Ny gamingdator: Funkar dessa delar ihop?

Permalänk
Medlem

Ny gamingdator: Funkar dessa delar ihop?

Hej

1: Funkar dessa delar bra ihop?

Tanken är att det ska vara en gamingdator för ca 14.000kr.

2: Finns det något jag kan byta för att få ner priset men med marginell skillnad i prestanda?

3: Går det att sortera ut på komponent sidan så man får trådlöst internet eller är det bäst att köpa separat?

Förtydligade rubriken från "Funkar dessa delar?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Man skulle väll reagera på att du väljer en väldigt budget nätagg för övrigt topp system

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@TeeePeee: Det är ett bra system är nog det bästa du kan få för pengarna.

Permalänk
Medlem

@TeeePeee: Nätaggregatet är nog inte så bra som @Molotov skriver, hade hellre valt ett ur RMx serien, t.ex Corsair RM650x. Utöver detta har du även valt ett moderkort som inte kommer tillåta överklockning av din annars överklockningsbara CPU - ett Z390 moderkort (eller Z370 om ett sådant tillåter att flasha om BIOS utan CPU) är att föredra om du planerar att överklocka.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Stort tack, ska hem och fila på detta förslag. Svårt att hålla sig under 14k. Är för okunnig när det gäller moderkort så toppen att kunna få hjälp. 👍 Har någon tid får någon knappa in så det blir bättre men gärna så nära 14 k som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TeeePeee: Alla Z390-moderkort fungerar direkt ur kartongen med en 9600K, men B360- och Z370-moderkort kräver en BIOS-uppdatering. Och för att kunna uppdatera BIOS:et så krävs oftast en kompatibel processor, d.v.s. en äldre processor från 8000-serien.

Om du inte råkar ha en processor från 8000-serien att utföra en BIOS-uppdatering med så bör du alltså välja ett Z390-moderkort, eller ett B360- eller Z370-moderkort som butiken uttryckligen säger är uppdaterat för att stödja 9000-serien. Eventuellt kan butiken du köper ifrån hjälpa till att uppdatera moderkortet om du frågar lite snällt.

Permalänk
Medlem

Såhär? Fick gå ner i gpu, tar emot men blir väl tvungen om jag ska komma vid 14k?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glömde fråga, kan man lita på att allt detta passar i detta chassit, är komponentkolls sida lika säkert som inets att dessa delar passar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeeePeee:

Såhär? Fick gå ner i gpu, tar emot men blir väl tvungen om jag ska komma vid 14k?

https://komponentkoll.se/bild/qtNWb.png

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av TeeePeee:

Glömde fråga, kan man lita på att allt detta passar i detta chassit, är komponentkolls sida lika säkert som inets att dessa delar passar?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kollar på t.ex Inet (här) så ser du vad som får plats. Jag har kollat och det ska passa - däremot så verkar det vara rätt lång leveranstid på chassit.

Jag gjorde om lite och bytte till RTX 2070, bättre RAM samt bättre CPU-kylare. Lite långsammare SSD (dock ingenting man i de allra flesta fallen kommer märka av), inte lika många watt på nätaggregatet (dock tillräckligt) och ett annat moderkort. Just detta moderkort är uppdaterat så det ska fungera med 9600K direkt ur lådan.

Moderkortet kan du köpa från Proshop för 100kr billigare (vet ej varför de inte finns med på komponentkoll).
https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-PRIME-Z370M-PLUS-II-Mod...

Blir något över 14K men det tycker jag absolut det är värt.

Grafikkortet du valt i din korg har förövrigt en väldigt dålig kylare och kommer att låta mycket.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Om du kollar på t.ex Inet (här) så ser du vad som får plats. Jag har kollat och det ska passa - däremot så verkar det vara rätt lång leveranstid på chassit.

Jag gjorde om lite och bytte till RTX 2070, bättre RAM samt bättre CPU-kylare. Lite långsammare SSD (dock ingenting man i de allra flesta fallen kommer märka av), inte lika många watt på nätaggregatet (dock tillräckligt) och ett annat moderkort. Just detta moderkort är uppdaterat så det ska fungera med 9600K direkt ur lådan.

https://komponentkoll.se/bild/bDbtT.png

Moderkortet kan du köpa från Proshop för 100kr billigare (vet ej varför de inte finns med på komponentkoll).
https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-PRIME-Z370M-PLUS-II-Mod...

Blir något över 14K men det tycker jag absolut det är värt.

Grafikkortet du valt i din korg har förövrigt en väldigt dålig kylare och kommer att låta mycket.

Kungligt, tack för att du tog dig tid att göra detta! 👍👍

Skickades från m.sweclockers.com