Id Softwares Doom fyller 25 år

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Id Softwares Doom fyller 25 år

Idag är det 25 år sedan Id Software släppte sin förstapersonsskjutare Doom, med den ikoniska karaktären Doomguy i huvudrollen.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009

Makalöst bra spel! Ahoy har gjort en riktigt bra video om spelet:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

Var inte Wolfenstein 3D före i genren?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i7 6700k (+ Noctua NH-U12P) | Asus Z170 Pro Gaming | 16GB Corsair Vengeance 3000Mhz | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB | Samsung 840 EVO 250GB | 2x Samsung F4 2TB | Sound Blaster Z | Corsair HX620W | 4x Noctua NF-P12 120mm | Zalman MFC-1 Plus Fan Controller | Fractal Design Define R4 | Acer Predator XB271HU 27" IPS G-sync 165Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Gling:

Jo, den var före Doom.

Dator: i7 4960x | 32GB | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Dålig bild men en av favoriterna för er som vill få lite historia.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004

Vill minnas att det fick plats på 10-12 disketter, eller var den 2:an?
Rekommenderar boken Masters of Doom om man vill förkovra sig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Idag finner man det nästintill obegripligt hur man kunde fängslas så pass av detta spel då det kom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Skulle vilja se en remake till pcn med bättre grafik riktig 3d etc. Men alla banor, vapen, fiender etc skulle vara av samma typ.

Vvilket innebar att den första tredjedelen kunde laddas ned och spelas helt gratis Nu syftar ni på BBSer och inte internet hoppas jag. De flesta fick dock spelet på kasseter, jag själv köpa det på Siba tillsammans med en massa andra sharewarespel på disketter.
Svårigheten att köpa spelet, ja jag hade inte ens teknisk kompetens för att göra det. Skulle man skicka pengar till usa, hur då? Kreditkort hade varken jag eller mina föräldrar, checkhäfte var det som gällde. Påstatt pengar på ett brev, ja de gillar nog inte svenska. Växlingskostnaden för att växla var skithög.
Så många som mig saknade kunskap att ens köpa spelet. hehe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Många LAN-partys med Doom har det blivit Jag tycker spelet håller än idag. Det märks så tydligt att förr så fokuserade man på att spelet skulle vara bra och kul med hög spelglädje och hög replay value, medans det idag fokuseras på endast grafiken, preorders, pay to win med mera. Det är en bedrövlig utveckling. Sedan, visst, det finns självklart undantag men det tydliga fokuset idag är pengar snarare än skaparglädjen.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Första gången jag spelade det var på morsans 386:a i ett pyttelitet fönster och med bara PC Speaker-ljud. Hade fått låna en trave disketter av någon på skolan och Doom var ett av spelen.
Hade dock själv en Amiga 1200+accelerator så jakten på en vettig Doom-klon till Amigan började Det gick väl sådär, även om Gloom, Breathless och Alien Breed 3D var halvt godtagbara substitut.

Såhär i efterhand känns det som 2D-spel från eran åldrats betydligt bättre än dessa pixliga, hackiga "2.5D" shooters. Det dröjde till sent 90-tal innan spel som Unreal och HL började kännas som riktiga virtuella världar...

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av deveraux:

Vill minnas att det fick plats på 10-12 disketter, eller var den 2:an?

Doom 2 kom på 5 disketter, har fortfarande kvar mina
Kommer inte ihåg hur många 1an var på men förmodligen färre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Gling:

Inte bara före i genren, det var utvecklat av samma personer: Id software. (uttalas "idd", inte "eye-dee" f.öv)

Jag erkänner att jag var lite av en John Carmack-fanboy en gång i tiden. På sena 90-talet körde man programmet "finger" mot hans Internet-adress för att läsa hans blogg.
Varför han inte hade sin blogg på webben kan man undra ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tanzcentrum, Stuttgart
Registrerad
Feb 2007

Ärligt talat var jag inget fan av Doom när det kom. Var 16 år gammal då, och gillade mer strategi, RPG och tycoonspel.

Det var häftigt att se i början, men inte särkskilt roligt IMHO. Duke Nukem 3D var däremot asroligt 3 år senare.

Das Haus, det bästa inom House.

| ASRock X370 Gaming Pro Fatal1ty | Ryzen 1700@4Ghz | 32GB DDR4 3200 CL14 | MSI 1080ti Gaming X | Samsung 960 Pro 1tb M.2 SSD | 14tb+ HDD | Dell UP3017 2560x1600 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Pepsin:

Hade dock själv en Amiga 1200+accelerator så jakten på en vettig Doom-klon till Amigan började Det gick väl sådär, även om Gloom, Breathless och Alien Breed 3D var halvt godtagbara substitut.

Spelade faktiskt igenom hela Doom 2(?) på min 1200 med 040 40

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017
Skrivet av deveraux:

Håller med, det är en grymt bra bok.

Doom...lirade det med polaren som hade amerikanska släktingar som skickat spelet till honom. Styra med piltangenterna och skjuta med CTRL. Och läskigt som fan! Det är det jag minns bäst.

MSI B350M Mortar Arctic | Ryzen 5 1600 | Gigabyte 1080 G1 | Corsair Vengeance 16 GB DDR4 3200 | SanDisk Ultra II 960 GB | be quiet! Pure Power 10 600W CM | Define Mini C Windowed

💓 Radeon 9800 PRO IceQ 💓

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av orjet:

Spelade faktiskt igenom hela Doom 2(?) på min 1200 med 040 40

Både Doom och Quake (t.o.m. Q II tror jag) portades så småningom till Amigan, men det skedde senare, efter att ID Software gjort källkoden tillgänglig ('97-'98?). Då hade jag bytt upp mig till peezee

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Kommer fortfarande ihåg fusken iddqd och idkfa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Fascinerande att både detta och Quake fortfarande är 2 utav dom få spel som kan skrämma skiten ur en

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J 64GB • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Byggde en DOS PC enbart för att kunna lira DOOM , hur härligt som heslt! samt DOOm från 2016 e ett riktigt masterpiece!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
THN
Registrerad
Nov 2014
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Något bästa minne från tiden då det begav sig kan jag tyvärr inte specifiera, men det finns förmodligen ganska gott om dem. Fan vad vi lirade Doom, deathmatch över nollmodemkabel var en riktig höjdare.

Om vi däremot går framåt i tiden lite, så finns en klar höjdpunkt som sticker ut; dagen då man upptäckte Brutal Doom. Trots att man spelat Doom sönder och samman back in the day, så känns det fräscht igen med BD. Som gammal Doom-fanatiker kan jag rätt av säga att detta får man absolut inte missa

Kan också varmt rekommendera den "officiella" megawaden till BD, Extermination Day. 32 helt nya och riktigt välgjorda banor.

Version 21 av BD ligger i övrigt i pipen för skarp release när som helst. Massor av nyheter, har lirat igenom RC:n, klart överlägsen v20

[Edit] Kan ju lägga till lite snabbinstruktioner för den som vill testa BD. Kan vara lite pyssligt att få igång första gången, dokumentationen är tyvärr inte jättebra:

Plocka hem Zandronum 3.0 och installera. Detta är en upphottad sourcemotor för Doom.

Kopiera doom2.wad från en installation av original-Doom2 till Zandronumkatalogen, detta är datafilen motorn hämtar texturer och sånt från. Man kan även köra med iwaden från TNT, Plutonia, Ultimate Doom, etc. om man vill. Den från Doom 1 funkar dock inte.

Plocka hem senaste versionen av Brutal Doom, och packa upp till Zandronumkatalogen.

Plocka hem Extermination Day + musikpack, om du vill köra det. Senaste versionen brukar finnas på BD:s Patreonsida. Inga donationer behövs, men man kan få leta lite bland inläggen. Packa upp detta till Zandronumkatalogen.

Kör zandronum.exe. En ruta om att välja iwad kommer upp. Välj doom2.wad, bocka i "Don't ask me this again", och tryck "Play Zandronum". Avsluta Zandronum. Detta är bara för att motorn ska veta från vilken fil den ska hämta texturerna, och behöver bara göras en gång. Vill man i framtiden byta iwad håller man ner shift och kör zandronum.exe, så kommer iwadrutan upp igen.

Tycker sedan det enklaste sättet att sedan köra BD är att skriva en batfil som laddar det man vill köra. Exempel för BD v21 RC3 med Extermination Day och musikpaket till det:

@echo off start zandronum.exe -file bd21RC3.pk3 -file edaytestdec31.pk3 -file edaymusictestdec09.wad

Vill man bara köra den version av Doom man laddade iwad från räcker det med:

@echo off start zandronum.exe -file bd21RC3.pk3

Givetvis får man justera namnen på .wad och .pk3-filerna efter det man råkar ha. Han som kodar BD har ovanan att ändra filnamnen mellan versionerna.

Glöm inte att kolla igenom alla options när du väl fått igång spelet, det finns precis hur mycket som helst att finjustera

Dold text

Ja, och gnägga gärna till om det finns några fel i instruktionerna, de är tagna mer eller mindre fritt ur minnet

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Jan 2002

På den tiden ägde jag en Amiga. Såg detta spel rulla på en monitor i en butik och jag blev helt såld.
Det dröjde inte många minuter efter detta tills jag köpte mig min första Pc.

Trädvy Permalänk
Chefredaktör, FZ
Carl Johansson-Sundelius
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Shameless reklam, tänkte dra igenom första episoden som lunchsällskap.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Heh.. då var man "bara" 32 år gammal

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Johan86c:

Skulle vilja se en remake till pcn med bättre grafik riktig 3d etc. Men alla banor, vapen, fiender etc skulle vara av samma typ.

Vvilket innebar att den första tredjedelen kunde laddas ned och spelas helt gratis Nu syftar ni på BBSer och inte internet hoppas jag. De flesta fick dock spelet på kasseter, jag själv köpa det på Siba tillsammans med en massa andra sharewarespel på disketter.
Svårigheten att köpa spelet, ja jag hade inte ens teknisk kompetens för att göra det. Skulle man skicka pengar till usa, hur då? Kreditkort hade varken jag eller mina föräldrar, checkhäfte var det som gällde. Påstatt pengar på ett brev, ja de gillar nog inte svenska. Växlingskostnaden för att växla var skithög.
Så många som mig saknade kunskap att ens köpa spelet. hehe

Är inte https://en.wikipedia.org/wiki/Doom_(2016_video_game) en remake av det första spelet?
Tror inte Doom släpptes på annat än disketter, men jag kan ha fel.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Dreijer:

Är inte https://en.wikipedia.org/wiki/Doom_(2016_video_game) en remake av det första spelet?
Tror inte Doom släpptes på annat än disketter, men jag kan ha fel.

Kört igenom "hela" detta spel. Och visst kan man kalla det för remake, men det är helt andra banor. Sedan finns originalspelet med som minispel.
I vilket fall så var skillnaden så stor så det är lite som att kalla Battlefield 1 som en remake av Battlefield 1942.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Vi spelade Doom på jobbet och Doom körde all nättrafik på broadcast så sänkte vi nätet.

Det tog killen som var nätansvarig några veckor att fatta varför nätet dog 17:00 nästan varje dag

Moderkort: MSI Z270 M3 Gaming CPU: I7 7700K (4,9)
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI Geforce RTX 2080 Duke OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2018

Såå många timmars lan med ett gäng polare, massa läsk och nätverkspusslande innan allt funkade och en fet shotgun och massa frags. Svårt att toppa det faktiskt..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

För er som konstigt nog inte kört det så finns GZDOOM för de som vill spela spelet smidigt.

DOWNLOAD DOOM1.wad Shareware för de som inte har spelet och vill testa på E1M1-9.

Va vaksamma mot folk som säljer grafikkort som använts för kryptovalutor på SweClockers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005

Min spontana tanke när jag skulle lira det med min far var att "detta är skitcoolt", men det blev inte så långvarigt då pappa snart stängde av då det inte lämpade sig för någon som fortfarande gick i lågstadiet. Måste ändå lyckats rätt bra med att övertala honom senare, för jag vet att jag hade lirat igenom sharewarevarianten rätt många gånger när jag lirade Doom95 för första gången några år senare hos kompisar.

Doom är nog det spel som haft störst påverkan på mig av allt jag någonsin lirat, då jag är rätt säker på att det lade grunden till min kärlek för hårda gitarriff (även om de var i midiversion i spelet), och därigenom musiksmak. No remorse, no regret

Är också fortfarande lite skraj för grisdemonerna...

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X ~10% överklock, 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silent 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz