Hur gå vidare med nekad reklamation? (Hörlurar, CDON)

Permalänk
Medlem

Hur gå vidare med nekad reklamation? (Hörlurar, CDON)

Hej,
köpte ett par AKG Y50BT på CDON för någon månad sen. Dessa gick sönder, ena luren lossnade från bågen, häromdagen och jag gjorde en reklamation hos CDON. Denna blev nu nekad pga att "tillverkarens garanti inte täcker fysiska skador". Tänkte svara med att jag reklamerar hos CDON (som sålt varan till mig) och inte hos tillverkare, samt att jag inte åberopar garanti utan vill göra en reklamation,
Men jag vill gärna ha lite tips. Jag förstår att en fysisk skada som denna är lätt att se som handhavandefel, men jag har varit så jävla försiktig med dessa lurar och nästan bara använt dem hemma. Finns det något sätt att försöka bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan?
En dag satte jag mig vid datorn, tog på mig lurarna och ena lossnade. Jag har aldrig tappat dem, aldrig förvarat dem i någon väska som slängts runt och hanterat dem allmänt försiktigt så det borde onekligen vara fel på dem från början.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte gått >6 månader sedan du köpte dem så behöver du inte bevisa ursprungsfel, bevisbördan ligger på säljaren (dvs de skall visa att det inte är ett ursprungsfel för att kunna avslå reklamationen).

Informera CDON att du högaktningsfullt skiter i tillverkarens garantier. Peka på att varan är, bortsett från felet, i oklanderligt skick. För fram att du varit mycket försiktig med dem. Beskriv vad som hände när de gick sönder och hänvisa till att detta visar på klart undermålig kvalitet. Styrk gärna att det är ett vanligt förekommande fel genom att hänvisa till inlägg på nätet som beskriver samma fel. Vänta på nästa avslag från CDON och låt sedan ARN pröva ärendet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Det är bara att stå på sig att du vill reklamera dem. De kommer i sin tur få skicka dem till en verkstad som får avgöra om det är en giltig reklamation eller inte. Konstaterar verkstaden att det är ett handhavandefel får du står för frakt och undersökningsavgift hos verkstaden. Konstaterar verkstaden att det är en giltig reklamataion så får du pengarna tillbaka och ingen kostnad för dig.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

När det kommer till reklamationsrätten så är det viktigt vilket datum du genomfört köpet. Då det skiljer sig om det är mer än 6 månader sen. Tiden går fort och någon månad kan snabbt bli +6 månader.

Jag skulle inte dra det så långt som att säga det är ett vanligt förekommande fel genom hänvisa till diverse inlägg på nätet som @pece tipsar om. Är man missnöjd så är det större risk man skriver ett negativt omdöme på pricerunner/prisjakt. Med tanke på lurarna har ett snittbetyg på 4.4 på Pricerunner, baserat på över 1000 omdömen. Så indikerar det ju att det är bra kvalité.

Men det kan ju hända att ditt exemplar har fabrikationsfel. Men primära är ju när du köpt det för gå vidare i nästa steg om vilken part som har bevisbördan.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Svarade och skrev (vänligt) att jag struntar i tillverkarens garanti eftersom jag vill reklamera varan jag köpt av cdon. Länkade också till ett gäng omdömen på nätet där folk haft samma problem. Som @IMPANI skrev har lurarna högt snittbetyg men när jag började gräva lite hittade jag många med samma problem. (Tyvärr, de är för jävla bra annars). Pushade återigen på att jag hanterat dem varsamt, vilket jag verkligen har. Får se vad de svarar! Blev lite lack på att de började snacka om tillverkargarantin bara, det har ju inget med reklamationen att göra.
Det jag är lite orolig för är det som @Cyber_Judas skriver om, ifall en verkstad skulle konstatera att det är ett handhavandefel, hur skulle man kunna gå vidare från det? (Jaja, det är om det skulle gå så långt...)
Ska väl tillägga att de beställdes den 14/10 -18.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Om butiken konstaterar att det är ett handhavandefel så kan man som kund själv kontakta en serviceverkstad och be dom att ge ett omdöme om varan. Om de kommer till samma slutsats så tar det slut där men annars får man gå vidare till ARN och se vad de har att säga.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@killawife Förstås misstänker att det kan bli dyrt om de anser att man har fel...

Fick i alla fall svar idag om att de godtar min reklamation, då de bedömer att det troligen är ett ursprungsfel efter att de tittat på länkarna som visar på samma fel samt "sett att lurarna är ganska nya".

Det intressanta är att de ber mig lägga en ny beställning medan de väntar på returen vilket antingen innebär att jag ligger ute med pengar (köpte dem på kampanjpris dessutom) eller får en faktura som de krediterar så fort de får in returen, istället för att de bara skickar nya så fort de mottar returen. Kanske är vanligt, vad vet jag, men vill inte gärna ligga ute med varken pengar eller en skuld när jag anser att de sålt en defekt produkt. Ska dubbelkolla så jag får kampanjpriset ifall jag inte väljer fakturaalternativet och se vad de säger, nu verkar jag i alla fall fått en hyfsad kontakt med dem.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail