LG 65UK6500 - Något att ha för 10 000kr?

Permalänk

LG 65UK6500 - Något att ha för 10 000kr?

Som titeln säger. Den finns på rabatt för 10 000kr där jag bor. Vet inte om det är ett tillräckligt bra pris för att inte vänta till mellandagarna.

4K UHD HDR, 100hz panel.

Permalänk

Eller en Philips 58PUS6203 för 5990kr. Känns rätt gammal men kanske prisvärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@osterlichtenich: Båda modellerna är från 2018 och lika gamla. De är också av samma skrot och korn och hör till budgetklass. Det finns definitivt ingen 100 Hz-panel i någon av dem (siffran är påhittad). LG:n har IPS-panel, Philipsen har troligtvis en VA-panel.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@osterlichtenich: Båda modellerna är från 2018 och lika gamla. De är också av samma skrot och korn och hör till budgetklass. Det finns definitivt ingen 100 Hz-panel i någon av dem (siffran är påhittad). LG:n har IPS-panel, Philipsen har troligtvis en VA-panel.

Tack för svar. Då avvaktar jag nog. Har du några tips på prisvärd tv runt 10 000kr? Kan kosta lite mer just nu då jag inväntar rea.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@osterlichtenich: Sikta på toppmodellerna som listas i den guiden jag har här: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Räcker inte din budget till en toppmodell måste du själv besluta vilka egenskaper du kan leva utan och vilka egenskaper du vill behålla. Det är bara du och du plånbok som kan avgöra vad som är "prisvärt".

Eller tänk åt andra hållet. Om du har 10.000 kronor i budget och verkligen vill ha en 65-tummare, men allt du finner är modeller i budgetklass. Kolla då hur mycket mer du behöver betala för att nå en mellanklass. Anpassa budgeten, vänta och spara ihop pengarna,

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@osterlichtenich: Sikta på toppmodellerna som listas i den guiden jag har här: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Räcker inte din budget till en toppmodell måste du själv besluta vilka egenskaper du kan leva utan och vilka egenskaper du vill behålla. Det är bara du och du plånbok som kan avgöra vad som är "prisvärt".

Eller tänk åt andra hållet. Om du har 10.000 kronor i budget och verkligen vill ha en 65-tummare, men allt du finner är modeller i budgetklass. Kolla då hur mycket mer du behöver betala för att nå en mellanklass. Anpassa budgeten, vänta och spara ihop pengarna,

Vad tycker du om denna?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4754946

Jag skulle kunna peta in upp mot 15 000kr egentligen men då måste jag känna att det är värt det. Jag har dålig koll på tv så därför är det svårt att avgöra om det är värt det eller ej. Allt är ju egentligen ett steg upp från min 47" full HD samsung från 2011.
Vill spela PS4, kolla film och kolla serier egentligen så därför tänker jag att HDR, 4k, minst 100hz är användbart.

Hur kan jag avgöra var gränsen går mellan budget och mellanklass? Jag klickar i HDR, 100hz, 4k och ganska hög ljusstyrka på prisjakt och får upp ett gäng men vet inte om de är bra.

Permalänk

@Laxpudding: Jag ska kolla igenom länken, tack.

Permalänk
Bildexpert 📺

@osterlichtenich: Ja, titta gärna igenom. 20 minuter extra är kanske värt det för ett beslut som rör 15 000 kronor.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@osterlichtenich: Ja, titta gärna igenom. 20 minuter extra är kanske värt det för ett beslut som rör 15 000 kronor.

https://imgur.com/a/WPqDYp0

Där har jag samlat ihop majoriteten av de som befinner sig i toppklass och mellanklass i länken du skickade. Jag tänker mig att jag håller koll på de i bevakningarna på prisjakt och sedan köper när någon passande rea dyker upp. Helst 65" men sitter knappt 2m från tvn så en 55" skulle också fungera.
Skulle du säga att en 20% rea på samtliga modeller räknas som en bra deal? Flera av dem finns endast på 2-3 affärer och då kan någon affär vara mediamarkt och en annan vara någon mindre affär som inte kan konkurrera prismässigt så det kan vara svårt att avgöra på vissa.
Mitt mål är att färdigställa en bra lista och göra research i förväg och sedan kunna köpa i närtid vid passande rea.
Tack

Permalänk
Bildexpert 📺

@osterlichtenich: Jag vet inte vad som är "en bra deal" eller "prisärt". Inte min plånbok!

Guiden är annars till för att förklara sådant som att modellerna som heter exempelvis Samsung NU8 alla är samma sorts hund.