Permalänk
Medlem

Väldigt tyst dator.

Hej!
Tanken är att det ska vara en väldigt tyst dator. Vad tycker ni om det här? https://www.inet.se/produkt/b1047110/silent-dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Hej!
Tanken är att det ska vara en väldigt tyst dator. Vad tycker ni om det här? https://www.inet.se/produkt/b1047110/silent-dator

vad är väldigt tyst dator för dig?
vill du att datorn ska vara knäpp tyst även när du spelar?

Permalänk
Medlem

Ja, typ. Alltså det ska vara så tyst som möjligt, fast ändå kraftfullt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderar mest på om lådan är tillräckligt ljuddämpat. Cpu kylaren med ska vara jättetyst men det kanske finns en ännu tystare, eller vattenkylning? Fast då kanske pumpen låter..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Funderar mest på om lådan är tillräckligt ljuddämpat. Cpu kylaren med ska vara jättetyst men det kanske finns en ännu tystare, eller vattenkylning? Fast då kanske pumpen låter..

Skickades från m.sweclockers.com

Om CPU-kularen ska låta minimalt ska du nog ha en tubbeltornskylare med stora fläktar istället, till exempel Noctua NH-D15 (glöm inte att den processor du har valt kräver AM4-versionen).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Har ett r5 och måste säga att dom är riktigt tysta, tror de blir ännu tystare om du kör utan fönster.

Permalänk
Skrivet av kettlebell:

Hej!
Tanken är att det ska vara en väldigt tyst dator. Vad tycker ni om det här? https://www.inet.se/produkt/b1047110/silent-dator

https://www.inet.se/produkt/b1047114/tystare

Nu är den ännu tystare!
Du kan dessutom spara pengar på minnen utan RGB nu samt att om du inte använder den där datorbyggamallen så kan du dessutom välja snabbare minnen med lägre cl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet ger ljuddämpning på lådan minimal effekt, fokusera på att skaffa tysta komponeneter från första början istället. Skulle själv köpt Intel, men det kanske inte är prisvärt, och kan du få CPU:n helt tyst oavsett så spelar det ju mindre roll. Håller därför med föregående, köp biffigare CPU-kylare för att kunna köra fläktarna långsammare, speciellt som du kör AMD.

Asus Strix eller MSI Gaming X är bra val för GPU, sen kör du MSI Afterburner och skapar en egen fläktkurva. Stäng av fläkten vid idle-temperaturer och sätt den så lågt som är realistiskt vid load. Den kommer fortfarande låta lite, men förhoppningsvis vara tillräckligt tyst för att den enkelt ska överröstas av ljud från spel etc.

Jag har varit väldigt nöjd med mitt BeQuiet-nätagg som verkligen inte låter någonting, men Corsair kanske är lika bra/bättre på den fronten numera.

Permalänk
Medlem

Tack för råden, det var hjälpsamt! Jag byter över till noctua kylare och noctua fläktar istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kettlebell: Du behöver inte köpa nya fläktar till R6:an. De som medföljer är av hög kvalité och är redan tysta. Absolut inte värt 600kr extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

@kettlebell: Du behöver inte köpa nya fläktar till R6:an. De som medföljer är av hög kvalité och är redan tysta. Absolut inte värt 600kr extra.

Ska inte byta ut dem, ska tillsätta. Lådan har plats för fler fläktar än vad som följer med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behövs inte så många fläktar som många verkar tro. Testa med medföljande fläktarna och se om temperaturen stämmer. Min erfarenhet att fler utsug än inblås men det medför mer damm i chassit. Utblås högt bak och inblås långt nere. Bara fram och bak och inget i toppen.

Om du vill ha en tyst dator får du offra glaset mot ljuddämpad sida.

Byggde om ditt system med stora förändringen ett startare och högre certifierat nätaggregat och semipassivt. Detta medför att fläkten i nätaggregatet inte behöver dra igång tills det blir varmt och då det är kraftigare bör dess inre komponenter klara mer innan fläkt behöver dra igång.

Värsta ljudkällan i dagens datorer är grafikkortet.

https://www.inet.se/produkt/b1047209/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

@kettlebell: Du behöver inte köpa nya fläktar till R6:an. De som medföljer är av hög kvalité och är redan tysta. Absolut inte värt 600kr extra.

Har de bytt sedan förra iterationen för de som följde med i R5 tyckte jag inte var speciellt bra, gick att höra så fort man drog upp dem högre än absolut lägsta varvtalet, där de knappt gjorde någonting. Men håller med att det är onödigt att lägga ut 600kr på något icke-kritiskt i första taget. Bygg ihop datorn först och beställ extrafläktar när du vet att du verkligen behöver dem.

Permalänk

Jag håller inte riktigt med här. Visst är det medföljande fläktarna bra, men ska det va så tyst som möjligt så är det PWM via moderkortet som gäller.
Och @kettlebell du ska byta ut fläktarna, inte lägga till. Två i fronten och en där bak. Har du tänkt att sätta fläktar i toppen så måste du öppna upp och ta bort ljuddämpningen vilket motverkar hela grejen med att göra det tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag håller inte riktigt med här. Visst är det medföljande fläktarna bra, men ska det va så tyst som möjligt så är det PWM via moderkortet som gäller.
Och @kettlebell du ska byta ut fläktarna, inte lägga till. Två i fronten och en där bak. Har du tänkt att sätta fläktar i toppen så måste du öppna upp och ta bort ljuddämpningen vilket motverkar hela grejen med att göra det tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, bra poäng. Får byta ut isåfall. Låter bli att öppna uppe i chassit, eller nån annanstans för den delen.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte gå en vattenkyld dator denna gång men då det var så lång väntetid på allt jag beställt drog jag luft igen och datorn jag byggt ihop innehåller

Dark base 700 - Fönster men men
Dark Rock pro 4
2 silent wings 3 140mm fram, pwm
1 140 bak pwm
Dark power pro psu, för att slippa höra fläkten gå igång då o då har jag bequiets psu som har en aktiv fläkt.. hur tyst som helst

Yes, jag älskar bequiet
Datorn har inte används så mkt ännu men fan va tyst den är.
Man hör väl att den är igång men den är tyst. Inte så mkt rgb o så men kylaren ser riktigt riktigt fin ut genom glaset på chassit

@Leoms bygge o du lär nog inte bli missnöjd OT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Behövs inte så många fläktar som många verkar tro. Testa med medföljande fläktarna och se om temperaturen stämmer. Min erfarenhet att fler utsug än inblås men det medför mer damm i chassit. Utblås högt bak och inblås långt nere. Bara fram och bak och inget i toppen.

Om du vill ha en tyst dator får du offra glaset mot ljuddämpad sida.

Byggde om ditt system med stora förändringen ett startare och högre certifierat nätaggregat och semipassivt. Detta medför att fläkten i nätaggregatet inte behöver dra igång tills det blir varmt och då det är kraftigare bör dess inre komponenter klara mer innan fläkt behöver dra igång.

Värsta ljudkällan i dagens datorer är grafikkortet.

https://www.inet.se/produkt/b1047209/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1047209/datorbygge

Tackar, ska bara kolla upp o se om cpu kylaren är tystare än noctuas först. Eller är det ens nån skillnad om båda ligger under hörbar db?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag tänkte gå en vattenkyld dator denna gång men då det var så lång väntetid på allt jag beställt drog jag luft igen och datorn jag byggt ihop innehåller

Dark base 700 - Fönster men men
Dark Rock pro 4
2 silent wings 3 140mm fram, pwm
1 140 bak pwm
Dark power pro psu, för att slippa höra fläkten gå igång då o då har jag bequiets psu som har en aktiv fläkt.. hur tyst som helst

Yes, jag älskar bequiet
Datorn har inte används så mkt ännu men fan va tyst den är.
Man hör väl att den är igång men den är tyst. Inte så mkt rgb o så men kylaren ser riktigt riktigt fin ut genom glaset på chassit

@Leoms bygge o du lär nog inte bli missnöjd OT

Hör du dark rocken nånting vid spelande eller krävande program?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Hör du dark rocken nånting vid spelande eller krävande program?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade inte planen vart o skaffa vatten hade jag nog gått en R6 från fractal utan fönster men
datorn kan nästan inte bli mer ljuddämpad.

Det som hörs under spelade är grafikkortet
Under surf o så är datorn typ död

Anledningen till att jag gick dark rock är för att den är snyggare, mer kompakt och well jag älskar
Bequiet mer än noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Funderar mest på om lådan är tillräckligt ljuddämpat. Cpu kylaren med ska vara jättetyst men det kanske finns en ännu tystare, eller vattenkylning? Fast då kanske pumpen låter..

Skickades från m.sweclockers.com

Ne, kör utan fönster istället. Det där kommer låta en hel del. Och varför 4 fläktar? Det är som gjort för att det kommer låta som ett jetplan.
Min dator i sign är knäpptyst. Passiv fläkt på nätagg, passiv fläkt på grafikkort. Man hör datorn mer när man gamar krävande spel, men fortfarande tystare än de flesta andra. Använder förövrigt inga extrafläktar i chassit, men CPU och GPU håller en bra temp.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Hade inte planen vart o skaffa vatten hade jag nog gått en R6 från fractal utan fönster men
datorn kan nästan inte bli mer ljuddämpad.

Det som hörs under spelade är grafikkortet
Under surf o så är datorn typ död

Yep, det får bli en utan fönster, alla säger att de tycker det, så fastän jag gärna velat ha en med fönster så skippar jag det och kör med en utan fönster för mer tystnad för det prioriteras högre.
Ska ta en närmare titt på dark rock pro också, ska hitta en jämförelse mellan den och noctua nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ne, kör utan fönster istället. Det där kommer låta en hel del. Och varför 4 fläktar? Det är som gjort för att det kommer låta som ett jetplan.
Min dator i sign är knäpptyst. Passiv fläkt på nätagg, passiv fläkt på grafikkort. Man hör datorn mer när man gamar krävande spel, men fortfarande tystare än de flesta andra. Använder förövrigt inga extrafläktar i chassit, men CPU och GPU håller en bra temp.

Yep, fönstret får ryka. Tar en vanlig r6 utan fönster. Inga extra fläktar. Byter bara ut befintliga mot noctua

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Yep, det får bli en utan fönster, alla säger att de tycker det, så fastän jag gärna velat ha en med fönster så skippar jag det och kör med en utan fönster för mer tystnad för det prioriteras högre.
Ska ta en närmare titt på dark rock pro också, ska hitta en jämförelse mellan den och noctua nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Var så god Den är inte perfekt men ingen kylare är. Du kommer inte ångra dig

Edit; Det han klagar på i början är bara barnsliga saker. Inget jag eller min polare som är en riktig nybörjare på datorbyggen ens hade problem med. Om man ska jämföra med förra 3:an är denna mycket enklare o installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Var så god Den är inte perfekt men ingen kylare är. Du kommer inte ångra dig
https://youtu.be/05xBclYW0jc

Tack så jättemycket! Tittar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du tjänar 0 på att byta ut fläktarna till noctua. Define R6 har redan en integrerad PWM hubb som du kopplar chassi fläktarna till och sedan låser dem till runt 700RPM genom moderkortets bios. Fattar inte varför du är så besatt på att byta ut fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Du tjänar 0 på att byta ut fläktarna till noctua. Define R6 har redan en integrerad PWM hubb som du kopplar chassi fläktarna till och sedan låser dem till runt 700RPM genom moderkortets bios. Fattar inte varför du är så besatt på att byta ut fläktarna.

Vem är besatt?

Jag nämnde mina fläktar för jag har alltid haft bequiet fläktar plus att 2
140mm kommer med chassit

Permalänk
Avstängd

Grafikkortet brukar låta mycket, så jag skulle nog ha använt en custom-kylare. Har du kollat på Raijintech Morpheus 2? En sådan plus två tysta fläktar skulle nog vara passande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Du tjänar 0 på att byta ut fläktarna till noctua. Define R6 har redan en integrerad PWM hubb som du kopplar chassi fläktarna till och sedan låser dem till runt 700RPM genom moderkortets bios. Fattar inte varför du är så besatt på att byta ut fläktarna.

Kommer ju såklart ha hört hur chassit låter med sina originalfläktar innan jag bestämmer mig för att börja meka bort dem o sätta in helt andra fläktar eller ej. Det är inte skrivet i sten liksom. Jag får se när jag får lådan sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Grafikkortet brukar låta mycket, så jag skulle nog ha använt en custom-kylare. Har du kollat på Raijintech Morpheus 2? En sådan plus två tysta fläktar skulle nog vara passande.

Menar du att du har hört hur det grafikkortet låter? Det står i recensioner att just det kortet ska vara jättetyst osv. Ska kolla upp morpheus 2 och se vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

väl ventilerat chassi med chassifläktar i fast rpm strax under du kan höra dom och de största luftkylarna du får tag på/får plats med och mjuka fina fläktkurvor på cpu och gpu, sålänge du inte överklockar lär du inte höra datorn

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M