Hjälp snälla installera Windows

Permalänk
Avstängd

Hjälp snälla installera Windows

Försöker installera Windows 10 har skaffat mig asus xi hero moderkort. Har Windows på usb från föra installationen. Har kommit fram till rutan där det står var vill du installera Windows
Enhet0 oallokerat utrymme 464gb (primär)
Försöker slappa en ny så jag tryckte på ta bort och slappa en ny kommer upp en skylt stor storleken på diske tryckersedan på verkställ
Får sedan upp en ruta att det inte hick att slappa en ny partition fel 0*90184fc0

Permalänk
Medlem

@Jorgen75: Du behöver inte skapa någon partition, klicka på den disk du vill installera Windows på, om den innehåller några partitioner tar du bort dessa först, klicka sen på uppdatera och sen på nästa bara.

Koppla ur övriga befintliga diskar innan allt ovan, ytterligare ta en vända i bios och kolla så att tex diskarna står på ahci, ej legasy samt kolla bootordning och prioritet.

Sen borde allt gå prima.

EDIT: Kan vara en idé att tanka ner en färsk Windows också och skapa en ny USB Windowsinstallation. speciellt om den du ha inte är så ny.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det felet hittar jag inte när jag Googlar, har du skrivit rätt?

Har dock råkat ut för liknande tex om disken tidigare varit partitionerad med GPT så går det inte att installera Windows, det gick att lösa genom att göra om disken till MBR mha kommandoprompten i recovery från USB och programmet diskpart som finns där.

Även om det är ett annat fel du har så känns det som att det är något diskpart skulle kunna lösa. Finns massor av guider på nätet.

edit. ggustavssons tips är också bra, i mitt fall ovan hade de inte hjälpt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det felet hittar jag inte när jag Googlar, har du skrivit rätt?

Har dock råkat ut för liknande tex om disken tidigare varit partitionerad med GPT så går det inte att installera Windows, det gick att lösa genom att göra om disken till MBR mha kommandoprompten i recovery från USB och programmet diskpart som finns där.

Även om det är ett annat fel du har så känns det som att det är något diskpart skulle kunna lösa. Finns massor av guider på nätet.

edit. ggustavssons tips är också bra, i mitt fall ovan hade de inte hjälpt.

Är väl dumt att använda uråldriga MBR på en modern dator...

Om man måste använda MBR så är det oftast felinställt i bios som förhindrar GPT, oavsett så räcker det med att ta bort samtliga partitioner så går Windows att installera, MBR eller GPT.

Dock numera är det lite knepigare att installera Windows än det var för tex 10 år sen, är lite mer parametrar att hålla reda på som Legasy, MBR, GPT, achi, legasy, windows boot manager, osv inte helt svårt att bli förvirrad och gå bort sig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är väl dumt att använda uråldriga MBR på en modern dator...

Om man måste använda MBR så är det felinställt i bios som förhindrar GPT, oavsett så räcker det med att ta bort samtliga partitioner så går Windows att installera, MBR eller GPT

Eh, nej, det provade jag. Att ta bort samtliga partitioner, fungerade inte. Inga andra diskar ansluitna. Att byta till MBR fungerade.

Men det kan ha att göra med att jag kört datorn med en annan disk konfiguration tidigare, bios var inställt på att klara båda, att tokrensa bios kanske hade hjälpt. UEFI känns som att det ibland vill låsa sig till vissa konfigurationer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Eh, nej, det provade jag. Att ta bort samtliga partitioner, fungerade inte. Inga andra diskar ansluitna. Att byta till MBR fungerade.

Men det kan ha att göra med att jag kört datorn med en annan disk konfiguration tidigare, bios var inställt på att klara båda, att tokrensa bios kanske hade hjälpt. UEFI känns som att det ibland vill låsa sig till vissa konfigurationer.

OK lite skumt, men kanske var nått i bios som förhindra GPT..är som jag skrev lite mer "tricky" numera att installera Windows mot när det bara fanns MBR.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Jorgen75: Man bör ta bort alla partitioner på SSD eller HDD och sedan överlåta till windows installationen skapa alla partitioner som den behöver och då bör det inte vara några problem med GPT eller MBR.

I denna video ser du hur man kan göra https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Edit: Och när man bootar USB minnet som innehåller windows installationsfilerna i boot menyn så kan man välja mellan två USB minnen och då väljer man UEFI USB om man har ett moderkort som har UEFI.

Edit 2: Jag laddar hem en Windows 10 ISO med Microsoft verktyget MediaCreationTool och skapar sedan installationsmedia på ett USB minne med hjälp av programmet Rufus och då kan man välja ställa in GPT och UEFI, detta gör att man är säker att det blir en rätt Windows 10 installation som passar bra för moderna datorer som har UEFI

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Försöker installera Windows 10 har skaffat mig asus xi hero moderkort. Har Windows på usb från föra installationen. Har kommit fram till rutan där det står var vill du installera Windows
Enhet0 oallokerat utrymme 464gb (primär)
Försöker slappa en ny så jag tryckte på ta bort och slappa en ny kommer upp en skylt stor storleken på diske tryckersedan på verkställ
Får sedan upp en ruta att det inte hick att slappa en ny partition fel 0*90184fc0

Har haft liknande problem och det kan lösas relativt enkelt. Ta upp CMD (tryck ”Shift+F10”)och skriv in ”diskpart” där kan du sedan skriva ”list disk” då visar den alla diskar. När du vet vilken disk du vill installera på väljer du den genom att skriva ”select disk X” där X är numret på disken som stod under list disk. Skriv sedan ”clean” och stäng sedan CMD fönstret och installera Windows som vanligt.

Det löser antagligen problemet.