Värt att uppgradera grafikkort?

Permalänk

Värt att uppgradera grafikkort?

Hej!
Är det värt att uppgradera endast grafikkortet på denna uppsättning av grejer?
Spelar inte jätte ofta men är trött på att ha dåligt med fps i CSGO och knappt kunna spela PUBG alls pågrund av den dåliga prestandan.
Så räcker det med att uppgradera grafikkortet mot nått nytt? och har ni förslag på vilket grafikkort man isf ska satsa på?
Har även läst lite om att det vore idé att kanske överklocka cpu lite?

Operativsystem
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i7 920 @ 2.67GHz 52 °C
Bloomfield 45nm Teknologi
RAM
12,0GB Trippel-Kanal DDR3 @ 479MHz (6-6-6-18)
Moderkort
ASUSTeK Computer INC. P6T DELUXE V2 (LGA1366) 51 °C
Grafik
W2261 (1920x1080@60Hz)
1024MB ATI AMD Radeon HD 5800 Series (ATI) 49 °C
Minne
223GB OCZ-TRION100 (SATA (SSD)) 30 °C
Optiska Enheter
Inga optiska diskenheter upptäcktes
Ljud
Logitech G930 Gaming Headset

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Processorn är inte ny men ett gtx 970 eller motsvarande skulle nog blåsa liv i datorn och få den att hålla i nått år till tror jag 🙂

Vill du köpa helt nytt så skulle jag tro att ett gtx1050ti 4gb skulle vara najs utan att processorn bottleneckar för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreAkY_trSS:

Hej!
Är det värt att uppgradera endast grafikkortet på denna uppsättning av grejer?
Spelar inte jätte ofta men är trött på att ha dåligt med fps i CSGO och knappt kunna spela PUBG alls pågrund av den dåliga prestandan.
Så räcker det med att uppgradera grafikkortet mot nått nytt? och har ni förslag på vilket grafikkort man isf ska satsa på?
Har även läst lite om att det vore idé att kanske överklocka cpu lite?

Operativsystem
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i7 920 @ 2.67GHz 52 °C
Bloomfield 45nm Teknologi
RAM
12,0GB Trippel-Kanal DDR3 @ 479MHz (6-6-6-18)
Moderkort
ASUSTeK Computer INC. P6T DELUXE V2 (LGA1366) 51 °C
Grafik
W2261 (1920x1080@60Hz)
1024MB ATI AMD Radeon HD 5800 Series (ATI) 49 °C
Minne
223GB OCZ-TRION100 (SATA (SSD)) 30 °C
Optiska Enheter
Inga optiska diskenheter upptäcktes
Ljud
Logitech G930 Gaming Headset

Tacksam för all hjälp jag kan få!

X58 har massiv uppgraderingspotential numera.
Du kan t.ex. hitta rediga CPU uppgraderingar för en spottstyver på auktionssiter.
Ditt moderkort stöder ju det mesta i Xeon väg, och t.ex. en 6 kärnig och överklockningsvänlig X5660 kan hittas för under 200:-
Kombinera det med ett nyare grafikkort typ RX 560/570 eller nVidias 1050TI och du får en massiv prestandaboost.

Utöver det så verkar ditt minne köras i väldigt låg hastighet, 480MHz DDR (960MHz) är ju långt ifrån 133MHz som bör bara standard.

Permalänk
Skrivet av MeckarN:

Processorn är inte ny men ett gtx 970 eller motsvarande skulle nog blåsa liv i datorn och få den att hålla i nått år till tror jag 🙂

Vill du köpa helt nytt så skulle jag tro att ett gtx1050ti 4gb skulle vara najs utan att processorn bottleneckar för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Fixade ett GTX980 av en polare och det blev en riktig boost. Tack för svar!

Skrivet av Svensktiger:

X58 har massiv uppgraderingspotential numera.
Du kan t.ex. hitta rediga CPU uppgraderingar för en spottstyver på auktionssiter.
Ditt moderkort stöder ju det mesta i Xeon väg, och t.ex. en 6 kärnig och överklockningsvänlig X5660 kan hittas för under 200:-
Kombinera det med ett nyare grafikkort typ RX 560/570 eller nVidias 1050TI och du får en massiv prestandaboost.

Utöver det så verkar ditt minne köras i väldigt låg hastighet, 480MHz DDR (960MHz) är ju långt ifrån 133MHz som bör bara standard.

Ska kolla på att hitta nå billigare uppgradering av processorn nu också. Tack för tipset.

Kollade i bios på minnesinställningarna och de var manuellt ställda så ställde de på auto då jag är dålig på vad jag kan ställa in dem på och fick iaf mer hastighet på dem när jag nu kollade. Tack som fan för tipset där!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

X58 har massiv uppgraderingspotential numera.
Du kan t.ex. hitta rediga CPU uppgraderingar för en spottstyver på auktionssiter.
Ditt moderkort stöder ju det mesta i Xeon väg, och t.ex. en 6 kärnig och överklockningsvänlig X5660 kan hittas för under 200:-
Kombinera det med ett nyare grafikkort typ RX 560/570 eller nVidias 1050TI och du får en massiv prestandaboost.

Utöver det så verkar ditt minne köras i väldigt låg hastighet, 480MHz DDR (960MHz) är ju långt ifrån 133MHz som bör bara standard.

Hur kan jag enkelt kolla vilka processorer som mitt moderkort stöder?
Gjorde en sökning på den du föreslog och dem fanns ju att få tag på riktigt billigt som du sa.
Så denna funkar iaf?

https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-X5660-2-8GHz-12-MB-LGA-1366-Six-Core-CPU-Processor/182550744682?hash=item2a80df4e6a:g:-SQAAOSww9xZA7BG:rk:3:pf:0

Permalänk
Skrivet av FreAkY_trSS:

Hur kan jag enkelt kolla vilka processorer som mitt moderkort stöder?
Gjorde en sökning på den du föreslog och dem fanns ju att få tag på riktigt billigt som du sa.
Så denna funkar iaf?

https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-X5660-2-8GHz-12-MB-LGA-1366-Six-Core-CPU-Processor/182550744682?hash=item2a80df4e6a:g:-SQAAOSww9xZA7BG:rk:3:pf:0

Det är rätt sockel iallafall. Sen beror det väl på om ditt moderkorts bios tillåter det. Borde gå kolla upp.

Annars se till så du har moderkortets senaste bios, och köp en och prova. 200:- kan de vara värt !

Edit: Här är någon som lyckats med samma moderkort, så det bör ju fungera .

Permalänk
Medlem

@FreAkY_trSS: Frågan är ju hur mycket tid/pengar du bör lägga på den datorn. En i7-920 var en fantastisk processor på sin tid, och den duger ännu åt det mesta. Men i något läge är det värt att lägga på den sista tusenlappen eller två och uppgradera till ett modernare, tystare och energieffektivare system. Och personligen anser jag att första generationen Core i-processorer numera spelat ut sin roll.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är rätt sockel iallafall. Sen beror det väl på om ditt moderkorts bios tillåter det. Borde gå kolla upp.

Annars se till så du har moderkortets senaste bios, och köp en och prova. 200:- kan de vara värt !

Edit: Här är någon som lyckats med samma moderkort, så det bör ju fungera .

Får grotta ner mig lite och kolla mer på detta känner jag när jag har tiden. Men tack för tipset och ska läsa mer på länken sen om hur de lyckats med överklockningen.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

@FreAkY_trSS: Frågan är ju hur mycket tid/pengar du bör lägga på den datorn. En i7-920 var en fantastisk processor på sin tid, och den duger ännu åt det mesta. Men i något läge är det värt att lägga på den sista tusenlappen eller två och uppgradera till ett modernare, tystare och energieffektivare system. Och personligen anser jag att första generationen Core i-processorer numera spelat ut sin roll.

Tid har jag att lägga emellanåt men däremot inte så mycket pengar och när jag endast använder datorn ett antal gånger i månaden för att lira lite CSGO samt PUBG så vill jag hellre få den datorn jag har idag att lira så optimalt som möjligt. Hade jag lirat och använt datorn dagligen så hade jag självklart tittat på en helt ny datorrigg. Men är man gammal gamer som vill lira lite då och då så tror jag denna uppsättning duger ett tag till iaf
Men tack för reflektionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreAkY_trSS:

Hur kan jag enkelt kolla vilka processorer som mitt moderkort stöder?
Gjorde en sökning på den du föreslog och dem fanns ju att få tag på riktigt billigt som du sa.
Så denna funkar iaf?

https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-X5660-2-8GHz-12-MB-LGA-1366-Six-Core-CPU-Processor/182550744682?hash=item2a80df4e6a:g:-SQAAOSww9xZA7BG:rk:3:pf:0

Kolla totala priset inkl. frakt innan du handlar.
Det kan ju vara värt att köpa en dyrare CPU från EU om frakten är en fjärdedel.

Ditt P6T stöder inofficiellt alla 6 kärniga "Westmere EP" processorer.
D.v.s. från E5645 till X5690 :
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Xeon_microprocess...
E5650 och E5660 brukar vara billigast

Utöver det finns ju även "Gulftown" varianterna:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Xeon_microprocess...
Med sina 3 Xeon modeller där W3670 är icke önskvärd då de andra (W3680 och W3690) har upplåst mulitplier (!)
Dessa är i princip identiska med sina i7 systermodeller och W3680 och W3680 motsvarar i7-980X och i7-990X.

Har själv ett "vanligt" P6T och ett Sabertooth X58.
Och båda fungerar fint med de Xeon's jag har trots avsaknad av officellt stöd.