Amazon kallar till presskonferens i Stockholm

Permalänk
Melding Plague

Amazon kallar till presskonferens i Stockholm

I svallvågorna av markköp i svenska städer, åtta byggnader, ett nytecknat avtal med Postnord och rekryteringar inför en Sverige-etablering kallar Amazon till presskonferens onsdag morgon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Nu jävlar!!! fy fan va gött om de kommer hit

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Inte helt säker på att det är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Detta tror jag är starten på ORDENTLIG konkurrans inom e-handel generellt. Vill dom kan dom sopa banan med många aktörer ganska omgående. Butiker som cdon ligger risigt till om dom inte skärper sig. Tror nog hellre en butik säljer genom amazon än genom cdon. Hoppas amazon kommer till norge också efter vart.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Många nätbutikers mardröm.
Men initialt kommer det vara väldigt bra för oss konsumenter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas på datacenter, för det behövs verkligen en prispressare på cloudtjänster.
Butiker är självklart inte fel de heller, men det går redan idag att köpa därifrån.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det verkligen kommer att vara samma priser som hos till exempel Amazon.de eller om priserna justeras för att passa den svenska marknaden.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Många nätbutikers mardröm.
Men initialt kommer det vara väldigt bra för oss konsumenter

Skickades från m.sweclockers.com

Initialt.. jo det kan jag sträcka mig till. Några år av positivt får vi...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Inte helt säker på att det är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

förklara gärna mer

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas att Alexa pratar svenska snart. Blir tufft för alla inblandade, men vi behöver mer, inte mindre konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det inte mer värt med lagerhållning utomlands och att därmed slippa kemikalieskatter och andra hitte-på-avgifter som handel inom Sverige medför?

Skrivet av crew seven:

Frågan är om det verkligen kommer att vara samma priser som hos till exempel Amazon.de eller om priserna justeras för att passa den svenska marknaden.

Det är precis vad jag befarar. Att vi inte längre ska få handla från amazon.de utan istället hänvisas till svenska domänen med svenska komunist... ehrm "marknadspriser". Påtvingad kemikalieskatt och begränsat utbud av varor... >.<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Inte helt säker på att det är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Konkurrensen kommer hårda rejält och det kommer säkerligen resultera i att vissa butiker måste slå igen sina portar.

Däremot tror jag Sverige inte är lika lätt "att ta över" som vissa andra marknader.

Förtydligande: Vid en första anblick kan det verka bra att Amazon kommer in och pressar konkurrensen. Men på sikt kan det bli omvänd effekt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag hoppas på datacenter, för det behövs verkligen en prispressare på cloudtjänster.
Butiker är självklart inte fel de heller, men det går redan idag att köpa därifrån.

Amazon har tre färdigbyggda datacenters i mälardalen-regionen som kommer tas i drift när som, redan börjat dyka upp sweden/stockholm på lite olika ställen i AWS..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul med lite nya aktörer på svenska marknaden

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant, även om jag lika gärna kan handla från den Tyska sidan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Magkänslan är inte särskilt bra. Det som kommer prispressas bäst och mest är väldigt sannolikt skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

förklara gärna mer

Nu kanske jag är gammalmodig, men jag tycker om fysiska butiker där man kan klämma och känna och sen gå ut med varan i handen. Även returer/garanti är otroligt mycket smidigare i en butik. Sen beror det säkert på att jag bor i Stockholm och har nära till det mesta. Det bästa är en kombination av online och butik, tex webhallen. Det hade varit tråkigt om amazon konkurrerar ut de kedjor som idag har fysiska butiker.

Permalänk
Medlem

Risken för Wallmart effekten finns ju där. Någon som vet hur det har gått på andra ställen där dom har slagit upp portarna? Hur har näthandel i Tyskland och England gått sen Amazon kom?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Magkänslan är inte särskilt bra. Det som kommer prispressas bäst och mest är väldigt sannolikt skräp.

Är det här inte typiskt svenskar. Okänt och då känns det inte bra. Gissar att du bojkottar Komplett, Webhallen, Elgiganten och Mediamarkt. Utländska ägare som etablerar sig i Sverige eller blir uppköpta. Det är.väl bra att nånät företag vill investera i Sverige. Vårt land som förlorat många stora företag som flyttat utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Att Amazon inte kommer etableras i Sverige"

Varför ska/skulle dom komma då? (För något så sådant stort)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grovlimpa:

Nu kanske jag är gammalmodig, men jag tycker om fysiska butiker där man kan klämma och känna och sen gå ut med varan i handen. Även returer/garanti är otroligt mycket smidigare i en butik. Sen beror det säkert på att jag bor i Stockholm och har nära till det mesta. Det bästa är en kombination av online och butik, tex webhallen. Det hade varit tråkigt om amazon konkurrerar ut de kedjor som idag har fysiska butiker.

De gånger jag varit tvungen att reklamera med Amazon, UK och Tyskland så har de "no-bullshit" policy, ny vara och många ggr har jag inte ens behövt skicka tillbaka den gamla/trasiga produkten. CDON, där har du ett företag som är på världsklass vid reklamationer.(obs ironi)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Var är det mer konspiratoriska svarsalternativet "Amazon har redan etablerat sig i Sverige"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grovlimpa:

Nu kanske jag är gammalmodig, men jag tycker om fysiska butiker där man kan klämma och känna och sen gå ut med varan i handen. Även returer/garanti är otroligt mycket smidigare i en butik. Sen beror det säkert på att jag bor i Stockholm och har nära till det mesta. Det bästa är en kombination av online och butik, tex webhallen. Det hade varit tråkigt om amazon konkurrerar ut de kedjor som idag har fysiska butiker.

På tal om Webhallen, har du någonsin fått de bryta förpackningen på något som de inte har utställt i butiken. Jag har fått nej de senaste 10 åren jag handlat där. Så jag beställer hellre varan på nätet och klämmer hemma, är jag missnöjd då returnerar jag varan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Är det här inte typiskt svenskar. Okänt och då känns det inte bra. Gissar att du bojkottar Komplett, Webhallen, Elgiganten och Mediamarkt. Utländska ägare som etablerar sig i Sverige eller blir uppköpta. Det är.väl bra att nånät företag vill investera i Sverige. Vårt land som förlorat många stora företag som flyttat utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com

Amazon är så stort att de kan sätta "vanliga" marknadskrafter ur spel. Om de vill. Det är ju inte särskilt långsiktigt så förmodligen har man planer på att ta x% av marknaden och sen nöja sig med det. Så ok.. tänker jag ett steg längre så är det förmodligen inte domedagen. Och e-handelsgiganterna som de kommer ta marknadsandelar lär ju inte ha ett dugg mer intresse av att återinvestera förtjänsterna i Sverige just för att verksamheten sker i Sverige. Så status quo där.

Pessimisten i mig tror ju dock att det främst är "dålig" konsumtion som kommer få lite friskt syre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Nu kanske jag är gammalmodig, men jag tycker om fysiska butiker där man kan klämma och känna och sen gå ut med varan i handen. Även returer/garanti är otroligt mycket smidigare i en butik. Sen beror det säkert på att jag bor i Stockholm och har nära till det mesta. Det bästa är en kombination av online och butik, tex webhallen. Det hade varit tråkigt om amazon konkurrerar ut de kedjor som idag har fysiska butiker.

Tror inte de fysiska butikerna kommer pressas mer än innan. De som kan ge den extra servicen för de som använder butiken kommer överleva. De som kommer försvinna i första vågen är som redan nämnts CDON som inte ger någon service in inte bästa pris.

Frågan är snarare hur Inet och Komplett kommer "svara" på denna extra konkurrens. I den mån som jag behövt använda Amazons kundservice så är det höstlängder före svensk standard, och pris blir inte lätt då Amazon kan köpa in bra mycket större partier.

Skall man spekulera i övrigt så kan man alltid undra om det verkligen är lagerlokaler som byggs i Sverige. Betydligt sämre kostnadsbas att anställa svenskt folk än att ha lågbetald tysk arbetskraft och fortsätta skicka från DE. Det enda som segar ner den leveransen är Postnord då det går bra mycket snabbare att få ett paket till Sveriges gräns än att sedan dela ut den inom landet. Från ett mer långsiktigt perspektiv som hoppas jag snarare att de lanserar en "nordisk" sida men då skickar från utlandet men vi får väl se imorgon.

Permalänk
Avstängd

@webhallen,@inet,@komplett Som en stolt och trogen kund så har det alltid vart trevligt att köpa från er men nu Amazon är på igång så kommer det blir som när Media Markt kom då flera butiker gick i konkurs och jag är även rädd att detta ska hända er med så jag vill redan nu tackar för alltid som vi har haft tillsammans.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag hoppas på datacenter, för det behövs verkligen en prispressare på cloudtjänster.
Butiker är självklart inte fel de heller, men det går redan idag att köpa därifrån.

Elnätet kring mälardalen ligger redan nära maxkapacitet. Så tror inte på något nytt datacenter i det området. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artik...

Permalänk
Medlem

Vad är det för priser som kommer gälla då? Känns som att allting kommer bli mycket dyrare, som det mesta i detta avlånga land, pga skatten osv.
Och då kan man lika gärna köpa från Storbritannien(so far) eller Tyskland osv.
Kul att det etablerar sig här men samtidigt är man lite skeptisk till att det kommer att hålla, iaf. om priserna skiljer sig enormt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Gissar många av de stora butikerna skulle börja sälja via amazon då. Exempelvis inet säljer ju redan via cdon.

Mycket viktigt att det fortfarande går att handla från amazon.de ifall de har lägre priser och större utbud.

Permalänk
Medlem

Fan va bra, handlar mycket från Amazon