Id Softwares Doom fyller 25 år

Permalänk
Melding Plague

Id Softwares Doom fyller 25 år

Idag är det 25 år sedan Id Software släppte sin förstapersonsskjutare Doom, med den ikoniska karaktären Doomguy i huvudrollen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Makalöst bra spel! Ahoy har gjort en riktigt bra video om spelet:

Permalänk
Medlem

Var inte Wolfenstein 3D före i genren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gling:

Var inte Wolfenstein 3D före i genren?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, den var före Doom.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Inaktiv

Dålig bild men en av favoriterna för er som vill få lite historia.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det fick plats på 10-12 disketter, eller var den 2:an?
Rekommenderar boken Masters of Doom om man vill förkovra sig

Permalänk
Medlem

Idag finner man det nästintill obegripligt hur man kunde fängslas så pass av detta spel då det kom.

Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja se en remake till pcn med bättre grafik riktig 3d etc. Men alla banor, vapen, fiender etc skulle vara av samma typ.

Vvilket innebar att den första tredjedelen kunde laddas ned och spelas helt gratis Nu syftar ni på BBSer och inte internet hoppas jag. De flesta fick dock spelet på kasseter, jag själv köpa det på Siba tillsammans med en massa andra sharewarespel på disketter.
Svårigheten att köpa spelet, ja jag hade inte ens teknisk kompetens för att göra det. Skulle man skicka pengar till usa, hur då? Kreditkort hade varken jag eller mina föräldrar, checkhäfte var det som gällde. Påstatt pengar på ett brev, ja de gillar nog inte svenska. Växlingskostnaden för att växla var skithög.
Så många som mig saknade kunskap att ens köpa spelet. hehe

Permalänk
Medlem

Många LAN-partys med Doom har det blivit Jag tycker spelet håller än idag. Det märks så tydligt att förr så fokuserade man på att spelet skulle vara bra och kul med hög spelglädje och hög replay value, medans det idag fokuseras på endast grafiken, preorders, pay to win med mera. Det är en bedrövlig utveckling. Sedan, visst, det finns självklart undantag men det tydliga fokuset idag är pengar snarare än skaparglädjen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Första gången jag spelade det var på morsans 386:a i ett pyttelitet fönster och med bara PC Speaker-ljud. Hade fått låna en trave disketter av någon på skolan och Doom var ett av spelen.
Hade dock själv en Amiga 1200+accelerator så jakten på en vettig Doom-klon till Amigan började Det gick väl sådär, även om Gloom, Breathless och Alien Breed 3D var halvt godtagbara substitut.

Såhär i efterhand känns det som 2D-spel från eran åldrats betydligt bättre än dessa pixliga, hackiga "2.5D" shooters. Det dröjde till sent 90-tal innan spel som Unreal och HL började kännas som riktiga virtuella världar...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av deveraux:

Vill minnas att det fick plats på 10-12 disketter, eller var den 2:an?
Rekommenderar boken Masters of Doom om man vill förkovra sig

Doom 2 kom på 5 disketter, har fortfarande kvar mina
Kommer inte ihåg hur många 1an var på men förmodligen färre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Var inte Wolfenstein 3D före i genren?

Inte bara före i genren, det var utvecklat av samma personer: Id software. (uttalas "idd", inte "eye-dee" f.öv)

Jag erkänner att jag var lite av en John Carmack-fanboy en gång i tiden. På sena 90-talet körde man programmet "finger" mot hans Internet-adress för att läsa hans blogg.
Varför han inte hade sin blogg på webben kan man undra ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat var jag inget fan av Doom när det kom. Var 16 år gammal då, och gillade mer strategi, RPG och tycoonspel.

Det var häftigt att se i början, men inte särkskilt roligt IMHO. Duke Nukem 3D var däremot asroligt 3 år senare.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hade dock själv en Amiga 1200+accelerator så jakten på en vettig Doom-klon till Amigan började Det gick väl sådär, även om Gloom, Breathless och Alien Breed 3D var halvt godtagbara substitut.

Spelade faktiskt igenom hela Doom 2(?) på min 1200 med 040 40

Permalänk
Medlem
Skrivet av deveraux:

Rekommenderar boken Masters of Doom om man vill förkovra sig

Håller med, det är en grymt bra bok.

Doom...lirade det med polaren som hade amerikanska släktingar som skickat spelet till honom. Styra med piltangenterna och skjuta med CTRL. Och läskigt som fan! Det är det jag minns bäst.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av orjet:

Spelade faktiskt igenom hela Doom 2(?) på min 1200 med 040 40

Både Doom och Quake (t.o.m. Q II tror jag) portades så småningom till Amigan, men det skedde senare, efter att ID Software gjort källkoden tillgänglig ('97-'98?). Då hade jag bytt upp mig till peezee

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Kommer fortfarande ihåg fusken iddqd och idkfa.

Permalänk
Medlem

Fascinerande att både detta och Quake fortfarande är 2 utav dom få spel som kan skrämma skiten ur en

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Byggde en DOS PC enbart för att kunna lira DOOM , hur härligt som heslt! samt DOOm från 2016 e ett riktigt masterpiece!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Något bästa minne från tiden då det begav sig kan jag tyvärr inte specifiera, men det finns förmodligen ganska gott om dem. Fan vad vi lirade Doom, deathmatch över nollmodemkabel var en riktig höjdare.

Om vi däremot går framåt i tiden lite, så finns en klar höjdpunkt som sticker ut; dagen då man upptäckte Brutal Doom. Trots att man spelat Doom sönder och samman back in the day, så känns det fräscht igen med BD. Som gammal Doom-fanatiker kan jag rätt av säga att detta får man absolut inte missa

Kan också varmt rekommendera den "officiella" megawaden till BD, Extermination Day. 32 helt nya och riktigt välgjorda banor.

Version 21 av BD ligger i övrigt i pipen för skarp release när som helst. Massor av nyheter, har lirat igenom RC:n, klart överlägsen v20

[Edit] Kan ju lägga till lite snabbinstruktioner för den som vill testa BD. Kan vara lite pyssligt att få igång första gången, dokumentationen är tyvärr inte jättebra:

Plocka hem Zandronum 3.0 och installera. Detta är en upphottad sourcemotor för Doom.

Kopiera doom2.wad från en installation av original-Doom2 till Zandronumkatalogen, detta är datafilen motorn hämtar texturer och sånt från. Man kan även köra med iwaden från TNT, Plutonia, Ultimate Doom, etc. om man vill. Den från Doom 1 funkar dock inte.

Plocka hem senaste versionen av Brutal Doom, och packa upp till Zandronumkatalogen.

Plocka hem Extermination Day + musikpack, om du vill köra det. Senaste versionen brukar finnas på BD:s Patreonsida. Inga donationer behövs, men man kan få leta lite bland inläggen. Packa upp detta till Zandronumkatalogen.

Kör zandronum.exe. En ruta om att välja iwad kommer upp. Välj doom2.wad, bocka i "Don't ask me this again", och tryck "Play Zandronum". Avsluta Zandronum. Detta är bara för att motorn ska veta från vilken fil den ska hämta texturerna, och behöver bara göras en gång. Vill man i framtiden byta iwad håller man ner shift och kör zandronum.exe, så kommer iwadrutan upp igen.

Tycker sedan det enklaste sättet att sedan köra BD är att skriva en batfil som laddar det man vill köra. Exempel för BD v21 RC3 med Extermination Day och musikpaket till det:

@echo off start zandronum.exe -file bd21RC3.pk3 -file edaytestdec31.pk3 -file edaymusictestdec09.wad

Vill man bara köra den version av Doom man laddade iwad från räcker det med:

@echo off start zandronum.exe -file bd21RC3.pk3

Givetvis får man justera namnen på .wad och .pk3-filerna efter det man råkar ha. Han som kodar BD har ovanan att ändra filnamnen mellan versionerna.

Glöm inte att kolla igenom alla options när du väl fått igång spelet, det finns precis hur mycket som helst att finjustera

Dold text

Ja, och gnägga gärna till om det finns några fel i instruktionerna, de är tagna mer eller mindre fritt ur minnet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

På den tiden ägde jag en Amiga. Såg detta spel rulla på en monitor i en butik och jag blev helt såld.
Det dröjde inte många minuter efter detta tills jag köpte mig min första Pc.

Permalänk
Surdeg 🍞

Shameless reklam, tänkte dra igenom första episoden som lunchsällskap.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

Heh.. då var man "bara" 32 år gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Skulle vilja se en remake till pcn med bättre grafik riktig 3d etc. Men alla banor, vapen, fiender etc skulle vara av samma typ.

Vvilket innebar att den första tredjedelen kunde laddas ned och spelas helt gratis Nu syftar ni på BBSer och inte internet hoppas jag. De flesta fick dock spelet på kasseter, jag själv köpa det på Siba tillsammans med en massa andra sharewarespel på disketter.
Svårigheten att köpa spelet, ja jag hade inte ens teknisk kompetens för att göra det. Skulle man skicka pengar till usa, hur då? Kreditkort hade varken jag eller mina föräldrar, checkhäfte var det som gällde. Påstatt pengar på ett brev, ja de gillar nog inte svenska. Växlingskostnaden för att växla var skithög.
Så många som mig saknade kunskap att ens köpa spelet. hehe

Är inte https://en.wikipedia.org/wiki/Doom_(2016_video_game) en remake av det första spelet?
Tror inte Doom släpptes på annat än disketter, men jag kan ha fel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Är inte https://en.wikipedia.org/wiki/Doom_(2016_video_game) en remake av det första spelet?
Tror inte Doom släpptes på annat än disketter, men jag kan ha fel.

Kört igenom "hela" detta spel. Och visst kan man kalla det för remake, men det är helt andra banor. Sedan finns originalspelet med som minispel.
I vilket fall så var skillnaden så stor så det är lite som att kalla Battlefield 1 som en remake av Battlefield 1942.

Permalänk
Medlem

Vi spelade Doom på jobbet och Doom körde all nättrafik på broadcast så sänkte vi nätet.

Det tog killen som var nätansvarig några veckor att fatta varför nätet dog 17:00 nästan varje dag

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Såå många timmars lan med ett gäng polare, massa läsk och nätverkspusslande innan allt funkade och en fet shotgun och massa frags. Svårt att toppa det faktiskt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

För er som konstigt nog inte kört det så finns GZDOOM för de som vill spela spelet smidigt.

DOWNLOAD DOOM1.wad Shareware för de som inte har spelet och vill testa på E1M1-9.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke när jag skulle lira det med min far var att "detta är skitcoolt", men det blev inte så långvarigt då pappa snart stängde av då det inte lämpade sig för någon som fortfarande gick i lågstadiet. Måste ändå lyckats rätt bra med att övertala honom senare, för jag vet att jag hade lirat igenom sharewarevarianten rätt många gånger när jag lirade Doom95 för första gången några år senare hos kompisar.

Doom är nog det spel som haft störst påverkan på mig av allt jag någonsin lirat, då jag är rätt säker på att det lade grunden till min kärlek för hårda gitarriff (även om de var i midiversion i spelet), och därigenom musiksmak. No remorse, no regret

Är också fortfarande lite skraj för grisdemonerna...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz