Grafikkort skadat vid leverans, Komplett vägrar garanti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Grafikkort skadat vid leverans, Komplett vägrar garanti

Hej Sweclockers,

Tyvärr är det min tur att rådfråga i ett konsumentärende.

Jag beställde ett grafikkort från Komplett den 20/8 2018 när RTX serien lanserades. Kortet skickades i slutet av november, och jag hämtade ut det på Postnords ombud den 6/12 18:30. Kortet skulle ursprungligen levererats 2018-11-30 men felsorterades två ggr.

Hursomhelst.

När jag kom hem så packade jag upp kortet och öppnade kartongen, varpå jag upptäckte att kylflänsarna på ena långsidan av kortet var skadad, den är böjd, se bilder nedan, bilderna är tagna 6/12 19:30, en timme efter hämtning, något som kan styrkas, jag har även en person som närvarade och kan vittna om detta.

Eftersom skadan främst är visuell och kortet fungerar som det skall, så valde jag att inte kontakta Komplett för det just då eftersom jag väntat otroligt länge och var glad att ha fått det. Däremot så chattade jag med dem angående Postnords försening, varpå jag nämnde denna skada på kortet och skickade en bildlänk i chatten vilket bekräftades av den personen jag chattade med, tyvärr har jag inte sparat den konversationen.

Idag den 11/12 tog jag kontakt med dem via telefon för att fråga om jag kan ångra köpet av olika skäl och även om garantin gäller i andra hand då det är brist på korten och möjligheten att istället sälja det vidare finns då någon säkerligen blir glad för att kunna få tag på ett RTX 2080 Ti. Då erbjuder sig deras kundtjänst att undersöka möjligheten att istället helt ta tillbaka detta kort på grund av skadan på flänsen, och skicka ut ett ersättningskort till mig, han skulle kontrollera detta och återkomma på mail, han lät väldigt optimistiskt och var väldigt tillmötesgående, det var alltså deras förslag.

Det är tyvärr här allt tar en väldigt oväntad vändning, i svaret jag får så meddelar han att det tyvärr ej går att returnera kortet då detta fel ej hade kunnat ske i fabrik, utan tillverkaren kommer hävda handhavandefel. Dom erbjuder mig istället 5% tillbaka på summan, vilket jag anser är en god gest. I mitt svar till dem ställer jag frågan om garantin gäller i övrigt, dvs ex. om kortet får artefakter eller dylikt om ett par månader eller år (garantin skall gälla i 36 månader), isåfall kan jag tänka mig att behålla kortet med 5% åter.

Svaret jag via telefon får är att jag har ingen garanti alls ÖHT längre på kortet eftersom alla framtida fel kan hänvisas till skadan på kylflänsen, och jag får inte heller ångra köpet, i.e dom förvägrar mig ångerrätt och jag har ingen garanti alls.

Är detta korrekt? Jag vill inte ha ett dyrt kort utan garanti, särskilt inte när RTX 2080 Ti har haft flera trasiga kort både på Reddit, Sweclockers, och andra forum.

Vore schysst om någon med kunskap kan komma med tankar kring detta.

Mvh

BGM1000 // Gigabyte Z390 Aorus Master - Intel i9 9900K - GALAX/KFA2 RTX 2080 Ti Hall Of Fame - Corsair H115i RGB Platinum - 16GB DDR4 - Intel Optane 900P - 2x Samsung 960 Evo - WD Black - Seasonic Prime Ultra Titanium 1000W - FD Define R6 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2011

Spontant skulle jag säga att du ska använda dig av reklamationsrätten.
Kontakta återförsäljaren och säg att du vill reklamera kortet pga skada vid leverans.
Reklamationsrätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

@Lalle- Tack för länken, jag skall läsa på om detta men jag vill helst lösa detta på ett bra sätt utan att behöva tvista om det.

Jag vill förtydliga att det är den nekade garantin som besvärar mig mest.

Det var dock bra att jag tog kontakt med dem idag, annars hade jag aldrig fått reda på detta om jag förrän jag eventuellt hade fått ett problem.

Mvh

BGM1000 // Gigabyte Z390 Aorus Master - Intel i9 9900K - GALAX/KFA2 RTX 2080 Ti Hall Of Fame - Corsair H115i RGB Platinum - 16GB DDR4 - Intel Optane 900P - 2x Samsung 960 Evo - WD Black - Seasonic Prime Ultra Titanium 1000W - FD Define R6 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Du har ju fått en skadad produkt, självklart ska de ta tillbaka den.
Med deras argument så kan de ju isåfall vägra alla returer.
Lite info som kan hjälpa dig: https://www.konsumentverket.se/kontakt-och-vagledning/hjalp-m...

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

@xpanterx: Är dom skyldiga att ta tillbaka den alltså?

Jag blev väldigt förvånad över vändningen dom tog, jag har mailkonversationen sparad så kan eventuellt lägga upp den också om det finns intresse.

Hade det varit en billigare produkt hade jag varit OK med att acceptera förlorad garanti, men i detta fallet känns det extremt otryggt, att ett RTX 2080 Ti går sönder inom tre år är inte helt omöjligt.

Detta är tråkigt för jag har handlat massor av produkter hos dem och alltid varit helnöjd.

Mvh

BGM1000 // Gigabyte Z390 Aorus Master - Intel i9 9900K - GALAX/KFA2 RTX 2080 Ti Hall Of Fame - Corsair H115i RGB Platinum - 16GB DDR4 - Intel Optane 900P - 2x Samsung 960 Evo - WD Black - Seasonic Prime Ultra Titanium 1000W - FD Define R6 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2013

@Aeig:

Skadad pga leverans är ju inte ett garantiärende, och slopa din garanti för 5% är i mina ögon orimligt.
(OBS! oavsett garantiärende kommer du aldrig kunna utnyttja den när kortet ser ut sådär!)

Jag hade personligen skickat tillbaka kortet och stått på mig, detta är leveransskada och de får ta hand om det helt enkelt.

Du får se det såhär: Du har betalt X kronor för en hel produkt, du har fått en trasig produkt.

Hoppas de inte krånglar med dig för mycket, men du är väldokumenterad så ta inte ett nej utan be bestämt och trevligt om en omleverans

Mvh

i5-8600k, 16GB 3200Mhz, Asus STRIX 1080Ti OC, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Är kortet skadat vid leverans så är det kompletts problem. Antingen är det transportföretaget som klantat sig eller så är kortet skadat från fabrik eftersom det var så vid uppackning. Stå på dig och frånsäg dig inte garantin i övrigt. Antingen ersättningsprodukt eller pengarna tillbaka.

Det är alltså en reklamation, ej garanti. I mina ögon.

Annars ring konsumentombudsman i kommunen.

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Mordin:

@Aeig:

Skadad pga leverans är ju inte ett garantiärende, och slopa din garanti för 5% är i mina ögon orimligt.
(OBS! oavsett garantiärende kommer du aldrig kunna utnyttja den när kortet ser ut sådär!)

Jag hade personligen skickat tillbaka kortet och stått på mig, detta är leveransskada och de får ta hand om det helt enkelt.

Du får se det såhär: Du har betalt X kronor för en hel produkt, du har fått en trasig produkt.

Hoppas de inte krånglar med dig för mycket, men du är väldokumenterad så ta inte ett nej utan be bestämt och trevligt om en omleverans

Mvh

Skrivet av daskedennis:

Är kortet skadat vid leverans så är det kompletts problem. Antingen är det transportföretaget som klantat sig eller så är kortet skadat från fabrik eftersom det var så vid uppackning. Stå på dig och frånsäg dig inte garantin i övrigt. Antingen ersättningsprodukt eller pengarna tillbaka.

Det är alltså en reklamation, ej garanti

Tack för era svar.

Jag har mailat dem igen och meddelat att jag vill ångra köpet, trots att dom hävdar att felet inte är möjligt från fabrik, Bad även att få komma i kontakt med någon form av ansvarig / chef. Jag har även sagt att jag är redo att kompromissa, men isåfall får dom höra av sig och att 5% är orimligt för att jag skall förlora 36 månaders garantitid på en produkt som kostar över 10 000 kr.

Skall jag invänta svar från dem?

Mvh

BGM1000 // Gigabyte Z390 Aorus Master - Intel i9 9900K - GALAX/KFA2 RTX 2080 Ti Hall Of Fame - Corsair H115i RGB Platinum - 16GB DDR4 - Intel Optane 900P - 2x Samsung 960 Evo - WD Black - Seasonic Prime Ultra Titanium 1000W - FD Define R6 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Här är deras svar, jag lägger till mitt senaste också.

Mvh

BGM1000 // Gigabyte Z390 Aorus Master - Intel i9 9900K - GALAX/KFA2 RTX 2080 Ti Hall Of Fame - Corsair H115i RGB Platinum - 16GB DDR4 - Intel Optane 900P - 2x Samsung 960 Evo - WD Black - Seasonic Prime Ultra Titanium 1000W - FD Define R6 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

@Aeig: Jag vill bara flika in med att om det hade varit en skada orsakad av transporten, typ mosat paket (vilket det inte ser ut att vara), så är det Postnord du ska vända dig till och inte återförsäljaren. Generellt verkar folk inte ha koll på det.

Att du har börjat använda ett kort med en synlig skada kanske inte är så bra... är dock osäker på om det kan påverka ärendet i slutändan.

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

@antepannte: Nej, jag tror inte heller att det är Postnords fel, kartongen till kortet var i gott skick så jag tog det som fabrikationsfel.

Jag har använt det i fem dagar, skälet till att jag hörde av mig idag var inte alls att byta ut det, utan det var deras förslag från början, jag ville höra om jag eventuellt kunde ångra köpet och om garantin gällde i andra hand.

Mvh

BGM1000 // Gigabyte Z390 Aorus Master - Intel i9 9900K - GALAX/KFA2 RTX 2080 Ti Hall Of Fame - Corsair H115i RGB Platinum - 16GB DDR4 - Intel Optane 900P - 2x Samsung 960 Evo - WD Black - Seasonic Prime Ultra Titanium 1000W - FD Define R6 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av antepannte:

@Aeig: Jag vill bara flika in med att om det hade varit en skada orsakad av transporten, typ mosat paket (vilket det inte ser ut att vara), så är det Postnord du ska vända dig till och inte återförsäljaren. Generellt verkar folk inte ha koll på det.

Att du har börjat använda ett kort med en synlig skada kanske inte är så bra... är dock osäker på om det kan påverka ärendet i slutändan.

Nej, är kortet skadat vid leverans är det komplett som ska ta det med Postnord, inte konsumenten. Det är Komplett som anlitat dem.

@aeig: Jag skulle vänta och se vad dem säger. Men oavsett acceptera inte att du blir av med garantin.

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av daskedennis:

Nej, är kortet skadat vid leverans är det komplett som ska ta det med Postnord, inte konsumenten. Det är Komplett som anlitat dem.

@aeig: Jag skulle vänta och se vad dem säger. Men oavsett acceptera inte att du blir av med garantin.

Du anmäler först skadan till Postnord och efter det ska du kontakta avsändaren som formellt ska reklamera. Det är med avsändaren som Postnord sedan kommer att hålla den fortsatta kontakten kring reklamationen.

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Wexio
Registrerad
Jun 2012

Så här står det på inets hemsida. Fast din skada känns ju inte som en leveranskada
Paketet var skadat vid leveransen! Vad gör jag?
Kontrollera alltid er leverans vid uthämtning från Postnord. Om godset verkar skadat på grund av defekt kartong packa alltid upp och kontrollera själva varan.
Vid transportskadad produkt (fysisk skada på varan) skall du omgående kontakta logistikpartnern Postnord på 020-232221 eller postnord.se/foretag/kundservice/reklamera och reklamera godset.
Om paketet är skadat vid leveransen så är det viktigt att du fotar paketets alla sidor det inre emballaget samt produkten.
En synlig skada måste anmälas till speditören inom 24 timmar och en dold skada inom 7 dagar.
Anmäl sedan fraktskadan till oss, du kan göra det via en felanmälan på inet.se/service eller kontakta kundservice.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av antepannte:

Du anmäler först skadan till Postnord och efter det ska du kontakta avsändaren som formellt ska reklamera. Det är med avsändaren som Postnord sedan kommer att hålla den fortsatta kontakten kring reklamationen.

Som kund så betalar jag frakt till Komplett, som i sin tur anlitar Postnord för att frakta till mig som kund. Jag har alltså inget avtal med PostNord rörande frakt, mitt avtal är med Komplett. Således bör väl reklamation ske mot Komplett och inte mot Postnord? Eller hur argumenterar du att avtal finns mellan konsument och Postnord?

MSI Z77A-S03 Inet Ed. | i5 2500k @ 4.2Ghz | 2x Intel 520 SSD + 3TB Lagring | 32GB RAM | ASUS 760 DCII 2GB OC | EVGA Supernova G2 750W Gold+ | Fractal Design R4 | Phantek PH-TC14PE | Citera eller Pinga mig för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

@xtQ: Men snälla... du gör ingen reklamation. Du ska anmäla skadan till Postnord och sedan kontakta återförsäljaren som i sin tur sköter reklamationen mot Postnord.

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Aeig:

@xpanterx: Är dom skyldiga att ta tillbaka den alltså?

Jag blev väldigt förvånad över vändningen dom tog, jag har mailkonversationen sparad så kan eventuellt lägga upp den också om det finns intresse.

Hade det varit en billigare produkt hade jag varit OK med att acceptera förlorad garanti, men i detta fallet känns det extremt otryggt, att ett RTX 2080 Ti går sönder inom tre år är inte helt omöjligt.

Detta är tråkigt för jag har handlat massor av produkter hos dem och alltid varit helnöjd.

Mvh

De første 6 måneder er det produsenten som skal kunne sannsynliggjøre feil ("fabrikksgaranti"), etter det er det kunden som må kunne sannsynliggjøre feil ved produktet som ikke handhavendefeil.

På generell grunnlag når det gjelder et feil der er blitt rettet (eller blitt gitt prisavdrag for), så opphører ikke automatisk garanti for hele produktet eller retten til å reklamere dette dersom det ville oppstå problemer. Her er Komplett ute på hal is med sin tolking om muligheten for å bruke garanti eller reklamera i fremtiden.

Nå er defekten kun en liten del på kjøleren og ville det oppstå artifakter eller andre problemer, så er det mest sannsynlig noe helt annet som ligger bak enn denne defekt. Med et slik svar ville jeg nok kreve å bruke Anger Retten fullt ut og handle et annet sted. Det er ikke du som skal bevise at produktet hadde et feil av det her slaget. Et annet problem er dersom du ville selge dette kort videre etter en tid som brukt, så kan du jo ikke heller regne med å få samme pris som uten synlige skade på kjøleren.

Et produkt skal i utgangspunktet være feil fri ved leveranse og du har vært villig å akseptere et pris fratrekk i første omgang, men å hevde at du siden ikke skal ha noen rett til garanti er å gå for langt.

Du har rett til å pakke opp og også bruke produktet og er det et slik feil (mindre feil som ikke skal ha betydning for funksjonen), så skal du fortsatt ha rett å Angre produktet forutsatt du gitt beskjed om skaden. I verste fall kan de gjøre prisfratrekk slik at du ikke vil få hele beløpet tilbake som du betalt, men det skal da være ordentlig motivert.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Reklamera kortet, då det är väldigt tydligt att det inte är en fraktskada. Kan det vara ett retur exemplar du fått?

Tillverkaren kommer behöva bevisa att kortet inte lämnade fabriken sådär för att kunna neka reklamation.

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Gigantrix:

De første 6 måneder er det produsenten som skal kunne sannsynliggjøre feil ("fabrikksgaranti"), etter det er det kunden som må kunne sannsynliggjøre feil ved produktet som ikke handhavendefeil.

På generell grunnlag når det gjelder et feil der er blitt rettet (eller blitt gitt prisavdrag for), så opphører ikke automatisk garanti for hele produktet eller retten til å reklamere dette dersom det ville oppstå problemer. Her er Komplett ute på hal is med sin tolking om muligheten for å bruke garanti eller reklamera i fremtiden.

Nå er defekten kun en liten del på kjøleren og ville det oppstå artifakter eller andre problemer, så er det mest sannsynlig noe helt annet som ligger bak enn denne defekt. Med et slik svar ville jeg nok kreve å bruke Anger Retten fullt ut og handle et annet sted. Det er ikke du som skal bevise at produktet hadde et feil av det her slaget. Et annet problem er dersom du ville selge dette kort videre etter en tid som brukt, så kan du jo ikke heller regne med å få samme pris som uten synlige skade på kjøleren.

Et produkt skal i utgangspunktet være feil fri ved leveranse og du har vært villig å akseptere et pris fratrekk i første omgang, men å hevde at du siden ikke skal ha noen rett til garanti er å gå for langt.

Du har rett til å pakke opp og også bruke produktet og er det et slik feil (mindre feil som ikke skal ha betydning for funksjonen), så skal du fortsatt ha rett å Angre produktet forutsatt du gitt beskjed om skaden. I verste fall kan de gjøre prisfratrekk slik at du ikke vil få hele beløpet tilbake som du betalt, men det skal da være ordentlig motivert.

Jag förstår, då är det alltså deras skyldighet att bevisa att jag har åstadkommit skadan? Jag har hunnit reflektera en del under dagen och det som gör mig mest besviken är att dom indirekt anklagar mig för att inte tala sanning.

Jag nämnde skadan redan den 7/12 i chattkonversationen jag hade med dem, och då länkade jag även en bild på dom böjda flänsarna, då nämnde Komplett inget om att garantin ej gällde osv, ej heller när jag hade den första kontakten med dem idag, han jag pratade med på telefon var den som föreslog att jag skulle få kortet utbytt.

Det var först efter att dom undersökt ärendet som dom återkom med detta, vilket kändes väldigt märkligt.

Jag får invänta svar från dem, dom har inte hört av sig mer idag.

Skrivet av BengaBang:

Reklamera kortet, då det är väldigt tydligt att det inte är en fraktskada. Kan det vara ett retur exemplar du fått?

Tillverkaren kommer behöva bevisa att kortet inte lämnade fabriken sådär för att kunna neka reklamation.

Ja, det kan det vara för kartongen var inte plomberad utan den var bruten.

Jag har ett vittne på att kortet var skadat direkt ur kartong, det var faktiskt den personen som såg det först.

Hoppas det löser sig, jag skall kontakta konsumentombudsmannen i kommunen imorgon, samt ARN.

Mvh

BGM1000 // Gigabyte Z390 Aorus Master - Intel i9 9900K - GALAX/KFA2 RTX 2080 Ti Hall Of Fame - Corsair H115i RGB Platinum - 16GB DDR4 - Intel Optane 900P - 2x Samsung 960 Evo - WD Black - Seasonic Prime Ultra Titanium 1000W - FD Define R6 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

@Komplett kan ni ta en titt på detta?

Mvh

BGM1000 // Gigabyte Z390 Aorus Master - Intel i9 9900K - GALAX/KFA2 RTX 2080 Ti Hall Of Fame - Corsair H115i RGB Platinum - 16GB DDR4 - Intel Optane 900P - 2x Samsung 960 Evo - WD Black - Seasonic Prime Ultra Titanium 1000W - FD Define R6 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015

Vet inte om någon har nämnt detta än, men det du borde kunna göra är ju att bevisa för komplett att bilderna du länkade är tagna när du säger att de är tagna. Det borde finnas i deras meta-data. Komplett/posten kan även se när du hämtade ut paketet och på så sätt avgöra att du talar sanning.

När komplett vet att du talar sanning om skadan har de ju inte mycket annat val än att ta tillbaks kortet och skicka dig ett nytt. När du väl kommit till detta steget borde det inte vara svårt att övertala dem om att ge dig pengarna tillbaks istället.

Enl Konsumentsköpslagen finns något som kallas skälig tid. T.ex att man ska anmäla fel som man upptäcker vid leverans inom skälig tid etc. Jag tror att anmäla transportskador har ca 2 månader på sig som skälig tid, men du ska nog inte citera mig på det Lycka till!

Red: En till idé. Jag kan tänka mig att de sparar alla sina chattloggar även om du inte gör det. Har du en statisk Ip adress, vet vilken dag och tid du chattade med dem borde det vara ganska lätt för dem att hitta den konversationen.

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| MSI 1070 Gaming X || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

@Chrisism8: Det är en bra poäng, jag har tagit skärmdumpar från Postnords sida, och en från min telefon i Google Foto appen, syns tydligt både när paketet hämtades ut och när bilden togs.

Mvh

BGM1000 // Gigabyte Z390 Aorus Master - Intel i9 9900K - GALAX/KFA2 RTX 2080 Ti Hall Of Fame - Corsair H115i RGB Platinum - 16GB DDR4 - Intel Optane 900P - 2x Samsung 960 Evo - WD Black - Seasonic Prime Ultra Titanium 1000W - FD Define R6 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Jul 2007

Inte en chans att den skadan har skett i fabrik, jag tror du tappade kortet och ploppade i det ändå men efter ett tag fick du en lysande ide att du ville testa få ett nytt. Lycka till med detta.

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Okt 2008

alltså det e du som försöker göra en fuling här.. sånna skador är helt omöjligt att det kan bli från fabrik..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av BengaBang:

Reklamera kortet, då det är väldigt tydligt att det inte är en fraktskada. Kan det vara ett retur exemplar du fått?

Tillverkaren kommer behöva bevisa att kortet inte lämnade fabriken sådär för att kunna neka reklamation.

hur fasiken kan det bli en fraktskada?? skulle ju kartongen vara riktigt skadad..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av AmdX2:

Inte en chans att den skadan har skett i fabrik, jag tror du tappade kortet och ploppade i det ändå men efter ett tag fick du en lysande ide att du ville testa få ett nytt. Lycka till med detta.

Skrivet av zogez:

alltså det e du som försöker göra en fuling här.. sånna skador är helt omöjligt att det kan bli från fabrik..

Finns ingenting som säger att det skulle vara en omöjlighet.
Lek helt enkelt med tanken att en pall med kylflänsar åkte i backen på fabriken, eller helt enkelt bara en.
Vad som hänt efter det är svårt att säga, kanske man låtit den gå igenom för att spara en slant eller så har montören inte uppmärksammat skadan.

Fullständigt omöjligt är det knappast.

Skrivet av Aeig:

Ja, det kan det vara för kartongen var inte plomberad utan den var bruten.
Mvh

Detta är viktigt, jag har själv vid ett köp uppmärksammat en bruten förpackning, diskuterade då med försäljaren som menade på att det inte var sannolikt, jag bad dem då specifikt kolla upp just den produkten om den hade gått i retur av kund tidigare och då de letade upp det så såg det att så var fallet och jag fick utan diskussion en ny, obruten produkt.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Nackdelen i ditt fall är väl att det tagit en lång tid sen du fick varan. Men att det skulle förstöra din garanti låter ju märkligt..

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

[S3]Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Kanske ska nämna att jag är lekman inom området

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av AmdX2:

Inte en chans att den skadan har skett i fabrik, jag tror du tappade kortet och ploppade i det ändå men efter ett tag fick du en lysande ide att du ville testa få ett nytt. Lycka till med detta.

Skrivet av zogez:

alltså det e du som försöker göra en fuling här.. sånna skador är helt omöjligt att det kan bli från fabrik..

Ponera följande scenario:
Personen på fabriken (låt oss kalla denne för Kim) som sluttestar kortet råkar på något sätt drämma i kortet med ett hårt objekt, såsom en skruvmejsel. Lite kallsvettig inspekterar Kim kortet och skadan, ser att det är rent kosmetiskt och att kortet fungerar perfekt. Kim våndas lite, å ena sidan borde skadan rapporteras till chefen, å andra sidan har Kim redan tabbat sig några gånger det senaste och denna nya skada skulle sannolikt vara kamelhåret som resulterar i en rejäl avhyvling/löneavdrag/avskedande. Kim väger sina möjligheter och bedömer att sannolikheten att några problem skall uppstå, vare sig för personen som får kortet eller för Kim själv, är utomordentligt låg om kortet bara packas ner i sin låda och skickas som om ingenting hade hänt.

Att påstå att skador "omöjligt" kan ske från fabrik med komponenter där människor har sina fingrar med i spelet är rent absurt. Naturligtvis kan de ske, även om det är ovanligt.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Det här ärendet har inget med garanti att göra. Komplett lämnar säkert egen garanti och sen har du ju tillverkarens eventuella garanti. Glöm inte att garanti är frivilligt och reglerna för hur den gäller är typ fria för butiken eller tillverkaren att bestämma.

Reklamation och ångerrätt är något helt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av AmdX2:

Inte en chans att den skadan har skett i fabrik, jag tror du tappade kortet och ploppade i det ändå men efter ett tag fick du en lysande ide att du ville testa få ett nytt. Lycka till med detta.

Uppenbarligen finns det en möjlighet för att det kan uppstå i tillverkningen eller senare i kedjan eftersom skadan fanns på kortet när jag öppnade kartongen för första gången.

Skrivet av zogez:

alltså det e du som försöker göra en fuling här.. sånna skador är helt omöjligt att det kan bli från fabrik..

Nej, jag försöker inte "göra en fuling", när jag kontaktade dem ursprungligen var inte syftet ÖHT att få ett nytt kort, det var deras förslag, jag har betalat för en produkt och i detta fallet är den skadad vid leverans.

Skrivet av Skrotnisse92:

Nackdelen i ditt fall är väl att det tagit en lång tid sen du fick varan. Men att det skulle förstöra din garanti låter ju märkligt..

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

[S3]Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Kanske ska nämna att jag är lekman inom området

Jag kontaktade dem redan dagen efter den 7/12 angående Postnords försening, då nämnde jag även samt länkade en bild på skadan, den 11/12 har det gått fyra dagar, det får anses som inom skälig tid.

Skrivet av N!klas:

Det här ärendet har inget med garanti att göra. Komplett lämnar säkert egen garanti och sen har du ju tillverkarens eventuella garanti. Glöm inte att garanti är frivilligt och reglerna för hur den gäller är typ fria för butiken eller tillverkaren att bestämma.

Reklamation och ångerrätt är något helt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta har du nog helt rätt i, får föra dialogen vidare imorgon och hoppas att dom gör rätt för sig, känns inte särskilt roligt att få en produkt som är skadad och därefter bemötandet som dom givit mig i andra steget. Har varit total tystnad från deras sida sedan ca 15:00 igår.

Det som är synd är att den första personen jag talade med på deras kundtjänst var genuint ärlig i att försöka lösa problemet och höll med om att kunde vara fabrikationsfel, erbjöd sig att lösa ersättningskort, mm, jag kunde behålla det befintliga tills det nya hade anlänt, etc, han skulle bara stämma av med en kollega (chef?), sen tog det en helt annan vändning efter det.

Mvh

BGM1000 // Gigabyte Z390 Aorus Master - Intel i9 9900K - GALAX/KFA2 RTX 2080 Ti Hall Of Fame - Corsair H115i RGB Platinum - 16GB DDR4 - Intel Optane 900P - 2x Samsung 960 Evo - WD Black - Seasonic Prime Ultra Titanium 1000W - FD Define R6 TG