Vilket är Valves bästa spel?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket är Valves bästa spel?

I samband med att Half-Life nyligen fyllde 20 år började jag fundera över vilka spel Valve gjort sen dess och vilket av deras spel jag gillar mest. Kom fram till att det är väldigt svårt att välja, de har ju gjort många bra spel genom åren. För mig är det nog ändå Portal, blandningen av snillrika pussel och berättande med mycket humor är svårslagen. Vilket tycker ni andra är Valves bästa spel?

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Hjälpsam

Tycker Portal 2, faktiskt med moden "Portal Stories: Mel", så steams motor/spel med lite uppad storry/svårighetsgrad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Half Life 2 är enda spelet jag gillar från Valve.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Tycker Portal 2, faktiskt med moden "Portal Stories: Mel", så steams motor/spel med lite uppad storry/svårighetsgrad.

Svårt val mellan Portal och Portal 2 för mig. Båda är så sjukt bra. Portal Stories: Mel har jag dock inte kört, värd att spela?

Nu finns förresten en omröstning också!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Epic:

Svårt val mellan Portal och Portal 2 för mig. Båda är så sjukt bra. Portal Stories: Mel har jag dock inte kört, värd att spela?

Nu finns förresten en omröstning också!

I kort, Ja, absolut!
Återupplev en kär värld med nytt välgjort innehåll.

https://store.steampowered.com/app/317400/Portal_Stories_Mel/
95% positiva omdömen

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

I mitt tycke har Valve bara gjort en massa skitspel. Portal 2 är väl undantaget (inte kört första) men det är ingen direkt höjdare heller.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Half-Life är fortfarande min favorit bland alla spelserier.

Permalänk
Lego Master

Portal-serien är riktigt bra, men Half-Life 2 var första spelet jag verkligen fick wow-känsla av.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Portal 2 för min del.
Brukar köra igenom storyn någon gång per år, kul som tusan i co-op med!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Garry's Mod är utvecklat av Facepunch, men Valve står som publisher.
Ska de verkligen få ta på sig äran?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Måste säga Counter-Strike. Hade galet många timmar och var nog mer eller mindre beroende av det spelet

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Inaktiv

Left 4 Dead-spelen är väl de enda jag egentligen gillar ur Valves portfölj och ska jag välja ett utav dem så är det första bäst. Väldigt överskattad spelutvecklare i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Left 4 Dead-spelen är väl de enda jag egentligen gillar ur Valves portfölj och ska jag välja ett utav dem så är det första bäst. Väldigt överskattad spelutvecklare i mina ögon.

Med L4D spelen har jag haft otroligt kul , sen håller jag med om det du skriver.
Första gången jag stötte på en häxa och sköt på henne , det kommer jag alltid att minnas

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FakeNinja:

Garry's Mod är utvecklat av Facepunch, men Valve står som publisher.
Ska de verkligen få ta på sig äran?

Haha, helt rätt. Nu är det borta.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Half-Life, om man ska välja ett av dem.

Permalänk
Medlem

Hallf-Life 2 Deathmatch.

Fanns ej i omröstningen.

Permalänk
Medlem

Alltså, Counter-Strike har jag växt upp med och ett av de spelen jag har lagt ner allra mest tid på i hela mitt liv (räknar då in 1.6, CS:CZ, source och CSGO i en klump).
Men favoritspelet är nog ändå portalserien med portal 2 i spetsen.
Sen Half-life 2 var nog det första spelet jag sträckspelade..klarade av spelet i en sittning. Älskade det otroligt mycket...Meeen..nej portal 2 vinner nog det hela för mig.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Haha, helt rätt. Nu är det borta.

Ska man vara petig är det rätt många titlar här som är väldigt löst utvecklade av valve. L4d var väl i princip släppt innan turtle rock studios blev uppköpta av valve? De gjorde ju även cs source innan det. Samma gäller de titlar som började som mods.

Lämpligare i inledningen vore kanske att säga spel släppta av valve, och inte skapade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ska man vara petig är det rätt många titlar här som är väldigt löst utvecklade av valve. L4d var väl i princip släppt innan turtle rock studios blev uppköpta av valve? De gjorde ju även cs source innan det. Samma gäller de titlar som började som mods.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, jag skulle skriva samma sak!

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Half-Life, kanske inte egentligen det spel som jag tycker är roligast i listan men med tanke på vad det startade så är det i mitt tycke det bästa som kommit ut från Valve.

Det som skänkt mest glädje i unga år är nog CS, men som redan påpekats av en del andra i tråden så ser jag det inte riktigt lika mycket som en "äkta" Valveprodukt då det föddes utanför företaget. Men även här plockar just HL poäng för utan det hade vi nog inte fått CS på det sätt vi hade det då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Väldigt svår fråga! Jag måste nog gå med Portal. Half-Life är svårslaget men tycker att Portal hade en speciell och ovanlig charm som faktiskt gör det! Left4Dead kommer som en runner-up.

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem

Har faktiskt bara spelat Portal 1 och 2 på den listan.
Fick låna hela Half-Life 1 när det fortfarande var nytt av en kompis i gymnasiet, men lyckades aldrig att få det att fungera på den tiden, har testat att installera det efteråt men utan att lyckats då heller. Så jag har egentligen inte brytt mig så mycket om deras spel, tills jag testade Portal 1 och sedan 2. Vilka jag ser som likvärdiga även om 2:an har en bättre story.

Skrivet av Fluf:

Tycker Portal 2, faktiskt med moden "Portal Stories: Mel", så steams motor/spel med lite uppad storry/svårighetsgrad.

Totalt missat detta, så jag var tvungen att dra ner och köra igenom
Vissa delar är bra mycket svårare än de innan, men hoppas att de kommer mer sådana här "halvofficiella" moddar i framtiden!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ska man vara petig är det rätt många titlar här som är väldigt löst utvecklade av valve. L4d var väl i princip släppt innan turtle rock studios blev uppköpta av valve? De gjorde ju även cs source innan det. Samma gäller de titlar som började som mods.

Lämpligare i inledningen vore kanske att säga spel släppta av valve, och inte skapade.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är väl lite av en definitionsfråga det där. Jag själv klassar både L4D och Portal som Valve-spel, även fast de egentligen utvecklats av andra studios som Valve köpt upp. Att Turtle Rock gjorde CS: Source hade jag faktiskt ingen aning om.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Av alla dessa finns det inget jag spelat så mycket som Counter Strike, så det är för mig det bästa spelet på listan (Precis börjat spela CS:GO efter mer än 10 års uppehåll).

Dock vill jag påpeka att CS ursprungligen utvecklades privat och eftersom det inte var Valves koncept inte heller borde ingå i listan..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Left 4 Dead-spelen är väl de enda jag egentligen gillar ur Valves portfölj och ska jag välja ett utav dem så är det första bäst. Väldigt överskattad spelutvecklare i mina ögon.

Samma här. L4D är det enda jag spelar av Valves spel. Fick som sagt bara välja ett av spelen. Första spelet känns lite svårare då man inte har yxor m.m. att tillgå som man har i 2:an

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Half-Life 1.

För nostalgin, minns när jag var 6 år det året det släpptes och vi hade precis fått våran första hemdator ungefär då, och det var häftigt och titta på när brorsan körde det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Half-life 2! Det är det spelet jag spelat igenom helt flest gånger. Tvåa är Portal2

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Väntar på ett fullfjädrat Portal VR, för inget säger "fuck ditt balanssinne" som att falla 20 meter ner i ett hål och sen flytta gravitiationen till snett bakom ryggen.

Bucket not included ^^

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

Half-Life 2 inkl. Deatchmatch, då flygande toastolar fick sköta snacket.