Permalänk
Medlem

Lämplig 55-tums TV för 6-7 kkr?

Hej. Ska köpa ny tv men vet inte riktigt vad man ska köpa. Kollade lite på netonnet dem har ju denna. https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/samsung... men blev osäker på om curved är nå o ha? Vi sitter aldrig rakt framför tvn. Vill ha 55" och min budget är ungefär 6-7tusen. Tack på förhand.

Förtydligade rubriken från "Köpråd ny tv"/Thomas Y
Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Curved kan vara en poäng om du ofta irriterats av en lampa som reflekteras i tv'n eller har något annat som ett stort fönster precis bakom ryggen, då kan man flytta sig så att reflektionen försvinner i en vinkel där man på en platt TV bara flyttar reflektionen fram och tillbaka på skärmen.

Annars är det bara en lite otymplig grej som kanske ser cool ut om man gillar tv'n som möbel,
nackdelen är väl att den inte går att hänga upp på väggen.

TLDR; curved är inte värt något extra, snarare tvärtom, titta på andra features och pris och du kanske köper en curved iaf.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det "roliga" med curved är att ifall en person kan undvika reflexer kan nästa person bredvid istället få samma reflex men då utdragen över hela bilden som följd av den konkava formen.

Med andra ord, placera TV:n rätt från början istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Curved kan vara en poäng om du ofta irriterats av en lampa som reflekteras i tv'n eller har något annat som ett stort fönster precis bakom ryggen, då kan man flytta sig så att reflektionen försvinner i en vinkel där man på en platt TV bara flyttar reflektionen fram och tillbaka på skärmen.

Annars är det bara en lite otymplig grej som kanske ser cool ut om man gillar tv'n som möbel,
nackdelen är väl att den inte går att hänga upp på väggen.

TLDR; curved är inte värt något extra, snarare tvärtom, titta på andra features och pris och du kanske köper en curved iaf.

Skrivet av Laxpudding:

Det "roliga" med curved är att ifall en person kan undvika reflexer kan nästa person bredvid istället få samma reflex men då utdragen över hela bilden som följd av den konkava formen.

Med andra ord, placera TV:n rätt från början istället.

kanske skulle satsa på en vanlig istället då. är denna nå o ha? https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/UE55NU7105XXC/sa...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@mOOpiTh: Jag går igenom TV-utbudet i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Samsungs NU7-serien är en enklare mellanklass med VA-panel. Faller under "good enough"-kategorin när man det saknas specifika krav på egenskaper och budgeten är lite tajt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@mOOpiTh: Jag går igenom TV-utbudet i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Samsungs NU7-serien är en enklare mellanklass med VA-panel. Faller under "good enough"-kategorin när man det saknas specifika krav på egenskaper och budgeten är lite tajt.

Så de är den "bästa" i min prisklass att köpa?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Finns 2 kategorier:
1: Oled
2: Allt annat

Köper du kategori 2 så är det relativt hugget som stucket, ta så dyrt du har råd med, titta på panelerna i ngn butik och se vad du gillar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1081009/tv-ljud-bild/tv-video...

Den hade jag kört på Bra pris och LG gör bra TV apparater

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mOOpiTh:

Så de är den "bästa" i min prisklass att köpa?

Ja, tänk om det vore så enkelt!

Ingen är bäst – alla i klassen är mediokra, men då tillräckligt bra för ett kravlöst användande. Så det handlar om att matcha egenskaper efter behov – och där är ju alla olika vad man faktiskt efterfrågar.

Permalänk
Medlem

Nja inte swedx igen. Har en i dagsläget 50" 4k tv från dem..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

https://www.komplett.se/product/1081009/tv-ljud-bild/tv-video...

Den hade jag kört på Bra pris och LG gör bra TV apparater

Tråkigt bara att man inte kan se den i verkligheten hur bild ser ut..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Tråkigt bara att man inte kan se den i verkligheten hur bild ser ut..

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju alltid öppet köp Gillar du inte den kan du alltid returnera.
Annars kan du ju försöka hitta samma modell hos Elgiganten eller liknande och ta en titt på tv'n där.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Tråkigt bara att man inte kan se den i verkligheten hur bild ser ut..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en LG6750 4K 55tums, bör ju va ungefär liknande panel och jag är väldigt nöjd med min. Ljudet från högtalarna blev faktiskt lite över förväntan också!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Hej. Ska köpa ny tv men vet inte riktigt vad man ska köpa. Kollade lite på netonnet dem har ju denna. https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/samsung... men blev osäker på om curved är nå o ha? Vi sitter aldrig rakt framför tvn. Vill ha 55" och min budget är ungefär 6-7tusen. Tack på förhand.

Du kanske kan hålla i tyglarna lite och vänta tills mellandagarna och se om dom har något bättre erbjudande,

Kika på tv-apparater är farligt, började med att fundera på dom i 6-7k klassen slutade med en Sony XF9005 55" Dock nedsatt till 10k under Black friday.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Hej. Ska köpa ny tv men vet inte riktigt vad man ska köpa. Kollade lite på netonnet dem har ju denna. https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/samsung... men blev osäker på om curved är nå o ha? Vi sitter aldrig rakt framför tvn. Vill ha 55" och min budget är ungefär 6-7tusen. Tack på förhand.

Jag köpte den som andratv för att ha på övervåningen. Klart godkänd i allt från tv, filmtittande som spel tycker jag. Riktigt prisvärd och jag älskar curved <3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, tänk om det vore så enkelt!

Ingen är bäst – alla i klassen är mediokra, men då tillräckligt bra för ett kravlöst användande. Så det handlar om att matcha egenskaper efter behov – och där är ju alla olika vad man faktiskt efterfrågar.

Kan väll inte stämma. Olle har haft LG i alla år och tycker det är ett bra märke. Bästa TV i 7 000 kr klassen. Mats har haft några Sony. Finns ingen bättre TV till film i alla prisklasser. Samsung gör bra skit, skriker Sven. Ska man köpa TV så ska det vara Samsung, ger mest för pengarna, allt annat är skit.

Skämt och ve, tror de flesta är trogna ett märke så just deras favorit-märke är bäst bild for the bucks. Är så med det mesta man kan köpa. Spelar ingen roll vad det står i recensioner, de letar där efter vad som är bra med ett visst märke, inte vad en tv har som för och nackdelar. Väldigt skönt med din artikel att du delar in din artikel i olika "klasser" och inte märken. Borde vara fler utanför Swec som läste den.

Skrivet av mOOpiTh:

Hej. Ska köpa ny tv men vet inte riktigt vad man ska köpa. Kollade lite på netonnet dem har ju denna. https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/samsung... men blev osäker på om curved är nå o ha? Vi sitter aldrig rakt framför tvn. Vill ha 55" och min budget är ungefär 6-7tusen. Tack på förhand.

Min personliga åsikt är att är man ute efter just smarta streaming-funktioner så tror jag att Samsung ligger väldigt bra till men kan ha fel.
#17682469

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

Du har ju alltid öppet köp Gillar du inte den kan du alltid returnera.
Annars kan du ju försöka hitta samma modell hos Elgiganten eller liknande och ta en titt på tv'n där.

Så är det ju såklart.

Skrivet av juckeyy:

Jag har en LG6750 4K 55tums, bör ju va ungefär liknande panel och jag är väldigt nöjd med min. Ljudet från högtalarna blev faktiskt lite över förväntan också!

Okej. Ljudet struntar jag i för det kopplas in annat direkt i vilket fall så.

Skrivet av HaBBarN:

Du kanske kan hålla i tyglarna lite och vänta tills mellandagarna och se om dom har något bättre erbjudande,

Kika på tv-apparater är farligt, började med att fundera på dom i 6-7k klassen slutade med en Sony XF9005 55" Dock nedsatt till 10k under Black friday.

Ja det kanske man skulle gjort men reorna är ju bara bluff säger många?

Skrivet av K-D][Aramis:

Jag köpte den som andratv för att ha på övervåningen. Klart godkänd i allt från tv, filmtittande som spel tycker jag. Riktigt prisvärd och jag älskar curved <3

Skickades från m.sweclockers.com

Men om man inte sitter rakt framför då? :/

Skrivet av yrfhar:

Kan väll inte stämma. Olle har haft LG i alla år och tycker det är ett bra märke. Bästa TV i 7 000 kr klassen. Mats har haft några Sony. Finns ingen bättre TV till film i alla prisklasser. Samsung gör bra skit, skriker Sven. Ska man köpa TV så ska det vara Samsung, ger mest för pengarna, allt annat är skit.

Skämt och ve, tror de flesta är trogna ett märke så just deras favorit-märke är bäst bild for the bucks. Är så med det mesta man kan köpa. Spelar ingen roll vad det står i recensioner, de letar där efter vad som är bra med ett visst märke, inte vad en tv har som för och nackdelar. Väldigt skönt med din artikel att du delar in din artikel i olika "klasser" och inte märken. Borde vara fler utanför Swec som läste den.

Min personliga åsikt är att är man ute efter just smarta streaming-funktioner så tror jag att Samsung ligger väldigt bra till men kan ha fel.
#17682469

Ja alla tycker ju olika.. Jag har haft Handic och nu Swedx så jag har ju inte haft några riktiga premium apparater innan detta är första gången ja tänkte köpa nå dyrare. Smarta funktioner är inte hela världen då ja har chromecast redan och en canal digital one place box och även xbox one s..

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

@mOOpiTh Mitt tips är att sätt upp bevakningar på prisjakt på några av modellerna du är intresserade av. då kan du se om dom har tjuv höjt innan reorna eller om det är rea, sonyn jag köpte var nedsatt från 13. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4703552 kikar man noga så ser man att mediamarkt har höjt priset 2ggr sen BF från 12999->14999 sen kommer som säkert rea ut den för 9999 under mellandagarna.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mOOpiTh:

Men om man inte sitter rakt framför då? :/

Om du inte sitter rakt framför en VA-panel får du sämre bild, lägre kontrastförhållande där färger och kontrastintryck förskjuts mot en blekare, blaskigare bild ju längre åt sidan du sitter. Detta slipper du med en IPS-panel men har då inte samma grundläggande kontrastförhållande i den perfekta positionen.

Permalänk
Medlem

Jag sitter aldrig rakt framför. Oftast lite på sidan av tvn. Aldrig tänkt på att det blir sämre. Om man inte ställer sig jättelångt åt en sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@K-D][Aramis: Gäller att vara lyckligt omedveten om hur mycket som påverkas av vinkeln vid en VA-panel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@K-D][Aramis: Gäller att vara lyckligt omedveten om hur mycket som påverkas av vinkeln vid en VA-panel!

Ju fler år som går ju mer inser jag att man fan är lyckligare av att vara ovetandes om saker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

@mOOpiTh Mitt tips är att sätt upp bevakningar på prisjakt på några av modellerna du är intresserade av. då kan du se om dom har tjuv höjt innan reorna eller om det är rea, sonyn jag köpte var nedsatt från 13. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4703552 kikar man noga så ser man att mediamarkt har höjt priset 2ggr sen BF från 12999->14999 sen kommer som säkert rea ut den för 9999 under mellandagarna.

ska man ju orka vänta också. fast kanske värt de? men å andra sidan orka boxas me folk på mellandagarna vettefan...

Skrivet av Laxpudding:

Om du inte sitter rakt framför en VA-panel får du sämre bild, lägre kontrastförhållande där färger och kontrastintryck förskjuts mot en blekare, blaskigare bild ju längre åt sidan du sitter. Detta slipper du med en IPS-panel men har då inte samma grundläggande kontrastförhållande i den perfekta positionen.

eftersom vi kanske vill ha nya tvn på väggen nån gång så blir de nog en vanlig platt tv.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@mOOpiTh: Jag går igenom TV-utbudet i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Samsungs NU7-serien är en enklare mellanklass med VA-panel. Faller under "good enough"-kategorin när man det saknas specifika krav på egenskaper och budgeten är lite tajt.

Fick en 7:a häromdagen, som la av 5 min efter att jag kopplat in. Hackande ljud och grön krypterad bild. Kommer få en ny, men osäker om jag ska ta nåt annat.
Såhär skrev ni om 8:an:

Du som prioriterar filmtittande och HDR bör därför kliva till 2017-MU8 eller NU8-serien som båda är bättre än NU7-serien på alla punkter. Även reflexfilter är enklare på NU7-modellerna. Observera att det därför är ett ganska stort kliv mellan NU7 och NU8-modellerna där NU8 och MU8-modellerna är det bättre valet. NU7-serien använder 3 HDMI-anslutningar.

Jag som mest kollar film skulle ju gilla en bättre tv. Rätt dyr är den dock, 9000:- för en 49".
Finns en QLED för samma pris, och de är snarlika enligt de 2 tester jag läst. Rtings gav QLED aningen högre omdöme.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE49Q6FNATXXC/sa...

Permalänk
Medlem

Om du skall upp i pris, köp då en XF9005 när den går ned till 10000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Tack för eran hjälp. Blev en sån här till slut som jag köpte i Söndags. https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/10279/samsung-55...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Tack för eran hjälp. Blev en sån här till slut som jag köpte i Söndags. https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/10279/samsung-55...

Hoppas du inte gav 8k för den bara!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Hoppas du inte gav 8k för den bara!

Skickades från m.sweclockers.com

Nä gjorde jag inte. Men man blir ju nyfiken gjorde ja ett dåligt köp eller?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Nä gjorde jag inte. Men man blir ju nyfiken gjorde ja ett dåligt köp eller?

Ne jag tänkte bara på priset. Jag köpte den curvade varianten för 5990kr. För det priset tycker jag det är en riktigt prisvärd mellanklass.

Skickades från m.sweclockers.com