eller mer RAM, så alla är ju olika.